Astor Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 (redigert) Det var en stor båt på 46 fot, men som har ligget ubrukt noen år, derav var jeg lunken til en slik tur i et vindvær som var meldt. Mye teiner i fjorden oppover som er vanskelig å oppdage i store bølger. Redigert 8.Oktober.2012 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Fjellbonden Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Mye teiner i fjorden oppover som er vanskelig å oppdage i store bølger. Har aldri sett så mye teiner tidligere som nå. Forstår ikke helt denne ekstreme iveren etter å fange våte insekter. Link to post
Tom Rør Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Forstår ikke helt denne ekstreme iveren etter å fange våte insekter. Link to post
Regina III Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Det var en stor båt på 46 fot Nei, når sjøen blir stor er ikke 46 fot båt en stor båt. Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Vi satser på en tur til Holmsbu til helgen der det er topp opplegg for landstrøm og 16A sikringer. Så fryse skal vi ikke, men det blir nok den siste turen for året. I morgen skal jeg en tur til båten for å skifte olje og filter, dieselfiltre og skifte kjølevæske. Det er greit å ha det gjort før opptak. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Key Freak Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Vi satser på en tur til Holmsbu til helgen der det er topp opplegg for landstrøm og 16A sikringer. Så fryse skal vi ikke, men det blir nok den siste turen for året. Vi var i Holmsbu sist helg. Overraskende mange båter der, og hovedsikringen på land gikk flere ganger. Da jeg våknet i 8-tida på søndag, var det ikke mange gradene i båten. Tipper at strømmen hadde vært borte det meste av natta. Vi var jo litt forberedt på det, da sikringen gikk 2-3 ganger i løpet av kvelden. Men det er neppe like mange båter der til helgen. Vær uansett litt oppmerksom. Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
sjøman Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Vi satser på Borgen eller Holmsbu til helgen. Håper og dra ut Torsdag kveld. Blir årets siste tur....ø Link to post
Compromise Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Fredag går turen til vinterhavnen, Horten Gjestehavn. Helgen går med til å gjøre båten klar for vinteren, med bla. burka og frostvakter, samt litt småsosialt på brygga med nye og gamle kjente /per Link to post
Salt Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 lørdag går turen til der mobilkrana kommer, og så gjennom lufta til der båtkrybba står. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Vi satser på en tur til Holmsbu til helgen der det er topp opplegg for landstrøm og 16A sikringer. Så fryse skal vi ikke, men det blir nok den siste turen for året. I morgen skal jeg en tur til båten for å skifte olje og filter, dieselfiltre og skifte kjølevæske. Det er greit å ha det gjort før opptak. Og så var den jobben gjort. I morgen kveld drar vi til båten (Trude jobber kveldsvakt) og ligger over der før vi som sagt stikker over fjorden til Holmsbu fredag morgen. Jeg regner med at det kan bli kalt i båten når vi ankommer i morgen ca.2330, så jeg fant frem en vifteovn og en GSM-styrt enhet slik at jeg kan slå den på en stund før vi drar hjemmefra. Da burde det være en god lunk i båten når vi ankommer. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 "Plassen" deres på Borgen er ledig i kveld Lars! Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Jeg vet det, men etter 4 helger på rad på Borgen (på samme plassen!), er det greit med litt avveksling. Kos dere så mye på Borgen. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Hvis det ikke er plassen til Lars jeg ligger på da? Link to post
Flid Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Det er riktig det Tom, vi ligger longside på utsiden av båten deres, men det er plass til Lars i mellom. Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Jeg lå vel på bøye nummer 5 innenfra? Her et stemningsbilde fra Borgen for to uker siden, kjent båt? Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Jeg vet det, men etter 4 helger på rad på Borgen (på samme plassen!), er det greit med litt avveksling. Kos dere så mye på Borgen. Vet ikke hva vi gjør videre Lars, kanskje vi kommer innom på Holmsbu. Link to post
Flid Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Jeg lå vel på bøye nummer 5 innenfra? Her et stemningsbilde fra Borgen for to uker siden, kjent båt? Lars H. Det står Trudelutt på bøye nr. 5 Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) I går ankom Hulda Loshavnen på Storö. Kan naturligvis ikke sammenlignes med Oslofjorden, men allikevel:-) Her ligger foruten Hulda to svenske seilere. Ankerdram i nordisk fred og forbrødelighet. Svenskene er pensjoniser, Hulda har noen uker fri fra jobben. Det virker som det er på denne tiden av året man treffer de virkelige seilerene. Campingseilerene har pakket sammen for denne sesongen. Ingen havneavgift og fri strøm, av en eller annen grunn. Vi får se om det dukker opp noen innkrevere, før turen fortsetter inn til skjærgården ved Fjällbacka. Redigert 11.Oktober.2012 av Hulda (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Her en ypperlig video som viser havnen og innseglingen til Storö på Väderörna. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Meget bra, Lars. Nå er ikke bøyene der lenger. Men på skjæret er det et lite skilt, som mer eller mindre forteller at kommer du så nær at du kan lese det, så smeller det umiddelbart. Hvilket det gjorde. Overettmerkene er mer eller mindre utvisket, regner med at de blir malt opp foran neste sesong. Nå ligger Hulda i Gribbestad, som eneste gjestende båt. Skilt forteller at det ilegges tilleggsavgift på SEK 50 om man ikke går til havnekontoret og betaler etter ankomst, umiddelbart. Nå er havnekontoret stengt, og strømskapet står til fri avnytting. Med slik gjestfrihet, om det ikke lurer bondefangeri rundt hjørnet, så blir jeg kanskje liggende til i morgen. Å gå ut langs kysten her i skumringen er nødt til å bli blåsefangst med propellen. Ove alt hvor det er dypt nok til å gå inn her, er det pepret med små blåser. De største er på størrelse med en håndball. Dette blir jo nesten "Status på Svenskekysten". Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Og så var vi på plass i båten i hjemmehavnen i Son. Og vifteovnen hadde sørget for at det var +19gr. i uterommet under kalesjen selv om det var -1gr. ute. Tempen sank en del da vi åpnet til salongen og akterkabinen og mye inn og ut, så jeg satte på Eber'n, og nå har vi +21gr. Det som var skummelt var å komme oss om bord. Vi ligger med utliggere festet i land, og med lavvann som det er nå, ble det nedover bakke for å komme seg i båten. Og utliggeren var rimet og glatt som såpe! Men det gikk bra. I natt skal vi ha på vifteovnen, selv med dundyner! Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Og så var vi på plass i Holmsbu som eneste gjestebåt etter en nydelig tur. Da vi rundet sydenden av Tofteholmen, måtte vi holde godt klar av land. Der talte jeg 10 - 15 blåser for hummerteiner. Her i Holmsbu har vi et nordadrag på 4m/s, og temperaturen er +6gr. ute og +24gr. inne i båten med vifteovnen på. Nå skinner solen også. Er det andre som har tenkt seg her, så obs, obs: Vannet på bryggen er stengt. Det samme er butikken som åpner igjen til påske. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Key Freak Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Og så var vi på plass i Holmsbu som eneste gjestebåt etter en nydelig tur. Liten fare for at sikringen går da, vil jeg tro. Butikken var visstnok stengt allerede forrige helg, hørte jeg i ettertid. Kos dere i ro og fred! Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Rapporteres om fortsatt mye teiner ute. Og i Oslofjorden er det nå bare RS HornFlyer som har dykker ombord. RS Bergesen dy er på verksted pt Litt vær er det også meldt Indre Skagerrak Østlig liten kuling 12, lørdag kortvarig stiv kuling 15 i sørlige del. Lørdag kveld nordøstlig frisk bris 10. Oppholdsvær, lørdag litt regn av og til, særlig vestlige del. Moderat sikt i regn, ellers god sikt. Bølgehøyde: ca 1 m. Lørdag 1,5 til 3 m, høyest i vest. Om kvelden minkende. C Redigert 12.Oktober.2012 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 RS Bergesen dy er på verksted Fått tau til hummerteine i propellen kanskje? he he Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn