Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Tørr ikke Japp å være aleine et par timer da , har du sjemt han bort så mye ?

Jo da, han er så rolig og grei, men det er nå helst Trude som ikke tør å gå fra ham så lenge da. "Mødre" er nå en gang slik når det gjelder deres "barn". Ellers hadde det jo passet godt med en bedre middag på lørdag da Trude fyller år den dagen. Men jeg får lage til en bedre biffmiddag med rødvin her ombord.

Søndag forflytter vi oss nok til Holmsbu for en dag der før vi etter planen kanskje tar en tur til Borgen? Som pensjonist har jeg jo evig fri, og Trude skal ikke på jobb før fredag om en uke. Og værmeldingen er jo ikke så ille heller, brukbare temperaturer og lite vind.

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det blir enten Brakstad eller moringen i kjelbotne som ligger i nordsundet. Ikke mange her som vet hvor disse er ,men en ting er sikkert.Slikker plasser finnes ingen andre plasser :eek:

Klart vi vet hvor den er, vi bruker den ofte selv om den ligger bare "et steinkast" hjemmefra. Jeg går ut fra at du mener den bøya som ligger i Dalavika. I Kjelbotnet ligger bare ei halvt nedsunken flytekai. Jeg har mast i flere år at noe må gjøres med den, men ting skjer ikke så raskt her i Fosnes kommune.

Var forreste i Briksillan og så om Draugen i går kveld, den så ut til å ha det helt fint. I dag drar vi ut igjen, men med varsel om sydvest kuling frister ikke yttersida. Vi legger oss nok i ei lun vik inne i fjorden et sted i kveld, kanskje inne i Nordsundet, Botnan eller Håkilan, så får vi se an været i morgen.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Vi ser fram til en helg i Horten sammen med båtvenner.

Lørdag inviterer "Pallemann" på omvisning i Horten VTS. Pallemann er "vår" mann på Horten VTS og vi samles kl. 13.45 og går samlet bort til Horten VTS som ligger kun et stenkast fra gjestehavna. På kvelden sales vi nok en gang for en bedre middag på en av byens restauranter. Husk fra å meld fra til meg hvor mange vi blir på middag og/eller omvisning.

Vi gleder oss!

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Denne seilskuta møtte jeg i morges på tur inn til Oslo på morgenkvisten.Fikk tatt noen fine bilder av den flotte skuta. Det var en fin avslutning på seilasen min fra Trondeheim -Oslo, 6 døgn + noen timers seilas.

:sailing:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Endel av oss BP-medlemmer var på "bedriftsbesøk" i Horten i dag. Det blir sikker lagt ut mange bilder etter hvert. Her er noen.

horten20sept2008a.jpg

Dette er inngangspartiet i et flott bygg i Horten.

horten20sept2008b.jpg

Denne seremonien blir nok omtalt i en annen tråd.

horten20sept2008c.jpg

Flott kikkert fra 2. verdenskrik strategisk plassert i lokalet.

horten20sept2008d.jpg

Her er "hjernen" i en viktig del av Oslofjordens trafikkovervåking - hvor noen BP medlemmer stiller mange spørsmål.

Hei Hilmar 2.

Tenkte meg, etter Holmsbu å besøke Borgen på mandag, tirsdag eller onsdag. Da der det vel bare å velge i plasser?

Hvor vil du anbefale oss å ligge?

Her vi ligger nå skinner solen og det er blikkstille. Men imorges lå morgentåken i hele området, bortsett fra akkurat der

vi ligger. Her et par bilder fra da tåken holdt på å slippe.

fog1.jpg

fog2.jpg

Lars H.

(pt. Kommersøya)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda og jeg var ute en liten tur i går: 06:45 fra Strömstad. Tåke innover land, men vi badet i morgensolen, med en liten lettøl i hånden tuslet vi vestover. Som formann i Morgenpilsens Venner er det påkrevet start på dagen.

