Jump to content

Totalt utladet batteri - ødelagt ?


nab

Recommended Posts

Uansett, hva annonyme mennesker som ikke tør stå frem med sin identitet og stå for sine meninger, mener så tar ikke batteri skade av en utladning. Skaden kan komme når det er utladet og da ved kulde eller feil behandling ved opplading igjen. Basta!

 

Nok en sånn fjøsnisse som mener at en mening er mindre verdt fordi man er Anonym ja.. Er du no mindre anonym selv? Neppe!

 

Et vanlig blybatteri TAR skade av å tømmes helt, det er noe de lærde er enige om, og har vært enige om i mange år.

Men klart, du vet vel bedre..

Link to post
Share on other sites

batteri skade av en utladning. Skaden kan komme når det er utladet og da ved kulde eller feil behandling ved opplading igjen. Basta!

 

Godt sagt Steinar S!

 

Batterier er som regel kass etter utlading.men riktig lading og god behandling varer batteriene i mange år! :smiley:

Redigert av Hilmar2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Det Anonym og Catano sa er riktig.

Hvert eneste utladning på lavere enn 11,6 Volt er skadelig for bly/syre-batterier fordi

på den grensen begynner batterier med sulfatering.

Det betyr ikke at batterier blir ubrukelige med det samme, men sulfatering kann ikke repareres.

Så er den første skade allerede veien til vidre skader og derfor skal batterier alltid holdes på bra ladningstilstands.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bly-syre batterier kan ta skade av dyp utladning. Dette fordi materialet i platene endre seg som medfører mekaniske spenninger i platene som igjen medfører at de kan forandre formen som igjen medfører at de både kan komme i kontakt med hverandre (kortslutning) eller miste material som så samler seg i bunnen og - siden det mangler - reduserer kapasiteten og når materialet i bunnen blir veldig mye også kortslutter platene.

 

Men mye av dette er "kan" og uansett er det mye tilfeldighet hvor stor effekten er.

 

Wikipedia om bly-syre batterier.

Link to post
Share on other sites

Nok en sånn fjøsnisse som mener at en mening er mindre verdt fordi man er Anonym ja..

 

Nå vet ikke jeg hva definisjonen på en fjøsnisse er men

faktisk så mener jeg det, står du som anonym så anser jeg deg som en person som slenger ut påstander uten å ta ansvar for dem.

 

Er du no mindre anonym selv? Neppe!

 

Jeg står her med fult navn, open e-post og har ingen ting å sjule

 

Et vanlig blybatteri TAR skade av å tømmes helt, det er noe de lærde er enige om, og har vært enige om i mange år.

Men klart, du vet vel bedre..

 

Ja faktisk tør jeg påstå det, jeg har jobbet med batterier i over tretti år, 12 og 24 volt, bor midt i norge og vet hva kong vinter forlanger av batterier. Har hatt ansvaret for at 140 enheter skulle starte hver morgen så bare lær meg du.....

Link to post
Share on other sites

Det rare er at:

 

Jeg kom til å lade ut batteriene min helt ved en feiltagelse - 0 volt og kaldt som bare det midt på vinteren. Slik sto de i flere dager før jeg oppdaget fadesen. Jeg var sikker på at batteriene ikke kunne reddes men stikk i strid med all ekspertise viste det seg at de fungerte helt normalt igjen etter opplading.

 

Hvorfor? Aner ikke, men det var hvertfall ikke noe feil på batteriene. Normal syrevekt, normal hvilespenning og fullt brukbare.

Sikkert ikke like bra som før, men jeg merken ingen forsjell.

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Det Anonym og Catano sa er riktig.

Hvert eneste utladning på lavere enn 11,6 Volt er skadelig for bly/syre-batterier fordi

på den grensen begynner batterier med sulfatering.

Det betyr ikke at batterier blir ubrukelige med det samme, men sulfatering kann ikke repareres.

Så er den første skade allerede veien til vidre skader og derfor skal batterier alltid holdes på bra ladningstilstands.

 

:seeya:

Jørg

 

Skal vi begynne å snakke om sulfatering så må man også nevne alder. Ett batteri har en normal levetid på 5-7 år, viss vedlikeholdet og bruken er etter boka så har du et batteri i 10 år uten problem. Men hva med kapasitet?

Jo større sulfatering jo lavere kapasitet. Men det vet ikke den vanlige forbruker noe om, starter bil/båt så er han fornøyd. Sulfateringsgraden øker etter belastninger og alder, går fortere eller senere alt etter vedlikeholdet og til slutt får du kortslutning i batteriet eller en"død" selle.

Denne tråden startet med nye batterier og jeg vil fremdeles påstå at dette ikke skadet det nye batteriet noe nevneverdig, heller ikke at det fekk en knekk. Skaden og eller knekken vil oppstå ved feil oppbevaring/lading etter at det er utladet. Det hadde vært noe annet har vi snakket om batterier på fem seks år.....

Link to post
Share on other sites

Kom bare til å tenke på en liten ting. Jeg kjørte gelenderwagen 300 for noen år siden, og i dem hadde vi gelbatterier. Det hente stadigvekk at batteriene var tomme og da måtte de sendes til oslo for å "fikses." Skulle tro det var dyrt å sende og reparere fra tromsø til oslo og tilbake igjen.

