Jump to content

Dieselfilter som tar bort dieseldyr med magnetisme


Bitteliten

Recommended Posts

Svart (redigert)

Problemet med racor og gjennomsiktig glass er at de smelter før de ce pålagte 600 gradene. Og når det går 60 liter i timen gjennom et filter så blir det fort litt mye brann i hht ce

 

For å sjekke racor filtrene mine åpner jeg en skrue i bunnen av filterne. Denne skruen er nå erstattet av kuleventiler. Så lenge jeg ikke åpner toppen av filteret er det ikke behov for lufting

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten, du er heldig.

 

Ved stort turtall går det 600 liter diesel gjennom hver av Yanmar 6 LYA-STE motorene i timen, hvorav omlag 1/10 forbrennes og 9/10 går tilbake til dieseltanken i retur.

 

Dette beror på at Yanmar (i alle fall på nevnte motor) benytter diesel til avkjøling av motoren.

 

Jeg har kontrollert dette ganske nøye fordi jeg anskaffet en dieselforbruksmåler som beregner brukt diesel som differanse mellom tilført diesel og returnert disel.

 

Måleapparatet registrerte videre temperaturforskjell mellom tilført og returnert diesel (forskjellig egenvekt), videre RPM på motor og GPS hastighet.

 

Måleapparatet klarte imidlertid bare en total gjennomstrømning på omlag 600 liter i timen, og motorene mine hadde større gjennomstrlømning.

 

Jeg har skrevet om dette i et eget notat utgitt av Navman.

 

Jeg ble oppmerksom på problematikken gjennom en amerikansk lenke.

 

Jeg fikk forøvrig alle utgiftene til dieselmålingsutstyret refundert fra Navman - via Seatronic.

 

Forøvrig har jeg i 2006 hatt et gjennomsnittlig forbruk på 3.7 liter diesel per nautisk mil,

 

noe som var fullstendig uventet for en båt som veier omlag 12 tonn og har marsjet med en fart på omlag 18 knop.

 

Vår gamle båt, Scand 3500, hvor vi marsjet i 22 knop brukte til sammenligning 2.98 liter diesel per natisk mil. Den veide ca 6.3 tonn.

 

Differansen mellom de to båtene er altså ca 0.7 liter diesel per natisk mil.

 

Jeg har diskutert dette med Yanmar Norge og fått en forklaring.

Link to post
Share on other sites

Problemet med racor og gjennomsiktig glass er at de smelter før de ce pålagte 600 gradene.

Nå sporer jeg av, men i motorrommrt benyttes gummislanger til diesel. Hvor mye temp. tåler gummislangene før dieselen spruter?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig med det, det er definitivet det beste råd mot bakterievekst. Når det gjelder magnetiske filter vil de vel helst bare ta opp metall. Jeg går ut fra de også har andre renseelementer. Når det gjelder strøm på dieselfilter skal det finnes noen form for kjeramiske filter hvor forurensinger forbrennes ved en viss mengde, men jeg tviler på at det er aktuelt på filter til båtmotorer.

Apropo den gjenomstrømningen av diesel som det snakkes om - det høres rart ut at dysene skal ha et slikt kjølebehov.

Link to post
Share on other sites

Problemet med racor og gjennomsiktig glass er at de smelter før de ce pålagte 600 gradene. Og når det går 60 liter i timen gjennom et filter så blir det fort litt mye brann i hht ce

 

600 grader! Det må da være mangt i et motorom som ikke tåler så mye. Hva med ledninger, gummislanger m.m.?

Du har jo f.eks batteriene, riktignok i plastkasser, men likevel lite trolig at de liker seg i det halve av den tempen.

Slik forfiltere settes vel også oftest minst like langt fra motoren som batteriene dine står

Link to post
Share on other sites

Tenk på kor dysene står, med spissen inn i forbrenningsrommet

En vanlig dyse (egnt. brennstoffventil) på smådiesler har en overflodsledning som tar overflødig diesel tilbake til tanken. Dieselpumpen lever en avmålt mengde til brf.ventilene. Derfor skjønner jeg ikke helt kjølefunksjonen med gjennomstrømning av diesel- noe nytt?

Link to post
Share on other sites

Nå smelter ulegert aluminium ved 660°C, så det er neppe her kravet om 600°C kommer fra... Jeg er dog i tvil om det eksisterer et slikt konkret temperaturkrav... Dieselen kjøler nok ikke motoren i normale dieseler som vi har i båtene(kan ikke se bort fra at det finnes spesielatilfeller), men at den har en kjølende effekt på dieselpumpe og injektorer er nok uten tvil.