Gikk gjennom Kostersund og S gjennom skjærgården V av Sydkoster. Dønn stille, mengder av sjøfugl. Meningen var å ta en tur innom havnen på Ursholmen. Det var imidlertid mye gammel sjø som kom rullende inn fra SV som gjorde meg tvilende. Dessuten bygget det seg opp en vegg av tåke mot V og NV samt at det sprang opp en liten bris fra N. Droppet derfor Ursholmen denne gangen. Da jeg var rett S av øya, forsvant dobbeltfyrene i tåka. Man kan si at teppet nok gikk ned for Ursholmen denne sommersesongen. En tur på toan, og da jeg kom opp igjen, var sikten 100 meter i alle retninger. Satte kurs mot Ramsökalven for å gå mellom noen øyer og skjær og derfra ut i Kosterfjorden. Hadde tenkt å stikke baugen inn i havnen på Ramsö for å se hvordan det så ut nå utenom sesongen. Tåka var for tykk. Jekket opp en lettøl til og tok livet med ro, mottoet er 'aldri over 5 knop'. Så, ved utløpet til Kosterfjorden, var det som å gå gjennom en dør, og tåka var borte. Og jeg som trodde jeg var alene. Seilere på rekke og rad på vei sydover. En svenske, resten norske, opplagsprisene er nok en bit rimeligere nedover på svenskeysten. For om våren kommer en armada 'trekkfugler' med norske flagg på vei nordover.

Deretter tilbake til Strömstad, 4,5 timer, kun for motor denne gangen.

Ja, ja, dette var en liten en. Fra Hulda som anser tiden fra nå og frem til jul som en helt grei tid på sjøen. Selv om Ursholmen ikke er plassen jeg først og fremst drar ut til på denne tiden.

ursholmen200908.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)

Vi var mange BP-båter samlet i Horten denne helgen. Det er blitt tradisjon at vi går ut på kvelden og tar litt mat sammen i hyggelig lag. Det gjorde vi i år også. 4. året på rad tror jeg det er blitt. Tror alle kunne summere opp at det var en velykket samling også dette året.

Helgen kom med et strålende høstvær som vi vil huske lenge. Morsomt var det å kunne bli med på Horten VTS på en omvisning i regi av vår egen "Pallemann". Tror mange satte pris på dette. Vi fikk også se og bli orientert om losformidlingen i Oslofjorden og et besøk på Tjøme radio ble det også tid til.

Søndagen ble avsluttet med å bringe BP-konvoien fra Horten og helt opp til Sætre i Hurum.

Takk til dere alle for at alle bidro til en så hyggelig minisamling!

horten_vts.jpg

horten_vts_2.jpg

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

fog2.jpg

Lars H.

(pt. Kommersøya)

Jeg siterer det bildet, jeg, for det vakte interesse.

Seilbåten som ligger der er jo en Winga, men det er ikke oss, for vi har ikke vært på Kommersøya (hvor er den?), og dessuten har vi gummibåt på snapdavit akterut. Men så du noe navn på båten?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei.

La nok ikke merke til navnet på båten,

og det nærmeste jeg kommer med å

forstørre bildet, er dessverre dette da

bildet ble tatt med mobiltelefonen.

winga.jpg

Kommersøya er forresten i Sandebukten,

litt innenfor Holmestrand.

Her et mobiltelefonbilde til, denne gangen i kveld fra Holmsbu i Drammensfjorden der vi ligger nå. Svelvik helt i horisonten.

holmsbu_210908.jpg

Lars H.

webkamera fra båten her

I helgen ble det "bacalao-treff" med venner i Sandspollen. Nydelig lørdagskveld, og med hjelp av Eberspächer'n ble det både lunt og trivelig under kalesjen.

img_3285.jpg

Hjemturen i dag ble også en flott avslutning på båtsesongen. Etter hvert helt blikkstille og strålende sol. Flere vaiende BP-vimpler ble observert på turen. "Astor/Grandy" passerte Filtvet på veg nordover da vi kom ut fra Halvorshavn etter bunkring. Da vi kom inn på østsiden av Bevøya, krysset "Swan/Roaldbj" på veg inn mot Son et stykke foran oss. Vi vinket til en trawler med BP-vimpel (klarte ikke å få med meg navn) på veg sydover i Mossesundet. I Mossekanalen ble det en "hils i farta" til rederparet på "Ramona" av Tyrifjorden, og rett sør for Moss møtte vi en Fjord 880 i cruisingfart, som jeg antok måtte være "Geir Frode". Stort sett rolig og avslappet stemning på sjøen i dag. Det virket som de aller fleste ønsket å drøye turen lengst mulig i finværet.

Vel tilbake i havna, ble båten tømt og bilen fylt. Litt vemodig er det å konstatere at dette ble siste turen for i år, men samtidig er det ikke mulig å få en flottere sesongfinale enn den vi hadde fra Sandspollen til Krokstadfjorden idag!

OLPI (1543): Struten, tenker jeg.

Her er ruta vår denne helga.

Skriv navnet ditt før du får se kartet.

Det kan hende du må øke til 3 dager fra mandag formiddag, og mere for hver dag.

Merk: Kartet viser helt feil trasé for ruta Sandefjord-Strömstad. Den (og Kystlink) går nord for Torbjørnskjær.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...