Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Hei igjen.

Nå har jeg sluttet å lure på hvordan å få skipshunden i land. Det gikk ikke, han nektet helt å klatre en meter rett opp. Så nå har vi flyttet til flytebryggen. Det har også Flid gjort. Heller ikke fruene våre hadde det noe greit med å komme i land. Så nå ligger vi tre BP båter her, mens Stålmarken ligger lunt og godt lenger inne. Så lavt vann er det lenge siden sist jeg har oppelvd.

Men nå er det slutt på å ligge som i en andedam. Båten rugger på seg hele tiden, og vindmåleren slår opp i drøye 10m/s. Men med baugen mot vinden langs bryggen, ligger vi godt. Det er ikke noe regn og solen titter frem.

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og hvem er det jeg ser ligger longs på der du lå, Fru Jacobsen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vil tru det blir god plass der ute idag , om det ikke løyer da .Melder jo knall sol og 11 ms , men ser ikke sola enda men det blåser godt .Kommer vi oss ut av båsen ,så sees vi ikveldinga vil jeg tru. Roper på en av dere når vi nærmer oss , så kansje vi kan få litt hjelp .Kapteinen er litt ute av vater ,har en arm fungerer ok den andre er litt kaputt kan du si.Men med litt batterivann så hjelper det vel på. Satser på at sola kommer som Yr og Storm melder ,så blir det en fin tur oppover .Men er vel sikkert greit å sette ting vekk før vi går , blir nok litt skvælping vil jeg tru . Håper vi kommer oss ut da .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Vi er vel 8 - 10 BP båter her nå, og der vi ligger samlet er det temmelig fullt. Det tyter inn båter hele tiden, men fremdeles plasser på i hvert fall den lengste flytebryggen.

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vil tru det blir god plass der ute idag , om det ikke løyer da .Melder jo knall sol og 11 ms , men ser ikke sola enda men det blåser godt .Kommer vi oss ut av båsen ,så sees vi ikveldinga vil jeg tru. Roper på en av dere når vi nærmer oss , så kansje vi kan få litt hjelp .Kapteinen er litt ute av vater ,har en arm fungerer ok den andre er litt kaputt kan du si.Men med litt batterivann så hjelper det vel på. Satser på at sola kommer som Yr og Storm melder ,så blir det en fin tur oppover .Men er vel sikkert greit å sette ting vekk før vi går , blir nok litt skvælping vil jeg tru . Håper vi kommer oss ut da .

Tine IV

Hei.

Så at du tusla ut fra indre havn i ettermiddag. Det ble vel litt sjø fra Vealøs til Tofte regner jeg med. Skvælpa godt over bølgebryter'n i "Pluggen" ihvertfall. God helg til dere på "Borgen".

Chiba

Jo'a det skvulpa jo litt over da mem rusla i ca 18 kn og da merker man ikke så mye, ligger innerst på førse flytebrygga longside på Escada .Skvulper bra her også ,må holde seg fast innimellom .Men nå etter en bedre midag ,så er det kansje på tide med litt ompa musikk . Håper foresten det roer seg ettervært .

Tine IV

Har vært noen ganger i Bekkjarvik i helger off-season - og da har plass aldri vært noe problem.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Takk alle BP venner for en strålende fredag på Borgen.Det var vemodig og reise hjem i dag. Vi hadde en strålende tur hjem. Men når vi kom til båsen vår så hadde den ene bommen knekt i festene hel inne mot utliggeren,så nord vest vind er ikke gunstig der vi ligger.Kos dere videre alle sammen i fin været. Jeg skal skifte til dress og dra i 50 års lag puh... :sad::sad::sad::sad: (Kanskje på tide med en egen Borgen tråd ja...)

Sjømann:

Det er vel strengt tatt ikke Borgengjengens feil at det er få andre som skriver. Eneste måte å gjøre noe med det på, er å skrive selv.