 

 

Hilsen

Jørn

Link to post
Share on other sites

Skal vi begynne å snakke om sulfatering så må man også nevne alder. Ett batteri har en normal levetid på 5-7 år, viss vedlikeholdet og bruken er etter boka så har du et batteri i 10 år uten problem. Men hva med kapasitet?

Jo større sulfatering jo lavere kapasitet. Men det vet ikke den vanlige forbruker noe om, starter bil/båt så er han fornøyd. Sulfateringsgraden øker etter belastninger og alder, går fortere eller senere alt etter vedlikeholdet og til slutt får du kortslutning i batteriet eller en"død" selle.

Denne tråden startet med nye batterier og jeg vil fremdeles påstå at dette ikke skadet det nye batteriet noe nevneverdig, heller ikke at det fekk en knekk. Skaden og eller knekken vil oppstå ved feil oppbevaring/lading etter at det er utladet. Det hadde vært noe annet har vi snakket om batterier på fem seks år.....

 

Sulfatering er da også en skade, og batterier tar altså skade av dyputlading, uansett! Hvor stor skade de tar av det er en helt annen sak.

Batterier på fem-seks års alder kan utmerket godt være tilnærmet like bra som nye..

 

Jeg byttet forøvrig batteri i min ene bil her i fjor sommer, det gamle orket ikke mer..

Dro det med inn til Sønnak eller hva nå sjappa i Brobekkveien heter, og de lurte fælt på hva for en antikvitet jeg kom med, og hvor jeg hadde funnet det..

"Det er batteriet til bilen min, og jeg fant det i motorrommet.. Vil ha nytt.."

For moroskyld sjekket de opp produksjonsdato, den viste seg å være i 1983.

 

Er visst ikke så ofte de får inn batterier som er godt over 20 år, men det hender, og da ALLTID fra biler med intelligent lading, ingen standard boschregulator der nei.

Link to post
Share on other sites

Skal vi begynne å snakke om sulfatering så må man også nevne alder. Ett batteri har en normal levetid på 5-7 år, viss vedlikeholdet og bruken er etter boka så har du et batteri i 10 år uten problem. Men hva med kapasitet?

Jo større sulfatering jo lavere kapasitet. Men det vet ikke den vanlige forbruker noe om, starter bil/båt så er han fornøyd. Sulfateringsgraden øker etter belastninger og alder, går fortere eller senere alt etter vedlikeholdet og til slutt får du kortslutning i batteriet eller en"død" selle.

Denne tråden startet med nye batterier og jeg vil fremdeles påstå at dette ikke skadet det nye batteriet noe nevneverdig, heller ikke at det fekk en knekk. Skaden og eller knekken vil oppstå ved feil oppbevaring/lading etter at det er utladet. Det hadde vært noe annet har vi snakket om batterier på fem seks år.....

Ja og nei, det er ikke bare avhengig av aldren av en batteri.

Ved en kort utladning under grensen skjer vel skjelden noe så særlig med batterier.

Skjelden, men ikke alltids.

Jeg har byttet mange batterier allerede som ha vært helt nye, men ble glemt for lenge før de ble ladet igjen.

 

Jeg er helt enig i at sjansen for totalt øddeleggelse er lite, hvis vi snakker om bare kort utladning.

Men hvis en batteri er ladet ut på lavere enn ca. 8 Volt så er den vanligvis allvorlig skadet.

Enda verre er det hvis en slik batteri ha stått i i noen dager eller flere uker igjen,

da er den faktisk død pga.sulfatering som går ganske rask ved slik forhold.

 

Ofte hjelper seg folk med desulfateringsapparater, som virkelig ofte også hjelper en stund.

Men ingen kan si hvor lenge at det går bra etterhvert og jeg ville ikke anbefale til å bruke en slik batteri på sjøen.

Hvis en slik batteri svikter andre gangen, så skjer dette ofte uten varsel, mitt i driften og med "totalt slutt".

Cellekortsluttningen er ikke noe pent, men det kan bli ganske dårlig så sant dynamoen lader samtidig.

 

Likevel og uansett, ingen skulle krangle unødvendigvis om det.

Heller ikke pga. en diskusjon som alltids går begge veier.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ett batteri har en normal levetid på 5-7 år, viss vedlikeholdet og bruken er etter boka så har du et batteri i 10 år uten problem.

Ja, dette ville jeg også bekrefte, Steinar.

Alt er avhengig av vedlikehold av batterier.

At batterier dør så tidelig som med 5 til 7 år peker bare på dårlig vedlikehold og ladning.

Jeg kan bare henvise til at ingen bil-, buss-, eller båtbatteri få optimalt ladning så sant det finnes W-regulering på dynamoet.

Hvis motoren bare går og går så hjelper det selvfølgelig, men hvor er det sånt untatt hos lastebil og drosje?

Dette forholdet er ikke bare klart siden Sterling og andre produsenter har lagt eksterne regulatorer.

En av dere, Pål Smith, har skrivet og propagandert mye om det allerede for mange mange år siden.

Bare en skam at ikke det er "pliktlektyre" på skolen allerede, fordi skaden som oppstår flertusenvis hvert år er stort pga. det.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...