Jump to content

Sjark til vinterfiske


Cormate27

Recommended Posts

Jeg går svanger med tanken om å kjøpe en sjark til vinterfiske. Ser at du kan få en tresjark på 22-27 fot som SER bra ut på BILDER for 50-100 000.-. De fleste jeg har sett så langt har Sabb motorer på 20-30 Hk og hydraulisk gir. Spørsmålet er selvsagt om jeg blir stående med hodet ned i motoren det meste av vinteren, i stedet for å ha fiskesnøret i sjøen, eller om jeg må fiske og øse om hverandre. Min erfaring med båt er kun plast og nyere dieselmotorer. så spørsmålet blir ganske enkelt: blir fisking om vinteren min nye hobby, eller blir det mest reparering?

Link to post
Share on other sites

...... De fleste jeg har sett så langt har Sabb motorer på 20-30 Hk og hydraulisk gir. Spørsmålet er selvsagt om jeg blir stående med hodet ned i motoren det meste av vinteren, i stedet for å ha fiskesnøret i sjøen...

Snakker av erfaring. Har nå den 3. båten med Sabb-motor. Faktisk var det slik at Sabb-motor var en betingelse, når jeg byttet båt, nå sist! Noe av det mest solide som har blitt produsert her på berget.

 

G-modell: 1-sylindret, 10hk - selve grunnmodellen som ble produsert fra midten av 50-tallet frem til noen-og-nitti! "rist-meg-hjem-motoren" :wink:

 

2G: 2-sylindret, 18-22hk - selveste "arbeidshesten" - du må skyte'n skal du ødelegge den!

 

2H: 2-sylindret, 16-18hk - en noe lettere utgave som ble produsert

 

2J: 2-syl. 30hk. Samme som 2G, men med større boring i sylinderet (100mm isteden for 90mm) Kremmotoren!

 

Det du skal passe på, er å få en som er ferskvannskjølt, med utvendig kjølesløyfe og helst med tørr eksos. Da har du en problemfri vintermotor. El. gløding bør du også ha.

 

Prøv å se etter motorer som er produsert etter 1975 - da har motoren millimetergjenger på bolter og slikt. Før 1975 var det tommemål på alt det der.

 

Timeantall forteller litt om bruken av motoren. Pass også på å få en motor med 90-graders omstyring. Skygg unna det de kaller for fiskeri-omstyring eller 4-og-en-kvart-omstyring. Du kommer til å sveive deg ihjel!

 

Vedlikehold på Sabb er såre enkelt. Brukermanualen er utpreget gjør-det-selv med enkle midler. Deletilgang er bra.

 

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Gamlefar i huset har vært fisker i alle sine arbeidsdager..

Han stoler ikke på noen annen motor. Hadde en 2G 22hk på sjarken.

Jeg har aldri sett at han har skrudd på dem, bortsett fra vanlig vedlikehold.

Bråker og rister som bare det, men visstnok lite problem med dem.

Ville kanskje holdt meg unna en sylinder motoren. Den rister visstnok noe ekstremt.....

Link to post
Share on other sites

....... Har hatt to feilslag sidan 1982.

TO feilslag på 24 år!!

 

:wink: Mandagsmotor, det da........ :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kjenner du til Sabb motor med hydraulisk gir, og hvilket problemer som er mest "vanlig"?

Tror ikke det er mange Sabber med hydraulisk gir å se! Svært få Sabber er levert med vanlig gir, bortsett fra livbåtmotorer og noe få hjelpemotorer i seilbåter. Så å si alle Sabber kommer med den berømte Sabb-omstyringen.

 

Mulig at du i annonsene har sett noen som har hydraulisk overføring på omstyringen (økning og minskning på stigningen til den vribare propellen), og det er det ikke noen problemer med. Ikke noe "leamikk" som går i stykker der.

 

 

:o)

 

:seeya:SABB rules! :wink:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det der med at spesiellt G-modellen skal riste så fælt - vel, jeg har en teori om det.

