Jump to content

Totalt utladet batteri - ødelagt ?


nab

Recommended Posts

Hei.

Når jeg skulle sjekke lensepumpa i dag, så var den "død", og det viste seg at slangen var tett og pumpa hadde gått til batteriet var tomt. Når jeg målte det ubelastet så var det 0,1 Volt. Batteriet er et "Biltema" Gel-batteri som er ca. 1 1/2 år. Mitt spørsmål er : Er det blitt ødelagt pga. utladingen, eller er det håp om at det har overlevd ? Det er vel 4 dager siden sist jeg var i båten, og jeg vet ikke når dette skjedde.

PS. Jeg har en ekstra pumpe på et annet batteri, så båten flyter...

Link to post
Share on other sites

Hvis du får ladet det kjapt opp igjen kan det ha overlevd, men sannsynligheten er stor for at det har fått seg en knekk. Gelbatterier skal imidlertid tåle slike utladninger bedre enn vanlige etter hva jeg har forstått, så det er da håp!

 

Få det på lading så fort som mulig, så har du i alle fall berget det som berges kan!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tro det eller ei, men det kan faktisk gå bra selv om alle odds sier det motsatte. Jeg klarte også å tappe forbruksbanken min ned til ca 0 volt for noen år siden, men batteriene fungerte ok igjen etter at jeg fikk ladet dem opp.

 

Om kapasiteten ble den samme som før vet jeg ikke, men batteriene fungerte hvertfall tilfredsstillende.

 

Det jeg slet med var å få ladet dem opp igjen. En lader som har litt IQ vil nekte å jobbe med et slikt batteri. Måtte derfor bruke en dum lader, som klarte å lade i ca 30 sekunder før den gikk varm og ga seg. Så var det på'n igjen og igjen og igjen, og etterhvert begynte spenningen sakte å stige, og laderen holdt ut litt lenger for hver gang. Da spenningen var oppe i ca 9 volt overlot jeg batteriet til den smarte laderen ombord, og gjentok den samme prosessen på neste batteri.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, og godt nyttår alle sammen. :newyearsign::newyearsign:

 

Jeg løfter denne tråden, da jeg har fått problemer med mine (nesten) nye batterier.

 

Har 2 batterier fra Biltema, 95 Ah, vedlikeholdsfrie. Var ombord i båten i romjulen for å etterlade dem, men de tok ikke imot lading. Målte spenning og den var nede på 1,6 V.

Da disse er vedlikeholdsfrie, kan jeg ikke få målt syrevekten. De har stått koplet til, med hovedbryter "på", og da sannsynligvis blitt tappet gradvis av en gassalarm og diverse varsel lamper i kontroll panelet.

Leste dette innlegget og har prøvd det som Lasse foreslår med en "dum" lader, men jeg tror jaggu den gikk istykker gitt, det er ikke liv i den nå lenger (6 A)

Det jeg lurer på nå er om de kan være kortsluttet på en eller annen måte? (alle kurser påkoplet er beskyttet med sikringer)

Noen som vet hvordan dette måles eller har andre ideer på hva som har skjedd/hva jeg kan gjøre?

 

Nevner at batteriene er fra 1/6-06 og 1/7-05.

 

Mvh,

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Tro det eller ei, men det kan faktisk gå bra selv om alle odds sier det motsatte. Jeg klarte også å tappe forbruksbanken min ned til ca 0 volt for noen år siden, men batteriene fungerte ok igjen etter at jeg fikk ladet dem opp.

Jeg har hatt nøyaktig samme opplevelse. En kortslutning tappet batteriene like ned til 0,8V men etter skikkelig opplading har de funket fint som bare det i ett og et halvt år etterpå. Laderen er en Ctek Multi XS 25000; kan hende er det dennes fabelaktige funksjonalitet som skal ha æren?

 

Carmencita, batterienes veier er ofte uransakelige, så det kan utmerket godt hende at de er kaputt selv om de er relativt nye. Det beste er å koble fra absolutt alt dvs. fjerne polskoene og så gå på med lader og dødsforakt (glem ikke knallgassen :eek:)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei carmencita. :newyearsign:

I mitt tilfelle så hadde jeg batteriet tilkoblet et solcellepanel (ca. 2 Ampere) i noen timer, slik at spenningen var oppe i ca. 10 Volt, koblet deretter på en Biltema lader i et par døgn. Jeg sjekket batteriet etter et par måneder i opplag, og det hadde fortsatt en hvilespenning på 12,67V.

