Jump to content

Vibrasjon ved sving 290A-drev

krl

Recommended Posts

Knuten på mitt drev ( Bravo 3) kjentes også heilt fine ut. Men ved gange hørtes en "knurring" fra "der nede"

Knuten ble demontert og den så ikke ut. Der var merke etter kvar lille rulle i lageret som hadde gitt en synbar defomering av glide flaten til lageret.. Bare å skifte..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

var bori noe lignende i ferien,svingte helt til høyre og venstre det kom store vibrasjoner i båten,tok båten på land for og sjekke,det viste seg at lagrene i drevkåpen var defekt,måtte også bytte demperplaten på svinghjulet. :sailing:

Har litt mistanke til denne da alt annet ser helt fint ut, nye foringer, ingen slakk sideveis.

Da blir det vel litt vinterarbeid, regner med at en må av med drev, ut med motor, av med mellomhuset og demontere lagre/aksling?

Har selv en AQAD31A og har opplevd vibrasjon fra drevet ved tomgangskjøring. Dette forsvant av seg selv og eneste mulige årsak som jeg kan finne er at akselen til drevet hang fast på mellomakselen inn til svinghjulet. Samme året som dette skjedde ble ikke akselen smurt på spline som kobler disse sammen. Derfor kan det være det samme som er skjedd hos deg.

At lager i mellomakselen er årsaken tror jeg ikke. I så fall må det være mye slakk i disse, og da ville du merket det på en annen måte. At det kan være feil med svigningsdemper i svinghjul tror jeg heller ikke. Er det noe av dette som er feil er det enkelt å finne ut av med drevet demontert.

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut dette før du begynner med å ta ut motoren eller gjøre andre store inngrep.

Jeg måtte skifte lagrene i mellomaksel for en tid tilbake, merket faktisk ikke noe vibrasjoner. Men sjekket disse som jeg altid gjør ved vanlig vårslipp ved å ta godt tak i akselen og rykket denne frem og tilbake 90 grader på akselen. Merket da fort at det var slakk. Du kan lett sjekke dette selv uten å ta ut motor, bare ved å ta av drev.

Dersom vibrasjonen skjer ved sving er det mest sannsynlig slitte kryss i kombinasjon med slitte plastforinger i oppheng av drevet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

• 13 år senere...

Tar opp en gammel tråd i håp om tips :smiley:

Mine symptomer (VP290dp og VP41a):

• Noe vibrasjon/buldring ved mye sving på lave turtall, særlig ved bakking.
  • Styringa "lugger" litt når motoren går med belastning, ved tomgang eller i fri er styring helt fin
  • Etter lengre tids kjøring kan det være tungt å få båten i revers, den slår hardt inn og det må mye makt til på spaken. Forover er det ikke noe problem, kun det lille "dunket" som vel skal være der.

Propeller er fine, og båten går ellers helt fint. Hadde en litt aktiv dag i går der vi kjørte en god del tube, da blir det jo litt ratting og unormal kjøring, men båten håndterte det fint.

Jeg kjøpte båten i vår, og har selv ikke hatt av drevet. Gru-gleder meg til å demontere til høsten for første gang...

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...