Jump to content

Vinterkonservering av 4-takter. Gjøre det selv?


Sofaseileren

Recommended Posts

Min gamle far har skiftet ut den gamle evinrude`n med en ny 4-takter (25 hk). Som jeg nevnte i en tidligere tråd førte det også til at selgeren, et lokalt firma, la for dagen en såpass mangel på seriøsitet, at de neppe blir aktuellt å overlate konservering og service på motoren til dem.

Jeg har blitt fortalt at 4- takts motorer er såpas kompliserte at en bør (må?) få fagfolk til å ta seg av konserveringen. Stemmer dette? Det er fristende å vurdere å konservere selv, siden nermeste alternativ er et godt stykke unna.

Link to post
Share on other sites

DU gjør alt for at konservering skal bli så bra som mulig.

Forhandler gjør alt for at konservering skal ta så kort tid som mulig.

 

Hvem var det som sa at forhandler best konserverte motoren din ?

Forhandleren ja...

 

( har ingen erfaring med konservering av 4T motorer, men jeg har mye erfaring med forhandlere...)

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt at 4- takts motorer er såpas kompliserte at en bør (må?) få fagfolk til å ta seg av konserveringen. Stemmer dette? Det er fristende å vurdere å konservere selv, siden nermeste alternativ er et godt stykke unna.

Vel, jeg har en 15hk Suzuki 4-takter som jeg har konservert to år på rad. Hva er det som er så komplisert? Når mine to hender med fire tommeltotter kan klare det så kan sikkert du også!

 

Støtter forøvrig 100 % hva Suzuki påpeker!

 

ps

motoren har også startet uten problemer, gått som en klokke uten stopp av noe slag etter min "mishandling" av denne et par sesonger!

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bare for å være på den sikre siden så ringte jeg en merkeforhandler og spurte om pris og hva de gjør for å vinterkonservere min 15hk Suzuki;

 

Pris 1500,- inkl. moms

Arbeid; skifte olje på motor og gir, oppsmøring og "sånn". F.eks så vil nye plugger komme i tillegg.

 

Spurte også om hva de i tillegg vil/kan sjekke og da svarte han sjekke registerreim og impeller. Dette vil koste ekstra. Han mente impeller burde skiftes hvert fjerde år eller 200 timer, men den burde holde mye lenger, men bare for å være på den sikre siden. For å sjekke impeller må man jo åpne opp undervannshuset hvilket jo betyr at man ikke sjekker, med bytter impeller når det først er åpnet.

Så i all enkelhet ville det koste meg rundt 2500 å få det gjort og når man tenker på hva en ny, eller nesten ny, motor koster så er jo risken for å gjøre noe helt gærnt relativt begrenset!

 

Ellers så har du vel en manual og der står det jo også i detalj, og med bilder (?), hva man skal gjøre?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva med garantien? Har forstått det slik at om ikke merkeverkstedet setter sitt stempel i serviceheftet i henhold til fastsatte serviceintervaller, så gjelder ikke 3-års garantien? Ved videresalg er det vel også en fordel å ha stemplet servicehefte, ellers får ikke kjøper noe dokumentasjon på hva som er gjort med motoren eller hvem som har gjort det ...

 

Personlig ville jeg vært skeptisk dersom jeg skulle kjøpe en brukt motor av relativ ny dato hvor selger ikke kunne dokumentere at serviceintervaller var fulgt i henhold til fabrikkens forskrifter.

 

Når det gjelder større 4-taktere kjører merkeverkstedet også kontroll av elektronikk ved hjelp av PC og spesielle diagnoseprogram, det har jo ikke vi amatører tilgang til. En 4-takts motor er vel i prinsippet like avansert som en bilmotor? Bilen (i alle fall nye) setter vi vanligvis på verksted for service, i alle fall ville ikke jeg tatt servicen hjemme i garasjen på den, eller overlatt den til hvilken som helst "Reodor Felgen" ... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva med garantien? Har forstått det slik at om ikke merkeverkstedet setter sitt stempel i serviceheftet i henhold til fastsatte serviceintervaller, så gjelder ikke 3-års garantien? Ved videresalg er det vel også en fordel å ha stemplet servicehefte, ellers får ikke kjøper noe dokumentasjon på hva som er gjort med motoren eller hvem som har gjort det ...

 

Personlig ville jeg vært skeptisk dersom jeg skulle kjøpe en brukt motor av relativ ny dato hvor selger ikke kunne dokumentere at serviceintervaller var fulgt i henhold til fabrikkens forskrifter.

Du kan vel utmerket godt ta vinterkonserveringen selv og så ta service i henhold til intervallene vel ?

Jeg tenkte iallefall å ta vinterkonserveringen på min 90 hk Suzuki selv. Til sommeren får forhandeleren den til den foreskrevne service (100 timer). Etter det jeg forstår har jeg faktisk fortsatt overholdt garantivilkårene.

