Jump to content

Dieselfilter som tar bort dieseldyr med magnetisme


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg funderer litt på å installere VolvoPentas Decontaminators ombord på båten.

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Dette er filter som renser dieselen ved hjelp av magneter. De monteres før grovfilterne.

 

De fleste motorstopp skyldes urent diesel - gjerne når man kjører i litt rufsete sjø der slam fra bunnen av tanken virvles opp. Derfor ser jeg på dette som en ekstra sikkerhet.

 

Er det noen som har erfaring med dette eller tilsvarende system?

Link to post
Share on other sites

Vann er jo en di-pol, og kan således påvirkes av magnetisme eller elektriske saker.

 

Ellers kan jeg vel ikke si annet enn at mitt vanlige grovfilter med vannutskiller gjør samme greia. Men da ut fra partikkelrensing og bruk av tyngdekraften.

 

For meg blir dette et filter, foran filteret, foran filteret..... Der det filteret som er nærmest tanken går tett hvis uhellet er ute.

 

Jeg tror mer på generell tank- og dieselhygiene. Jeg sparer dog ikke 20- til 55%. Jeg sparer 100% kun når jeg heiser vindmotoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg trør nesten ikke kommentere slike tråder mere, men jeg får akkurat samme følelsen som Andreas når slike ting nevnes, omtrent tilsvarende som jeg får når additiver eller var det tilsetningsstoffer nevnes...

 

Men man kan jo ikke se bort fra at disse filtrene filtrer dieselen, så de funker nok til det i allefall, i likhet med andre filter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min vurdering er vel at VP neppe hadde hatt det i sin tilbehørskatalog om det bare var juks. I hvertfall ikke for meg som tror at VP lager OK motorer da.

Ingen som har sagt at det er juks. Det man hevder er at dette er et filter. Som sikkert går like tett som alle andre filtre hvis det blir fylt av skitt. Enten der er vann, dieseldyr, smuss eller andre fremmedelementer. I stedet for å investere i noe slikt, ville jeg heller satt inn et duplexfilter hvis målet er å øke sikkerheten.
Link to post
Share on other sites

Det er to (grov)filtre (med vannutskillere) som er paralellkoplet. Det vil si at du under (gange om nødvendig kan) ved hjelp av (eventuelt) 3-veiskran kjøre dieselstrømmen fra det ene til det andre filteret. Yrkesbåter har gjerne slike systemer. Mer avansert har man en diff.trykkmåler som forteller når det ene filteret begynner å gå tett. Det kan være manometer på filterpakken, eller transmitter. Det blir ettervhert ganske dyrt om man kjører transmittere etc. Man kan naturligvis ha det samme på finfilteret. Jeg har ikke vurdert det som nødvendig selv ettersom jeg følger godt med. Men merker man at motoren begynner å vise tendenser til dårlig gange, er det jo snertent bare å vri på krana og reservefilteret trer inn. Så kan man bytte filteret som er forurenset mens motoren går om nødvendig, slik at dette nye filteret trer inn som reserve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har slike 2 stk Ql "dieseldyrsknusere" montert. De skal visstnok funge ved at en permanentmagnet knuser opp diesledyra slik at partiklene blir så små at de går gjennom filter, dyser etc. :eek: Det er ikke noe som skal bytte ut/skiftes på dem, så det er ikke filter i tardisjonell forstand. Du har fortsatt filter på ietterkant av disse for å ta evt rusk&rask men diesledyra skal altså passere gjennom dieselfilteret når dyra er knust med denne

 

Er av samme oppfatning som Bitteliten, tror ikke Volvo driver med Lurium9000 etc.

Har ikke hatt noe dieseldyr hverken før eller etter, så dette er for sikkerhets skyld!

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Så disse dieseldyrene er magnetiske da på noe vis slik at de lar seg rive i stykker av kreftene fra magnetene?

 

Er generellt litt skeptisk til ting ingen kan forklare meg hvordan virker...Funker dette er det jo en billig forsikring det koster lite stress å installere.

 

At Volvo er bedre enn andre på å lure kundene betviler jeg etter å ha blitt lettet for kr 350 for en bit skumgummi for noen uker siden.

