Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvilke målestasjoner som er "autoriserte".

mossvind5okt2008.jpg

Jeg synes ikke dette ser så alvorlig ut - hentet fra Moss nå i kveld.

Hvor er disse dataene hentet fra da?

Den tabellen ser ikke veldig troverdig ut, etter mitt syn. Nå står det i lokalavisen her at det blåste overende 50 trær på et lite område på Jeløya. Det sier seg selv at det skjer ikke om det blåser puslete 16-17 m/s, eller hva den tabellen sier.

Vi hadde en fin treffkveld i Holmsbu fredag kveld. Kun tre trawlere møtte, samt besøk av et hyggelig par fra Hvaler som venter sin Clipper til våren. Vi fikk liten tid til å se severdighetene i Holmsbu etter at vi fikk værmeldingen for neste 24-timene på bordet. Vi ble enige om å gå til Son for å slippe unna uvæet som var varslet over Breiangen. I Son var gjestebryggene uten strøm og det så ut som at vinteren allerede var godt i gang for havnefolket der inne. (Vi trodde båtlivet varte i 12 måneder i strekk?)

Vi delta oss. Anita og Roald dro sydover mot Moss mens Kåre og Heidi i sin Colvic og oss i Astor dro mot Oscarsbord hvor vi lå i le bak moloen på Søndre Kaholmen. Her i den hyggelige gjestehavna på "Borgen" blir vi alltid godt mottatt. God mat og fin stemning bryggelangs og mange kjente som hadde funnet samme veien.

Matten mot søndag ble en huskstue uten like. Vi trodde vi lå i le mot været med våre 15 tonn, men der tok vi feil. Vi fikk gynget oss godt den natten. Vi fortøyde for storm og vi våknet søndag morgen til en hel og fin båt. En surring i kallesjen over fb hadde løsnet, Det var heldigvis alt.

En koslig helg er tilbakelagt. Og vi har ikke tenkt å gi oss med det første. :wink:

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Vi lå sammen med Astor i le mot land på Oscarsborg. Rett bak oss, på utstikkeren, måtte folk opp kl 0400 for å forhale båtene. De lå longs mot syd og fikk stormen rett i sida. De var rimelig rødøyde dagen etter,

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Som sagt , aldrig vært med på verre jeg her i by'n . Når jernflaggstengene i gjestehavna blir rivd av festene og dem flaggstengene i treverk på sjappa der knakk som fyrstikker , da blåser det bra ja . Dumt å legge seg der jeg pleier å ligge , men lett å si etterpå det . Men inatt skal vi sove ;)

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei Kaftein Øl! :flag:

Så det var fenderne dine som vekket meg! (Det gikk en hos meg også), lå på innsiden av flytebrygga. har sjelden hørt slik uling i vant og master, og hørte at sjøen slo over brygga. Hørte det var litt aktivitet, men innen jeg fikk stått opp skjønte jeg at båten på utsida hadde kommet ut. Var glad jeg pleier å "fortøye for storm", har fått noen bemerkninger om det rundt omkring. :nonod: Synd jeg ikke så vimpelen din om kvelden, kunne tatt en :drink: Men vi var ganske opptatt med fårikål og :cheers: ombord, så jeg så ikke så nøye etter på alle som kom inn om kvelden. Men blåste godt, det gjorde det :yesnod:

Med hilsen

Sindre & Admiralinne + venner.

Ser ut til at jeg har mine ord angående vindstyrken natt til søndag i beholdt gitt. :yesnod:

Her fra Moss Avis

Meteorologisk institutt: – Verst i Moss

Her mener Meteorologisk institutt at det blåste kraftigst på Østlandet natt til i går.

- Gullholmen hadde kraftigst vind.

Det tror Meteorologisk institutt som kan vise til målinger etter det kraftige uværet natt til i går.

- Uværet var trolig verst på Gullholmen i Moss, skriver instituttet på sine nettsider i dag.

Moss topper listen med hele 27,3 sekundermeter natt til søndag. Det betyr full storm.

- Det er full storm når vinden kommer opp til 24,5-28,4 sekundmeter. Kjennetegn til dette er at trær rykkes opp med rot og at vinden gjør stor skade på hus, skriver instituttet.

Under Gullholmen kommer Torungen fyr i Arendal som målte til 26 sekundmeter.

:cool:

Vi var ikke hjemme i helgen vi så vi gikk glipp av morroa. Hadde opprinnelig tenkt oss ut med båten - og med værmeldinga som var hadde vi nok godt ut også. I stedet fikk vi sms fra familien som kunne informere oss om at det så ut som om vi fortsatt hadde båt :eek: Der vi var var det ikke noe vind å snakke om - så vi var relativt uforstående til det hele.

