Jump to content

Jenter som har båt..?


Ingar

Recommended Posts

Ace...så du på tv og søkte litt nå? En vannvittig tur den dama må ha hatt! :wink: Var på tide at du registrerte deg da! Velkommen til forumet. :flag:

 

Jeg vil vel tro at kvinner også vil sammenligne båter og båttyper, hva som er best, erfaringsutvekslingerer etc...., så egentlig bør det ikke være så mye som skiller.

 

Kanskje det er mer kvinnene som forhåndsdømmer her? Ååååhhh neiii det gidder jeg ikke...de diskuterer sikkert bare motorer og motoroljer der..... :lol:

 

:lol:

 

Beklager måtte bare. Hos meg så stiller kona inn kanalene på tv`n, mens jeg lager maten, og kjører minstejenta i barnehagen, men det er jeg som pusser båt!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja kanskje du har rett. Har selv en venninne som har vært på sjøen 5 - 6 år, men hun vet ikke hva en lensepumpe er, så kanskje jentene ikke ønsker å begynne å lære alt det som har med båt og gjøre rett og slett fordi de er så vant med at det er et mannsdominert område. :wink:

 

Men, du har rett, det burde ikke være så mye som skiller. Begge kjønn er jo i utgangspunktet i stand til å håndtere en båt med noe øvelse. Må vel ha noe med interessen å gjøre. Båt vs shopping. Båten hadde vunnet hos meg, men jeg vet ikke hvordan det er hos andre.

 

Jepp, jeg så programmet på TV i går kveld. Utrolig bra gjort av henne. :smiley:

 

Takk for velkomsten :\ :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

I vår familie er båten, som det meste annet felleseie, men det er nok mor som er hardest angrepet av båtbasillen. Når det gjelder det å dra på tur alene med båten, ser jeg ikke det som noe mål i seg selv. For meg er båtgleden noe jeg gjerne vil dele med min famile. Hvem som peiler olje, står ved roret, eller frampå bakken for å løse fortøyningen når vi drar på tur :sailing:, er "hipp som happ". Når det kommer til det å legge til kai derimot, har jeg hittil prøvd å unngå dette, mest fordi jeg er redd for å kommi borti noen av de andre båtene som ligger der. Det er tross alt snakk om store verdier. Kommer det en dag jeg blir nødt til å gjøre dette, skal jeg nok komme meg til kai også. Hittil nøyer jeg meg med å legge båten i bøya, så kan jeg jo kommandere gubben fram på bakken med båtshaken, og snill som han er, godtar han dette.

 

Ungdommene derimot er det litt forskjell på. Vår sønn er nok nesten like hardet angrepet av båtbasillen som mor, mens vår datter på 18 har litt andre prioriteringer. Vi prøver å vekke hennes interesse også, ved å la henne be med seg kjæresten eller en venninne, og la dem får være med å bestemme hvor turen skal gå.

 

På båtplassen er det også jeg som er ivrigst, om ikke til å legge ut innlegg, så i allefall til å lese, men jeg merker nå at gubben ofte blir stående bak meg å titte litt over skulderen min. Har dessuten lagt BP som startside nå, så hver gang han logger seg på nettet, må han innom en tur. :lol: Prøver på den måten å få ham like ivrig som meg selv. Vi har tross alt hatt denne båten bare en sommer ennå, så vi har mye å lære og det er mye nyttig å finne her på BP.

 

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Er hovedsakelig slik det foregår hos oss også. Mor har ingenting i mot å styre båten mens vi er utpå men når det kommer til å legge inntil så er hun litt mer skeptisk. Som Amica sa, det snakk om store verdier.

 

Selv har jeg ingenting i mot å styre båten, men jeg har en far som ikke er helt okay med at datteren skal legge båten inntil kaia, så det er et stykke igjen før jeg får overtalt ham til å la meg gjøre det :wink:

Redigert av _Ace_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I det store og hele er det nok best at ikke damene står ved roret. De gjør seg bedre andre steder. :lol:

.... løypestreng mellom køyen og kjøkkenet ? Du beveger deg nok på tynn is nå Contraband :nono: Men det er vel ikke is der du befinner deg ? :wink::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

I det store og hele er det nok best at ikke damene står ved roret. De gjør seg bedre andre steder. :lol:

Det var det en som sa da ei jeg kjenner skulle legge til med båten til sin far også..

Han har en sånn engelsk greie, Princess V70 heter den :)

Ganske tøft å se ei 20 år gammel jente fikse ALT selv, manøvrerte pent inn til kaia, etter å ha hengt ut fendere, fortøyingstau gjorde hun også klart, og fikset det også selv..

Link to post
Share on other sites

:wink:

Gro var en utmerket statsminister. Det betyr ikke at alle kvinner kan bli like bra i toppstillinger

Ellen M A er en seilerkvinne helt utenom det vanlige. Det betyr heller ikke at alle kvinner kan bli like god som henne. (Hun er ikke bare god men ekstrem)

Det er bare å innse at menn og kvinner har temmelig forskjellige egenskaper og interesser.

Kvinner er bedre enn menn på flere områdeder, men samtidig må det være lov å hevde at menn er bedre til å mekke biler, kjøre dem og i det hele tatt ha interesse for biler.

Ett eksempel på forskjellig måte å reagere på: Når en bil nærmer seg et kryss og lyset skifter fra grønt til gult, så gir menn gass i 90 %, mens kvinner bremser i 90 % av tilfellene.

Det samme gjelder båter, men der er jeg overbevist om at forskjellen er enda større.

 

Nei, la oss ha forskjellige interesser her i livet, og slutte å mase om dette tøvet om likestilling på alle områder.

Link to post
Share on other sites

Hehe, høres ut som en jente som viste hva hun gjorde.

 

Contraband, jeg må bare spørre, er du gift?

Ja og ikke hadde jeg turt å slippe kona til rors :lol:

 

Når det er sagt så var det spøkfullt ment fra min side. Jeg har opplevd mangt et kvinnfolk som skjøter sin båt som en mann. :wink:

 

Flertallet av kvinnene tror jeg mest liker å sole seg og helst ønsker å slippe skipper rollen. :yesnod:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Bare en liten faktisk kommentar til denne tråden: Sammen med sensor har jeg den siste uken gått grundig gjennom 24 besvarelser i en 5-timers skriftlig navigasjonseksamen til Fritidsbåtskipper.

 

De to beste besvarelsene ble levert av kursets to jenter; de er ikke bare glitrende flinke - det er også en fornøyelse å ha dem med!

 

Gratulerer Elisabeth, gratulerer Astrid! :flag::flag::flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg bare kunnet fått en reservesjåfør, og en som kunne lagt til, fortøyd og bidratt litt. Men, neida.....sol og sommer på vannet vil de ha i flott båt, men ikke noe mer. :sutre: Vi burde hatt en sutre-smiley!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fyttirakker'n... Blir dere aldri lei dere sjøl, og denne sytinga over kvinnfolk og båt? Ta heller en avstemming her på Båtplassen, en gang for alle, kanskje dere trives best uten kvinnfolk her? Evnt. at vi "gjør oss" best på de rosa sidene, der vi kan diskutere gardiner og mat? :headbang:

 

Det er faktisk mange damer med båt. Det er faktisk mange koner til båtgale mannfolk som både trives i båt, og gjerne bruker den, med eller uten menn. Men dessverre ikke alle, og det kan nok ofte mannfolka om sjøl.

 

I mange av våre båtvennepar tør ikke damene å bruke båten. IKKE fordi de er redd for å bruke BÅT, men fordi de er redde for å bruke akkurat DEN båten. Og da går det på mannfolka! Flere av disse "pinglete" damene har både kjørt og lagt til brygga med vår båt... Da det har vært tomt for mannfolk om bord, vel og merke!

 

La damene deres lære seg å bruke båten på samme måten som de aller fleste av dere sjøl har gjort, etter prøv og feile metoden! Og,- uten å bruke kjeft, fordi dere "kan alt så mye bedre". Alle må faktisk lære nye ting, få eller ingen av oss er så store naturtalenter at det er medfødt.

 

Jeg er utrolig glad for at jeg fikk tildelt den faren jeg fikk... :flag: Han er, på tross av at han er født lenge før krigen, av den mening at det å greie seg sjøl, og kunne fixe ting, ikke er kjønnsbestemt. Ergo, jeg fixer mer teknisk med bil og båt sjøl, enn de fleste mannfolk jeg kjenner. Jeg har kjørt bil, traktor, MC, båt, lastebil og henger "alltid". Og, jeg er en jævel til å bake brød!Og jeg er jente!

 

...og gutta, det er mange damer som "gjemmer" seg der ute under kjønnsløse nick!

 

Gleder meg til dere får båtene på vannet igjen, kanskje Båtplassen igjen blir mer diskusjoner om båt, i stedet for endeløse dølledebatter om ingenting og "OT". Bare ca 3 mnd igjen nå! :sailing:

 

a'mor

Redigert av Snoopy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det minner meg litt om min mor som for mange år tilbake brukte en hel dag for å lete etter frostvæsken på boxermotoren i Bobla si. Jeg tror jeg var 5 år den gang og begge var enige om i ettertid at mor har det best i nærheten av kjøkkenet blant kopper og kar. :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...