 

I instrukjsonsboken såtr det i grunn bare at vinterkonservering innbefatter bytte av motorolje ( ikke filter) og girolje, samt ferskvannskjøring. I tillegg tåkeolje i luftinntak og drivstoff stabilisator

på tanken. Det skal vel mye til at man greier å gjøre noe galt der. ( selv om man til daglig ikke har befatning med maskiner )

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, Sofaseileren snakker om en 25hk og selv snakker jeg om en 15hk så det er ikke de aller største motorene da! Hvis det hadde vært snakk om en 250hk til en verdi av 225.000 så ville jeg nok også tenkt litt annerledes de første årene - enig der.

 

Men, hva garanti angår, eller Forbrukerkjøpsloven, så tror jeg ikke at forhandler kan prate seg vekk fra et ansvar ved å si at det skulle vært utført service av autorisert verksted. Det må nok være en sammenheng mellom manglende vedlikehold og skade oppstått før de kan vri seg unna det ansvaret. Dette er min tolkning, og forståelse, men hvis andre kan dokumentere at jeg tar feil så er det fint å få vite det!

 

Litt tilbake til utgangspunktet; å bruke 2500 i året på en service på en motor som koster 20/30000 hvis man selv kan gjøre samme jobben til 100 kroner så er det mye spart i forhold til den risiko man løper - eller?

 

Så jeg vil fortsette å ta service/vinterkonservering på mine motorer; 15hk 4-takter, 18hk 2-takter og 115hk 2-takter. Har gått bra, så langt, i henholdsvis 2,3 og 7 år og har vel per dato spart inn sånn ca 40.000 i rene serviceutgifter/vinterkonservering - penger det og? Og like viktig, alle tre motorer har gått uten problemer i disse årene!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er bra at vi her på forumet diskuterer konservering av motor.

 

Det er mulig at tidligere tråder har gitt retningslinjer for konservering, men det skader ikke å friske opp hovedelementene.

 

Jeg har fått tilgang på vedlikeholdsskjema fra norsk forhandler av motoren i vår båt (Yanmar Norge - motorer: 6LYA-STE). Dette er i utgangspunktet skjema som går til verkstedene, men som forhandleren også ønsker at den enkelte bruker kjenner til fordi det er brukeren som i siste instans er suksessfaktoren som bestemmer om motoren er å satse på eller ei.

 

Kanskje vi her på BP kunne utarbeide en form for sjekkliste for hvorledes båtmotorer skal konserveres og råd for hvorledes dette utføres, eksempelvis i fom av:

- gjennomkjøring med ferskvann (varighet og teknikker for å unngå vannsøl)

- skifte av motorolje slik at dette skjer uten for mye søl (temperatur på motor, oppsug av gammel olje med undertrykk, punmpe eller annet)

- skifte av oljefilter (kanskje liste over paralelle filtre: orginal filter og alternative leverandører, slik eksempelvis Biltema har for oljefiltre for biler)

- skifte av oljefilter og olje på girkasse

- skifte av anoder (verktøy, tidspunkt, o.a.)

- sentrale sjekkpunkter som feste av dieselslanger, vannslanger o.a.

- områder som bør sprayes med vanndrivende og smørings midler

- teknikker for kontroll av kvalitet på skroggjennomføringer (bronse, messing, stål. plastprodukter o.a.)

- konservering av toilett

- kontroll av tæring på mannelokk til septik

- tømming av vanntank for å unngå frostskader

- tømming av varmtvannsbereder for å hindre frostskader

- vedlikehold av kjøleskap/kjøler

- vedlikehold og kontroll av gass-system for ovn/plater

- vedlikehold av tauverk med eventuell ferskvannsbehandling og vask

- vedlikehold av ankervinsjsystemer

- vedlikehold av baugpropell

- kontroll av evt. akselgjennomføring/drev

 

og mange andre ting/forhold som erfarne småbåteiere har innarbeidet i sine rutiner

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi her på BP kunne utarbeide en form for sjekkliste for hvorledes båtmotorer skal konserveres og råd for hvorledes dette utføres....

Som novise i "storbåtsegmentet" (får overlevert båten i morgen), med et stort og foreløpig uoversiktlig behov for kunnskap, syns jeg dette var en kjempeidè!
Link to post
Share on other sites

Absolutt en god ide!

 

Til info så har siste nummer av Praktisk Båtagande (nr.9 september) en lang artikkel med mye bilder av vinterkonservering av (innenbords)motor og ikke minst drevet. Har ikke selv innenbordsmotor/drev, men artikkelen (og bildene) tar for seg hele prosessen i detalj.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Når det gjelder større 4-taktere kjører merkeverkstedet også kontroll av elektronikk ved hjelp av PC og spesielle diagnoseprogram, det har jo ikke vi amatører tilgang til. En 4-takts motor er vel i prinsippet like avansert som en bilmotor? Bilen (i alle fall nye) setter vi vanligvis på verksted for service, i alle fall ville ikke jeg tatt servicen hjemme i garasjen på den, eller overlatt den til hvilken som helst "Reodor Felgen" ... :wink:

Lurer litt på dette. Jeg vet at min motor (Honda 115 hk 4-takt) i utgangspunktet er bygd på Honda Accord bilmotor, men en kan vel ikke dermed sette likhetstegn når det gjelder behov for avansert elektronisk kontroll og service? Nå blir jo en bilmotor brukt mye mye mer enn en båtmotor, dessuten har de også alle de andre komponentene som bremser, dekk, clutch, AC, lys etc. Jeg har derfor det synet at om en kjører utenbordsmotoren i ferskvann, skifter girolje, motorolje og -filter så skulle det dekke det nødvendigste. OK, kanskje sette motoren til forhandler for service hvert 3-4 år for å sjekke områder som en "enkel egenservice" ikke omfatter. Skulle ikke det holde da?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Ser flere her nevner skifte av girolje og motorolje som en del av vinterkonsveringen. Jeg har tatt lett på begge deler. Løper jeg risiko av den grunn?

 

Jeg har to 4-takts motorer, en utenbords (Honda BF75) og innenbords (Volvo M21B). Sistnevnte har jeg konservert snart 15 år så der føler jeg meg trygg. Hondaen er derimot ganske ny for meg, og jeg spør mot bedre vitende:

 

1) Planlegger å skifte motorolje til våren. Er det dumt å ikke gjøre det nå i høst - før kulda setter inn? Noe som tar/kan ta skade av å vente? (Min personlige teori er at det spiller mindre rolle, det å bytte hvert år er også antakelig "overkill").

 

2) Samme spørsmål, men denne gang for gearoljen. Her kan det kanskje være en fordel å ta det på høsten? På andre utenbords jeg har hatt har jeg tatt lett på dette. Men jeg vet jo også at vann av og til kan komme sammen med denne oljen. Kan jeg f.eks risikere at gearhuset kan frostsprenges hvis det er vann der, eller er det plass nok til nødvendig inspeksjon? Noen som har erfaring på dette? Noen som har "brent seg" på å vente til våren?

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Å skifte om høsten har den fordelen at vann og syre som har dannet seg/kommet seg inn i systemet og ligger innblandet i oljen ikke har hele vinteren til å herje med metallet. Når det gjelder vann kann det jo også fryse og føre til frostsprengning i størtre og mindre uitstrekning. Ved å gjøre alt dette om høsten sparer du motoren 50% av den type slitasje (vel 50%.... men en del i alle fall)

Link to post
Share on other sites

Jeg konserverer (sylter?) i hvertfall mine om høsten med oljebytte på undervannshus. Sjekker motoren for periodiske punkter, tømmer forgassere og tar ut bensinfilter og eventuelt rengjør. Tar av propell, fetter opp aksel og ellers på motor med marine grease, setter tilbake propell med ny splint Bytter olje på PT. Setter tilslutt inn motor inn- og utvendig med CRC. Hadde tatt 4-takt selv hadde jeg hatt det, men levert inn til ventlijustering og eventuelt rembytte hos en rennomert forhandler etter intervallene.

 

Edit: Ikke vær redd for å gjøre noe selv, følg instruksjonsboken og lær deg om din motor- Da er du i hvertfall ikke helt hjelpesløs skulle den mot formodning stoppe......

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ser flere her nevner skifte av girolje og motorolje som en del av vinterkonsveringen. Jeg har tatt lett på begge deler. Løper jeg risiko av den grunn?...

...Noen som har erfaring på dette? Noen som har "brent seg" på å vente til våren?

Å skifte om høsten har den fordelen at vann og syre ...vann kann det jo også fryse og føre til frostsprengning i størtre og mindre uitstrekning. Ved å gjøre alt dette om høsten sparer du motoren 50% av den type slitasje (vel 50%.... men en del i alle fall)...

Skjønner da at jeg bør prøve å få dette til nå i høst. Skal i morgen nedover til Vestfold og pakke båten inn i presenning, og vil da prøve å få skiftet oljen først - i alle fall i undervannshuset.

 

Trenger jeg å rigge til for varm-/gjennom-kjøring av motoren ifb. med slikt oljeskift? Skjønner at motoren bør varmkjøres om jeg skifter motor- olje og -filter (som jeg tror jeg venter med), men for undervannshusets del er det vel ikke påkrevet? Eller....?

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
  • 2 uker senere...

Trenger ikke være varm for å skifte girolje hvertfall.. Tapp ut den gamle, og pump inn ny fra nederste hull til det kommer ut øverst.. Spray konserveringsspray under deksel. Kanskje ta av propell om den er dyr?

 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Alt er relativt relativt her i verden. Hva som er best å gjøre har med hvilken sikkerhet eller risiko man legger til grunn. Dersom du feks i løpet av sommeren har vært litt uheldig å få vann i girolje som du ikke har merket noe til kan denne i vinter fryse og ødelegge giret... Men hva er sjansen for at dette skal inntreffe? Men derom du koster på deg 200kr i girolje og skifter selv er du relativt sikker på at det går bra over vinteren.

 

Et par prinsipp: jo dyrere motoren er, desto bedre er det å gjøre det skikkelig uansett. Og dersom du er usikker på om noe bør skiftes, så ta å skift det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...