Trophy Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Blir nok en biltur for å se på ny båt. Nesten bedre enn båttur Noen som skal ha seg flybridge båt.... Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
baatsman Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Det blir en kort tur (lør/søn) til Spa i Strømstad, samt en kikk på båten på vei tilbake. Må bidra litt da det ikke har blitt mindre jobbing i det siste. Vi sees! Link to post
Bonus Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Vi er allerede kommet hjem etter "helgens tur." Hadde en fin tur til Strømstad igår for å ta opp båten idag. Innom Herføl Marina for å fylle diesel; 8,71 pr. liter med baatplassen rabatt begynner å ligne noe ... La oss i gjestehavna syd i Strømstad igår, og spiste en god middag på Bryggen. Sto opp tidlig idag for å ta opp båten. Etter grundig vasking er nå Bonus IV trygt anbragt inne i opplagshallen. Den stoore ventetiden er startet. Men, vi skal nok ned til båten noen (les mange) helger før vi skal på vannet igjen i April. Noen bilder fra dagen: Tidlig om morgenen. Klar til å kjøre til opptaksplassen Hengende i travelliften - såvidt klar av vannet Renvasket og klar for hallen Inne i hallen Link to post
baatsman Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Jeg for følge med i helgen. Fruen har tenkt å ligge på spa-avdelingen hele dagen. Da er båten din kun ett stenkast unna Svenning. Jeg får ta 1. økten. Vi sees! Link to post
Bonus Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Høres bra ut baatsman, si fra om du observerer noen "krypstrømmer" Link to post
nimbuster Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 For oss så blir det en liten høsttur/vintertur i dag, til Horten...hvor vi blir til i morgen. Det er riktignok mange kalde grader om natten og såvidt over null på dagen, men finvær og lite vind. Med andre ord i sterk kontrast til forrige stormfulle helg. Kanskje blir det årets siste tur- Men, det er jo det som er fascinerende med båtlivet eller? Svenning: Er det mye rimelige å ha båten i opplag under tak i Strømstad enn f.eks. i Son? Til Astor: Ligger du bra i Moss, og har du strøm? Link to post
Bonus Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 (redigert) Svenning:Er det mye rimelige å ha båten i opplag under tak i Strømstad enn f.eks. i Son? Hei nimbuster, jeg vet ikke hva det koster i Son. Er nok ikke spesielt billig der vi ligger i Strømstad. Vi betaler ca. 23.000 NOK for opptak, grundig rengjøring, opplag i oppvarmet hall og utsetting til våren. Service og konservering gjør jeg selv. Men, jeg ser at Oslofjorden Båtservice skal ha 34.000 NOK for det samme i sine lokaler på "gamle Moss Verft" i Moss!! Hovedgrunnen til at vi er der er nok at vi er blitt kjent der, har andre kjente som har båten der og at vi har tilgang til båten når som helst. For å vedlikeholde noe, reparere noe, montere noe eller bare "noe" Redigert 1.November.2008 av Svenning (see edit history) Link to post
baatsman Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 eller bare "noe" Begynner å lure hvordan den enkeltes forhold til båten er Vi sees! Link to post
Astor Svart 1.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Jeg ligger fint i kanalen nå. Fant endelig en kontakt som hadde strøm. Blir liggene til i ettermiddag. Går over til Horten og blir der til i morgen formiddag. Sjøen ligger speilblank ut på. Herlig. Jeg målegge ned masten for å gå under kanalbrua. Nå har jeg nykokt kaffe og nyinnkjøpte pepperkaker. Og faktisk ramlet jeg over et par juleøl også, som jeg gjemmer til i kveld. Er det noen longsideplasser i Horten? Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bonus Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 ... har tenkt å ligge på spa-avdelingen hele dagen... Begynner å lure hvordan den enkeltes forhold til båten er .. Vel, fruen din er på spa-avdelingen hele dagen baatsman. Båten min er i oppvarmet lager hele vinteren ... Link to post
ter-av Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Er det noen longsideplasser i Horten? Mvh Astor Plass bak MorMajor (som har lagt seg i Horten for vinteren fra og med helgen). Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
nimbuster Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Vet ikke om det er longsideplasser i Horten, men velger å tro det. Vi er nok ikke i Horten før godt utpå dagen, men før mørket senker seg. Mulig vi prøver fiskelykken rett på utsiden før vi ankommer båthavna. Astor: Du ligger jo fint i Mossesundet. Trodde du ville ligge på NØ-siden av sundet....men du fant jo tydeligvis strøm der du la deg også. Link to post
Bonus Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Da har jeg vært innom Astor og smakt på kaffen hans. Traff også flere baatplassen venner ombord. Hyggelig prat! God tur videre, over til Horten. Link to post
Roald Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Hei. Jeg var en av dem som var innom Astor for en kopp kaffe og ”hjemmelagde” pepperkaker. God tur til Horten Inge. Hilsen Roald Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
Poseidon Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 ..... Sjøen ligger speilblank ut på. Herlig...... Ja, det kan være utrolig fint på sjøen på denne tiden av året. Jeg skal selv ombord en stund for å gjøre klar til en liten tur imorgen; det var damene i familien som hadde fått det for seg at de hadde lyst til å ta søndagsmiddagen på sjøen - og da er jeg aldri tungbedt . . . . Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Astor Svart 1.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Vet ikke om det er longsideplasser i Horten, Fortsatt plass longside på den første flytebrygga du kommer til påp styrbord side. Velkommen inn! Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ter-av Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Da er du på plass, skjønner jeg. Takk for kaffen. Godt når man skulle slå ihjel nesten en time i Moss før toget kom! Og jeg føyde meg jo inn i rekken av kaffetørste som har vært innom i dag. Hold et øye på MorMajor, da. Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
nimbuster Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Mørket har senket seg, og vi e hjemme. Det kom noe i veien...så da ble det ikke Horten-tur på oss likevel. God lørdag kveld til alle, ogkanskje spes. til de som ligger i Horten...siden det var dit vi opprinnelig skulle. Link to post
giver Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Hei Det ble en liten tur utpå i dag. Sto opp på morgenen og mine lyseblå skuet fra stuen: Kunne ikke bli hjemme da Sjekket vanntemp. på hjemmesiden til båthavna, og den var 6,7 º. Kom ned og det var 1 cm. is. Sjeldent vann fryser på så varmt vann. Tok ikke sjansen på overnatting, så det ble med en dagstur: Prøver igjen i morgen mvh giver Link to post
Tine IV Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Lakka bil til langt på natt igår på verkstedet i havna , gikk ombord å la meg utpå natta .Var tidlig igang med siste strøket på mårran og klar for tur , men som kom det så mye greier i veien og blei ikke ferdig før nu . Men fikk en natt ombord da , synd at jeg ikke viste det var så mange kjente utpå . Kunne jo reist nå , men jeg drøyer'n . Kos dere utpå dere som kan , sees kansje imårra Astor . Tine III Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Bitteliten Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 (redigert) Jeg tok turen til Sandefjord i dag for vinteropplag. Har gått og verket og ventet et par uker på rolig vær - og dag var det nydelig. Kom ned til en båt som var nedrima og iskald. Like kaldt inne som ute. Motorene ble satt i gang med en gang og de fikk gå seg skikkelig varme mens jeg gjorde klart. Varmeapparatet ble satt på og et par vannkraner ble åpnet - hadde 500 liter ombord - og ettersom sesongen er over for vår del trenger vi ikke masse is i drinken akkurat nå Kom på da jeg var ombord at dette er første turen av litt lengde helt på egen hånd i denne båten. Bestemte meg for å sitte oppe - så toppdekket ble kledd av og jeg ble kledd på godt. Bestemte meg for å holde god marsjfart på rundt 30 knop så jeg kunne komme frem omtrent samtidig med kona som kjørte bil for å hente meg. Kom til Kambo mølle - vindstille og deilig. Satt og nynna for meg sjøl da jeg oppdaget isdannelse (det er når vannet klumper seg - ser ut som snerk). Lo høyt for meg sjøl. Høy hyggefaktor ombord Ikke like vakkert bakover - men slett ikke værst. Det var meldt lokal tåke - så jeg kjørte med lanterner. Også fordi jeg planla å kjøre i skipsleia -og da synes jeg det er greit å ha på litt lys. Skippern var godt pakket