Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Og velkommen er du Roald. Nå har natten senket seg over havnen med problemer med landstrøm, men vi klarer oss vel.

horten1a.jpg

horten2a.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det øverste nattbildet var fantastisk klart Lars H. Kan du fortelle oss amatører her på BP var som var blender og lukker. Vet at du har et Canon 350D. Hvilken linse har du brukt. Jeg må lære meg noen få triks om mørkefotografering i morgen kveld. Lurer videre på om det er et utsnitt eller hele bildet du har lagt ut. I alle fall er vel begrensningen også 50 k på det bildet. Jeg har litt strøm å dele ut.

Hei Roald.

Bildet er slik det ble tatt med en anelse justering for skarphet og svartbalanse i et billedbehandlingsprogram. Objektivet er et Sigma 18-200mm zomobjektiv i den rimelige prisklassen. For å få bildet skarpt med en så lang lukkertid som 1/5sec, støttet jeg kameraet på moloen.

Her er data for selve bildet:

eos.gif

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjempekoslig her i Horten. Til tider ligger tåke tjukk som graut utenfor. Så og si fullt her nå. Noen få plasser ledige.

Imorgen er det flere som har spurt å få henge på nordover. Detver helt greitn for oss i og med at vi har full radardekning ombord, samt AIS.

I kveld blir vi med Tnie III på byen på en hyggelig middag, noen av oss.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Imorgen er det flere som har spurt å få henge på nordover. Detver helt greitn for oss i og med at vi har full radardekning ombord, samt AIS.

Pass opp for hummerteiner da. De ligger tett i tett i skjærgården nå, og jeg så idag flere som lå på plasser det ikke er vanlig å legge slike (ref bunnforhold). Kanskje en del nybegynnere som dumper de ut hvor de måtte være :lol:

Nå kom jeg akurrat hjem etter en hel dag med opplag på Holmen Motorbåtforening i Drammen(Opplags-sjef i klubben), også ser jeg at det "tyter" av folk i Horten... KOS dere folkens, abstinensen min har alt begynt :sad: og nedtellingen er i gang :smiley:

Uansett, ha en flott helg :cheers:

(snart kommer opplagssjefen å tar dere også..... :eek:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Noen som vet hvilke dybder teinene legges ut på?

Lars H.

(pt. Horten)

På kyststrekningen fra grensen mot Sverige til Varnes fyr på Lista er det forbudt å sette ut fangstredskaper på grunnere vann enn 25 meter.

I Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane er det forbudt å sette ut fangstredskaper på grunnere vann enn 15 meter. Dette gjelder ikke dersom krabbeteinen/redskapen har minst en sirkelformet fluktåpning på minst 80 mm i diameter på hver side. I teiner med flat bunn skal åpningen plasseres helt nede ved redskapsbunnen. I teiner med sylinderform (tønneform) skal åpningene være helt nede ved redskapets bunn, men ikke lenger nede enn at det blir fri passasje gjennom åpningene når redskapet står ute for fangst.

I Møre og Romsdal er det forbudt å sette ut fangstredskaper på grunnere vann enn 10 meter.

Det jeg mente å spørre om var i hvilket dybdeområde kan er risikere å få et tau festet til en nesten usynlig plaskanne i propellen? Så hvor dypt, ikke grunt altså, settes disse teinene? Hvor langt "til havs" må en gå for å slippe disse plastkannene?

Lars H. :smiley:

De settes på grunner, og nomalt ikke på dypt vann. Er det over 30 meter der du ferdes i Oslofjorden bør det ikke være hummerteiner. Det settes jo imidlertid etter mye annet, f.eks kreps og de ligger mye dypere. Uansett - det gjelder å holde utkikk for man vet aldri :eek:

Idag så jeg flere steder at det lå "blåser" på steder midt i "leden" for fritidsbåter, innaskjærs. Kjenner ikke til hvordan det er innover i Oslofjorden. Kanskje ikke så mye av dette der?

Ville uansett bare gi at varsko i beste mening.

Var jo ikke mye tåke idag på rette siden fjorden da :wink: :

oktober1.jpg

Kjent område dette vel?

oktober4.jpg

Idag så jeg flere steder at det lå "blåser" på steder midt i "leden" for fritidsbåter, innaskjærs. Kjenner ikke til hvordan det er innover i Oslofjorden. Kanskje ikke så mye av dette der?

Ville uansett bare gi at varsko i beste mening.

Det varskoet kan jeg bare støtte fullt ut.

Det ligger blåser overalt i sjøen for tiden jo! Er helt håpløst. Eneste stedet vi ikke så noen i helgen var midtfjords!

