Jump to content

Sjark til vinterfiske


Cormate27

Recommended Posts

Tre og aluminium er ikke noen heldig kombinasjon, da man risikerer lutråte i treverket. Viser seg først som hvite saltutslag, og i verste fall går trevirket under vannlinjen i oppløsning innenfra. Jeg for min del ville ha foretrukket en i kun trevirke. Men selvlensende dekk er en absolutt fordel når man fisker, ingen tvil om det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

er det selvlensende dekk i sjarken du ser på?

Ja, det er selvlensende dekk og overbygg i aluminium.

 

Tre og aluminium er ikke noen heldig kombinasjon, da man risikerer lutråte i treverket.

Mener du at det er lite man kan gjøre for å unngå at dette skjer? Jeg har liten erfaring med trebåter, så jeg må jo spørre litt.... :wink:

Link to post
Share on other sites

traust,den sjarken du hadde link til syntes jeg var dyr,der var jo kunn treverk,hvis det er mulig bør en tresjark være selvlensende med alu dekk.(eller plast til nøds) det bør også være alu hus,og selvsagt må den være kravellbygget,ikke klinket .

Snakker du utifra erfaring nå eller synsing. Jeg hadde på begynnelsen av 90 tallet en tresjark fra 1968. Selvsagt med en saab. Denne hadde dekk i tre og styrehus av tre, ingen spor av råte noen plass. Den var klinket, dette er den eneste påstanden din jeg kan si meg enig i da kravellbygg letter vedlikeholdet såfremt ikke sømmene er forsenket og proppet. Ellers så går det hele tilbake til vedlikehold og hvordan dette har blitt utført. En annen ting er jo at på en eldre tresjark har ikke alu og plast noen som helst å gjøre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

der var jo kunn treverk

det er jo sjarmen, selvlensende tredekk og lukten.

 

nå hadde jo denne aluminium på styrehustaket ihvertfall, det er jo overbygget som råtner først.

 

Ellers ville jeg vært forsiktig med en tresjark som har kledd inn dekket i aluminum, man kommer ikke til om det begynner å skje noe med treverket. Aluminiumen vil også være fuktig på baksiden av og til pga kondens.

Link to post
Share on other sites

Mener du at det er lite man kan gjøre for å unngå at dette skjer?

Etter hva jeg har forstått er det viktig å isolere aluminiumen fra treverket med tykk gummi for å begrense dette. Nå er ikke dette nødvendigvis noe veldig utbredt problem, men etter hva jeg har forstått så er dette noe som viser seg hyppigere på båter med aluminiumsoverbygg enn de i rent tre. For ivrig bruk av anoder på trebåt kan også gi samme problemet. Så hvis båten ser greit vedlikeholdt ut ellers, så er dette bare noe man bør følge litt med på..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg skal være enig i at klavert skrog er bedre og penere enn klinket. Men det er vanskelig å finne en sjark i denne størrelsen og prisklassen med klavert skrog.

 

Kan også hende man sparer seg litt arbeid med alu-dekk så lenge man har båten, men som Skipper Worse så treffende sier; en dårlig dag i båten er bedre enn en god dag på jobben :flag:

Link to post
Share on other sites

grunnen til at jeg ønsker å ha alu.dekk og overbygg er at det letter vedlikeholdet,det er overbygget som først begynner å rotne og skape problemer hvis det er av tre.Det er selvsagt fint med rent tre men det er etter mitt syn lite praktisk.Har hatt to tresjarker før,den ene med alu dekk og overbygg og den andre plastret begge plasser,dette skjedde på et verft,det må selvsagt gjøres ordentlig,så dette er ikke bare synsing,men en realitet.Har man dessuten tredekk blir det ganske glatt og bevege seg på i dårlig vær og med fiskeslo på dekk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nei, men eg mistet oljetrykket på gearet mitt ein gang, og då holdt da på å verta dyrt!! Var ei slange som sprakk og løsna frå gearet medan eg var i ferd med å leggja te kai. Hadde nett vore ute i ganske tung sjø, så eg hadde jo flaks at eg var kommen te lands før da skjedde, men eg var jo nær ved å treffa kaien med 4-5 knops sig i båten. Hadde nett begynt å redusera pitchen, og so plutseleg so forsvant all motstand, og propellen spant med nøytral vridning. Motoren er ein Sabb M4.130 motor med eit HVP-15 gear. Eit ypperleg gear til fiske og finmanøvrering, men f**n so dyrt å reparera på :cryin: Sabb'en e bra han, så lengje han veit å oppføra seg :wink: ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...