Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Det er nok "uværet" som er på vei ter-av. Jeg sitter i Drammen og kan til og med se at "Ælva" går høyt !

Astor: Kos dere på Privaten, det hender Roger`n tryller frem rett så gode middager !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

. En perle av et sted og en flott gjestehavn som kanskje flere burde besøke. mvh Astor

Skjønner hva du mener , men folk har nok funnet ut av det . I Hele sommer så har det vært stappfult der , folk kommer med båtene på torsdag og henter fruen dem med bilen . Kommer du dit etter 17.00 på en fredag , da skal du ha mye flax om det er plass . Dette er info fra dem infødte der , etter at vi har vært der et par ganger iår . Blitt knall fint der , plassen i deg selv er jo også fin . Etter mye mas og arbeid i havna idag og Øko jobber , så ser det ut som vi blir hjemme idag . Etter som blir sagt så blir det et jæ¤#" vær inatt og imorgen , så da ser vi om vi reiser ut imorgen kveld isteden om været blir bra . Koz dere i Holmsbu Astor , prekas

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Nå har det blitt rolig her i gjestehavna i Horten ,men kan ikke skryte av at det blei mye soving inatt . Her har det blåst litt , flaggstenger div andre ting ligger rundt her . Hadde jeg flytta meg litt som var planen seint igår kveld , så hadde jeg fåt ei flaggstang rett i skuta . Veit ikke hvor mye det blåste , men kan ikke huske sist det var sånn vær . Ligger jo litt dumt her også jeg , men pytt pytt det gikk jo detta og . Sola skinner å dagen blir topp tipper jeg .

Tine III

Passerte over 40 i kasta inne i gjestehavna her i Horten , å den fikk jo jeg nok av . Men det gikk jo bra her , værre rundt i by'n har jeg hørt . Knuste vinduer og mye greier som har gått føyken, ligger flere store tankbåter utpå fjor'n her . Har vist hatt litt problemer dem også etter hva som blir sagt her i havna idag .

Tine III

Seilerfolket sier over 40 i kasta inatt ,aldrig vært med på værre jeg.Men gikk jo bra her,bortsett fra såre fingre etter litt tauarbeid utover natta .Flaggstenger er knekt tvers av som fyrstikker og jernflaggstenger på brygga er rivd av i festene , så det har blåst litt ja

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Jeg tror ikke det er snakk om 40 sekundmeter! Jeg lå i Oslo og måtte ut av båten i halv fire i natt for å hjelpe en nabobåt som hadde problemer. Et par timer senere våknet jeg av et par av fenderne mine eksploderte og båten lå og dunket inntil brygga. Da blåste det på det kraftigste i oslo den natta. Båten lå på yttersiden av brygga med vinden og sjøen rett inn, skal love at det ikke var så morsomt å dra ut med båten klokken 5 i natt. Det var bekkmørkt, jeg var alene ombord med 48 fot seilbåt. Heldigvis var det en annen fyr på brygga som hjalp meg med med springet slik at jeg fikk den ut på det, men det gikk med et nødskrik. Noen av slagene inntil brygga etter at fenderne eksploderte var så kraftige at et skap i salongen ble slått løst. Jolla gikk under, men det var det siste som betydde noe akkkurat der og da. Det gikk greit å flytte båten når jeg først hadde fått den ut. Jeg fulgte jevnt med på vindmåleren hver gan jeg var ute, og registrerte aldri inærheten av de vindstyrkene som er nevnt. Det blåse mye, men ikke noe i nærheten av storm eller orkan som nevnt her. Da jeg flyttet den lå vindmålern jevnt på 30 med opptil 35 i kastene knop, eller ca. 15-17 sekundmeter. Jeg har ingen tro på at det har vært så mye som 40 ms noe sted i nærheten i natt. Da hadde det blitt mye større ødeleggelser. Enten er det noen noen som blander knop og sekundmeter, eller så er det noen som overdriver helt vanvittig. Jeg hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å dra ut og seile i dette været, men med 40 ms hadde jeg absolutt tenkt meg om to ganger. Har opplevd dette i barentshavet engang, og med så kraftig vind er det ikke mange båtene på lang som hadde klart seg.

Jeg antar at du har hentet dette bildet fra www.kuling.com. Dette nettstedet har svært ofte feilaktige målinger av maks vindstyrke. Jeg tror nettstedet bør sjekke om det er trakt-effekter som gir store verdier. Jeg stoler bare på kuling.com når vinden er under 12 m/s. Men det får jo være mitt problem. Jeg anbefaler alle å bruke grib-filer når seilasen skal planlegges.

Jeg tror ikke det er snakk om 40 sekundmeter!

Det tviler nok jeg på også. Men meteorologene har faktisk innrømmet at de varslet for lite vind på forhånd. Jeg er rimelig sikker på at vi hadde 25m/s her ute på Jeløya i natt. Antagelig mere i kastene, for det ligger trær strødd rundt omkring. Dette blir forøvrig bekreftet på vindmåleren til Moss havn. Den viser maks vindstyrke på 28,6 m/s. siste døgn. Og den vindmåleren pleier ikke å vise for mye.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6248394

Meteorologene skjønner ikke hvordan høststormen kunne bli så mye kraftigere enn først antatt.

Statsmeteorologene er overrasket over det kraftige uværet som herjet Sør- og Østlandet natt til i dag.

På sørlandet måltes vinden til opp mot orkan styrke i kastene, og totalt 10 000 ble rammet av strømbrudd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...