Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Ja, det er det som er Sykehusbryggen, og flytebryggen er utmerket å ligge inntil.

Takk for det! Var litt usikker, og da er jo bare å spørre! :smiley: Vi får se om jeg kommer meg ned dit, men det er i alle fall planen. Kommer jo motsatt vei denne gangen, er det ledig plass der legger jeg til, hvis ikke fortsetter jeg til gjestehavna. Men planlegger å stikke innom Oscarsborg lørdag formiddag for en liten visitt, så da kan det jo hende at vi sees!

Takk for det, blir nok en flott tur ja! Er bare litt usikker på hva som er sykehusbrygga, det er den på bildet under? Den helt til høyre rett etter brua?

Den har stort sett vært opptatt når jeg har kjørt forbi, men det var jo i august, nå skriver vi oktober... Jeg lurer også på om den flytebrygga som man ser til venstre er en brygge man kan legge til?

bilde

Jeg må henge på deg neste sommer :) du er flink til å komme deg på tur!!

Lars H är det Fild som ligger vid sidan om dig?

Ja, det er Flid ved siden av oss. De lå her som eneste båt da vi kom. Nå er vi ferdig med frokost med egg og bacon og venter bare litt på at det skal slutte å regne så voldsomt. Vi har jo en firbeint kamerat som snart må få komme i land og gjøre det som gjøres må.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så ble det en liten tur på meg denne helgen alikevel. Ankom Horten for en time siden. Det var mye regn og lyn på turen over, men rett før Horten gav det seg og jeg fortøyde i opphold. 20 minutter etterpå begynte det å regne igjen og nå bøtter det ned. Like blid bare man får vært ombord :)

/per

Hvordan går det på Malmøn med " bartømmingen"? Er Janne sammen med dere denne helgen?

Vi har det gott här med hummer och bartömning.

Janne har avslutat båt säsongen och vi är enda gästbåten. Har varit hemma en sväng för hummerfiske som gick riktigt bra.

8 hummrar med hem.

Kom såpass sent avgårde i dag at jeg måtte droppe å stikke innom Oscarsborg, kanskje jeg rekker en svipp innom på returen?

Valgte å kjøre direkte til Horten, hvor jeg nå ligger. I morgen blir det et par museumsturer før jeg drar hjemover!

Turen begynte i så flott vær at jeg bare hadde t-skjorte under vesten! Omtrent ved Aspond tok jeg på meg genseren...

Villa Malla ble passert i øspøs med kaffe i koppen, sjokolade i kjeften og 20 spørsmål på radioen! :-)

Fra Ramvikholmen og til Horten ble det "nattseilas"...

Da jeg besøkte Gressholmen i midten av august nærmest snublet jeg over en minnestein like ved gjestebrygga. Minnesteinen omhandler en båtulykke som fant sted i 1945, der tre engelskmenn omkom.

Steinen står litt bortgjemt, og skriften på den er noe slitt ned, men for å gjøre en lang historie kort har jeg funnet ut hvem som omkom og når ulykken fant sted. Alle tre er begravd på krigskirkegården på Vestre Gravlund i Oslo.

Ulykken skjedde 28. juli 1945, og det var tre menn tilknyttet 33 Air Sea Rescue Unit i Royal Air Force som omkom.

Dette var jo etter krigen var over (og to dager før Kong Haakon kom hjem) og på minnesteinen står det tydelig at det var en "boating accident".

Men det jeg ikke har klart å finne ut av er hva som faktisk skjedde! Altså mer om selve ulykken. Jeg har søkt i online-arkivene både til Aftenposten og VG helt ut i september 1945, men ulykken er ikke omtalt med et eneste ord.

Er det noen som vet noe om dette? Ville satt pris på all hjelp!

Her er de to innleggene jeg har skrevet om saken i båtbloggen min:

Minnestein til besvær - del 1 Minnestein til besvær - del 2

Ser sånn ut, Tom :lol:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...