Hvis du har en 12V strømforsyning (eller lader) som tåler kortslutning, så kan du ha på denne noen timer og sjekke om spenningen begynner å stige. Hvis du kommer opp i ca. 10V så kan du koble på en vanlig lader. Hvis ikke laderen tåler tilnærmet kortslutning, så kan du jo koble en 12V glødelampe (effekt avhengig av laderens maks. strøm, 21 eller 55W burde gå bra) i serie med laderen slik denne ikke blir overbelastet, inntil spenningen på batteriet er ca. 10V.

Nå spørs det jo hvor lenge batteriene dine har vært utladet, jo lengre-jo verre. Mitt hadde bare vært tomt i et par dager. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Her var det mange ulike erfaringer. Åtappe ned ett batteri har ingen betydning for batteriet annet enn at frysepungtet stiger, viss batteriet ikke har vært utsatt for frost mens det var strømtomt er det like fint. Noen hestekur fra apotek er bare tull, dessuten kan og skal man ikke etterfylle gel.batteri, på andre batterier er det KUN destilert vann og intet annet som skal fylles på.

Når du førs har kommet dit hen at du har ett utladet batteri er det bare en ting å gjøre: Ta ut batteriet, eller koble fra alle kabler, rengjør og fyll opp væskefylte batteri med DESTILERT VANN og sett på en skikkelig lader, her holder det ikke med en 6A lsder til kr.300.- Men en skikkelig lader som kan gi en 15-20 A og start rolig la laderen jobbe med 5-6 A i lang tid, gjerne to til tre døyn. Ikke no problem. Lykke til :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen og takk for svar,

Jeg var ute for en stund siden og målte spenningen på det batteriet jeg har hatt den "dumme" laderen på. Det viste nå 11,64V, så jeg har nå satt på en kraftigere, intelligent lader (15 A) for å se om jeg kan få det helt opp :yesnod: . Det jeg synes er merkelig er at når jeg måler direkte på den "dumme" laderen med multimeteret, så viser den en ladespenning på ca. 0,19 V. Men den har jo fått "pushet" inn noen volter i batteriet.

Vel, har nå satt den på det andre batteriet, så jeg får se om ikke flaksen er med meg der også :lol:

Mvh,

Carmencita

Redigert av carmencita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En lader må ha motstand for å lade, et multimeter og ett tomt batteri har veeeeeeeeeldig lav motstand, derfor lader med trøkk.

By the way, når du nå har fått opp spenningen såpass kan du lade med full effekt. Tenk på om du har fått start nå og dynamoen skulle forsynt batteriet ditt, da har den ladet for fullt. Men lading over tid er beste lading.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen, nå har jeg fått en hvilespenning etter lading på 12,8 V på det første batteriet :cool: men det andre fikk jeg ikke til.

Dro til Biltema for å få noen råd, og de tok batteriet og kjørte en test på det.

Det viste seg at batteriet hadde "for stor motstand" og var ikke mulig å lade, så da sa fyren i butikken at det eneste å gjøre var å skrape det, og så gikk han og hentet ett nytt ett til meg :yesnod:

 

Nå skjønner jeg hvorfor strøm kapasiteten var så dårlig i sommer :confused:

 

Men jeg synes det var bra service av Biltema :flag:

 

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Uansett hva folk måtte si..

Batterier får seg en knekk etter en fullstendig utlading, men det er nesten alltid mulig å berge det for en stund til.

 

I utgangspunktet vil da ikke batteriet ta imot lading, men her har man et bra triks!

 

Man kobler ganske enkelt ei lyspære i PARALLELL med batteriet, da ser laderen et batteri med mindre motstand, og starter ladejobben..

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nei ikke nødvendig vis. men levetiden blir betydelig kortere.

jeg tror at slik som kobler ut batteriet ved lav spenning hadde vert noe.

kjøpte en slik på biltema til å koble til sig-uttak til kjøleskapet og håper det virker!

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

:newyearsign: , eg også har kjøpt ny marin batteri på 100 ah hos biltema idag, da eg skulle montere i båten fant eg ut at den var ikke full ladet, så eg måtte lade. så eg skal se i morgen om den er full ladet, er det normalt at eg må lade opp siden den er ny :confused:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

Bly/syre batterier har bare en grunnladning (tørrladning) av ca. 75% hvis de er nye.

Fullstendig oppladning er altså nødvendig, så snart man fyller batteriene med syre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva folk måtte si..

Batterier får seg en knekk etter en fullstendig utlading, men det er nesten alltid mulig å berge det for en stund til.

 

 

Uansett, hva annonyme mennesker som ikke tør stå frem med sin identitet og stå for sine meninger, mener så tar ikke batteri skade av en utladning. Skaden kan komme når det er utladet og da ved kulde eller feil behandling ved opplading igjen. Basta!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...