Mulligan Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 (redigert) På vei ned til båthavna sent igår kveld møtte jeg en Gråtass uten lys med uregistrert henger. På hengeren sto det en motorbåt med alle lanterner tent. Også ankerlanterne. Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Uansvarlig motorbåtfører? Uansvarlig traktorfører? Og, ikke minst, hvordan forholder det seg med vikeplikten? Redigert 26.Oktober.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 (redigert) Fra nyhetene den gang vedr. ulykken på Småskjær og lanterneføring. Svært viktig tråd dette her og mange fornuftige innlegg. Men jeg savner kommentarer fra de store seilbåtene som leker regatta i mørket uten lanterner. At de selv har radar og tror dermed at de har full kontroll, vitner om DÅRLIG sjømannskap. Redigert 26.Oktober.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sydvesten Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 At hukommelsen min ikke er som den burde vare kan være er nok rimelig sikkert.... men jeg mener da at disse seilbåtene som lekte i området rundt Oscarborg kommenterte dette med mangelfull lanterneføring i svært mange media rett etter ulykken..... Jeg kan ikke erindre at de hevdet de selv har radar og dermed har situasjonenen under full kontroll, men som sagt hukommelsen er ikke som den engang var. Men jeg er enig at at i om de hevder dette så kan det vitne om dårlig sjømannskap.... men om de ikke hevder det, ja da skal jeg ikke uttale meg om hva slike påstander vitner om.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sandvik(a) Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 (redigert) Men hva er reglen for når lanternene skal tennes? Har alltid vært nøye med tenne lanterner når det er merkbar skumring. Kontrollerer også gjevnlig at alle fungerer. Har registrert at flere og flere går med tente lanterner på høylys dag, og lyse sommerkvelder. Men hva sier regelverket om når lanterner skal tennes, jeg husker ikke. Redigert 26.Oktober.2006 av Sandvik(a) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Mener at reglene om lanterneføring er slik: b) Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk. c) Lanterner som er foreskrevet i disse reglene, skal hvis de føres, også vises fra soloppgang til solnedgang under nedsatt sikt og kan vises under alle andre omstendigheter når det anses nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2006 Men jeg savner kommentarer fra de store seilbåtene som leker regatta i mørket uten lanterner. Når kålen var kokt i det aktuelle tilfellet, satt man, så vidt jeg har klart å lese meg til, igjen med tre 11 MOD som ikke hadde kommet seg til mål før det ble mørkt. Resten seilte med reglementert lanterneføring. Det er vel ikke vanlig med elektrisk anlegg i 11 MOD. Unnskylder selvsagt ikke at man ikke har med seg en lykt. Diskuterte dette med en (seil)dommer. Han var helt klar. Uten lanterner i mørket = disk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.