Cormate27 Startet 8.September.2006 Del på Facebook Startet 8.September.2006 Jeg går svanger med tanken om å kjøpe en sjark til vinterfiske. Ser at du kan få en tresjark på 22-27 fot som SER bra ut på BILDER for 50-100 000.-. De fleste jeg har sett så langt har Sabb motorer på 20-30 Hk og hydraulisk gir. Spørsmålet er selvsagt om jeg blir stående med hodet ned i motoren det meste av vinteren, i stedet for å ha fiskesnøret i sjøen, eller om jeg må fiske og øse om hverandre. Min erfaring med båt er kun plast og nyere dieselmotorer. så spørsmålet blir ganske enkelt: blir fisking om vinteren min nye hobby, eller blir det mest reparering? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Regn med at det kan bli begge deler. Se opp for råte! Skulle gjerne meldt meg på som mannskap. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Cormate27 Svart 8.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2006 Kjenner du til Sabb motor med hydraulisk gir, og hvilket problemer som er mest "vanlig"? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 For 50-100' kan du fråtse lenge i frysedisken på rema! Sitér dette innlegget Link to post
Cormate27 Svart 8.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2006 Det er selvsagt et godt poeng, men det blir liksom ingen hobby av det. Planen var å bruke fiskingen som "mental-pleie", noe som er komplett umulig å få til i en REMA butikk... Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 For 50-100 tusen burde det være mulig å få en helt utmerket tresjark til vinterfiske. Sabbmotorene bare går og går (og rister som bare tusan), men driftsssikre er de. Ville ikke vært spesielt betenkt mhp repasjoner. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Vel, kan bare snakke for egene observasjoner, men tror ikke det er Sabb-motorene du skal være mest urolig for. Hadde to bestefarer som begge var fiskere og hadde sjarker med Sabb-motorer. Kan ikke huske en eneste gang at det skrudde på dem, så der var det nok mer enn nok fisking. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Walter_S Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 ...... De fleste jeg har sett så langt har Sabb motorer på 20-30 Hk og hydraulisk gir. Spørsmålet er selvsagt om jeg blir stående med hodet ned i motoren det meste av vinteren, i stedet for å ha fiskesnøret i sjøen... Snakker av erfaring. Har nå den 3. båten med Sabb-motor. Faktisk var det slik at Sabb-motor var en betingelse, når jeg byttet båt, nå sist! Noe av det mest solide som har blitt produsert her på berget. G-modell: 1-sylindret, 10hk - selve grunnmodellen som ble produsert fra midten av 50-tallet frem til noen-og-nitti! "rist-meg-hjem-motoren" 2G: 2-sylindret, 18-22hk - selveste "arbeidshesten" - du må skyte'n skal du ødelegge den! 2H: 2-sylindret, 16-18hk - en noe lettere utgave som ble produsert 2J: 2-syl. 30hk. Samme som 2G, men med større boring i sylinderet (100mm isteden for 90mm) Kremmotoren! Det du skal passe på, er å få en som er ferskvannskjølt, med utvendig kjølesløyfe og helst med tørr eksos. Da har du en problemfri vintermotor. El. gløding bør du også ha. Prøv å se etter motorer som er produsert etter 1975 - da har motoren millimetergjenger på bolter og slikt. Før 1975 var det tommemål på alt det der. Timeantall forteller litt om bruken av motoren. Pass også på å få en motor med 90-graders omstyring. Skygg unna det de kaller for fiskeri-omstyring eller 4-og-en-kvart-omstyring. Du kommer til å sveive deg ihjel! Vedlikehold på Sabb er såre enkelt. Brukermanualen er utpreget gjør-det-selv med enkle midler. Deletilgang er bra. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Tom J. Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Gamlefar i huset har vært fisker i alle sine arbeidsdager.. Han stoler ikke på noen annen motor. Hadde en 2G 22hk på sjarken. Jeg har aldri sett at han har skrudd på dem, bortsett fra vanlig vedlikehold. Bråker og rister som bare det, men visstnok lite problem med dem. Ville kanskje holdt meg unna en sylinder motoren. Den rister visstnok noe ekstremt..... Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Har Sabb G motor frå 1966. Måtte skifte topp i 1984. Har hatt to feilslag sidan 1982. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Kjøp sabb - sjekk råte. Du skulle kjøpt hosn Walther! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 ....... Har hatt to feilslag sidan 1982. TO feilslag på 24 år!! Mandagsmotor, det da........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
carmina Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Ja, fekk sjokk begge gangene -. Sitér dette innlegget Link to post
