Jump to content

På sjøen i mørket uten lanterner

Annabella

Recommended Posts

:cheers::cool:

Kan ikke se at noen her har forsvart det at mange kjører uten lanterner?

Ser at du introduserer metode nr.2 for å skremme "livskitten" av folk som gjør noe dumt. Må virkelig si at det ser ut som en del her har hatt en dårlig natts søvn eller ikke fått noe de har behov for - makan til oppførsel som enkelte her oppfordrer til! :nono:

Trodde dette var et forum for folk med positiv interesse for sjø og båtliv og som også ville være foregangsmenn for fornuftig adferd på sjøen - begynner virkelig å lure litt!

:sailing:

Jeg har sovet veldig bra og ellers fått alt ellers jeg trenger! nei ingen har forsvart det, men det er mange forslag til hvorfor idiotene kjører uten, og som sagt: det finnes ikke unnskyldning for mørklagt kjøring!!!!! Og hva er galt i å skremme idioter fra å kjøre i mørket??????? kansje akkurat han som blir skremt slipper å bli kjørt ned av en som virkelig ikke ser han ?????

Kansje etter en aha opplevelse gjør at han neste gang kjører med lanterner????

Det finnes 2 stk idioter på sjøen: 1 uten lanterner i mørket og: 2 de som kjører gris rundt de som har ankret opp og evnt koker vann etc ombord i små viker osv!!!! Dette er så lavmåls at man skulle ikke tro de skulle greie å få start på motoren sin engang, langt mindre å føre båten!!!! :cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)

Ser at det er noen her som har behov for å opptre som "Onkel Politi" og da har jeg et forslag til dere;

Still dere opp på en vei med noe trafikk om kvelden og stopp, blend, skrem osv enhver idiot som ikke har alle lysene i orden! Skjell dem ut! Da får dere en hyggelig, men nokså travel, kveld.

Dette rådet er aldeles gratis!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

vil ikke si at en "lyskrig" er en god ide, men hvis jeg er ute å tøffer i sjekta mi midt på svarta natta (noe jeg gjerne gjør) og ser en idiot uten lanterner er jeg ikke redd for å hive lyskasteren midt i trynet på dem. Grunnen til at jeg gjør det er for først og fremst se hva som er der foran meg. For det andre kan det være folk som har fått problemer.

hvis alt er OK og dem bare er på tur uten lanterne, så er det ikke synd på dem om di mister nattesynet den nærmeste timen for at jeg ville se hva som skjedde der fremme. For mange er det nok en trygghet å få lyset på seg for da vet dem at dem har blitt sett.

jepp, ulovelig og veldig farlig - kansje pressen osv skulle fokusert litt på dette med tanke på at folk ikke helt tenker selv??? sikkert mange som "plutselig" blir utsatt for mørket etter en lengre tur en planlgt osv........ men en ting er sikkert: det er forskjell på å kjøre ned noen og kjøre mot de...... hørtes nesten ut som skremme livskiten betydde å renne dem i senk haha :cheers::cool:

Ser at det er noen her som har behov for å opptre som "Onkel Politi" og da har jeg et forslag til dere;

Still dere opp på en vei med noe trafikk om kvelden og stopp, blend, skrem osv enhver idiot som ikke har alle lysene i orden! Skjell dem ut! Da får dere en hyggelig, men nokså travel, kveld.

haha og jeg har ikke fått meg :rolleyes: ja leke politi er gøy :flag: har noen en pent brukt politiuniform til salgs??? :cheers::cool:

Grunnen til at jeg gjør det er for først og fremst se hva som er der foran meg. For det andre kan det være folk som har fått problemer.

hvis alt er OK og dem bare er på tur uten lanterne, så er det ikke synd på dem om di mister nattesynet den nærmeste timen for at jeg ville se hva som skjedde der fremme. For mange er det nok en trygghet å få lyset på seg for da vet dem at dem har blitt sett.

: det er forskjell på å kjøre ned noen og kjøre mot de...... hørtes nesten ut som skremme livskiten betydde å renne dem i senk haha :cheers::cool:

Må si at når vi oppdager ekko på radaren eller skimter noe som vi ikke er sikker på hva er så brukes lyskaster aktivt. Er det en mørklagt båt så blir denne fulgt med lyskaster til vi har passert for å kunne følge med hva vedkommende foretar seg. Nettopp for ikke å "renne dem i senk". Seiler de mørklagt, så vitner det om en forståelse for å bevege seg på sjøen som ikke er helt til å stole på. Da kan de finne på de merkeligste krumspring og de krumspringene vil vi forsøke å oppfatte så tidlig som mulig, nettopp for ikke å "renne dem i senk". Da "driter" vi i vedkommendes nattsyn.

Redigert av Regent (see edit history)

Hei og hå

Regent

Om det er tilfelle, har de ingenting på sjøen å gjøre fra skumring og over natten.

Da skal fartøyet være fortøyd i trygg havn

helt riktig!!!!!! eller ta opp båten og sett den i hagan eller tilsalgs :cheers::cool:

Gjør oss alle en tjeneste og les hele innlegget og ikke ta noe ut av sin sammenheng! Legg merke til at mitt innlegg referer til innlegg ovenfor som henviser til lading av batteri under kjøring osv osv. Jeg påpeker da at mange, ja kanskje flertallet, av båtene fortsatt er små båter, uten eget batteri/lading osv, men at man kan få en rundtlysende LED lanterne på Maritime.

For å gjøre det klart; Jeg forsvarer IKKE at noen kjører uten lanterner, jeg vet at det er påbudt med lanterner i mørket og jeg vet også at småbåter plikter å ha BÅDE rød/grønn og hvit lanterne, hvis de KAN kjøre fortere enn 7 knop og hvis de BARE har en rundtlysende hvitlanterne så har de vikeplikt overfor stort sett alle andre på sjøen!

At noen ser ut til å ha en viss glede av å "skremme" andre på sjøen eller ta frem dem nattsynet, tilsynelatende på pur f...skap, er så til de grader lavmål at jeg mangler ord! Når disse samme personer opptrer som "lekepoliti" og refser "alle" andre så blir det hele patetisk!

Sikkert en av dere som klarer å "hakke" på dette innlegget også - "be my guest!"

Forøvrig finnes det IKKE noe "License to kill" på sjøen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sikkert en av dere som klarer å "hakke" på dette innlegget også - "be my guest!"

Det var da heller ikke hakking på ditt innlegg :-) men en konstantering at når de ikke finnes lys, skal man heller ikke færdes på sjøen etter mørkets frambrudd, eller når andre forhold tilseir bruk av lanterner. Så ikke ta det personling, den var ment til de som kjører liten båt, uten lys :cheers:

"hakke" er det jo du som gjør :rolleyes::lol: og som en sa: driter i om de mister nattsynet - helt etter min lekepoliti mentalitet som i tillegg har fått lite søvn og ikke fått noe jeg trenger :eek:

jeg kan faktisk kjøre mot di og "få" det jeg trenger + å lyse på dem samtidig? - kansje jeg skulle prøve å sove samtidig haha nei detta ble dumt! jeg spurte hva som er feil med at de får seg en liten aha opplevelse så de slipper å drepe folk plutselig??? :cheers::cool:

Kansje lekepoliti burde utstyre seg med paintball gevær med skudd fyllt med sort hurtigtørkende oljemaling??? :cheers::cool:

Kansje lekepoliti burde utstyre seg med paintball gevær med skudd fyllt med sort hurtigtørkende oljemaling??? :cheers::cool:

Det måtte blitt med fluorisernede maling da, så ser man de allikevel :crazy:

Men spøk til side, dette er alvorlig, manglende lanterner etter mørkets frambrudd (skumring inkludert) er ikke bra. Det vitner på det beste om manglende forståelse for det element de befinner seg i. At de usetter ikke bare seg selv, men andre i fare, er uakseptabelt.

Dette blir for dumt! De færreste av oss ønsker IKKE å være "lekepoliti" Mouche! Sammenligning med bil og vei, hører liksom ikke hjemme i denne sammenhengen!

HVIS jeg ser en mørk skygge i natta (ombord i båten, selvsagt!) er det (like) selvsagt for meg å bruke lyskasteren for å se "hva f@en dette er"! Det KAN jo hende at det er folk i nød som ikke lengre HAR lys. At nattsynet til motparten går føyken for det neste kvarteret++, gir jeg blaffen i!

Likeledes i den situasjonen jeg nevte lengre oppe i denne strengen: Krapyler som raser rundt i svarte natta i trange farvann og lager spetakkel og bøljer som forstyrrer natteroen, har jeg INGEN skrupler med å "belyse"! Lik det, eller la være :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

På min ferd opp Drøbaksundet i går kveld støtte jeg som tidligere nevnt på en mørklagt seilbåt.

Tanken min var også å sette lyskasteren på båten. Men, det var andre båter i området. Både fritidsbåter og yrkesfartøy. Jeg ville rett og slett ikke lage en "situasjon" ut av den mørke seilbåten. Derfor fortsatte jeg på min kurs opp mot jetteen på Storsand. Jeg var rett og slett redd for at andre ville mistolke min manøver i den sterkt trafikkerte leden.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...