Jump to content

Hvem skal jeg kjøpe nytt seil fra?


Maika

Recommended Posts

I sommer revnet den gamle rullefokka, og jeg må kjøpe nytt.

Jeg var på Båter i Sjøen i går og fikk tilbud fra UK Sailmaker, Doyle og Gran.

Alle ga meg omtrent samme prisen; ca. 12500,- for 25 kvm. rulleseil av Dacron (m/UV-beskyttelse).

Hvem burde jeg da velge? Noen som har erfaringer å dele?

Jeg har sendt e-post til Son Seil, og venter på svar derfra. I tilleg har jeg lest i en annen post her at Narwal skal være bra, men finner ikke noe på disse i Norge.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Gran seil i fjor, og personlig er jeg relativt fornøyd. Litt småplukk var det. Men dette har blitt ordnet av lokal forhandler. Nå har jeg CL-duk, og kan ikke svare for Dacron. Personlig tror jeg på at det er forskjell på kvaliteteten mellom Dacron duker, og at du stort sett får hva du betaler for. (selv om jeg syns Elvstrøm var noe dyrt...).

 

Seilene mine er sydd i Thailand, og arbeidet som er gjort der nede er det ikke noe å si på. Tvert om...sømmene ser svært pene og bra ut i henhold til lokal seilmaker, og i mine øyne.

 

Vet at Gran har hatt leveringsproblemer (logistikken ikke på topp...) i år. Om det er unikt for Gran tviler jeg på, men noe å huske på. Jeg bestilte mine omtrent på disse tider i fjor, og skulle ha dem levert før jul. De kom lille julaften. Så leveringsproblemene så jo ikke jeg noe til...men de som bestilte etter meg opplevde noe krøll.

 

Det er absolutt beste tiden å kjøpe seil på.

 

Andre leverandører å vurdere:

North

Elvstrøm

Albatross

Quantum

 

Vurderer selv å kjøpe ny lettvinds (racing) Genoa 1, og kanskje et Racing storseil. Har sansen for UK-tapedrive konseptet (det ser tøft ut... :cool: ), men har ikke praktisk erfaring. Noen som har erfaring med UK seil?

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at UK Halsey (Hovdan) er ryddige og flinke folk, men mitt behov er å bytte ut enkle dacron-seil til en bedre duk. Jeg aner ikke hva de sier om du kommer dit med dacron-ønsker. Jeg var veldig fornøyd med tilbudet jeg fikk på en spilet rullefokk.

 

Med hensyn til seilmakere på nett er jeg litt begeistret for nettbutikken til svenske Lundh Sails som har lagt inn mål og priser på en imponerende liste med båter. (Enda hyggeligere var det at messetilbudene jeg fikk fra UK Halsey var merkbart billigere enn å handle tilsvarende i en svensk nettbutikk. :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Tror ikke noen av de nevnte vil rynke på nesen over bestilling av seil i Dacronduk. Når jeg ba om priser på seil kom nesten samtlige med priser i Dacron, CL og Kevlar o.l., selv om jeg kun ba om CL duk...

 

Jeg var veldig nær ved å velge UK/Hovdan, det som gjorde hovedutslaget var fordelen av lokal forhandler.

Link to post
Share on other sites

Hvem burde jeg da velge? Noen som har erfaringer å dele?

Den ene gangen jeg har handlet nytt seil ble det fra Elvstrøm Sobstad i Tønsberg..

Selgeren jeg brukte er Espen Kamperhaug, espen@elvstrom-sobstad.no

Meget dyktig selger, som fulgte opp meg som kunde på en ypperlig måte, bedre kan det vanskelig bli..

Vedrørende levering ble jeg også oppringt flere ganger den siste uka for at de skulle kunne gi meg best mulig beskjed, kjempebra!

Faktisk ringte de og sa at seilet ikke ble ferdig før rundt klokken 12 på avtalt leveringsdag, og beklaget dette..

