Jump to content

På sjøen i mørket uten lanterner

Annabella

Recommended Posts

Ja jeg pleier ikke å bry meg eller leke politi jeg men som det kommer ut av innlegget her ble det plutselig litt personlig :lol: gøy å provosere litt når folk lar seg provosere! Nei, jeg gjør mitt for at vi (ombord i min båt) og andre rundt skal ha det trygt og ALLTID med lanterner fra tidlig skumring! dessuten kjører vi også veeeeeldig sakte når vi ikke ser noe! :cheers::cool:

Og så er det vel kanskje enighet om at bruk av lyskaster i tide og utide er en uting.

Når det gjelder utide er jeg så hjertens enig, men jeg kommer nok til å bruke lyskaster i tide. Staker og bøyer har da ikke refleks uten at det er en grunn til det? :smiley:

Jeg bruker sjelden lyskaster ettersom det nesten alltid stjeler litt nattsyn uansett hvor forsiktig jeg er. Å lyse på andre båter er en uting dersom det ikke er en god grunn til det. Det er heller ikke særlig lurt å lyse etter staker og bøyer når du ser lanterner i den retningen du har tenkt å rette kasteren. Det hjelpemiddelet jeg bruker mye er en god kikkert. Den er selvsagt ikke til nytte når det er bekmørkt, men det er ikke alltid så mørkt at lyskaster er det eneste som nytter.

Likevel skal jeg innrømme at det er veldig fristende å sette lyskasteren et sted høyt oppe i seilet når mørklagte seilbåter glir forbi. Det er fristende å praie dem for å sjekke om de har havarert, men det er bare for dumt når jeg ser det er instrumentlys i cockpiten. :crazy:

Skulle ulykken være ute og båtstrømmen takke for seg så koster ikke lommelykt med batteri så mye at prisen skulle være noe hinder for å ha med minst en slik i båten. Min egen favoritt er en rundtlysende LED-lampe som jeg også bruker som ankerlanterne i akterstaget når jeg føler at litt ekstra lys er på sin plass. :wink:

Mulig det er deg.

:nonod::nonod:

Vel, godt mulig at man (jeg) kan ha meninger som enkelte føler/oppfatter som provoserende, men er ikke nødvendigvis annet enn uttrykk for meninger? Hvis noen blir "djupt sora og vonbrotende" så er det jo bare å si ifra så har ikke jeg problemer med å be om unnskyldning, eller kanskje heller gi en tillegsforklaring som bedre uttrykker hva som er ment. Tror vi alle ser at det til tider er vanskelig å få sagt nøyaktig hva man mener når man ikke kan bidra med sitt kroppsspråk som jo sies å utgjøre så mye som 60/70 % av kommunikasjonen.

Men tilbake til spørsmålet; det var han som skrev innlegget før mitt siste innlegg og det er ikke lenge siden heller! :wink:

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

men men, det har noe med at man leser plutselig midt inni en diskusjon, og mitt siste innlegg er det ikke mange som skjønner sjømila av med mindre de ikke leser alt.... :lol: Jeg kaster ballen videre og spør derfor hva KAN man gjøre for at folk skal skjønne hvor farlig det er å kjøre i mørket uten lanterner??? Kansje et tema som burde blitt slått STORT opp i media??? Strengere tiltak, større bøter osv osv :cheers::cool:

• 1 måned senere...

Var en tur utpå i dag (strålende vær som alltid :cool:) og kom ikke i havn før etter mørket var kommet frem.

Nå er jeg så heldig å ha en radar ombord da og ser gjerne båter på denne lenge før jeg ser den ut vinduet, bruker den hele tiden nå for å bli kjent med den. I dag nærmet jeg meg ett ekko uten å kunne se noe tegn til noe på fjorden, når jeg så nærmet meg ser jeg en seilbåt uten lanterner, båten var sikkert 35-40 fot og jeg kan aldri tenke meg at en slik båt ikke har lanterner, blinnket noen ganger med mine for å gi ett hint (uten at jeg vet hvordan en vanligvis gir hint på sjøen, i bilen blinker en jo med langlyset), ser iallefall behovet for å fikse spotlighten i baugen for å lyse litt på disse Uidentifiserte Flytende Objektene. Ellers passerte jeg endel båter med lanterner og det var mye kjekkere. En seilbåt jeg innhentet var ikke lett å få øye på da lyset i mastetoppen forsvant inn i lyset fra bebyggelsen i bakgrunnen, men den ble var synlig på radaren med en hale på slik at jeg visste at den hadde samme kurs som meg.

Spørsmålet jeg stiller meg (og dere) er om det er vanlig å møte på båter ute på sjøen uten lanterner, har en i tillegg sakte fart risikerer en jo å bli rent i senk?!

Jeg er stadig på vei hjem seint på kvelden , og det er mere vanlig enn uvanlig å møte båter uten lanterner .Dett er er som regel små båter som enten er ut å fisker eller setter garn , men møter innimellom større båter også og da gjerne seilebåter.Litt rart på mange måter detta at di større seilbåtene ikke har lanterneføring , har båt til mange 100 tusen og mere og ikke ei lampe å se .Har dem så lite med strøm eller har dem lite av noe annet ? Kansje ikke lurt å nevna hva jeg mener med annet , men noe mangler dem vaffal . Er jo voksene folk som må da skjønne at det er livfsfarlig å surre rundt utpå sjøen i mørket uten tente lanterner , kan da ikke være vanskelig og skjønne det eller ?

Ikke så lenge siden sist det var en ulykke ved Drøbak , da måtte redningskøyta gå for halv fart pga alle seilebåtane som gikk uten lanterneføring eller trikolår eller hva det heter . Jeg er som regel mye utpå tidlig og seint , har noen 100 timer i året og høyt oppe på ønskelista står det radar . Nå kan du jo få radar på nettet for 10.900 kroner , denne var den mest solgt radaren ifjor og selger vist like bra iår. Så da må den sikkert være grei nok ,så vis lottotalla eller noen hester løper min vei så kansje nissen er snill iår .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...