Goddis77 Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Lyser ikke de hele døgnet da? Kan hende at fyret var slukket - har du sjekket navigasjonsvarlsene? Herved lagt til under favoritter Dette var lykten som ligger ved Knappen (rett sør for Håkonsvern). Ble faktisk akkurat tent når vi rundet inn mot Strømme bro, men da var klokken over 22:00, og det hadde vært ganske mørkt en stund... Vet ikke hvordan disse blir "startet" jeg, men regnet med at de var lysfølsomme...? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Var ute en tur i går kveld for å teste båten litt. Tok en tur ut Grimstadfjorden rundt 21:30, og (........)fyrlyktene ikke var tent enda. (.........) bare en liten lommelykt ombord. Da møtte vi hverandre, Arne. Kom inn samme fjorden ca 2130 - men alle lyktene jeg trengte var da tente? Som trening til Verdensmesterskapet med Blodferskt Båtførerbevis (er KretsMester allerede....) Dekket jeg til kartplotteren slik at bare dybde, SOG og COG vistes - og gikk hjem bare på lyktene etter å ha bedrevet palemord ved Sotrabroen. Passasjerer fulle av imponasje. Traff også en mørklagt en, rett syd av Haakonsvern - kanskje samme karen? Tresnekke. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Goddis77 Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Hmm. Trodde klokken var mer jeg. Entret båten rett over 21:00, og med alle forberedelser osv, ble regnestykket at den måtte nå være såpass som 22:00 på veien inn, men en kan ta feil Så du om dette fyret var tent? Så ikke ut som det for min del, ikke for passasjeren min heller. Men som sagt, ble det tent når vi entret leen mot Strømme bro. Var nok en skjærgårdsjeep jeg traff på, men skummelt å vite at der var flere... Tror jeg må ta flere slike turer på denne tiden av døgnet for å trene opp navigeringen litt Gjorde forresten som deg, og justerte ned lysene på plotteren. Mye bedre for nattesynet. Må samtidig få lagt opp en bryter for instrumentlysene, eller la disse være på konstant. Er ikke koblet helt ennå....... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Ja, å reke rundt på sjøen i mørke uten lanterner det er virkelig en risikosport av høy klasse! Jeg har selv vært ute med ROGALAND hele kvelden. Da mørket kom, i trangt og traffikert farvann turde jeg ikke lenger stole bare på egne øyne og en halvdårlig radar. Derfor satte vi dobbel utkikk på baugen, med streng beskjed om å nistirre etter eventuelle mørklagde selvmordskandidater . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kjell E Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Alle de du ser på utsnittet var tente, ja. Første jeg observerte som ble tent var Vonflu ca 20:00. Var vel i egen bås 21:35. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Goddis77 Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Vonflu? Er det dette borte med Håkonsvern som du har på kartet der? Er det kartprogram for PC du bruker nå forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Vonflu er den som ligger i nordenden av Bjorøy, du ser den lengst vest på dette utsnittet: Utsnittene er hentet fra en C-map tjeneste som heter C-Marina. Krever registrering (gratis), du får en personlig mappe hvor du kan lagre de utsnittene du vil som gif-er. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Ludde30 Svart 31.August.2006 Link til dette innlegget Svart 31.August.2006 Den tjenesten var jo suveren LA3939! Takk for tipset. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
avmønstret5 Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Skjønner en kan bli irritert når en oppdager en båt uten lanterner, men det kan faktisk være at båten har akutte strømproblemer. Det kan skje og jeg har opplevet det selv. En skal da gjøre seg synlig med feks. en lommelykt dersom der er andre båter i farvannet. Et kraftig søkelys i ansiktet er en dårlig idè, det kan ødelegge viktig nattsyn i flere minutt. At en bruker det på unger som raser rundt er en annen sak, kanskje en skulle ha satt "søkelyset" mest foreldrene som lar ungene bråke rundt i påhengerjoller. Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Ja jøss, det er isåfall veldig mange som har akutte strømproblemer i Oslofjorden. Speisellt seilbåter. Kanskje det er mangel på kunnskap og dårlige forberedelser til turen? Helst det siste. Men helt enig med deg at ekstra lys for å varsle andre båter i farvannet er viktig, men det krever og at en følger med og holder utkikk etter andre fartøy! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Helt enig med shipohoi, ha altid med en lommelykt. Har man liten batteribank, kjøp LED lanterner, kostbare, men bruker lite strøm. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
REM Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Har man liten batteribank, kjøp LED lanterner, kostbare, men bruker lite strøm. Behold lanternene og bytt heller ut innebelysningen med LED er mitt råd. Lanternene benyttes når du går for motor og da har du nok strøm å ta av. Untatt her er seilere som går for seil når lanterner brukes. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Superkul Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Det finnes ikke unnskyldning for å kjøre i mørket helt uten lanterner....... liten batteribank??????? Kjøp flere batteri - Kjøre seilbåt og lite batt??? start motoren!!!! 