Goddis77 Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Ligger under havner. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Flott. Takker Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
roaldbj Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 På sjøen i mørket uten lanterner kan både inntre under seilas og oppankring. Det er skjelden jeg har registrert så mange båter på svai i uthavner som i år. Dette henger sikkert sammen med det gode juli-været. Det har undret meg hvor mange som ankrer opp om natten uten rundtlysende ankerlanterne. Det er mulig at dette beror på at ankerlanterne trekker noe strøm - for båter under 7 meter skal vel pæren være 10 watt og for båter 7 - 12 meter 15 watt(?) eller deromkring - og at slukket ankerlanterne er uttrykk for strømsparing. Men med mange småbater i området er det vel risikabelt å ha ankerlanterna slukket om natten? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 risikabelt å ha ankerlanterna slukket om natten?Hej roaldbj! her i Sverige har vi en särsvensk regel som gäller inomskärs, som säger att ligger man i en väl skyddad vik eller hamn som er markert som 'ankerhavn' på kartet så behöver man ikke ha ankarlanternen tänd....men den skall alltså ligga vel skyddad fra skipstrafikk/leder det ställs istellet ett högre krav på en båt som går in i sådant område 13 §. Fartygsljus eller signalfigur behöver inte föras på fartyg till ankars i hamn, som i sjökort eller båtsportkort redovisas som båthamn, eller på annan plats som är skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt. Fartyg som i svenskt inre vatten ligger till ankars eller är förtöjt vid boj, antingen i sådan hamn som på sjökortet redovisas som hamn eller på från trafiksäkerhetssynpunkt skyddad plats, behöver inte föra ankarljus eller -signal jämlikt regel 30. Med "skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt" menas, att platsen skall vara väl undandragen den allmänna trafiken. Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankarliggare samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn. Det är istället lämpligt att ankarliggare har andra ljus tända, t ex däcksbelysning om sådan finns eller låter ljus strömma ut från inredningen. dette gör ju oxo att bojliggere kan ligge der uten ankarlanterne. exakt vad dom norske reglerne säger vet jag ikke. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Gunga Din, dette var meget oppklarende. Dermed kan vi ligge i Musøen og andre vakre plasser i Sverige uten å benytte ankerlanternen. Jeg kjenner ikke reglene for dette i Norge- beklagelig vis. I Danmark og Tyskland virker det på meg som at man er noe mer påpasselig med bruk av ankerlanterne om natten. Andre erfaringer / annen kunnskap? Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 . Dermed kan vi ligge i Musøen og andre vakre plasser i Sverige uten å benytte ankerlanternen. En ting er at det er lov, men er det lurt? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Det er skjelden jeg har registrert så mange båter på svai i uthavner som i år.I Bjønnhuebukta på Håøya legger ofte seilbåter seg på svai. Innerst er det skjelden å se noen benytter ankerlanterne. Det er vel stort sett greit da det alltid kommer flere til å legger seg lenger ut. Vi har imidlertid ofte sett at de som kommer til senest og legger seg ytterst, gjerne helt på høyde med odden, heller ikke tenner topplanterne. Her kommer det båter sigende hele fredagskvelden og natta og da blir det som å spille russisk rullett. Noen liker å leve farlig kanskje? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
avsluttet Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 (redigert) Bruker også lyskaster hvis det er mørkt og jeg har en uggen følelse av at det er en mørklagt båt i nærheten. Mest for å få oversikt selv. et lite sveip med lyskaster må vel være greit for å få oversikt over mørklagte båter, kan ikke skjønne at det skal være så provoserende heller. Normal oppførsel for dem som ikke har tingene i orden og blir belyst, er kanskje det vanlige stive blikket rett fram. Redigert 2.September.2006 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 (redigert) heller ikke tenner topplanterne Og det skal de heller ikke. De skal ha ei ankerlanterne. Og hvor mange har ankerball når det er lyst? Redigert 2.September.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 et lite sveip med lyskaster må vel være greit for å få oversikt over mørklagte båter, kan ikke skjønne at det skal være så provoserende heller. Tror ikke noen blir provosert av at man bruker lykt, som sådan, men når det oppfordres til uvettig bruk av lykt, ja sogar på pur f..enskap, ja da reagerer jeg, mens noen ser ut til å synes det er helt ok(?). Det siste er for meg å ikke utvise godt sjømannskap eller sunt vett! