Jump to content

Kart for nedlasting


Kaptein_Krogh

Recommended Posts

Uten at jeg har lett rundt/søkt etter, så finnes det helt sikkert enkle sjøkart over norske/svenske-kysten som kan lastes ned gratis. Nå må ikke "BP-politiet" bli helt opphengt i denne _ESC-greiene, for det vil på nett stort sett i de aller fleste tilfeller finnes gratisversjoner av noe reduserte versjoner.

Hvis du tenker på norske sjøkart så vil du ikke finne det for nedlasting på nettet. Det er jeg nokså sikker på.
Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker på norske sjøkart så vil du ikke finne det for nedlasting på nettet. Det er jeg nokså sikker på.

Det finnes nok noen overiktskart som er lagt ut til fri bruk, men dette er ikke navigasjonskart selv om noen slike inneholder enkelte dybdeanvisninger. Til navigasjonsformål på sjøen er de om mulig like lite egnet som NAFs veibok.

 

Det er stor forskjell på kart, så det varierer litt hvilke lovbestemmelser som sier hva du kan gjøre med dem. Det er såpass innfløkt at det er skrevet en hel bok om denne jusen. For å ta den korte versjonen så er det mye strengere regler for digitale kart enn for papirkart.

 

Selv om prislappen på digitale kartsett er høy, så er ikke prisen så ille om du sammenlinger med den bunken papirkart som er alternativet. Og, du får ikke nye utgaver av papirkart til redusert pris.

Link to post
Share on other sites

gikk på kurs for noen år siden, og da ble det hevdet at Copyright på kart ikke finnes i USA. Mulig dette er grunnen Gunga ? Det finnes fler egne butikker i USA, der man kan bestille kopierte kart ( papirkart ) og få de tilsendt i posten.

 

Visstnok.

 

Suzuki

Maptech har et system hvor du kan nedlaste kart over farvannsområder i USA gratis. Ordninger gjelder ikke for andre verdensområder idet det visstnok her er knyttet til lignende avtaler som gjelder i Norge.

 

Maptech leverte for noen få år siden kartområder for Norge, Sverige, Danmark og Tyskland hvor det ikke var kopibeskyttelser. Maptech ble pålagt å legge inn kopisperrer. Når kartene idag skal installeres kreves det instalasjonsnøkkel som fås via internett under selve instalasjonen.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe sted på nett hvor det ligger sjøkart ute? Slik at man kan studere dem der eller må man kjøpe?

Hvis du vil se sjøkart på skjerm direkte, og ikke trenger ha dem med deg offline, kan kanskje denne linken være noe ?

 

Sjøkart på nett

 

Teksten er på polsk eller noe slikt dog, men det er pek og klikk, så du finner ut av det.

 

Hmm. Linken over virket ikke helt. Prøv denne :

 

Nytt forsøk på link

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Her er det litt kart:

 

http://kart.kystverket.no/

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vurderer å gå til anskaffelse av kartplotter. Lurer på følgende: Er det mulig å laste ned kart til Garmin på vanlige minnebrikker?, evt. type brikke?

Nei, Garmin benytter en properitær minnebrikke. Du kan kjøpe disse brikkene blanke, sammen med en programmerer og Bluechart-programvare. En veldig god løsning, som gir deg mulighet for planlegging av seilas på PC og overføring til flere minnebrikker.
Link to post
Share on other sites

Hmmm... Har lastet ned alt som finnes av kart til min Garmin fra nettet jeg... :rolleyes: Ikke lov, men 20 000 spart... :rolleyes:

Så lenge du kun skal bruke kartene på PC går dette greit. Men overføring til kartplotter/minnebrikke går ikke, siden Garmin benytter en spesiell unlock-prosedyre med kobling mot plotterens serienummer.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...