 

Alt dette i sterk kontrast til flere av de andre seilmakerne jeg var i kontakt med, de virket rett og slett ikke som om de hadde lyst til å selge.

 

Jeg er ikke i tvil om hvor jeg handler seil neste gang!

 

Jeg kjøpte en selvslående fokk for rull, med stående spiler, ca 18kvm seil til ca 14500,- (midt i sesongen..)

Trioptimalt sydd sandwichseil, med innsydd skum for å gi bedre reveegenskaper.

Seilet står veldig bra, og alt er bare topp.

Link to post
Share on other sites

Korleis er det med moms om ein bestiller seil i Sverge og henter dei der sjølv? Var elles ei svært ryddig side som Lundh seil hadde ( Link i tidlegare innlegg).

Er her elles nokon med erfaringer med ståande spiler i sjølvslåande rullefokk? Korleis fungerer desse i mykje vind, held det profilen bra? Korleis er det å reve med denne løysinga? Ser at ein får ganske mykje større seil med ståande spiler i høve utan spiler.

Dette seilet skal stort sett nyttast til tur seiling, har andre seil til regattabruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte seil fra UK i Sverige, fordi de kjenner båttypen og har sydd til den før. Prismessig lå de en del under de norske tilbudene jeg fikk på diverse polyesterlaminat, og fordelen var som sagt at de hadde sydd til båten før. Ulempen er når noe må fikses. Da er det mye lettere å ta med seilene til den lokale seilmakeren. Men for meg veide hensynet til pris og passform tyngst.

 

Seilene er i hvertfall veldig bra, tape-drive med s-glass og polyesterlaminat.

 

Moms var ikke noe problem. Jeg betalte norsk moms på grensa, og seilmakeren tilbakebetalte den svenske momsen når de så at jeg hadde betalt den norske (fakset kopi av tollpapirene). Du må mao legge ut for den norske momsen noen dager, og pga valutakursbevegelser kan det koste deg noen kroner, men vi snakker om småpenger. Tror det kostet meg en drøy hundrelapp på en hel seilgarderobe. Å forsøke å snike seilene over grensa i bil, for så å bli stoppet i tollen er bare dumt, og kan ende veldig trist.

Link to post
Share on other sites

Korleis er det med moms om ein bestiller seil i Sverge og henter dei der sjølv?

Er her elles nokon med erfaringer med ståande spiler i sjølvslåande rullefokk? Korleis fungerer desse i mykje vind, held det profilen bra? Korleis er det å reve med denne løysinga? Ser at ein får ganske mykje større seil med ståande spiler i høve utan spiler.

Mva løses veldig enkelt, du betaler norsk mva på grensa (hvis du kjører om Svinesund, kjør den nye brua!), og svensk moms refunderes i ettertid. (det er også mulig å slippe å betale svensk moms i første omgang mener noen..)

 

Jeg har stående spiler i rullefokken min, det hjelper helt klart til så seilet får en bedre form.

Jeg brukte fokken i sommer i vindforhold fra 2-3m/s, og helt opp til 18-20m/s.

 

Hvordan det er å reve avgjøres av om det har skum ved forliket eller ikke, mitt har noe som gir samme effekten, og dette medfører at seilet beholder formen ganske så bra selv i revet tilstand.

Link to post
Share on other sites

Er det såpass mye vind blåser man vel i om formen er bra...bare seilet holder :wink:

Nei, man kan da ikke gjøre det..

Jeg rullet inn så jeg hadde ca 5-6kvm forseil ute..

Og i tillegg hadde jeg 2 rev i storseilet (av to mulige..).

Høyeste hastighet i følge GPSen var 14,2 knop, snitt lå over noen timer på godt over 8

Og det med 8 meter vannlinjelengde.

Link to post
Share on other sites

Er her elles nokon med erfaringer med ståande spiler i sjølvslåande rullefokk? Korleis fungerer desse i mykje vind, held det profilen bra? Korleis er det å reve med denne løysinga? Ser at ein får ganske mykje større seil med ståande spiler i høve utan spiler.

En vanlig selvslåer har et innsving i akterliket, visstnok ville et rett akterlik ha lett for å blafre. Med spiler kan den ha rett akterlik, eller til og med en lite bue utover. Det gir større areal.

 

Rullespilene fungerer som revemarkeringer om man har behov for å reve. Jeg ser ikke bort fra at det kan være greit å rulle inn til første spile nå og da, om ikke mer.

 

Når trenger man egentlig reve en selvslående fokk? Blåser det så mye at den er for stor er det kanskje greit å vurdere en dedikert stormfokk?

En spilet rullefokk er ikke det jeg ville startet å plukke ned om det blåser for hardt. På den annen side er det ikke så vanskelig å ta av skjøtet for å sette en stormfokk rundt den sammenrullede fokka enn det ville vært med en genoa. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rullespilene fungerer som revemarkeringer om man har behov for å reve. Jeg ser ikke bort fra at det kan være greit å rulle inn til første spile nå og da, om ikke mer.

Jeg har vanskelig for å se at det skal bli noen bra revemarkering.. Alle spilene på mitt seil er i akterliket..

Men, sømmene i seilet er det lett å bruke som markering, seilet mitt er sydd trioptimalt.

Link to post
Share on other sites

Når trenger man egentlig reve en selvslående fokk? Blåser det så mye at den er for stor er det kanskje greit å vurdere en dedikert stormfokk?

Dette er grunnen til eg ynskjer ny revbar fokk. Den gamle er ikkje noko sæleg når ho blir rulla inn. Fungerer greitt på romme kurser, men på kryss blir seilet for djupt i mykje vind. Har mastheadrigg, så eg får ein sjølvslåarfokk av rimleg bra størrelse. Som det er skreve ovanfor, kan det vere greitt å få reva denne ved enkelte høve. Aukar vinden opp mot 20m/s og om bølgene er litt uryddige, er det greitt å sleppe å gå på fordekk å sette stormseil. Er fullstendig klar over at ei hardvindsfokk eller ei stormfokk er eit betre alternativ i slik ver, men ofte ventar ein for lenge med å setje desse seila.

 

Såg på LundhSeil sine sider at dei har seil med vertikale spiler som fungerer som "revemerker". Korleis fungerer det å sette desse seila? Spilane må vel settast i etter at seilet er oppe og takast ut før det skal ned?

Link to post
Share on other sites

Fungerer greitt på romme kurser, men på kryss blir seilet for djupt i mykje vind.

Hovedgrunnen til at jeg har kjøpt ny selvslåer er at båten kom med et crosscut dakronseil originalt. Duken blir rett og slett for tøyelig, og seilet blir for dypt i kraftig vind. En bedre duk vil hjelpe betraktelig, og jeg har bestilt et seil med radialsydd laminatduk.

 

Til nå har jeg revet inn forseilet litt når jeg ikke har klart å stoppe blafring i akterlik. (Jeg har også klart å stoppe dette med barberhaul-lignende skjøting, men blir båten avfeldig så må det reves uansett.)

 

Hvor godt det fungerer med forseilet til Lundh vet jeg ikke. Når det gjelder spilene var de tidligere skøtet sammen i seksjoner, men nå er de visst full lengde og må trekkes ut før du tar ned seilet. Det er ingen lett operasjon når du er underveis, men greit nok når du ligger i en havn.

 

Det var nære på at jeg kjøpte seil fra Lundh, og det er ikke helt håpløst å ta en tur til Sverige for å løse eventuelle problemer med seil og rigg, men jeg fikk faktisk et litt billigere tilbud fra den lokale tekstilpusheren som kom og kontrollmålte riggen min for å være sikker på at seilene passer og som møter opp på brygga med nye seil litt senere i høst. Det er litt verre å få til med en bestilling fra andre land.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...