Men båten er hel og fin - blåste fra rett kant for oss denne gangen. Hadde det vært Nlig vind hadde det nok vært litt værre for fortøynignene våre

Lurte litt på om dere var på tur jeg. Det var vel like greit å holde seg hjemme med fasit i hånd.

Fint at dere så etter båten :yesnod:

Der vi var våknet vi til 10cm hvitt pulver utenfor veggene søndag morgen. Kald var det også. Riktig julestemning :yesnod:

I Søly gikk det ganske hardt utover bryggene. C brygga slet seg og brakk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Lurte litt på om dere var på tur jeg. Det var vel like greit å holde seg hjemme med fasit i hånd.

Vi var en liten tur i Horten fra Fredag til Lørdag. Manskapet på MorMajor ble traktert med fruens Sellerirotpure. Virket som den satt der den skulle ...

På Søndag ble det en liten tur til Son for å gjennomføre vår etappe i Konvoien. Og innimellom alt dette passet vi på Bitteliten V. :wflag:

Denne helga var det godt å konstantere at jeg gjorde de riktige valgene. Planen var å seile sørover fra ufrivillig eksil i indre Oslofjord, men først meldte mannskapet avbud og deretter bestemte jeg meg for at værmeldingen ikke fristet for noen dagers soloseilas. Dermed lot jeg båten bli liggende i en av fjordens mest skjermede havner. :smiley: Med forbehold om været er planen å starte turen sørover på torsdag ettermiddag. Første stopp blir nok et sted mellom Fjærholmen og Hvasser, deretter ligger jeg på været til jeg er komfortabel med å sette kurs mot Risør. Neste etappe blir Arendal, og så til Lillesand (hvis gjestehavna henger sammen). Om alt går som det skal når jeg vel fram til årets barskaptømming i foreningen Ankerdrammens venner. :cheers: (Ok, det er noen uker til dét da...)

Hei.

Og så var det tid for å tenke på helgetur igjen. Som pensjonist kan jeg jo dra ut når det så måtte være, men jeg er jo avhengig av helst å få med fruen som jobber halv stilling på sykehus også. Så, i og med at hun når hun kommer hjem i kveld etter jobb ikke skal jobbe igjen før tirsdag, har vi en lang fin helg fremfor oss.

Dermed er planen å dra fra hjemmehavnen i Son over fjorden til Kommersøya imorgen tidlig. Der blir vi nok ganske alene, men skipshunden kan få rase litt rundt uten bånd utover dagen.

Fredag formiddag drar vi nok videre til Holmsbu. Der har vi en god gjestehavn å ligge i med vann og strøm (16A sikringer for vifteovn).

Hjem drar vi vel på sømdag eller mandag. Noe sønnavind opp mot 8m/s på tvers må vi nok regne med, med det får så være. Blir det for ille med mye rulling, får vi krysse litt. En kan ikke forvente flatt vann på denne tiden.

Det eneste problemet denne helgen er at fruen ikke følte seg helt vel da dun dro på jobb i ettermiddag. Begynnende influensa? Men da kan hun jo like gjerne ligge i båten og ha det vondt som hjemme? Joda, jeg er nok litt egoistisk der. Men så langt er i hvert fall alt klart for tur, noen flasker Weinart Carracal rødvin pluss likør til fruen er innkjøpt.

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars .H etter hva jeg mener Astor sa , så har dem tatt strømmen på Holmsbu . Men det kan vel Astor svare bedre på ,men sikkert strøm inne i havna ved fisker'n der tipper jeg uannsett . Øko har fri så da kansje hun blir med ut i helgen ,hun skal på sein vakt søndag.Men det er jo itno problem,tipper ikke det blir lange turen.Er mest vanlig å bruke Horten gjestehavn på denne tiden av året å være sammen med mange fine venner der som ligger i vinteropplag , også er det mere planlegging av båtkjøp . Så litt spenning er det jo om dagen ........

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Lars .H etter hva jeg mener Astor sa , så har dem tatt strømmen på Holmsbu . Men det kan vel Astor svare bedre på

Og det kunne han. Det var flust med strøm da han var der sist helg. Så da satser vi på å bruke landstrøm for vifteovn til oppvarming, PC og TV. Sist år var jeg i Holmsbu i månedskiftet okt/nov. Da var det også strøm, men vannet var borte. Så jeg må huske på fulle vanntanker.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hans, havnesjefen i Holmsbu har via SMS bekreftet at det er strøm, men muligens ikke vann og stengte dusjer og toaletter. Og skulle jeg ligge der hele helgen, var det nok å betale havneavgift for en dag! Han der Hans er en grei kar!

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...