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Noen blir provosert av sveiping av lys og andre blir VELDIG provosert av båter som ikke har lanterner i mørket......... fikk aldri svar på hva som var så farlig med å skremme noen slik at de ikke tør og kjøre i mørket lenger?????? Må vel være greit å få vekk mørklagte båter! Eneste som hjelper er vel å få en aha opplevelse??? ser ikke ut som de som kjører i mørket - mørklagt bryr seg om loven og bøter???? og jeg mener selvsagt ikke å rase i 40 knop og "snitte" de som ligger der i mørket, kan kansje være greit å markere at man kan ha kursen rett i mot og svinge av et godt stykke unna uten at det oppstår noen situasjoner Ps: har fått nattesøvnen + "det" jeg trenger i natt også Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 La oss si at du ved din lille skremming med formål å gi dem en aha opplevelse medfører at den andre båten i frykt for å bli påkjørt gjør en manøver som ender med at de går på grunn, kjører på land, velter e.l. hvordan hadde du da følt det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 De hadde før eller senere blitt kjørt ned av noen andre så det bryr meg lite - har null sympati for folk som kjører uten lanterner, jeg har med unger i båten og vil neppe bli skadet av båter som jeg ikke ser i mørket! Uten lanterner i mørket er verre en å kjøre drita full Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Ditt siste innlegg taler for seg selv så jeg "rest my case"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Mange vektige innlegg til fordel for tvungen opplæring her. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Tja, for meg ser det ut som enkelte av de som er de sterkeste "talsmenn" for tvungen opplæring er de samme som støtter bruk av simple, og farlige, metoder, så jeg ser det heller som argumenter for at tvungen opplæring ikke hjelper på folks holdninger, dessverre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 (redigert) Der må jeg si meg helt enig, de som kjører mørklagt gjør nok det med eller uten opplæring! Derfor kunne man vertfall funnet ut noe som gjør at de kansje tenker seg om og setter på lys?? Alt er prøvd og bøter/dødsulykker osv hjelper ikke, så derfor mener jeg at en aha opplevelse er det eneste som kan hjelpe! Og når man prøver og provosere andre sine meninger kan det hende at det kommer en og annen som svarer! Og når jeg sa det var verre en å kjøre drita full mener jeg det, selv om jeg er avholds! Redigert 2.September.2006 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mulligan Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Og hvor mange har ankerball når det er lyst? Det har jeg Mulligan. Plastimo ankerball innkjøpt i Polen. 60 kr tror jeg den kostet. Aldri har jeg hatt så mye besøkende langs Slagskibets imponerende skuteside som har lurt på hva som er i veien ombord som etter jeg begynte å bruke den. Fikk huden full av kjeft av en som påstod jeg var en tomsing for det var ikke påbudt å bruke dagsignal/nattsignal når en lå på merket ankerplass som det var i kartet. At jeg er en tomsing til tider fant jeg liten grunn til å bestride. Må jo være derfor jeg er blitt anbefalt å ta utflytting dit. Nå venter jeg på ekstrem morgendugg så det går an å seile i høyden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Tor, hvordan fester du denne ankerballen på båten da? Jeg har på en måte litt dårlig med mast å heise den opp i Denne oversikten er det tipset om før - men den er jo fryktelig kjekk da Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 De hadde før eller senere blitt kjørt ned av noen andre så det bryr meg lite - har null sympati for folk som kjører uten lanterner, jeg har med unger i båten og vil neppe bli skadet av båter som jeg ikke ser i mørket! Uten lanterner i mørket er verre en å kjøre drita full Det har jeg Mulligan. Plastimo ankerball innkjøpt i Polen. Har du tenkt på at det kanskje var du som kom til å kjøre noen ned i mørket? sannsynligheten for at det er kun de du kjører på som blir skadet = nulll, (regner med at du har noe fart, og ikke sitter fastspent ombord?) I tillegg så vil du aldri stå helt uten skyld i et eventuellt sammenstøt. Men enige er vi i at fedsel på sjøen uten lanterner, når dette er påkrvet, er galskap. . ballen dere beskriver så fint, er ellers beskrevet som KULE i sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 (redigert) hehe jeg mente at jeg IKKE ville ha noen sammenstøt, og ja netopp fordi jeg stort sett har med unger vil jeg helst ungå sammenstøt med tullinger i mørket! og at vi som kjører på de kommer uskadet fra tror heller ikke jeg- hadde det enda vært så vel...... men så stor båt har jeg ikke! kansje det med sikkerhetsbelter hadde vært noe for oss med lys og alt annet i orden, så lå vi et hestehode foran mørklagte gamblere??? en laaaaaaaaaang spiss stang foran i baugen så hører man skrik før det går utover fartøyet våres Redigert 2.September.2006 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
shipohoi Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 hehe jeg mente ikke at jeg skulle kjøre dem ned men. noen............ og ja netopp fordi jeg stort sett har med unger vil jeg helst ungå sammenstøt med tullinger i mørket! og at vi som kjører på de kommer uskadet fra tror heller ikke jeg- hadde det enda vært så vel...... men så stor båt har jeg ikke Godt å se, jeg ble et øyeblikk bekymret for deg og familien. Å være defansiv på sjøen kommer ofte godt med Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 der var du kjapp mens jeg redigerte haha Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Slagskibet Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Lure spørsmål det der Bitteliten Fikk fabrikert meg 2 syrefaste lanterne maste i Polen i vinter. Disse var egentlig beregnet til vimpler og gjesteflagg som føres når fremmede makter besøkes. Stb vimpelmast viste seg særs egnet for ankerballer da ballen festes i masta og nedre tauet iballen dras ned til pulpiten på bb side på dekket. Voila ! Bilder har jeg ikke her og nå. Signalføringen er sikkert ikke iht til Direktoratets ønsker,men det er et forsøk ihvertfall. Hvis du vil kan jeg ta bilder når Slagskibets dekk igjen ligger under mine slitne seiler sko såler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.