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk dieseldyr i tanken i løpet av vinteren, da jeg startet motoren første gang gikk den fint til dieselen som var i filtrene var brukt opp.

Så stoppet den, da jeg så den grauten som var i vannutskillerene tror jeg ikke noen filtrer kan forhindre at motoren stopper.

Beste råd sørg for at tankene er reine og fri for vann.

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt noe dieseldyr hverken før eller etter, så dette er for sikkerhets skyld!

Dieseldyr kommer vel gjerne i tanken. Kan ikke skjønne at et filter kan gjøre annet enn (eventuelt) å hindre motorfusk pga. dieseldyr. Det viktigste må vel være å holde tanken ren for dieseldyr og andre uhumskheter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Så disse dieseldyrene er magnetiske da på noe vis slik at de lar seg rive i stykker av kreftene fra magnetene?

Neppe. I følge en artikkel VP viser til forstyrrer magnetene bakterienes ionebalanse så de dør. Ingen påstander om "knusing" og VP anbefaler at tanker som har mye dieseldyrgrums blir renset på vanlig måte.

Link to post
Share on other sites

Referansen var til artikkel med tittel Why Bacteria Hate Magnets som på ingen måte er noen vitenskapelig publikasjon. Du klarer sikkert å lete deg fram til artikler som forteller at bakterier ikke påvirkes nevneverdig av magneter, og jeg har ikke tenkt å delta i noen diskusjon om hvem som har rett. Poenget mitt var bare at jeg ikke fant noen påstand om at magnetene "knuste" dieseldyrene.

 

Hvor grundig VP har sjekket disse greiene har jeg ingen anelse om.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Svart (redigert)

Jeg drar frem denne tråden igjen. Jeg våger meg utpå som en "tidlig bruker" av disse vidundermidlene og har bestilt dem innmontert i båten min i våres. Jeg har også satt på kuleventiler på racor filterne mine slik at det nå skal bli enkelt å se hvor mye dieseldyr og annen guffe jeg får inn i racor filterne.

 

2793_3.jpg

 

koster omtrent 1/2 dieseltank til sammen - og det er verdt pengene om det gir litt ekstra sikkerhet mot tette filtre

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir intr å høre hva du finner ut.

Men hvorfor i all verden kan ikke beholderen være gjennomsiktig på slike "vannutskillere? Upraktisk å måtte tømme filteret, kanskje bare for å konstatere at det var unødvendig. Og så må man på de fleste motorer lufte etterpå..

Link to post
Share on other sites

I forhold til alle de krefter som påvirker fartøyet utenfra når vi ligger vindstille,

 

les bl.a. tråden:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27786

 

hvor det snakkes om 'hydrogenindusert oppsprekking',

 

er det ikke utenkelig at magneter påvirker både det ene og det andre ombord.

 

Ville være flott om Bitteliten har muligheter for å gi noe tilbakemelding om det nymonterte utstyret.

 

Mitt problem med diesel har utelukkende (ved tre tilfeller) vært at jeg har fått ferskvann på dieseltanken.

 

Dette håndterer jeg ved å fjerne ferskvannet fra tanken, bytte forfilter og filter på motoren, samt å starte motoren påny.

 

Yanmarmotoren har ved alle tre anledninger vist å tenne ganske fort.

 

Dessuten kan jeg tappe diseleltankene fra laveste punkt i tanken.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Svar på Ingars spørsmål: Fordi racor med gjennomsiktige glass ikke er ce godkjente for å ha i motorrommet pga brannsikkerhet

Derfor har jeg satt kuleventiler på racor filterne - da tar det 10 sekunder å sjekke om det er gruff der - i stedet for 15 minutter og mye søl som det tar med de standard skruene i bunnen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordi racor med gjennomsiktige glass ikke er ce godkjente for å ha i motorrommet pga brannsikkerhet
Ok, er det slik det henger sammen.

Må du ikke lufte når du sjekker, eller står de lavere enn tanknivå?

 

Uansett skjønner jeg ikke dette kravet. Så lenge filteret/utskilleren står på sugesiden er det jo bare en skvett som renner ut om glasset skulle knuse.

Lufting av motoren medfører ofte mere søl.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...