Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Nok en fantastisk helg på Vestlandet. I natt lå jeg ved Alholmen, på utsiden av Oksebåsen. Tre båter overnattet, god plass til alle. På veien hjem stakk jeg innom Lysevågen (Ole Bulls Lysøen). Der talte jeg 31 båter. På de ti årene jeg har bodd her har jeg aldri sett så mange båter der på en gang. Det er tydelig at vågen er kjent, men det finnes masse andre plasser i området der man kan legge seg, uten å ha fullt av båter rundt seg.

Men nå i ettermiddag skyer det til, det har begynt å blåse opp. La oss håpe sommeren bare tar seg en liten pause, jeg skal ut med gjester fra Kalahariørkenen på torsdag, og da bør det ikke være for høye bølger!

Laholm

Hei.

Nå har vi ligget på Kommersøya siden kl.0200 natt til torsdag og hatt noen aldeles herlige dager i varmen. Hadde tenkt å dra hjem idag, men pga. vind drøyer vi til imorgen. Det haster ikke, men må være hjemme til tirsdag da det er tid for et besøk hos tannlegen. Nei, nå får jeg ta meg en dukkert, det er 20gr. i vannet her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har hatt en strålende helg i Horten sammen med båtvenner fra Heggedal, Vallø og Sætre. Vi var samtid spente på Grandy`s sjøegenskaper noe vi fikk testet på hjemturen i dag. En frisk solgansgbris gjorde turen hjem til en fin opplevelse for mannskapet. Late gode bevegelser kjennetegner Grand Banksèn.

Vio fikk montert en stasjonær VHF på flybridgen slik at vi kan kommunisere med andre også fra denne styreposisjon.

Vi ser allerede fram til neste helg. I mellomtiden går tiden med til vedlikehold og ettersyn av vår 31-årige nye venninne.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kjempe helg på sjøen i helgen , måtte en kjapp tur innom Horten gjestehavn og se på Grandy . Den nye skuta til Astor var flott , har vel plass nok nå vil jeg mene . Da været var så flott så gikk vi oppover til Holmsbu og møtte en til fra BP , som var i gang med salg og kjøp av ny båt med CBC dekk . Etter noen timer der og en tur på privaten gikk vi tilbake til Horten og øya våres Lort . Blåste litt mye da vi la til , trykket på hydralikken slapp opp og kjettingen raste ut . Da kjente vi hvordan det er å prøve å holde igjen borti 9 tonn , var jo bare å dri ,,,,, i .Fikk et par hakk under fenderlista , så det blir bytur imårra for innkjøp av blåmaling . Fikk teste den nyinnkjøpte Webwer gassgrillen , det var konge og sitte ombord å grille biffane . Slipper vi og dra alt i land heretter når vi skal grille , den er verdt penga sine mente vi . Da er det bare å vente til neste helg , da er det Ferderseilasen og da pleier været å være topp med sol og null vind :wink:

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

For ei utrolig flott helg! :cool:

Masse båter og folk i nesten hver en "krik og krok". Bading, grilling og hyggelig samvær i blikkstille og varme kveldstimer. Det er slike dager vi drømmer om gjennom den lange vinteren, men som erfaringen desverre tilsier at vi ikke får så mange av i løpet av sommeren.

Vi ankom Gjetøya (Slevikkilen) i 1030-tiden på lørdag, og da var det allerede nesten fyllt opp både ved berget og langs brygga. Vi fikk imidlertid lurt oss inn på en åpning i sørenden av brygga.

img_3022.jpg

Tilbragte helgen på Ildverket utenfor Nøtterøy/Tjøme i helgen. der lå også en båtvenn "Longside" mot berget med en 47 fot ombygget "Legekrysser" i tre. Jeg ber instendig både på mine, hans og alle andres vegne om at folk tar det med ro og ikke passerer ankringsplasser med stor fart og masse hakksjø.... Det var for å si det mildt et lite helv.... å ligge slik.

Jeg vurderer nå seriøst å legge ferien til August for å oppleve mindre av disse tilstandene. Hvis man på død og liv skal ligge over 7 knop, så gå uttaskjærs eller trekk i det minste av på gassen når man passerer ankringsplasser/båthavner.

Nå vet jeg at de fleste av disse "tilfellene" IKKE frekventerer "Båtplassen", men jeg MÅ få ut litt frustrasjon. Jeg tror denne typen båteiere kalles "Restaurant-cruisere"....de cruiser fra restaurant til restaurant langs kysten når været gjør at de tørr.....

Det var et guds under at trebåten på 47 fot ikke sprakk kulefendrene og ble skadet mot berget....den veier nær opp mot 20 tonn..... Puh !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

- men jeg får jo allikevel ikke båten over 4 knop . Selv med rulle seil burde jo det være mulig i 8-9 sekundmeter på kryss.... Blir jo forbiseilt av alt som er av båter jo... Noe galt er det et sted.

Sånn er det når du kjøper motorbåt :smiley:

Det var et guds under at trebåten på 47 fot ikke sprakk kulefendrene og ble skadet mot berget....den veier nær opp mot 20 tonn..... Puh !

Disse trebåtene tåler mye mer en du tror!

.

Denne helgen er det Færderseilasen som blir arrangert. Et flott skue når alle skal gjennom Drøbaksundet. Derfor velger vi å dra ut å finne oss en plass hvor vi kan følge med fra FB. Oscarsborg gjestehavn er et flott sted som sikkert blir fullt utover fredagskvelden.

Neste helg er det Hortentreffet, det fjerde i rekken med rundt 40 BP-medlemmer påmeldt. Vi gleder oss!

mvh Astor

Når det gjelder årets Færderseilas kan det være greit å være klar over følgende melding:

For Skøyter og tyngre-tur båter u. spinnaker som ikke ønsker å seile så langt, går årets start fra Son, fredag 13. juni.

Jeg har sett litt på vindprognosene for helga og det virker som om det blir endel sydlig ving i Oslofjorden til helga med skiftende styre (og noe endringer). Jeg har i flere år ankret opp litt nord for Gullholmen og hatt ett flott skue når seilasen kommer. Dette er et område hvor fjorden er relativt smal. Avstanden mellom Gullholmen og Hortenskrakken er godt under 2 nm. Se kartutsnitt:

gullholmen.jpg

Vi gikk til Borgen denne helgen for å skue alle båtene som deltok i Færderseilasen. Da vi gikk fra hjemmehavn var allerede mange passert Drøbak og jeeteen som vi alltid går gjennom var umulig å passere nordover. Her lå det kø med deltakerbåter som ventet på å komme seg sørover. Det var å be om bråk å passere mot alle disse. Dermed gikk vi ut mot Drøbak og så gjennom passasjen sør for Borgen.

Fradag var det relativt få båter som hadde lagt seg i gjestehavna ved Oscarsborg. Lørdag kom det flere men det var fortsatt ledige plasser der lørdag kveld.

Greit å få testet båten i en havn hvor det til tider kan bli litt sjø fra passerende båter. Grandy er tung og vi merket lite, selv om de andre rundt oss kastet godt på seg til tider.

Neste helg er det Hortentreffet. Vi drar nedover på torsdag kveld.

borgen_gjestehavn.jpg

Et bilde fra Oscarsborg gjestehavn denne helgen.

mvh Astor

Joda: med pinne.

Joda med pinne? Viste ikke at Joda lagde pinnebåter :rolleyes:

I helga går turen til Åsgårdstrand selvfølgelig, og Baatplassentreffet. Gleder oss som unger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vel Hillmar, det er meldt frisk bris 9m/s så det blir nok litt rufsete..... Sør-sørvest.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...