1500 i bot er alfor snilt......... kansje man skulle fått tauet inn båten og fått bøter prosentmessig av hva båten er verdt??eller i forhold til inntekt?? Satt inn for drapsforsøk????? Nei, skulle man være så uheldig at alt skjerer seg så dra rett til nermeste havn e.l Skru på lanternene før det er mørkt så ser man jo om de virker før man VIRKELIG trenger dem BEDRE Å KOMME FORSENT EN ALDRI!!!! det er sikkert noen som kan være max uheldige med sikringer etc men det er nok dessverre bare en brøkdel av de mørklagte IDIOTENE Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Det samme oppleves mange steder nå på ettersommeren; den mest effektive metoden jeg har funnet er å sette en 12" lyskaster rett på der hvor lyden kommer fra, og så følge dem meter for meter mens de raser rundt omkring - rent utrolig hvor fort de forsvinner Er DET så vanskelig da? Hvis de som kjører uten lanterner i svarte natta i trange farvann får en lyskaster på seg i ny og ne, skjønner de KANSKJE at de gjør noe galt. Verre er det ikke. Jeg synes faktisk at den metoden som Poseidon bruker er helt forkastelig! Greit nok at båt uten lanterner er feil/farlig, man skal gjøre dem oppmerksom på dette, men metoden er ikke bra! Helt presist mener jeg da (hvilket jeg også siterte Poseidon på!); "...og så følge dem meter for meter mens de raser...." Liten tvil om at denne båtføreren vil miste nattsynet (og i trangt farvann som du presiserer attpåtil!)og det er ikke bra, eller synes du virkelig det? På samme måte på land i bil; Hvis jeg møter en bil i skumring/mørke uten lys så blinker jeg med fjernlyset men jeg setter ikke to tusenmetere midt i fleisen på ham! Håper du ser nyansene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Poseidon Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Liten tvil om at denne båtføreren vil miste nattsynet (og i trangt farvann som du presiserer attpåtil!)og det er ikke bra, eller synes du virkelig det? Jeg tillater meg å tro at de fleste båtførere - også de som er så stupdumme at de reker rundt i mørke uten lanterner - vil fortrekke å miste nattsynet fremfor å miste livet Det er mulig at jeg tar feil . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mouche Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Behold lanternene og bytt heller ut innebelysningen med LED er mitt råd. Lanternene benyttes når du går for motor og da har du nok strøm å ta av. Untatt her er seilere som går for seil når lanterner brukes. Her glemmes en vesentlig ting! De fleste båtene er (tro det eller ei!) mindre båter og gjerne med en påhengsmotor hvor det IKKE er strømuttak for lanterner! Man får nå en rundtlysende lanterne med LED og vanlige lommelyktbatterier, kjøpes bl.a. på Maritim og koster ca. 300,- Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Jeg tillater meg å tro at de fleste båtførere - også de som er så stupdumme at de reker rundt i mørke uten lanterner - vil fortrekke å miste nattsynet fremfor å miste livet Det er mulig at jeg tar feil . . . . Nei da på det punktet tar du sikkert ikke feil, men de vil nødig miste livet fordi du tar fra dem nattsynet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Det er mulig at jeg tar feil . . Det er ikke bare mulig. Nå ferdes vel ikke du så ofte i området rundt Hollenderbåen, men der ble jeg grundig opplyst av en slepebåt for endel tid siden. Det var høst og mørkt som i en sekk. Tror nok han lyste for å se hva slags båt det var. Fem minutter av det lyset opp i en hvit sittebrønn gjorde at jeg ikke så en dritt den neste halvtimen. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Det hjelper ikke om man har påhengsmotor og ingen strøm etc - det finnes INGEN unnskyldning UANSETT grunn! er du i mørket så er du i mørket, det er nok ferre som hadde turt å legge ut med bil i bekkmørket uten lys,,,,,,,,(finnes sikkert de og) nei. SLUTT Å FINNE ALLE GRUNNER TIL HVORFOR IDIOTENE IKKE HAR LYS!! Slutt å utsett andre for fare og liv!! Kansje i stedet for å sette på lyskaster i trynet på dem - kjør mot dem har du stor nok båt og horn så kansje de lærer Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Marwin Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Det er ikke bare mulig. Nå ferdes vel ikke du så ofte i området rundt Hollenderbåen, men der ble jeg grundig opplyst av en slepebåt for endel tid siden. Det var høst og mørkt som i en sekk. Tror nok han lyste for å se hva slags båt det var. Fem minutter av det lyset opp i en hvit sittebrønn gjorde at jeg ikke så en dritt den neste halvtimen. Hvis DU hadde dine lanterner tent, var det, etter MIN mening dumt å sette lyskasteren på deg!!! I motsatt fall :nono: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Superkul Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 (redigert) Har du ikke lyskaster selv så du kunne blendet han tilbake????? han hadde vel slukket fort da vil jeg tro????? Redigert 1.September.2006 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Kansje i stedet for å sette på lyskaster i trynet på dem - kjør mot dem har du stor nok båt og horn så kansje de lærer Kan ikke se at noen her har forsvart det at mange kjører uten lanterner? Ser at du introduserer metode nr.2 for å skremme "livskitten" av folk som gjør noe dumt. Må virkelig si at det ser ut som en del her har hatt en dårlig natts søvn eller ikke fått noe de har behov for - makan til oppførsel som enkelte her oppfordrer til! :nono: Trodde dette var et forum for folk med positiv interesse for sjø og båtliv og som også ville være foregangsmenn for fornuftig adferd på sjøen - begynner virkelig å lure litt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 dine lanterner tent, Selvfølgelig hadde jeg mine lanterner tent. De som driver å leker seg med sånne 3-4 kW lyskastere på andre skulle hatt en dose selv. Hadde dette vært innskjærs, hadde det vært farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 HMmmm... "Lyskrig" på sjøen er neppe bedre enn lyskrig på veien. DER får du igjen nogelunde kjøresyn etter noen sekunder, mens på sjøen (i stummende mørke, les stjernelys) tar det 15 - 20 minutter før du får 100% nattsyn.... (Spesiellt for de som røyker, faktisk...) Noe å tenke på! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ludde30 Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Lyskrig på sjøen ja. Nå begynner virkelig en gammel signalist å våkne... Fra spøk til alvor. Det finnes ingen unnskylding for å ferdes i mørket uten lanterner. Man bør uansett ha backupløsninger hvis teknikken ombord skulle svikte. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.