Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Det ble Ramvikholmen på bikkja og meg i dag. Kom for en time siden og da var det litt vestavind, men ingen bølger å snakke om. Jeg tar "gjemmekontor" i morgen, akkurat slik som Bonus pleier å gjøre :wink: Det er spådd en del sønnavind i morgen, men jeg regner med det går bra. Hvis ikke så får jeg tusle nordover til gjengen på Borgen :wink:

/per

Og her er det godt med plass, og skipshunden Max tar gjerne imot en annen skipshund,

Godt å høre :smiley: . Nå som vi er alene på øya, har han det helt topp. Da får han gå løs. Har nettopp fått han inn i båten, da det begynte å bli mørkt. Ser nå at det er spådd 11 m/s her i morgen ettermiddag, så det er mulig vi drar herfra hvis det blir for ille. Blir det mye bølger, så må jeg vel gå med litt hastighet, og det har jeg jo gjort opptil 2 ganger i år allerede!! Kan ikke være bra å gå i over 6- 7 knop flere ganger i løpet av en sessong. All groa jeg har samlet i løpet av vinteren kan jo forsvinne :giggle:

/per

Skipshunden Max har stort sett alltid gått i bånd. Jeg hadde en uheldig opplevelse i vinter da jeg tenkte at han kunne slippe båndet, men da stakk han av med nesen ned i bakken. Jeg løp og løp, - ropte og plystret, men måte gi opp og ruslet hjem. To timer sto dyret fremfor døren, logrende og ville inn!

Men i dag har vi gått to turer uten bånd her på Borgen, og det gikk fint. Her er det i hvert fall ikke biler som raser rundt, og så er vi jo på en øy.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jo da, jo da, til og med Tom Rør tusler jo rundt her med sin lille røde rørleggerbil her. "Postmann pat, postmann pat, med sin lille. . . . ." Men han raser ikke rundt. Nå tror jeg det er leggetid her i båten. Og da får jeg nok en liten hund godt inn til meg i køyen, "koneerstatning" får det bli. Og nei, ikke tenk noe suspekt, vi skal sove! :smash:

Lars H.

mitt webcam fra båten

trudelutt.zapto.org:8888

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har vært på Havna (Røssesundet ) noen dager. kuling kuling og kuling. I dag havnet vi midt i treffet til Viksund klubben. Nå er de i ferd med å spise opp en hel trillebårlast med reker!

God helg til dere på Borgen. Kanskje ikke så mye vind der inne?

Da vi kom til Borgen i går i vindstille, la vi oss med akterfortøying og baugen inn mot "kølabuen", men det ble svært utrivelig med vinden på tvers. Dermed ble det å forhale, så nå ligger vi kailangs. Med så få båter er det greit.

Har planlagt å hente båten hjem fra Skjebergkilen til Sandefjord i helgen, men fra i går til i dag skiftet værmeldingen fra flau bris til tidvis stiv kuling, og regner med at det kan kankje bli friskt? Bør jeg utsette?

Kommer an på vind og bølgeretningen hvor ubehagelig det evt blir.

Du vil få bølgene skrått inn på BB baug, vinden vil nok lage litt sprut. Om du bestemmer deg for og gå, så mulig du vil få en mer behagelig overfart om du går litt nordover og krysser over fra f.eks Rauer til Bolerne. Så Vrengen og og Tønna.

Tipper det blir litt huskete uansett.

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Tønna i kuling er rufsete. Og har det blåst kuling og roet seg vil det nok fortsatt være godt med sjø der. Hva du velger avhenger av hva du trives med. Noen synes det er greit med mye vær, andre ikke. Det er ikke noe poeng å gå om du føler deg utrygg. Det er meldt SV stiv kuling 15. Selv hadde jeg nok tenkt meg litt om før jeg hadde gått Tønna i det været. Får du motorstans på Tønna i slikt vær så har du dårlig tid.

Om du velger å gå så er mitt rutetips å gå Vrengen, så nord for Veierland, så opp langs land mot Tønna. Da får du minst sjø. Akkurat ved tønna er det smalt og det vil svelle her. Regn med stor og krapp sjø, fort 2-3 meter

Ruten til Bitteliten er fornuftig.

Ser du er fra Sandefjord, regner med at du derfor kjenner til forholdene ved Tønna.

Hvis ikke.

Hvis du syns det begynner å bli utrivelig når du nærmer deg Lyngholmene ved Tallakshavn. Snu og finn deg en lun plass du kan vente på bedre vær.

Det blir betraktelig værre ute ved Tønna. Du vil også få sjøen på tvers i en liten periode før du kommer i le av Lyngholmane.

Vest av Lyngholmene og over til Holtskjær er sjøen som regel litt roligere, men humpete der også.

Holtskjær og inn til Sandefjord er grei skuring.

Er de få minuttene ute ved Tønna som er spennende.

Lagt til: sjekket Yr. Hadde slappet av på Østfoldsiden i dag. I morgen ser det betraktelig bedre ut.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Planen var å rigge til i kveld og ligge i båten for å starte grytidlig i morgen for da ser vinden ut til å løye noe, men fortsatt vil det jo være endel sjø..

Er i grunn trygg på båten teknisk, men siden det er første tur etter vinteropplag er det jo mangt som kan skje når det skvulper sånn.

Skulle vært på Viksund-treff på Tjøme, men droppet ut pga mye vind. Litt pinglete, selvfølgelig - for andre Viksundvenner valgte en annen strategi og la seg i kjølvannet av Color Line!

Noen som har erfaring med dette? Hjelper det noe?

VIDEO-snutt på bloggen vår http://www.mormajor.com

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...