Carnot Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 En annen fordel med Sabb'en er dieselforbruket - med full spiker/agressiv marsjfart slurper min type G beskjedne 1,5 liter i timen. Men ri-ri-rister gjør det jo Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Til prisen du nevner burde du kunne få en ok plastsjark. Mener jeg har sett mange ok sjarker i tre til halve prisen av det du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Hadde du bodd litt mer sentralt, kunne du overtatt en 20 fots tresjark med en 10 hk sabb, for en liten titusenlapp. Synd du bor så avsides Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 (redigert) Kjenner du til Sabb motor med hydraulisk gir, og hvilket problemer som er mest "vanlig"? Tror ikke det er mange Sabber med hydraulisk gir å se! Svært få Sabber er levert med vanlig gir, bortsett fra livbåtmotorer og noe få hjelpemotorer i seilbåter. Så å si alle Sabber kommer med den berømte Sabb-omstyringen. Mulig at du i annonsene har sett noen som har hydraulisk overføring på omstyringen (økning og minskning på stigningen til den vribare propellen), og det er det ikke noen problemer med. Ikke noe "leamikk" som går i stykker der. :o) SABB rules! Redigert 8.September.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Mulligan Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Men ri-ri-rister gjør det jo Det eneste som står stille i en båt med Sabbmotor er stempelet. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 (redigert) Det der med at spesiellt G-modellen skal riste så fælt - vel, jeg har en teori om det. I utgangspunktet er dette jo en én-sylindret motor. Alle 1-syl dieselmotorer rister, det ville vært rart ellers. Dette er ren fysikk! Sabben (denne G-modellen) har faktisk en patentert løsning som består av kontravekter som sviver, motsatt vei (??) rett innenfor (i bakkant) av svinghjulet og som tar av noe av bevegelsen i motoren. Og en Sabb som er montert forskriftsmessig, vel å merke, er ikke så himlandes mye værre enn f. eks. en 1-syl. Yanmar. Min påstand! Min teori om Sabbens dårlig rykte, når det gjelder ristingen, er at det finnes så mange av den. Og de lever jo så lenge! Mange hundre motorer fra 50-60 tallet har faktisk overlevd selve trebåten, dermed står folk igjen med en dieselmotor i naustet. På nord-vestlandet står det en slik en i annethvert naust! Min påstand! Motoren brukes om igjen og flyttes over i en (nygammel) trebåt. Og siden det er en såpass enkel motor, så installerer folk den selv, uten å ta tilstrekkelig hensyn til korrekt montering. Derav dette rykte om ristingen, folkens........uforstand, ikke noe mer! SABB rules! Redigert 8.September.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Cormate27 Svart 8.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2006 (redigert) Walter_S sin flotte hjemmeside full av inspirerende bilder og hans betraktninger rundt motor og båt har satt sjark-kjøpet i gang... Reiser til Bergen om 14 dager for å sjekke ut et lovende objekt. Hvis ikke båten har noen skjulte feil og mangler, blir det en sjark til i Oslofjorden i vinter. Takk for alle innspill, og stakkars den torsken som tør å bevege seg innenfor Drøbaksundet denne vinteren Redigert 8.September.2006 av Cormate27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 .... og stakkars den torsken som tør å bevege seg innenfor Drøbaksundet denne vinteren He-he! Torsken har ikke nubbesjangs. Den kommer ikke så langt som til Drøbaksundet en gang - Vi tar'n her ved Hvaler - d.v.s. vi slenger ut igjen alt som er under 2 kilo.......... Lykke til,Cormate27 - hold oss orientert om hvordan det går med Vestlands-sjarken, eventuell! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Cormate27 Svart 8.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2006 He-he! Vi tar'n her ved Hvaler - d.v.s. vi slenger ut igjen alt som er under 2 kilo.......... Da får jeg nøye meg med 2-kilos fisk..., det er helt greit, det er ikke plass til større fisk i den største kjelen min allikevel hold oss orientert om hvordan det går med Vestlands-sjarken, eventuell! Tilbakemelding kommer når vi er tilbake fra Vestlandet, kanskje med spørsmål om tips til hvem som kan frakte sjarken hjem Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 Da får jeg nøye meg med 2-kilos fisk..., det er helt greit, det er ikke plass til større fisk i den største kjelen min allikevel Du må nok rydde plass i kjelleren. Det var en reportasje i lokalavisen (Amta), eg husker ikke om det var sist vinter eller vinteren før. I alle fall handlet reporttasjen om en kar som hadde tatt en torsk på 22 kg på stang på brygga i Drøbak! Nei, det var ikke i begynnelsen av april jeg leste dette.... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.September.2006 Del på Facebook Svart 8.September.2006 er det selvlensende dekk i sjarken du ser på? Jeg kom over en slik fin båt nå på finn.no tilsalgs i finnmark. Kjøpte nesten en slik sjark for noen år siden, med originalt styrehus i tre og uten noe aluminium. Jeg var en tulling som ikke kjøpte den usett, det var noen andre som gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
alnorbåt Svart 9.September.2006 Del på Facebook Svart 9.September.2006 traust,den sjarken du hadde link til syntes jeg var dyr,der var jo kunn treverk,hvis det er mulig bør en tresjark være selvlensende med alu dekk.(eller plast til nøds) det bør også være alu hus,og selvsagt må den være kravellbygget,ikke klinket .Til en pris rundt ca 100 000 får man en slik sjark som jeg har skissert,selvsagt med en sabb,kanskje også en 30 hk.Styr unna klinket sjark. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.