Jump to content

Motorbytte - Marex 23 - en historie fra virkligheten

Onkel Donald

Recommended Posts

Hallais....

Etter en elendig båtsesong vurderer jeg nå å bytte motor i min Marex 23. Båten har stått på verksted siden 14 juli i år i påvente av deler fra Mercruiser (hovedlager i Belgia) + dårlig oppfølging av verksted. I skrivende stund så er båten fortsatt ikke ferdig... så nå er jeg j... forbanna .. kan man trygt si... :headbang:

Historien er den at jeg overtok båten i begynnelsen av Juli,, da hadde den stått på land et års tid. Forrigje eier hadde ikke fulgt opp service på motoren det siste året. Det står i en Mercruiser 470, 4cyl, 170HK, vannavkjølt. Denne er er gått ca. 750 timer.

Så da jeg overtok båten ville jeg ha den på overhaling hos Mercruiser forhandler. 14 juli tøffet jeg inn til forhandleren. Jeg måtte bytte startmotor for denne var slitt (det var såvidt den dro rundt + startet ikke hvis motoren var varm)

Denne delen hadde de selvfølgelig ikke inne, heller ikke på hovedlageret. Da gikk det tre uker.

Da denne delen endelig kom og de hadde tid til å monterer den, så ble delen montert men ikke testet. Jeg kom med familien på lørdag morgen, som så for oss en deilig weekend på sjøen... Da jeg skulle vri om sa det bang,, og alt helt dødt... Så var det start-releet som var gåent. Fin start på helgen,, :headbang:

Så var det nye tre uker med venting....Da denne delen enedlig kom, så ble denne montert men båten ikke prøvekjørt. Alt skulle være OK fra verkstedet. Ny tur,,,Nå gikk motoren men stoppet ved lave turtall.. Vi fikk motorstopp og måtte tilkalle redningsselskapet. Båten tauet inn til verkstedet.

Nå hadde de ikke tid til å ta båten,,, måtte vente en uke...Da de startet opp arbeidet igjen så renset de forgasser, tømmet tanken, skiftet vannutskiller. Nå venter de på et pakkningssett til motoren.. Dette hadde de heller ikke på hovedlager i Belgia...dvs. jeg ringte i går og det viste seg at partnummeret de hadde lagt inn i bestilligen var endret til et annet partnummer, slik at bestilligen hadde stoppet opp..... :smash:

Så nå står jeg her da,, fremdeles uten båt....Dette er utrolig!! Famile og unger skriker etter å dra på sjøen. Får håpe jeg får båten før jeg skal dra den opp for vinteren.Så til neste år blir det ny motor - basta! :cool:

Noen å anbefale? Jeg er ikke så intressert i veldig fart,,, Ønsker å marsje på 20-21 knop...

Mercruiser 1.7 DTI - 120HK?

Volvo D3-130HK?

Yanmar ??

anybody?

Noen som har erfaringer her??

Hilsen

fustrert landkrabbe..

Redigert av mv200i (see edit history)

I følge boat.no er vekten ca 1800 kg.

Jeg har en 20 år gammel 150hk diesel i min Marex (samme båt som mv200i). Med full tank og et par personer ombord bikker jeg sikkert 2.5 tonn med god margin. Dette gjør at det kan være tungt å få båten i plan når den er fullastet, men når den først er i plan marsjer jeg ca 22-23 knop uansett vær og føre. Maksfart er 27-28 knop (lite diesel, en person og ikke groe under båten)

Personlig ville jeg ikke satt 120-130 hester i denne båten. Selv om moderne motorer er mye lettere, tror jeg belastningen blir for stor.

En ny lettvekts-Volvo på 160-190hk er min våte drøm, men ettersom prisen overstiger det jeg gav for båten blir det nok med drømmen en tid fremover.

Hvor i landet holder du til mv200i? Jeg skal ned til min kjære Mercruiser-pusher i dag, og bestille noen deler. Håper jeg slipper å vente 3 uker på det jeg trenger.....

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

iflg. forhandleren skal båten marsje rundt 20 knop med den nye 1.7 literen på 120 (HK)

Min erfaring er at mange forhandlere ofte lover mer enn de kan holde, spesielt når det gjelder ting som pris, leveringstid og ytelse.

Men det blir spennende å høre resultatet dersom du velger denne motoren. Ingenting er bedre enn om du klarer deg med 120hk.

Nidelv 690 skal i flg www.boat.no veie 2200 kg, også en 23 foter.. Marex'en veier 1800.. så det burde holde...