Vi dro ut fra Moss litt for sent på fredagen. Hadde tenkt oss litt sydover, men måtte søke "nødhavn" i Larkollen når mørket senket seg. Da hadde vi kjørt slalåm mellom blåser hele veien. Jeg turde rett og slett ikke gå lenger i mørket. Disse blåsene ligger på alle steder, og særlig midt i leia der vi med småbåter beveger oss. Mange av de er vanskelig å få øye på også. Enkelte ligger nesten under vann t.o.m.. :headbang:

Ellers var jo været litt merkelig i helga. Lørdags morgen startet med sol, men så kom tåka gitt. og den lettet ikke før ved 12-tiden ved Larkollen ihvertfall. Men da ble været knallfint. Sol og varmt. Så vi bestemte oss for å krysse over fjorden til Bolærne. Men vi kom kanskje midtfjords, så fikk vi tåka i huet igjen gitt. Heldigvis var det litt sikt innimellom, sånn at jeg klarte å speide litt rundt etter skipstrafikken. Når vi kom til Bolærne, lå tåka tjukk som graut rundt der. Den lettet ikke før utpå ettermiddagen jo. Det var helt tydelig ett feil valg med tanke på havn. Hadde vi holdt oss på "rette siden" av fjorden, så tipper jeg at været var bedre. Men vi ble nå værende på Bolærne til i dag. Og da måtte det selvfølgelig blåse kuling, av alle ting. Så da var det bare å spise frokost, og dra hjemover. Og jo nærmere Moss vi kom, jo bedre ble været. Vinden løyet mye også. Når vi kom helt inn i hjemmehavnen, kunne jeg gå på brygga i bare t-skjorta. Det nyttet ikke på Bolærne.

Merkelig, at været kan veksle så mye på så korte avstander....

Takk til dere alle som lå i gjestehavna i Horten denne helgen. Det ble en trivlig helg med et utrolig fint oktobervær som rammen rundt det hele. Vi ble vel rundt 15 BP-båter som totalt var innom/lå over denne gangen. Utrolig bra!

Nå skal mange av dere opp i opplag. Noen av oss holder stand. Fint Tine III at du blir med over vinteren. Vi har nå kort vei til hverandre. Når du får radaren opp å gå, som du sikker gjør, kan vi veksle på å besøke hverandre gjennom vinteren. En Strømstad-tur hadde vel ikke vært så ille?

Fra tirsdag av flytter jeg til Tofte. Kaster loss ved 09.30 tiden fra Sætre og tusler utover til min nye vinterhavn. Tar vel noen bilder fra turen hvis ikke tåka ligger tjukk.

horten_ved_natt.jpg

Gjestehavna i Horten natt til søndag.

tine_iii.jpg

Tine III med ny radarantenne på targaen.

Takker for en kjempe helg vi også , morro med mange BP båter sammla sånn . Gikk hjem i knallvær og traff Simrad folk på brygga hjemme , dem starta feilsøk på radaren min og saken var klar .Ødelagt antenne , godt gjort på noe som er nytt men er flaxa til Tine det :headbang: Skal vi se da hva selger sier (kjøpt privat/ny/brukt ), håper det går bra . Men veit jo ikke enda , godt han bor her i by'n . Astor vi kan sikkert få til noen turer utover , kan bli mange fine helger .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg hadde en aldeles nydelig tur fra Sætre til Tofte i dag i et fantastisk høstvær. is på rutene i dag tidlig ,en dugg og is forsvant fort når sola tok tak. vannet var blankt og fint. Nysmurte rundstykker, kaffe og godt humør. Da er livet godt å leve.

Nå er Astor på plass i vinterhavna som jeg håper også skal bli vår neste hjemmehavn.

filtvet_fyr_hoest.jpg

Filtvet fyr og Villa Malla i nydelig høstvær.

villa_malla.jpg

Villa Mallas ønske om å legge ut gjestebrygge behandles av Hurum kommune i kveld.

Takker for en kjempe helg vi også , morro med mange BP båter sammla sånn . Gikk hjem i knallvær og traff Simrad folk på brygga hjemme , dem starta feilsøk på radaren min og saken var klar .Ødelagt antenne , godt gjort på noe som er nytt men er flaxa til Tine det :headbang: Skal vi se da hva selger sier (kjøpt privat/ny/brukt ), håper det går bra . Men veit jo ikke enda , godt han bor her i by'n . Astor vi kan sikkert få til noen turer utover , kan bli mange fine helger .

Tine III

Hvis den er ny så får du det vel ny på garantien?

Er det selve antennen (den som roterer) som er defekt, eller er det noe feil i sender/mottaker(Tranceiver)?

Hvis det er antennen kan den ha blitt skadet pga fysisk påvirkning, fall e.l.

Redigert av OLPI (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...