Jump to content

Kart for nedlasting


Kaptein_Krogh

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

dette vil i så fall være brudd på loven om opphavsrett, mao. piratkopiering.

Jeg vil anta du fritt kan scanne DINE kart og bruke de elektronisk, men du kan ikke med eller uten vederlag bruke en kopi av f.eks. MINE.

 

Så svaret er NEI, det finnes ikke

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder scannende kart så kan man fritt bruke dem så lenge man selv er eier av en lovlig kjøpt kopi av papir kartene. Om man scanner dem selv eller får dem fra en annen spiller ingen rolle. Hvilken kart serie er du ønsker elektronisk kopi av, så skal jeg se hva jeg kan hjelpe deg med ? Send meg en melding på IM

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Finst det eit spessiellt program ein kan bruke innscannende kart på? Vurderer å skanne inn mine båtsportkart og ha disse på en berbar pc ombord. Tenkte at prosjektet skulle verreneste gratis slik at eg tenkte å lagre dei som jpeg ol.

Hei,

I siste Praktisk Båtliv var det testet et australsk kartprogram som du kan laste ned gratis til privatbruk. Du kan kun bruke scannede kart i BMP-filformat for gratisversjonen.

Betaler du litt kan du bruke andre filformater. Og det beste av alt var at det var en norsk versjon også.

 

Du finner kartet her:  www.oziexplorer.com Klikk på det norske flagget.

 

Har lastet det ned og er i ferd med å finne ut av hvordan det virker og foreløpig ser det lovende ut.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle gi min "gamle" HP620LX nytt liv som kartplotter i bilen etter at båten har fått en ordentlig PC med 15" skjerm.

Lastet ned demo-versjon av OZI for Pocket PC, kjøpte et nytt flash kort for å lagre kartene på og har bestilt en RS232/GPS modul fra ELFA.

Så nå har jeg konvertert et par kart til OZI format og lastet dem ned på PDA'en.

Førsteintrykket var at OZI jobbet rimelig raskt selv med forholdsvis store kart. Min PDA har ikke så mye RAM og prosessoren(S3) er heller ikke særlig rask, så jeg hadde ikke så store forventninger.

Men å overføre kart fra PC til PDA via seriell-kabelen tok jo timesvis, så et PCMCIA-ethernet kort på PDA'en eller en adapter for å lagre til Flash-minnet direkte fra PC må nok til.

 

Finner jeg brukbare veg-kart til en rimelig penge så kommer jeg nok til å kjøpe en lisens for "Pocket OZI". Hvis ikke, så har jeg den bare som reserve-plotter i båten. (Har Pocket Winchart og C-map kart til den).

Link to post
Share on other sites

Korleis får eg rett målestokk på karta på Ozi eksplorer gratisversjon?

Har rekna ut at eg må dele alle distanser med 1037.0136 for at dei skal stemme med papirkartene, men har ikkje funnet korleis eg endrer dette. Kan noen fortelle meg det?

:yesnod:

Tror her foreligger en misforståelse:

 

Du skanner dine kart, starter Ozi-en og åpner kartene til kalibrering. Så merker du 2 punkter på kartet - tror det er lurest å velge de i 2 motsatte hjørner og forteller så Ozi'en hvor disse punktene er (som lengde/bredde).

 

Alt annet omregning gjør så programmet.

Link to post
Share on other sites

Breddegradene leser du av på sidene av kartet. Lengdegradene oppe og nede på kartet.

 

Seriøst - jeg vil sterkt anbefale et kurs til Båtførerprøven, ev. selvstudie - det finnes både på nettet til en rimelig penge, og du kan lese bøker (som du har fått tips om tidligere) - enda billigere.

 

Ønsker du virkelig å lære en del om navigasjon anbefaler jeg Fritidsbåtskipper-kurs, men skal du ta det komplett er det vanskelig å komme noe særlig under 10.000 inkl. eksamensgebyr etc. Et alternativ er derfor fortsatt å lese selv samt løse oppgaver. Det finnes rimelig gode bøker m/oppgavesamling på norsk.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Breddegradene leser du av på sidene av kartet. Lengdegradene oppe og nede på kartet.

 

Seriøst - jeg vil sterkt anbefale et kurs til Båtførerprøven, ev. selvstudie - det finnes både på nettet til en rimelig penge, og du kan lese bøker (som du har fått tips om tidligere) - enda billigere.

 

Ønsker du virkelig å lære en del om navigasjon anbefaler jeg Fritidsbåtskipper-kurs, men skal du ta det komplett er det vanskelig å komme noe særlig under 10.000 inkl. eksamensgebyr etc. Et alternativ er derfor fortsatt å lese selv samt løse oppgaver. Det finnes rimelig gode bøker m/oppgavesamling på norsk.

Det er planlagt!

Kart har for meg vore uaktuellt då eg har budd inst i en 50nm lang fjord med en liten båt.

Men nå som båten har blitt større opner mulighetene seg.

Skal ta det til våren

Link to post
Share on other sites

Det er planlagt!

Kart har for meg vore uaktuellt då eg har budd inst i en 50nm lang fjord med en liten båt.

Men nå som båten har blitt større opner mulighetene seg.

Skal ta det til våren

Samme erfaring som meg, som er oppvokst innerst i Sognefjorden, nærmere bestemt Skjolden.

Fjorden er fra 1 til noen få km bred og det er så bratt at er du 5m fra land så er det ingen fare for grunnstøtning, bortsett fra utenfor elvemunningar som alle er klar over alikevell. Det eneste skjæret som finnes heter Flahammarskjeret og er så pass stort at hadde det ligget i Oslofjorden så hadde det vært verd flere mill. :lol: Så på slike steder er sjøkart en ukjent ting, de enste som benytter dem er everket ol. ved legging av sjøkabel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Uten at jeg har lett rundt/søkt etter, så finnes det helt sikkert enkle sjøkart over norske/svenske-kysten som kan lastes ned gratis. Nå må ikke "BP-politiet" bli helt opphengt i denne _ESC-greiene, for det vil på nett stort sett i de aller fleste tilfeller finnes gratisversjoner av noe reduserte versjoner.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...