 

Ved 600°C i mitt motorom så hadde nok båten vært en eneste stor askehaug.... og jeg er tvilende til at andre fabrikanter av glassfiberbåter har motorrom som takler slike temperturer, selv ikke Windy har dette.. :wink:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...............

Ved 600°C i mitt motorom så hadde nok båten vært en eneste stor askehaug.... og jeg er tvilende til at andre fabrikanter av glassfiberbåter har motorrom som takler slike temperturer, selv ikke Windy har dette.. :wink:

 

.. det nye VP filteret hadde hengt pent alene igjen kanskje? :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Oppdaterer denne tråden. Disse filtrene ble installert på båten i vinter, og det var med spenning jeg har fulgt med på utviklingen i Racorfiltrene våre. QL filtrene er montert foran Racorfiltrene - så totalt er det 3 filtre for hver motor nå. Først QL's magnetfiltre, så Racorfiltre (med vannutskilling i bunnen) så finfiltre på motorene.

 

I våres oppdaget jeg litt slimete greier i bunnen av første uttapp av Racorfiltrene - minnet mye om disse hersens dieseldyrene som jeg har lest om her. Men tanken ble fyllt opp og jeg tok sjangsen på å la magnetfiltrene få mulighet til å gjøre det de sier de gjør - å fjerne dieseldyrene.

 

Hittil i år har jeg fylt 3 tanker - kan vel tenke meg et forbruk på ca 1500 liter diesel.

 

Jeg sjekker dieselens kvalitet ved å tappe ut i bunnen av Racor filtrene. Her er det overholde ingen tegn til dieseldyr. Eneste jeg finner er noen ørsmå sorte partikler som kommer ut. Dette er helt minimalt.

Link to post
Share on other sites

Bruker du noen tilsettingsstoffer til dieselen når du fyller? I tillegg kan det være interessant å føre oversikt over hvor man fyller diesel. Det stedet jeg i dag stoler mest på er HSR Horten. Her registrerer jeg aldri noe vann eller andre partikler etter at jeg har fylt. Det er verre med andre steder jeg ikke vil navngi - vet ikke hvilke juridiske konsekvenser det vil ha.

Link to post
Share on other sites

Bruker du noen tilsettingsstoffer til dieselen når du fyller? I tillegg kan det være interessant å føre oversikt over hvor man fyller diesel. Det stedet jeg i dag stoler mest på er HSR Horten. Her registrerer jeg aldri noe vann eller andre partikler etter at jeg har fylt. Det er verre med andre steder jeg ikke vil navngi - vet ikke hvilke juridiske konsekvenser det vil ha.

 

Det er kanskje ikke alle steder som begynner med 'H' som er like ryddige, muligens.

Link to post
Share on other sites

Nei, ingen tilsetningsstoffer. Jeg har i år fylt på

Framnæs Maritime Sandefjord (500 liter)

Hankø Marina (650 liter)

Statoil i Marstrand (200 liter)

Bohus Malmøn Marina (500 liter)

Framnæs Maritime er eneste stedet jeg har sett at de har eget filter rett før slangen på pumpa. Tanken deres er ny og ble gravd ned i vinter

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært en tur i båten nå og sjekket dieselfiltrene ombord. Det er en tappeskrue på "magnetfiltrene" mine, og disse skulle tømmes etter noen timers bruk i hht VP.

 

Så jeg gjorde det i dag. Helt ren diesel som kom ut - dvs ingen grums, ingen slim e.l. Jeg har to separate tanker - og da naturligvis to sett filtre til hver tank. Og det som overrasket meg var at dieselen på den ene tanken var lysegrønn. På den andre var fargen mer rødbrun. Ble svært overrasket over dette. Eneste forksjellen på hva jeg har tanket var de 200 literne jeg fikk ombord i Marstrand. Da fylte jeg bare på ene tanken fordi de etter dette stoppet pumpene pga for lite diesel på anlegget deres. Så da lurer jeg på hva i alle dager jeg har fått ombord. Noen som kan synse?

Link to post
Share on other sites

Framnæs Maritime er eneste stedet jeg har sett at de har eget filter rett før slangen på pumpa.

I Krukehavn på Hvasser har de også slike filter/vannavskillere. På den ene siden er det betryggende, på den annen side lurer man på om det var noen konkrete hendelser som foranlediget at filtrene ble montert. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...