Poseidon Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Jeg gjør som Tine III, drar til Stavanger denne helgen. .... Å dra til Stavanger er ofte en god ide Men det var litt "bad timing" denne gangen; ellers kunne vi ha tatt en kafferaddel ombord hos meg.... Jeg drar nemlig med POSEIDON II nordover til Bekkjarvik i Austevoll med 11 deltagere på det D5L-kurs som skal ha sin praksis i kystnavigasjon og nattseilas; på tilsvarende måte som jeg kommer til å gjøre også de neste fire helgene. Ispedd ca 12 turer med båtførerkurs blir det fort 1.000 mil i løpet av en måneds tid eller så Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mor Amica Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Fine bilder, Ella. Dere vet å kose dere på sjøen. Lite trengsel hos dere også ser jeg. Takk for det Astor. Vi er ganske misunnelig på dere som kan dra ut i helgen. Vi hadde gledet oss til en fin avslutning på jule- og nyttårshelgen på sjøen, men siden rederen kom hjem fra jobb 2. januar, har værgudene vært skikkelig vrange. Det har snødd i lassevis og vært ned mot 10 kuldegrader, det har regnet slik at all snøen var borte, snødd masse igjen og nok en gang er snøen regnet bort. I tillegg har vinden rusket i hus og fortøyninger, alt dette i løpet av en uke :headbang: Akkurat i dag har jeg fri fra jobben og det hadde passet fint med ei langhelg i båten, men værmeldinga varsler nedbør og vind i overskuelig framtid, så det blir nok landligge. mvh Ella "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Astor Svart 15.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Denne helgen setter vi oss på flyet sammen med gode BP-venner og drar til sydligere strøk. Der nede møter vi enda et BP-par og da kan vi vel kalle det for BP-treff? Det skal bli fint med sol og varme. Det meldes om litt kaldere vær enn vanlig, men som de melder der nede. Det er som en god norsk sommervarme. Litt kjøligere når sola fosrvinner. Vi gleder oss. Hvor? Playa Ingles. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
joshua Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Denne helgen blir det en seiltur till Lysekil. Link to post
M/S Bastard Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Blir nok bare en tur i båten for og skru av alle listene i/på hardtoppen, disse trenger en puss og ett par strøk lakk. Må bytte dieseltanken før jeg tar sjansen på en fjordtur Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2009 Nå kommer jeg nettopp fra Hulda. Har vært en tur for å skjekke om oppgraderingen min av dieselsystemet har fungert. Vi har vært plaget av litt treg mage (tungstartet) de siste månedene. Motoren kakket ivei på første klikket fra starteren, slik disse motorene skal. Deretter var det varmkjøring. Kjørte en hel liten tur på 2000 rpm, uten at båten flyttet seg en milllimeter, 5 cm nyis. Gad ikke presse båten de 300 metrene for å komme ut til åpent farvann. Så nå får gamla ligge der til isen tiner. Til helgen skal vi til noen skotske venner for Haggis, ale og whisky. Hulda får holde seg hjemme. Link to post
Astor Svart 29.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Håper å komme meg utpå lørdag eller søndag for en fjordtur. Fint vær er det meldt også. Mulig litt tåke, men det gir fin anledning til å kjøre radar. Drar vel mot Sætre for å besøke gode båtvenner vil jeg tro. Noen bilder fra turen blir det vel også. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirFrode Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Denne helgen går turen til Gøteborg. Med bil, da. Det er jo båtmesse tid, nå! Blir vel en liten tur på byen på lørdagskvelden også, tenker jeg... Link to post
Tine IV Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 Nå som det meste er på plass ombord og varmeren funker igjen , så blir det nok en langtur .Vi skal ha med Solungen og fruen i gjestehavna å innvie nybåten ;) Blir vel helt topp det vil jeg mene , håper det da .Nok med batterivann så er mye i vater Tine IV Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2009 (redigert) I morgen skal Hulda og jeg ha oss en tur ut til Koster og deromkring. V8'er starter med et klikk på selvstarteren etter at jeg overhalte dieselsystemet. Nå skal vi ut og teste litt. Dessuten har vi fått aggeregatet opp og gå. Det har nå funnet ut at dets primære oppgave er å produsere strøm, ikke være tåkeleggingsapparat med bieffekt å forurenset havet med uforbrent diesel. Story: I våres hadde jeg dysene til aggeregatet til overhaling hos F**** på Lillehammer. De skal være spesialister. Etter at dysene hadde vært borte i tre uker, ringte jeg opp for å høre hvordan det gikk. Nei, det hadde vært så mye kurs og greier, så de hadde ikke riktig hatt tid enda. Jeg mente på at kvalitet var bedre enn hastverk, og meddelte dette. Så sakene skulle bli godt tatt vare på. Etter enda et par uker kom dysene i retur, med informasjon om hva som hadde blitt byttet, samt åpningstrykk som var satt til 170 bar. Som mekaniker syntes jeg dette var innmari lavt for en direkteinnsprøytet maskin, men de er spesialister. Regningen var i henhold. Aggeregatet røyk like jævelig. Snakket med MASE i Porsgrund, aggeregatet er et MASE Mariner 8000. 'Sprøtt' sa Ulf hos Mase, dysene skal holde trykket i 30 sekunder uten å dryppe på 200 kg/kvadratcentimeter. Vi kan for enkelhets skyld si at bar og kg er det samme. Jeg hadde hatt misstanke til åpningstrykket. Dysene ble sendt nedover fra Son 17.10.2009. Onsdag etter ringte jeg til Ulf. Dysene hadde ikke ankommet, mye snøvær den helgen. Jeg ba Ulf vennligst hive på køl, for jeg skal ut å reise meget nå i to måneder. Fredag kom pakken som dør til dør. Ulf hadde altså mottatt dysene mine torsdag, fikset opp, og sendt dem i retur samme torsdag. Det er SERVICE. Dysene kom på kr. 1.700 pluss moms. Jeg ringte ned for å høre hva som var galt. Svar: 'Alt er galt. Med all den shimsen jeg kunne dytte inn i dysene dine, kunne jeg ikke få dem opp i mer enn 180 kg. Da jeg testet før jeg åpnet dem, hadde de åpningstrykk på 168 kg. Slike dyser må du sende på spesialverksted for dieselsystemer. Jeg kan ikke se at de har vært åpnet før. Ikke spør meg om hvordan disse dysene kan ha havnet i motoren'. Næhei, tenkte jeg. 