 

I utgangspunktet er dette jo en én-sylindret motor. Alle 1-syl dieselmotorer rister, det ville vært rart ellers. Dette er ren fysikk!

 

Sabben (denne G-modellen) har faktisk en patentert løsning som består av kontravekter som sviver, motsatt vei (??) rett innenfor (i bakkant) av svinghjulet og som tar av noe av bevegelsen i motoren.

 

Og en Sabb som er montert forskriftsmessig, vel å merke, er ikke så himlandes mye værre enn f. eks. en 1-syl. Yanmar. Min påstand!

 

Min teori om Sabbens dårlig rykte, når det gjelder ristingen, er at det finnes så mange av den. Og de lever jo så lenge! Mange hundre motorer fra 50-60 tallet har faktisk overlevd selve trebåten, dermed står folk igjen med en dieselmotor i naustet. På nord-vestlandet står det en slik en i annethvert naust!

 

Min påstand! Motoren brukes om igjen og flyttes over i en (nygammel) trebåt. Og siden det er en såpass enkel motor, så installerer folk den selv, uten å ta tilstrekkelig hensyn til korrekt montering.

 

Derav dette rykte om ristingen, folkens........uforstand, ikke noe mer!

:seeya:

SABB rules! :wink:

 

 

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Walter_S sin flotte hjemmeside full av inspirerende bilder og hans betraktninger rundt motor og båt har satt sjark-kjøpet i gang... Reiser til Bergen om 14 dager for å sjekke ut et lovende objekt. Hvis ikke båten har noen skjulte feil og mangler, blir det en sjark til i Oslofjorden i vinter.

Takk for alle innspill, og stakkars den torsken som tør å bevege seg innenfor Drøbaksundet denne vinteren :wink:

Redigert av Cormate27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... og stakkars den torsken som tør å bevege seg innenfor Drøbaksundet denne vinteren

He-he! :lol:

 

Torsken har ikke nubbesjangs. Den kommer ikke så langt som til Drøbaksundet en gang - :wink: Vi tar'n her ved Hvaler - d.v.s. vi slenger ut igjen alt som er under 2 kilo.......... :cool:

 

Lykke til,Cormate27 - hold oss orientert om hvordan det går med Vestlands-sjarken, eventuell!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

He-he! :lol:

Vi tar'n her ved Hvaler - d.v.s. vi slenger ut igjen alt som er under 2 kilo.......... :cool:

Da får jeg nøye meg med 2-kilos fisk..., det er helt greit, det er ikke plass til større fisk i den største kjelen min allikevel :smiley:

 

 

hold oss orientert om hvordan det går med Vestlands-sjarken, eventuell!

:seeya:

Tilbakemelding kommer når vi er tilbake fra Vestlandet, kanskje med spørsmål om tips til hvem som kan frakte sjarken hjem :cheers:
Link to post
Share on other sites

Da får jeg nøye meg med 2-kilos fisk..., det er helt greit, det er ikke plass til større fisk i den største kjelen min allikevel :smiley:

Du må nok rydde plass i kjelleren. Det var en reportasje i lokalavisen (Amta), eg husker ikke om det var sist vinter eller vinteren før. I alle fall handlet reporttasjen om en kar som hadde tatt en torsk på 22 kg :eek: på stang på brygga i Drøbak! Nei, det var ikke i begynnelsen av april jeg leste dette....
Link to post
Share on other sites

traust,den sjarken du hadde link til syntes jeg var dyr,der var jo kunn treverk,hvis det er mulig bør en tresjark være selvlensende med alu dekk.(eller plast til nøds) det bør også være alu hus,og selvsagt må den være kravellbygget,ikke klinket .Til en pris rundt ca 100 000 får man en slik sjark som jeg har skissert,selvsagt med en sabb,kanskje også en 30 hk.Styr unna klinket sjark.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...