Den motoren som står i er en Mercruiser 470, 3.7l. Den drikker bensin som en elefant drikker vann...Antar den bruker rundt 20-23 l i timen... 1.7 literen til mercruiser er utrolig gjerrig på forbruket...har leste en god del tester vedr. denne motoren.

Ved ny motor er det som å få ny båt: Ingen problemer med motoren de første årene... :smiley:

:sailing: O.Donald

For en planendebåt med machvekt på tjefemhundrekilogram blir teoretisk hastiget noe i denne storleiken..

Rett i overkant 20 knop på topp og marsj rett under... med gjennomsnittlig planende skrog... Det er jo alltid heftet en del usikkerhet her... så litt +/- er det jo...

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 114.0 SAE hp ( 85.0 kW) @ 4000 RPM

Max Speed: 22.3 kts

Fuel: 7 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 79 SAE hp ( 59.3 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 18.6 kts

Fuel: 5 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Volvo D3 - 160 / 130 har jeg tenkt på, men denne blir en del dyrere. Tror veil. pris på 130HK er 180 lapper, og da uten drev.

Veil. pris på Mercruiser 120HK er 160 bolls inkl. drev og instrumentpakke, så kommer montering i tillegg. Hva montering kommer på vet jeg ikke, venter på svar fra forhandleren (han som har kapra båten) :sad:

Tror nok at en D3 160hk vil være et godt valg. Da får du litt mer å skyve på med når det trengs. Med 120hk Mercruiser har du akkurat nok under ideelle forhold, men heller ikke noe mer. Når høsten nærmer seg, og skrog/drev er fullt av groe har du sikkert tapt et par knop.

Men, som du sier, det er dette med prisen da. Det er litt bittert å måtte bruke like mye (eller mer) enn båten koster, spesielt når du ikke har fått brukt båten i det hele tatt.

Selv ble jeg slept i land to ganger på to uker etter at jeg kjøpte min båt i fjor. Siste gang knakk drivakselen, og da var det ingen nåde: båten ble tatt opp for vinteren. Da var ikke motivasjonen helt på topp lenger! Etter diverse bannlysing av BMW og desslike, var det ingen annen utvei enn å brette opp ermene og sette i gang. Brukte stort sett hver helg hele vinteren til å pusse og ordne, og denne sesongen har vært behagelig problemfri (så langt...). (BMW er faktisk en god motor, uansett hva dere VP-maniacs påstår :boxing: ).

Det jeg altså prøver å si her, er at selv om det er motløst når alt går gærne veien så er dette glemt når du får orden på sakene. Tenk fremover til neste sommer, og en varm julikveld med en kald (lett)øl og svak bris :cheers: . Da er alle sorger glemt!

Lykke til med motorvalget og en problemfri sesong neste år :flag:

venter på svar fra forhandleren (han som har kapra båten) :sad:

Med en slik service som du her har opplevd så ville jeg ha prøvd å finne alternativer som gjør at du slipper å forholde deg til denne useriøse forhandleren. For min del betyr prinsipper litt også og å "belønne dårlig service med en ordre av dette omfanget skurrer litt for meg. :nonod:

Måtte bytte det ene giret i båten, siste uke i Juli, uken før ferien begynte. Bestilte dette av VP forhandler i Stavanger, de måtte hente giret i Belgia (over 50kg), bestilte det tirsdag kl 09.30, kl 14 neste dag var giret i bilen, og skiftingen ble utført de neste kveldene.

Måtte også bestille noe etter ferien, og det samme gjentok, seg, delene kom neste dag.

Så det trenger ikke ta lang tid å få deler fra Belgia.

Når det gjelder drev, er min erfaring at jeg foretrekker heller VP sine drev, der er mindre tap i de, og dermed større fart ved samme hk.

Hadde Steyr i tidligere båt, en kjempemotor, men likte ikke drevet, et Bravo IIx, så mitt ønske til en slik båt du har, er VP eller Steyr med VP drev.

å "belønne dårlig service med en ordre av dette omfanget skurrer litt for meg. :nonod:

Helt enig med Bergen. Denne verkstedklemma må du komme ut av. Føler med deg. Når du og lommeboka havner i fritt fall på den måten. :nonod:

Se på erfaringsbasen på min båt (Winrace 1) Den er nok noe mer lett drevet når det gjelder skrog type, men den oppgitte marsjfart/forbruk og knop/turtall er jo med 2 personer og 1/2 tank. Min Volvo er på ca 145 Hk oppgitt på aksel - ikke på propell. Propell HK tilsvarer nok for meg ca 130 Hk. Dettte fungerer helt greit for meg i dag. Hvis jeg skulle velge på nytt ville jeg satse på noe rundt 160 Hk f.eks Volvo D3 160.

Redigert av Styrbert (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...