krl Startet 2.September.2006 Link til dette innlegget Startet 2.September.2006 Ved sving begge veier under sakte gange kjennes det vibrasjon fra drevet, ingenting kjennes ved kjøring rett frem uansett hastighet. Finner ikke slakk i knuten. Hva er mest sannsynlig årsak til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 har du sjekket at propellen er hel? Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 2.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Dette er et duopropell-drev og har nylig skiftet nye propeller uten at det er noen merkbar forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 (redigert) Pleier veldig ofte å være noe med drivknuten. Merkes spes godt ved høyt turtall og mye sving. Sjekk om du har mye slark hvis du ''drar'' drevet fa side til side med hendene? Har hørt om lignende symptomer når nylonforingen som lagrer opp "hjelmen" mot skjoldet er slitt/ slarkete. Redigert 2.September.2006 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hans-Petter Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 var bori noe lignende i ferien,svingte helt til høyre og venstre det kom store vibrasjoner i båten,tok båten på land for og sjekke,det viste seg at lagrene i drevkåpen var defekt,måtte også bytte demperplaten på svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Knuten på mitt drev ( Bravo 3) kjentes også heilt fine ut. Men ved gange hørtes en "knurring" fra "der nede" Knuten ble demontert og den så ikke ut. Der var merke etter kvar lille rulle i lageret som hadde gitt en synbar defomering av glide flaten til lageret.. Bare å skifte.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
kes Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Jeg tipper på slitt foringer/oppheng styregaffel. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 3.September.2006 Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 Ettersom du har sjekket knuten for slakk regner jeg med at du har kjent etter at ikke bevegelsen er tregere noen veier. Slikt kan oppstå hvis leddet begynner å bevege seg dårlig. En annen ting som kan være årsaken er at akselen på leddet er dårlig smurt slik at den ikke glir på akselen videre inn mot motoren. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 3.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2006 var bori noe lignende i ferien,svingte helt til høyre og venstre det kom store vibrasjoner i båten,tok båten på land for og sjekke,det viste seg at lagrene i drevkåpen var defekt,måtte også bytte demperplaten på svinghjulet. Har litt mistanke til denne da alt annet ser helt fint ut, nye foringer, ingen slakk sideveis. Da blir det vel litt vinterarbeid, regner med at en må av med drev, ut med motor, av med mellomhuset og demontere lagre/aksling? Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 regner med at en må av med drev, ut med motor, av med mellomhuset og demontere lagre/aksling? Det er ikke alle motorer som må ut for skifte av dette lageret..... Hvilken motor har du? Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
krl Svart 4.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Volvo Penta AQAD41A -88 (står i underlinjen) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 får du ikke tatt ut lageret hvis du hekter av dreve t???? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kurt Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Har selv en AQAD31A og har opplevd vibrasjon fra drevet ved tomgangskjøring. Dette forsvant av seg selv og eneste mulige årsak som jeg kan finne er at akselen til drevet hang fast på mellomakselen inn til svinghjulet. Samme året som dette skjedde ble ikke akselen smurt på spline som kobler disse sammen. Derfor kan det være det samme som er skjedd hos deg. At lager i mellomakselen er årsaken tror jeg ikke. I så fall må det være mye slakk i disse, og da ville du merket det på en annen måte. At det kan være feil med svigningsdemper i svinghjul tror jeg heller ikke. Er det noe av dette som er feil er det enkelt å finne ut av med drevet demontert. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut dette før du begynner med å ta ut motoren eller gjøre andre store inngrep. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.September.2006 Link til dette innlegget Svart 5.September.2006 Jeg måtte skifte lagrene i mellomaksel for en tid tilbake, merket faktisk ikke noe vibrasjoner. Men sjekket disse som jeg altid gjør ved vanlig vårslipp ved å ta godt tak i akselen og rykket denne frem og tilbake 90 grader på akselen. Merket da fort at det var slakk. Du kan lett sjekke dette selv uten å ta ut motor, bare ved å ta av drev. Dersom vibrasjonen skjer ved sving er det mest sannsynlig slitte kryss i kombinasjon med slitte plastforinger i oppheng av drevet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Kanalkapteinen Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Tar opp en gammel tråd i håp om tips Mine symptomer (VP290dp og VP41a): Noe vibrasjon/buldring ved mye sving på lave turtall, særlig ved bakking. Styringa "lugger" litt når motoren går med belastning, ved tomgang eller i fri er styring helt fin Etter lengre tids kjøring kan det være tungt å få båten i revers, den slår hardt inn og det må mye makt til på spaken. Forover er det ikke noe problem, kun det lille "dunket" som vel skal være der. Propeller er fine, og båten går ellers helt fint. Hadde en litt aktiv dag i går der vi kjørte en god del tube, da blir det jo litt ratting og unormal kjøring, men båten håndterte det fint. Jeg kjøpte båten i vår, og har selv ikke hatt av drevet. Gru-gleder meg til å demontere til høsten for første gang... Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.