Etter en flott tur gjennom Austevoll har vi lagt oss til i Bekkjarvik. Fanafjord har rett i at det er plass her, men tomt er det heller ikke.

ved_kai.jpg

Nå går varmeren, vi skal til venner og innta middag, og satser på en fredelig kveld.

bekkjarvik_fra_vertshuset.jpg

Dette bildet er tatt fra vertsjuset, det er ledige plasser ved betongbryggen. Der er kjelkete å komme inn, men verre er det at det i alle fall nå ved fjære ser svært grunt ut. Noen som har erfaring med å ligge der?

Mens jeg skriver kommer det tre båter med konfirmanter fra Os, de er ute og har undervisning i navigasjon og kurssetting, skal hjem igjen i kveld. Dermed ødelegges ikke kveldsroen!

Laholm

Auda.... Austevoll landeveien.

Har så langt gått glipp av mye vakker vestlandsnatur.

Bekkjarvik er flott, men ganske fulllt i høysesongen.

Bakkasund er og kjempefint, flott plass å trimme sykkelmusklaturen.

Møkster.... er noe helt for seg selv. Skulle ha et lite "trawlermøte" der i sommer.

Det ble nesten en uke:-))))

Vakker plass med herlige folk og villsau....

Ja, da har turen gått hjem igjen også. Startet like etter kl 0900, så totalt 4 båter på turen hjem. De to første var denne og kollegaen for god fart sørover i Møgstrafjorden

sjoeheimevernet.jpg

Deretter møtte vi fergen mellom Krokeide og Hufthamar, og så lå det en familie og trakk teiner like ved hjemmehavnen vår.

Værmeldingen var på regn utpå dagen, men Gulfjellet tok seg i alle fall godt ut!

gulfjellet.jpg

Utsikten sørover på vei over Bjørnafjorden/ Langenuen er heller ikke til å kimse av:

langenuen.jpg

I Lysesundet har hyttefolket reist hjem, en enslig innfødt med god kamuflasjemaling har overtatt flytebryggen.

hegre.jpg

Vel fremme i hjemmehavnen så vi at vår bil var den eneste som sto der, og at alle andre båter så ut til å ligge inne. Det førte til en diskusjon om hva som er normalt i forhold til sesong for overnattingsturer. For meg står det klart at det her er en forskjell på hva som er normalt, og hva som er optimalt.

Fortsatt god helg!

Laholm

Igjen en koslig Borgenhelg. Bringer mer enn gjerne noen glimt fra helgens opplevelser. Vi ventet besøk og dro tidlig hjem i dag. Takk til dere alle for en fin helg på Borgen! :flag:

droebak_skipper_paal.jpg

Dette er arbeidsplassen til faren til "vår" Hilmar. Pål har vært ferjeskipper mellom Oscarsborg og DRøbak en årrekke. Hyggelig med en båtprat mens han tok oss pent over sundet.

droebak_fiat.jpg

En liten Fiat venter på sin eier.

droebak_galeonsfig.jpg

Rett ved båthavna finner vi denne vakre galeonsfiguren på veggen.

droebak_storfint.jpg

Mens vi var i Drøbak hadde byen også storfint besøk.

droebak_det_lille_bakeri.jpg

Vi samles ofte på det gamle bakeriet rett nedenfor torget. Hyggelig atmosfære og kjempegode karbonader. Anbefales!! Tror Svenning fotograferte karbonadesmørbrødet.

oscarsborg_fra_nord.jpg

Gjestehavna sett fra nord.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Takker også for en fin helg , selvom kroppen var litt ute av vater.SVENNING jeg gikk helt ut til dere idag for å se på skuta di,da du sa jeg måtte komme å se på hærligheten.Da du endelig fikk omvisning hos oss ,tenkte jeg at jeg måtte jo se på deres .Men var dere ombord ,neida der var det ingen hjemme . Men jeg prøvde da ,hehe. Vi prekas

Tine IV

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...