inn 3 lag under seildressen, vindtett ull lue og tykke slalomhansker gjorde susen. Det var litt trafikk på fjorden også. På utsiden av Bevøya ble jeg oppmerksom på denne båten. Så ut som om de skulle samme vei som meg. Tenkte at de nok hadde det varmere enn meg - men ikke samme fine naturopplevelse. Jeg fulgte Targaen helt til Vrengen der jeg slakket av til 8 knop - og da forsvant de. Fin båt Utover Oslofjorden var det vind fra Vest. Kan tenke meg det var 4-6 m/s eller rundt der. Jeg holdt god fart et godt stykke - men så kom jeg på at drivstofftankene ikke var proppfulle akkurat - så jeg dro av noen hundre omdreninger for å kjøre litt mer økonomisk. Rundt 27-28 knop har vi et OK forbruk/nm.Ikke noe sjø - og etter litt arbeid med trimflapsa fikk jeg trimmet de rett også. Tror det ene hang litt pga rur på sylinderen. Har erfart det tidligere i hvertfall. La også merke til at vi har mista 2-3 knop på toppfarten - er nok litt groe under tenker jeg. Litt urolig himmel ut mot Torgersøygapet. Opp mot Seilerholmen gikk jeg på de to overettlyktene her. Det er første gang jeg har gått på de. Har tidligere hatt en rute gjennom her som har gått litt lenger Øst. Targaen gikk på innsiden av en grønn staka her. Enten var de veldig godt kjent eller så var de ikke kjent i det hele tatt. Det stod 2,5 meter på kartet mitt der de gikk. Lite aktivitet på stupebrettet. Er vel like greit det med 4 grader i vannet Om jeg husker rett er dette innseilingen til Årøysundet. Sola var litt plagsom lav - men akk så vakkert Vrengen var koselig og stille. Gikk i 8 knop gjennom der og snek meg til en liten varmepause inne mens jeg pratet med Svenning på telefon. Var godt å få igjen følelsen i fingra etter å ha holdt i papirkartet mellom Torgersøy og Vrengen Jeg tok ei ny lei over Tønsberg Tønne også. Tidligere har jeg alltid fulgt den ledstreken som går rett S for Veierland - men nå fulgte jeg overett lyktenes linje rett utover - og gikk i hvit sektor inn mot fyret på Tønsberg Tønne. En lei som funket mye bedre enn meg - ikke minst fordi det i den andre leia er en knekt jernstaka man må passe seg for. Det var rolig over Tønna også - og ikke lenge etter var jeg fremme i Sandefjord. Det blåste rett ut Sandefjordsfjorden - og det var ganske kaldt. Uvant var det også å gjøre klar båten for tillegging. Vanligvis er det familien som sørger for det. Kona svingte inn på kaia samtidig som jeg gikk inn i havna - perfekt timing Vi satte ut en del "torrballer" i båten ettersom vi har madrasser m.m liggende. Riktignok er hallen oppvarmet - men det er greit å være på den sikre siden synes jeg. Her er Bitteliten pent på plass - klar til opptak. En flott avslutning på den beste båtsesongen vi har hatt noen gang. Var litt vemodig å stenge ned. Men det er deilig å ha noe å glede seg til gjennom vinteren Redigert 1.November.2008 av Bitteliten (see edit history) Link to post
nimbuster Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Sikkert en herlig flott tur til Sandefjord, Bitteliten! Jeg har selv hatt "gleden" av å sitte på FB i kulde, i tåke, snødriv og kuling. I dag var i hvert fall vinden snill....så også sikten! Link to post
ter-av Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Må ha vært en fin tur, Bitteliten. Så stille og fint ut da jeg tok Bastø over fra Horten etter å ha lagt MorMajor i vinterhavn. Kjørte over i går og da blåste det rundt 8 ms. Urolig sjø - og det var grunnen til at jeg alt for sent oppdaget en bunke blåser utenfor Bile. Plutselig var jeg midt oppe i det. Dro straks båten i fri og gled over med noen saftige gloser som jeg ikke skal referere her. Nå er det slalom i fjorden! Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Bitteliten Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Jeg så også masse blåser og styr. Hadde et par kjappe unnamenøvre - i den grad det er mulig med 15 tonn i 30 knop.... Ligger MorMajor i gjestehavna eller i indre havn? Link to post
Astor Svart 1.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Hyggelig lesning, Bitteliten. Jeg satt også oppe i dag inntil jeg kom til Stalsberget. Da kom nordagufsen. Inne hadde jeg 24 grader. Nå får du glede deg med våre rapporter fremover. Vinteren går fort skal du se. En skikkelig vinter gjør vel godt for "bisnissen"? Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn