Jump to content

På sjøen i mørket uten lanterner


Annabella

Recommended Posts

Uten lanterner mener du sikkert? Ja, det er brudd mot sjøveisreglene å unnlate å føre lanterne i mørket og i uoversiktelig vær. Allikevel ser vi mye av det, og det er ikke bare joller, kajakker og småbåter som synder.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Da foreslår jeg at de lar fartøyet sitt ligge fortøyd til de får tid, råd, og anledning til å få fatt i nye batterier. Så det så... :rolleyes:

Enig. Første gang JEG opplevde dette fenomenet, var på Tjøme for mange år siden: Gutvåtter i 13 - 15-årsalderen raste rundt i trange sund med joller og stor motor, mitt på natten, uten lys, og ødela natteroen for oss (og andre). Da jeg sto opp for å betrakte fenomenet, så jeg INGENTING, hørte bare motorbråk og roping, og registrerte MYE sjøgang fra dem: NULL lys!!

Slikt har jeg ikke sett mye av her oppe... Et fenomen i "Morn-du-triangelet"?? :rolleyes:

Redigert: I tilfelle noen lurer på hvordan jeg kan uttale meg om alderen på krapylet: Vel, stemmeskifte-fenomenet er ikke til å ta feil av!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Da jeg sto opp for å betrakte fenomenet, så jeg INGENTING, hørte bare motorbråk og roping, og registrerte MYE sjøgang fra dem: NULL lys!!

Det samme oppleves mange steder nå på ettersommeren; den mest effektive metoden jeg har funnet er å sette en 12" lyskaster rett på der hvor lyden kommer fra, og så følge dem meter for meter mens de raser rundt omkring - rent utrolig hvor fort de forsvinner :wink::wink:

 

Ellers så må jeg bare trygle og be og håpe at man husker å tenne sine lanterner nå når det mørkner. Jeg har mer enn en gang fått 2-takt hjerteklapp når man plutselig oppdager en liten "usynlig skygge" som viser seg å være en båt med folk ombord. I kveld skal jeg ut med Veteranskipet ROGALAND - og jeg vil inderlig håpe at vi slipper å senke noen når vi kommer sigende med 1000 tonn stål og en sylskarp baug :eek::eek:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det samme oppleves mange steder nå på ettersommeren; den mest effektive metoden jeg har funnet er å sette en 12" lyskaster rett på der hvor lyden kommer fra, og så følge dem meter for meter mens de raser rundt omkring - rent utrolig hvor fort de forsvinner :wink::wink:

 

Flott! Trikset med lyskasteren skal jeg huske! Takker! :wink:

(En annen reaksjon på dette er at nattsynet deres forsvinner for de neste 10 minuttene!)

Dette er "gode" eksempler på hva man lærer i leksjon 1 til den nye obligatoriske båtførerprøven under overskrift "respektfull og ansvarsfull oppførsel på sjøen!" :eek:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nattseilas uten lanterner er risikosport nr. 1 på sjøen.

 

S v æ r t farlig i trafikert farvann.

 

Når jeg ser dette, prøver jeg å få vedkommende i tale, og på en ordentlig måte be om at man neste gang har lanterner på båten, ja om ikke annet så en lommelykt.

 

Har holdt på å kjøre ned en båt med lokale galninger uten lys midt på Tingsakerfjorden ved Lillesand, en mørk natt. Ingen god opplevelse!

Link to post

Nattseilas uten lanterner er risikosport nr. 1 på sjøen.

 

S v æ r t farlig i trafikert farvann.........

Helt enig !!!! Men når det sagt, så skal jeg også inrømme at når vi tok vårt "lille" fartøy opp fra Sør England og møtte noe alvorlig sjø, så slo sjøen som vasket over båten ut lanternene (og en god del annet). Vi fortsatte i dagslys, men endte opp i skumringsseilas (Maskin varmgang så redusert fart) uten skikkelige lanterner. Vi tok kontakt med en havnevakt, forklarte situasjonen og søkte tillatelse til å ta båten inn i denne havnen.... men ble nektet tillatelse :eek: . Måtte derfor fortsette 30 NM uten lanterner, men med mye lys nede i kabinen )gjennskinn ut ko-øyer, ute lys på hekken, og ankerlanterne. Noe særlig god motakelse fikk vi ikke lenger oppe(i bekmørke)... men de slapp oss hvertfall inn i havnen slik at vi kunne få reparert opplegget... Det 30 NM var den mest stressfulle delen av en 1200NM reise... Nå har vi alternative lanterner ombord....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

hvorfor ble dere nektet adgang i havn nr 1?

Rett ut i Nordsjøen, ingen bukter eller elver å søke ly fra 3 M bølger, så anker var ikke alternativ...

 

"Busy Commercial Port" and "Leisure Crafts Not encouraged to enter or visit" ..... "Just continue 30 NM North" .... Kunne ikke la oss entre travel havn på travel tid, uten lanterner, da vi ville ha forårsaket krøll og forsinkelse i trafikksystemet ... og strengt tatt var det ikke en nødsituasjon....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Jeg trur det er 1500 kroner i bot for å føre en båt uten lanterner, noe som i seg selv er ikke noe for folk med kroner nok. Sett opp bota så det svir no inn i HÆL#"#%&& sett den etter hva båten koster , eller noe som folk vil merke . 1500- er alt for lite , ta fra dem båten noen uker .Hehe det hadde vært no. Enyway treffer på endel på sjøen som går uten lanterner og det er vannvitig sinnsykt for å si det pent på trykk .

Rimelig sikker på at hadde onkel vært synlig på sjøen og kjent at dem er der ute , så haddedet hjælpa mye trur jeg. Se innerst i oslo der onkel er stort sett hele tia , der kjører dem lite uten lanterner og lite i fylla og lite villmann .Det vil si at dem har gjort det når jeg har vært inni der . Og det er vel for at dem ser og veit onkel tøffer rundt der inne ,eller ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

"Busy Commercial Port" and "Leisure Crafts Not encouraged to enter or visit" ..... "Just continue 30 NM North" .... Kunne ikke la oss entre travel havn på travel tid, uten lanterner, da vi ville ha forårsaket krøll og forsinkelse i trafikksystemet ... og strengt tatt var det ikke en nødsituasjon....

Skjønner jo det da. Det kunne jo blitt en alvorlig situasjon om "lille båten din" hadde blitt oversett av en sværing.

 

Lurer på om jeg så et søstetskip av ditt i KrSand i sommer. Var riktignok gråblå i fargen - passet den veldig fint. Eneste som manglet var en 12.7 i stativ på taket

Link to post

Jeg kom fra Tønsberg i kveld, via Vrengen. Avreise fra Tønsberg ca. 19.00. Hentet Astor hos kallesjemaker Meier. Godt fornøyd med arbeide.

Diesel ble fyllt i Vrengen. (Alt for dyrt)

Ved Jeløya kom skumringen. Hadde lanterner på helt fra avreise. Gikk Gullholmsundet nordover med kurs mot Bilekrakken og Filtvet. Stakene ved Bilekrakken så jeg kun på radaren. Møtte endel store skip på vei ut fjorden.

 

Mellom Halvorshavn og Storsand dukker det opp et ekko på skjermen. Jeg vet at det ikke er noen stake langs Hurumlandet. Det må da være en båt. UTEN LANTERNER! Jeg følger ekkoet på skjermen og ser i lyset mot Drøbak en seilbåt med seilene oppe stryker sørover. At de tør, tenker jeg, med ulykken på Småskjær i friskt minne. Også i kveld var det mye trafikk i Drøbaksundet. Både nyttetrafikk og småbåter.

 

Jeg forsøker å sette meg inn i hvordan båtføreren i ulykkesbåten hadde det før det smalt. Et skjær ser sort ut i mørke. Avstanden blir annerledes enn det du er vant med. Et sort "hull" kan se ut som en grei led å gå. Det "kan" være slik båtføreren oppdaget Småskjær, men ikke skjønte at det var en holme han hadde rett forut.

 

Det er lurt å trene mørkekjøring en gang i blant.

 

 

Turen fra Tønsberg, ut Vestfjorden, gjennom Vrengen tok rundt 4 timer, med fylling i Vrengen.

Flott tur.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Misunner deg turen.

 

En refleksjon jeg har gjort meg vedr seilbåter og lanterner. Ofte sitter bryteren for lanterner under dekk på et strømpanel. Lang seilas i mange timer, det blir mørkt, skipperen konsentrerer seg om seiling og navigering, glemmer lanternene.

 

Det er kanskje enklere for oss som har hele bryterpanelet rett foran nesa hele tiden?

 

Har selv erfart å gå i tussmørke og øve "mørkekjøring" med radaren på. Fikk et svakt ekko rett i baugen på radaren. Ekkoet kom og gikk. Jeg praktiserer regelen om at "tror man det er noe på radaren så er det det". La kursen 10 grader til bb. Etter 2 minutter ser jeg en seilbåt komme rett i mot uten lanterner. Ble litt skremt da ja - og veldig glad jeg hadde radar.

 

Fikk du inn de 3 røde ved innseilingen til Vallø på radaren?

Link to post

Var ute en tur i går kveld for å teste båten litt. Tok en tur ut Grimstadfjorden rundt 21:30, og merket at mørket kom sterkt denne kvelden. Kjørte med lanterner, men så til min forskrekkelse at fyrlyktene ikke var tent enda. Ble ikke bedre av at det var lite lys i innløpet til Strømme bro heller. Kan ikke huske fra tidligere at det har vært så mørkt... Gikk greit, men fikk litt av et sjokk da en liten båt dukket opp forran oss med bare en liten lommelykt ombord. Var ikke lett å se med en mørk fjellvegg i bakgrunnen. :eek:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...