Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Hadde en fin tur til Strømstad igår for å ta opp båten idag. Innom Herføl Marina for å fylle diesel; 8,71 pr. liter med baatplassen rabatt begynner å ligne noe ...

Baatplassenrabatt på Herføl marina? Jaha, ja! Men jeg drar vel ikke ut der for å fylle opp nå, sjøl om det er bare ti minutter unna. Får bruke den rabatten til neste år.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Velkommen til Sandefjord, Bitteliten! Her har vi fått Glembring`en opp å gå, så inne er det 20 varme. Nesten ferdig med å isolere og kle badet,blir deilig med 4 x 1,2 m bad, skal montere vannbåren gulvvarme der òg. Gasskomfyr er på plass, byssa begynner å ta form. Har 2 uker ferie nå, så det blir jobbing ombord daglig. Gråter ikke akkurat av den grunn :eek: Er det lys i skuta så er det varm kaffe ombord!

Fikk tak i en 25 A intelligent lader på Finn til 2 forbruksbanker og startbatteriene. Fått montert nyoverhalt dynamo og starter, bare velstand.

Ikke lenge før det går an å begynne på utsida også, har en Grand Banks-look i tankene. Synes de er vanvittig vakre!

Finnes verre ting å foreta seg enn å sitte ombord med nykokt kaffe og varm eplekake og skue innover på Sandefjord som speiler seg i blikk stille sjø.

Ha en fin lørdagskveld og ei fortsatt god helg, folkens!!! :cheers:

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Finnes verre ting å foreta seg enn å sitte ombord med nykokt kaffe og varm eplekake og skue innover på Sandefjord som speiler seg i blikk stille sjø.

Ha en fin lørdagskveld og ei fortsatt god helg, folkens!!! :cheers:

Har ikke fått med meg hva du holder på med. Kommer du med bilder?

I solidaritetens ånd som har blitt etterspurt så mange ganger i tråder om diesel og avgifter? :rolleyes:

Nils, som driver stasjonen presiserte at rabatten kun gjelder diesel. Mener du at jeg skulle takket nei fordi det ikke gjalt bensin også? :crazy:

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Man blir i godt humør når man våkner til en strålende sol og totalt vindstille vannflate. Ute er det pluss 4 og inne 24 varme. Kaffe og frokost er unnagjort mens jeg leser siste nytt her på BP. Fruen har fått tilsendt ett vakkert bilde fra båthavna via mms.

Turen innover i dag skal foregå i saaaakkkte fart. Går innom Ramvikholmen og langs Tofte-landet. Blir trolig en kamerasafari på denne turen.

Lagt til: Mor Major II har det utmerket foran stevnen til Astor, Terje!

vindu_mot_gjestehavna.jpg

gjestehavna_i_vinter_2.jpg

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei, Astor (og selvfølgelig også dere andre nautofile her inne)

Du etterlyste hva jeg pusla med. Jeg kjøpte ex."Orregutt", snart "Alfhild" i november -07. Hun ble bygd 47,5 fot lang i ferrosement i Farsund i -73 som b.nr. 6 av 15. Ho hadde en Detroit Diesel opprinnelig, den ble senere byttet ut med en 270 hk Man, vribar propell på 135cm.

Ho ble bygd som reketråler, og har jobbet med fiske og tråling på Vest- og Østlandet. På begynnelsen av 2000-tallet kjøpte siste selger ho av sin daværende skipper, da ho ble strukturert. Han påbegynte et turbåt-prosjekt,og rev bl.a. overbygget for å bygge nytt, mer hyttelignende. Han jobber som fisker, og fant at tiden ikke strakk til for å ferdigstille ho. Derved havna ho på finn.no,og en vakker desemberdag ankom ho Sandefjord igjen. Igjen fordi ho hadde hjemmehavn her ( og Kjerringvik) i en årrekke.

Planen min er å selge huset og flytte ombord, og i den anledning er det en del å pusle med. Skal ha alle "land-tinga" ombord, så som oppvask- og vaskemaskin, gulvvarme osv. Det går rolig framover, som de fleste andre må jeg ta næring etter tæring (tror jeg det heter), og det er nok av små og store hull å putte pengene i. Jobber som kjørelærer på bil,moped og motorsykkel, og vi har alltid nok å gjøre på sommeren, så den tida vi går inn i nå betyr mer tid for båt. :flag:

Regner med å ha ho klar innvendig i løpet av vinteren, har montert dieselovn, så det er absolutt bare masse koooosejobb!!!

Planen er å begynne på utsida til våren. Der blir det også nok å pelle med, kikker veldig på Grand Banks-looken :rolleyes: Ser for meg en deilig båt med god plass inne, det er stor lugar med et lite toalett forut, så maskinrom,og videre akterover blir det nåværende lasterommet salong med gjestekøyer, og helt akterut styremaskin- og generatorrom.Oppe er det styrehus, bad på ca 5 kvadrat og åpen bysse/salong-løsning med skyvedør til akterdekket. Oppå dette blir det flybridge og uteplass på ca 25 kvadrat :seeya:

Har hatt noen koseturer med ho i sommer,og overnattet noe i ho. Så man kan vel si at ho er et flytende restaurerings/ -ombygningsprosjekt. Hadde planer om å slippsette ho i Skien nå i høst, men mannen på Myren-slippen trodde det kom til å legge seg is mens jeg var der (de skulle ha en tre-ukers renoveringsjobb på slusa jeg måtte gått gjennom) så vi ble enige om å ta ho opp der til våren. Litt synd, for jeg har endel skader i betongen, og bunnen ser ut som en skjellfarm. Løser jo mye av det med Joline (jolla),men hadde vært greit å fått tatt ho skikkelig før vinteren setter inn.

Nåværende plass er flytebrygga ved Gokstad kystlag (utafor Gaia-huset).Er det lys ombord, så står kaffen på ovnen om dere stikker innom.

Har ikke såmange bilder fra jobbinga nå, er stort sett bare et j.... rot nå :smash: , men her er ho som ho så ut når jeg overtok ho: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11397909

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Spennende prosjekt dette her. Veldig kjekt om du poster bilder her på Båtplassen, slik at sånne som jeg kan følge fremdriften i prosjektet.

Vil selv prøve meg som båtboer for et år eller to. Det blir først om 10-12 år når ungene er ute av redet. Er i den heldige situasjonen at jeg har en kjærest som liker båtliv like mye som meg og i tillegg deler denne drømmen.

mvh

Torkjel

PS

Det heter altså tæring etter næring, og ikke motsatt :seeya:

Med vennlig hilsen

Torkjel

• 2 uker senere...

Ferden denne helgen planlegges til Skrabbavika ved Borgøy i Tysvær. Etter planen blir vi i 4 båter som skal inn dit.

Det blir vel såpass sent avgårde at store deler av turen blir nattseilas, men det er snakk om rimelig ryddig farvann.

Værmeldingene er som de pleier å være. Pent midt i uka, og kuling/storm og regn i helgen. I morgen fredag melder de sørvest stiv kuling 15. Regn. Lokalt mye nedbør. Disig. Videre fremover ser det ut til å bli litt mindre nedbør, men økning til sterk kuling. Søndagen skal starte med kuling, men så løye til nordvest bris ut over dagen. Vi er begynt å bli vant med dette været nå. Men krydret med god mat og drikke i godt lag, så koser vi oss allikevel.

Så hvis det er flere i distriktet som funderer på om de skal på båttur, så blir dere ikke alene om dere kommer til Skrabbavika :smiley:

Tok båten til Stavanger i går kveld i mørkna, fortøyde og koblet oss til strøm, et koselig vorspiel, ut på byen og traff venner og kjente. Tilbake i båten kl 0230, sov godt og hadde en fin lørdags formiddag i byen før vi tøffet hjem til havna.

Poseidon seig forbi i vinden på formiddagen!

Fint og slippe taxikøer og stress, gå i båten og legge seg!

Poseidon seig forbi i vinden på formiddagen!

Ja, det stemmer nok bra.

POSEIDON II har praksisturer med båtførerkurs denne helgen. To rundturer lørdag med kuling, regnbyger og "innekos". Slike dager er det deilig med tett overbygg og god sentralfyr :wink:

Søndag blir det to rundturer til, med anløp Strandkaien kl 1000, 1300 og 1600. Været får bli som det vil, det er jo litt ekstra spennende for deltagerne de dagene vi bare har "godt radarvær" . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...