Jump to content

Prosjekt: C/C Badrast

Jon-Kåre

Recommended Posts

Ja da lærte jeg noe nytt idag og da :yesnod: . Da er det større v-bunn en jeg hadde trodd. Må vel putte inn noen gamper her for at det skal gå unna. hvis jeg noensinne kommer så langt da :rolleyes:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja da bllir det mindre motorkraft og mere slag da :crazy::smiley:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Er det noen som kan si noe om hva som er realistisk fart med f.eks 240hk på denne båten hvis vi sier at vannlinjen er 7,2meter (usikker på denne men sånn cirka) Vekten setter vi til 3500-400kg

Skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger på et spørsmål jeg stilte tidligere i denne tråden angående hekken:

Når det gleder hekken er denne og bygd i 28mm bord og kan vel muligens trenge noe forsterkning (skal være hekkagregatt her).

Jeg tenkte at jeg her la en 12mm finerplate limt og skrudd fast med 15mm bord av mahogny skrudd og limt utenpå dette igjen. Trenger jeg å legge duk mellom dette? og tror dere dette vil bli en sterk hekk.

Er det noen som itilegg kan si noe om hvor tykk/kraftig deres hekker er bygd opp?

Skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger på et spørsmål jeg stilte tidligere i denne tråden angående hekken:

Når det gleder hekken er denne og bygd i 28mm bord og kan vel muligens trenge noe forsterkning (skal være hekkagregatt her).

Jeg tenkte at jeg her la en 12mm finerplate limt og skrudd fast med 15mm bord av mahogny skrudd og limt utenpå dette igjen. Trenger jeg å legge duk mellom dette? og tror dere dette vil bli en sterk hekk.

Er det noen som itilegg kan si noe om hvor tykk/kraftig deres hekker er bygd opp?

Jeg bruker Divinycell på mitt akterspeil som jeg er i ferd med og bygge opp nå

Jeg tror ikke divincell er tingen her men mulig jeg tar feil. X-finer må da ta opp og fordele styrken bedre en denne. På min nåveærende båt Gjeld-frid II er akterspeilet øaget av 2 lag eik hvor hvert lag er 20mm. Totalt 40mm. i-tileggg til eieken har jeg en finer plate på 75X100 sentrert der hvor drevet er montert. Dette gir en tykkelse hvor drevet er montert på 55mm. På prosjekt Badrast vil den totale tykkelsen bli 52mm. Jeg har da tatt høyde for at dagens bord på 28 blir 3mm tynnere etter sliping. Men med sammenliming vil vel dette bli som en hel skive i hele hakkens bredde?

Jeg tenkte at jeg her la en 12mm finerplate limt og skrudd fast med 15mm bord av mahogny skrudd og limt utenpå dette igjen.

Styrkemessig vet jeg ikke noe om. Det jeg ser som en mulig problemstilling er kombinasjonen av heltre og finer. Du vil lime masivt tre som sveller og krymper med varierende fuktighet sammen med finer som er tilnærmet dødt materiale. Ser risiko for at du får krefter som kan få ting til å sprekke, men fult mulig at dette ikke er noe problem.

Mulig en telefon til Dolvik kan gi svar?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

heltre og finer. Du vil lime masivt tre som sveller og krymper med varierende fuktighet sammen med finer som er tilnærmet dødt materiale. Ser risiko for at du får krefter som kan få ting til å sprekke, men fult mulig at dette ikke er noe problem.

Mulig en telefon til Dolvik kan gi svar?

Dette skulle vel ikke gi en annen problemstilling en det er å lime duk på skroget ellers, eller?

Når det gjelder problemstillingen med innbaking av tre har dolvik allerede svart på dette og hvilken behandling dette bør få på innsiden for å hindre denne krympingen/svellingen

Redigert av jonkare (see edit history)

Nå tenker jeg ellers på skroget å bruke 260 grams + 163 grams duk vil du mene at et lag 450g er sterkere og er denne duken grei å legge?

Tror nok at 450g biaxialt fiber er sterkere, men det er noe jobb å mette skikkelig med Epoxy. Og har du skarpe hjørner etc som den skal rundt eller inni så kan det bli problematisk å få den til å følge konturene. Men på plane og buede flater uten skarpe hjørner så er den grei å få til å følge underlaget, men som sagt det er noe mer vanskelig å få mettet den skikkelig med epoxy. Et råd kan være å legge på et lag med bygningsplast/fuktsperreplast oppå etter at du har lagt på epoxyen og jobbe ytterligere med å presse ut luftbobler etc. Om du lar plasten ligge på til epoxyen har herdet så er den enkel å ta av etterpå, da epoxyen ikke fester til plasten. Samtidig får du en glatt og fin overflate ypperlig for maling etc uten for mye sparkling og pussing.

En trebåt som det er snakk om her er vel ikke 100% tett så over vil det komme vann inn .

Når du bruker Divicynell plater så sparer du deg for mye jobb også , ikke så lett og finne 40-50mm vannfast x-finner

Hvis du leser litt lengre opp i innleggene ser du at jeg prater om 12mm X-finer og ikke 40-50mm. Kunne sikekrt hvert en fordel om det var 40-50mm X-finer vi pratert om men da ville det selvsagt blitt bygd av f.eks 4 lag 12mm limt til hverandre. Og som nevnt tidligere så er nok dette en grei måte å gjøre ting på så lenge alle kanter, hull etc. blir mettet opp med epoxy.

ok67:

Hvis jeg tenker rett nå så kan jeg ta 163+260 som tenkt på sidene, brette disse cirka 15cm inn over hekken for så å lime på 450g duk helt ut til alle kanter. Det blir jo da 163+260+450 på de første 15cm mot bunn og skrogsider. Noe som vel slettes ikke skulle være noen ulempe styrkemessig sett. Da er det kun svakt buet overflate vi snakker om.

Når det gjelder trikset med plast mener du dette er noe som kan benyttes alle plasser det blir lagt duk?

Luftlommer er jeg ganske sikekr på hvil oppstå, hvis ikke vil jeg vel være verdensmester. Hvis disse gås over og pusses ned for så å lappes i har vel ikke dette noe å si. På selve skroget er det vel ikke akkurat styrken i seg selv jeg er mest ute etter heller

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...