'Derfor sendte jeg deg to nye dyser. Prøvde å ringe deg, men kom ikke frem. Du hadde dårlig tid, så jeg tok chansen'. NYE DYSER, de gamle lå i esken da jeg tittet etter. På tirsdag denne uken smekket jeg dysene på plass og fyrte opp. Røyk like jævlig, en halvtimes tid. Deretter mindre røyk. På onsdag den store testen: 3 timer med 4 kW kontinuerlig last. Ryker mindre og mindre. Spenningen med denne lasten er steady 221,7 volt, stikkprøver over flere timer. Stadig mindre røyk og ikke farging av vannet med diesel. Så nå skal Hulda og jeg ut å ragge litt i morgen. Deretter blir det å pakke for et par måneder i Stavanger ispedd et par turer offshore. Med noen få korte helgeturer hjem til Son. Hulda må se våren ankomme uten min tilstedeværelse. Bare det å vite at alt funker og er i orden er et plaster på såret og lindrer savnet at turer i skjærgården. Redigert 29.Januar.2009 av Hulda (see edit history) Link to post
ter-av Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Nå som det meste er på plass ombord og varmeren funker igjen , så blir det nok en langtur .Vi skal ha med Solungen og fruen i gjestehavna å innvie nybåten ;) Blir vel helt topp det vil jeg mene , Tine IV Da ligger du vel på "fast" plass, og ser rett fram på MorMajor. Vi vil være ombord - og håper det blir mulighet for en titt på skipet, Runo? ter-av Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Tine IV Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 og håper det blir mulighet for en titt på skipet, Runo? ter-av Er det ikke båt på plassen , så blir det longside med snuta rett på deg ja . Bare å komme en tur det så klart ,blir vel noe fuktig idag . Så håper vi blir oppegående resten av helgen Tine IV Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Bonus Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 ... blir vel noe fuktig idag ... Er noe dritt denne fuktigheten Tine. Har hørt at denne Tørrballen skal hjelpe .... Link to post
Tine IV Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 ikke for å skli helt ut her men , har El-avfukter da . Tine IV Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
ter-av Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Er det ikke båt på plassen , så blir det longside med snuta rett på deg ja . Bare å komme en tur det så klart ,blir vel noe fuktig idag . Så håper vi blir oppegående resten av helg Tine IV PLassen er ledig, Runo. Fuktighet er neppe noe problem. Vi har svømmevester. :-) Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
baatsman Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 (redigert) Har du mange batterier ombord? Eller er det lekkasje på batteriene? Jaggu går det mye batteri-vann Ellers grattis og ha et hyggelig invielse-party. PS Har litt dårlig tid, må ned å sjekke om kjølen henger på. Redigert 30.Januar.2009 av baatsman (see edit history) Vi sees! Link to post
olpi Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 (redigert) Kikka etter TineIV på marinetraffic.com , men ser den ikke. Er det bare AIS B som vises der? Kanskje Tine IV har byttet navn til SORMOVSKIY-3058 for helgen? For mye batterivann Redigert 30.Januar.2009 av OLPI (see edit history) Link to post
Astor Svart 30.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Mener Runo sa at han kun hadde mottaker. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ter-av Svart 30.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2009 Stemmer, Runo har bare mottager. Har akkurat vært ombord for omvisning og en ankerdram. Kjempeflott skute! Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Tine IV Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Ja da er det nesten helg , noen planer ? Går vel kansje ut i helgen ,da Øko jobber .Men hvor er ikke godt å si , ser på været først tenker jeg .Så ser jeg hva jeg gjør ,er bra her jeg ligger også så .Men trur kansje Astor å gutta skulle på tur , kansje hilse på dem ? Tine IV Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Dekken Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Det blir ingen tur denne helgen men neste og uka etter... Skal hente nyerhvervelsen i Måløy og seile til Oslo DET blir gøy det (og kansje litt kaldt) Link to post
Astor Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Gratulerer med ny båt! Hva slag snakker vi om? Man blir ofte litt rastløs den siste uken før noe slikt skal skje? Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2009 Vi reiser på tur ila ettermiddagen ;) Denne uken har det vært mye bra seiling. Var ute både på lørdag, hele mandag og tirsdagskveld (var ikke inne før i 23-tiden). Ser frem til å forlate havna i snøvær i kveld. Det blir bra. Det blir bare en overnattingstur med retur i morgen kveld, så vi får se hvor vinden blåser oss. Skal ta med ekstra dram tilfelle det blir kaldt Link to post
m/s draugen Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Hit går helgas ferd.Øyene rundt flatanger i N-trøndelag http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=c...26tab%3Daddress Link to post
Poseidon Svart 12.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2009 Dette er den syvende helgen i vinter som vi går fra Stavanger lørdag morgen og ankommer Bekkjarvik i Austevoll lørdag kveld. Søndag går turen tilbake til Stavanger igjen. Gode 1.000 nautiske logges på disse turene til sammen og det er mange mil med god lærdom for de kursdeltagerne som er med ;-) Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn