Cruiseliner Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Jeg pleier å skille mellom hva som må gjøres og hva som med fordel bør/kan gjøres. Det viktigste er selvsagt frostsikring, dvs. alt vann som kan fryse må ut. Bruker du i tillegg frostveske vil evt. vann som ligger igjen være frostsikret. Bruk av frostveske er for øvrig viktig for å forebygge korrosjon. At vesken har vært i kontakt med innsiden av systemet vil bidra til dette. Øvrig service er (slik det fremgår av flere innlegg i denne tråden) av div. årsaker fordelaktig om utføres på høsten, uten at du nødvendigvis er nødt til dette. Link to post
-morten- Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Jeg har en Mercury 4T EFI 115 service og konservering er noe man enkelt tar selv. Dem som tror at garanti går fløyten tar feil. Det man trenger er dokumentasjon på deler. dvs. man tar vare på kvitteringer. alt av det utvendige på motoren gjør du selv., oljeskift gearolje, ferskvannskjøring, oppsmøring på smørenippler tennplugger og bensinfilter. Man må følge servicemanualen eller rådføre seg med en autorisert forhandler. Jeg bruker merkeverkstdedet ved f.eks registerreimskifte og slike ting som omhandler innvendige komponenter og diagnostikk. Ellers er det fritt frem og veldig enkelt å gjøre dette selv på en moderne 4 takter. for å gjøre normalt vedlikehold trenger man ikke hverken mekanikerutdannelse eller diagnostikkutstyr! En moderne påhenger er noe av det enkleste og billigste vedlikeholdsmessig! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mouche Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Og har man en Suzuki så slipper man å skifte registerreim, men hvor ofte må man gjøre det på en Mercury og hva koster det? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Audiquattro Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) sjekke giroljen tenkte jeg gjøre uansett.. åpne og se om det kommer noe vann, det skal vel komme først hvis det er noe? det jeg tenkte mer på er om det er nødvendig og kjøre igjennom med frostvæske?? vil ikke alt vanne renne ut uansett? Kommer det vann i oljen blir den hvit. Lett å se. Regner med at samtlige utenbordsmotorer fremdeles er selvdrenerende. Pass bare på at alle dreneringshull er åpne. Selv skifter jeg gearolje stort sett hvert 3år. (Sjekker hver høst om det har kommet vann i oljen og eventuelt metallspon.) Funket greit i 30+ år. OBS! Mine båtmotorer brukes ikke i profesjonell tjeneste. Motorolje skifter jeg annenhvert år.(Skjekker hver høst om det har kommet vann i oljen.) Funket greit i de 10 årene jeg har hatt 4-takt. OBS! Har man 2-takt med separat oljetank kan det være lurt å sjekke pakningen på tanklokket i ny og ne. En kompis kverket en 2-takter på denne måten. (Oljetanklokket var lekk og motoren fikk en periode vann istedefor olje!) Redigert 1.Oktober.2012 av Audiquattro (see edit history) Link to post
larsen2000 Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Vinterkonservering er utrolig enkelt, og blir mye bedre om du gjør det selv! Forhandlere slurver stort sett med dette. På de to siste båtene jeg har kjøpt fra forhandler har blant annet termostaten vært gåen. Siste fra 2005 hvor dekselet aldri har vært åpnet. Ønsker du en problemfri sesong bør denne inspiseres hver høst; det er kun to skruer for å sjekke den. Ellers bruker jeg denne listen hver høst. Helt overkill å skifte tennplugger hvert år, men for min del dreier det seg om å minimere sjansen for motorstopp. Jeg monterer også alltid ekstra bensinfilter med vannutskiller i båtene mine. MOTOR: - Spyle utenpå med ferskvann - Skru av propellen - Kjøre motoren varm i ferskvann (min 20 min) - Tappe ut motorolje (mens motor er varm) - Skifte oljefilter - Fyll på olje - Spraye 6-66 innvendig over hele motoren (ikke reg.reim) - Skifte girolje (ca 400ml) - Skru ut plugger og spraye 6-66 inni sylindere - Bytte tennplugger - Fette smørepunkter og propellaksling - Olje smørepunkter (styrestag til motor) - Bytte fuelfilter - Bytte vannutskillerfilter - Sjekk væskeninå i powertrim - Sjekk væskenivå på batteri - Lade batteriet - Polere motor - Sjekk offeranoder - Sjekk registerreim - Sjekk termostaten - Gå over alle bolter og muttere Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn