Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Jeg jobber med en "lur" måte å konservere motorene med frostvæske.

Store deler av ukeslutt skal gjennomføres i Sonskilen. Her er det mye liv, faktisk mer aktivitet når båtene er på land nå om dagene i forhold til når de lå på vann.

Beklageligvis kan jeg ikke benytte septiktanken ombord - dette begrenser overnattingsdøgnene nå for tiden. Men enda har jeg ikke tømt ut alt ferskvann. Så kaffekjelen er stadig varm ombord.

Beklageligvis kan jeg ikke benytte septiktanken ombord - dette begrenser overnattingsdøgnene nå for tiden.
Hei Roald.

Er det ikke dasser ute i servicebygget da? Ellers kan du jo gjøre det som må gjøres av store ting hjemme, og småting bak busken? Ellers sender jeg fruen til Kristiansund mandag morgen, og da flytter jeg kanskje inn i båten før opplag på torsdag (med turer rundt på fjorden før torsdag formiddag). Kanskje vi sees Roald? En god prat ombord hos meg eller deg hadde vært "kult"?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ligger i gjestehavna i Horten for en gang skyld , da øko er på harrytur .Tåka var såpass idag at jeg ikke hadde gått uten radar , men det var det da .Stilte nå inn kassa så godt jeg kunne å så noen båter her å der, så dette med radar kjøring var en ny opplevelse og kjempe artig .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Flott Runo, skulle gjerne hatt en radar selv. Blir nok hjemme denne helgen, men har fått noen skumle planer for begynnelsen av neste uke. Jeg sender fruen avgårde til 90 års dag til moren mandag morgen, men så var det dagene frem til torsdag middag da båten skal på land. Kanskje jeg skulle tilbringe disse få dagene på sjøen i båten? Det er jo bare å ta med sengetøy og TV og mat og drikke og skipshund, så slipper jeg å sitte hjemme og trøkke! Kanskje en rundtur Kommersøya, Holmsbu, Horten? Litt vill tanke, - men???

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er så ny i havna at det tør jeg ike svare på. Det er en liten havn med få plsser og stor søkning. Tror ikke det finnes gjesteplasser. I Toftehavna, rett syd for Sødra Cell (gulosten) er det gjestehavn rett innenfor moloen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Beklager Lars hvis jeg virket negativ, men etter å ha ligget i havna i to uker så er det mye info jeg ikke har rukket å få med meg.

Jeg kan svare for Sætrehavna som har vært havna mi noen år nå så holder Bendik forsatt hjulene i gang. Og som Runo sier, Horten er det alltid plass. Rop når du er utpå. VHfen står på 16/19/77 hele tiden mens jeg er ombord.

Jeg ligger nå under tak, men kan fremdeles by på kaffe.

Må få deg vinterplass i Horten du veit du ( fixer det jeg vil jeg tru hvis du er tidlig ute med ønsker ),du som bruker skuta .Ligge på land er ikke bra for kropp og sjel :wink:

Tine III

Her må noe gjøres for å forhindre at dette blir en ren lokaltråd for Horten og andre utkantsområder!

Helgeturen var enkel, fra Yanmarsjappen på Bildøy til hjemmehavnen. Første forsøk i går fredag, da blåste det stikker og strå, så det ble til at jeg doblet fortøyningene og dro hjem med bil. I dag morges var det klart for nytt forsøk. Regnet kom for fullt da jeg begynte å løse fortøyningene, hadde selvsagt ikke tatt på full regnhyre, og ble godt gjennomvåt. Etter det gikk ferden komplikasjonsfritt til Klokkarvik. Videre derfra var sikten såvidt dårlig at jeg ikke så det lønt å legge ut på Krossfjorden. (radar står på ønskelisten) Fant ledig plass i båthavnen i Klokkarvik. Der har man oppslag med telefonnumre til styremedlemmene. Havnesjefen tok ikke telefonen (men ringte tilbake en times tid senere). Styreformannen var velvilligheten selv, "bare ligg der du har lagt deg, du bruker så lite strøm på en dag at det ikke er noe å snakke om".

Etter noen timer bedret sikten seg, og med varsel om sterk kuling/ storm fra i natt var det fristende å legge ut, så det gjode jeg. Det er en egen sjarm når rokket står over båten, vindusviskerne går for fullt, og man må benytte sekundene med sikt til å ta en rask oversikt over at man ikke er i ferd med å kollidere med andre båter.

Nå ligger jeg i hjemmehavnen. Regnet plasker mot båten, det blåser forholdsvis kraftig. Båten er godt fortøyd, varmeapparatet sørger for godt inneklima, ICE sørger for internett-tilgang. Det er ikke fristende å vandre de 3 kilometrene hjem, så nå tørner jeg inn for nok en god natts søvn i båten.

Er det mulig å ha det noe særlig bedre?

Laholm

Her må noe gjøres for å forhindre at dette blir en ren lokaltråd for Horten og andre utkantsområder!

....

Er det mulig å ha det noe særlig bedre?

Sånn skal det være Laholm!!!!

Selv har jeg vært på sjøen det meste av dagen. Praksisturer for kurs som en av sønnene har holdt for et firma på Jæren. Sørlig kuling, regnbyger, varierende sikt - topp forhold for praksisturer med radarer, flittig kartbruk og frivakt med kaffe og kos.

Sentralfyren går selvfølgelig hele året så temperaturen ombord er alltid passende; sånn skal båtlivet være i oktober . . . . :flag::flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Sånn skal det være Laholm!!!!

Selv har jeg vært på sjøen det meste av dagen. Praksisturer for kurs som en av sønnene har holdt for et firma på Jæren. Sørlig kuling, regnbyger, varierende sikt - topp forhold for praksisturer med radarer, flittig kartbruk og frivakt med kaffe og kos.

Sentralfyren går selvfølgelig hele året så temperaturen ombord er alltid passende; sånn skal båtlivet være i oktober . . . . :flag::flag:

Har vært litt guffent idag jah! Imorgen har de meldt ennå verre.. :nonod:

Det ble ikke noen tur i går men vedlikehold i maskinrommet. Det blir det i dag også. Skal flekke litt på motoren slik at den fremstår tørr og fin hele veien. En liten lekkasje i returkoblingen fra varmtvannstanken og derfrosteren hadde løsnet noe maling. Vifteovnen har stått på i natt med luka åpen slik at nå skulle alt være tørt.

En ny Y til varmeslangen er også på plss. Den gamle i plast ble byttet ut med en ny i metall.

Da er det nesten helg og tid for tur , eller er det slutt for i år ? Imorgen skal jeg heise opp båten til Solungen å hjelpe til litt der , men rekker vi det reiser vi ut . Hvis ikke så blir det tur til Moss lørdag og en kveld i kanalen , men litt usikkert enda . Trur Økosjefen har tatt vinterdvalen nu , men hun skulle være med ut i helgen hvis hun måtte . Så da er jo saken grei den , opp til meg da om jeg vil ha hu med eller ikke :wink:

Tine III

Nå er det over for i år :cryin: Var utpå en tur i ettermiddag/ kveld og tømte septik og vanntanker, konserverte det jeg kunne på vannet, pakket sammen og bar på land køyklær og andre klær, ga beskjed til havnesjef om at nå kan han heise når det passer ham! Har jo vært fullt utstyrt for båtturer helt siden vi overtok båten for snart 3 år siden, bare oppe for stoffing og kontroll/skifting av anoder og skroggjennomføringer. Lyspunktet er at nå skal hun gjøres glatt som ny nedentil :yesnod:

Men vi sees neste år på vannet, har tenkt å sette ut før påske. En fin og kort vinter til alle BP-medlemmer! :cheers:

Hilsen Sindre

Lørdag blir det å kjøre Astor ut til vinterhavna på Sagene etter at reperasjonen nå er ferdigstilt.

Det er meldt sol og blankt vann. Som ivrig skipsfotograf håper jeg vi møter endel yrkesfartøy utover.

Gir dere et oppkall Tine III/Roaldbj når vi nærmer oss Filtvet fyr.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...