nab Startet 11.September.2006 Del på Facebook Startet 11.September.2006 Hei. Når jeg skulle sjekke lensepumpa i dag, så var den "død", og det viste seg at slangen var tett og pumpa hadde gått til batteriet var tomt. Når jeg målte det ubelastet så var det 0,1 Volt. Batteriet er et "Biltema" Gel-batteri som er ca. 1 1/2 år. Mitt spørsmål er : Er det blitt ødelagt pga. utladingen, eller er det håp om at det har overlevd ? Det er vel 4 dager siden sist jeg var i båten, og jeg vet ikke når dette skjedde. PS. Jeg har en ekstra pumpe på et annet batteri, så båten flyter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.September.2006 Del på Facebook Svart 11.September.2006 Hvis du får ladet det kjapt opp igjen kan det ha overlevd, men sannsynligheten er stor for at det har fått seg en knekk. Gelbatterier skal imidlertid tåle slike utladninger bedre enn vanlige etter hva jeg har forstått, så det er da håp! Få det på lading så fort som mulig, så har du i alle fall berget det som berges kan! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.September.2006 Del på Facebook Svart 11.September.2006 Som skrevet, det har nok fått seg en liten knekk. Beibene (blondies) som lånte Jeep'en min for noen uker siden greide å kjøre batteriet dønn flatt. Etter start fra Viking og noen mils kjøring, funket det helt fint igjen. Eller det er i hvert fall såpass at jeg ikke kan oppdage noen svakhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 11.September.2006 Del på Facebook Svart 11.September.2006 Tro det eller ei, men det kan faktisk gå bra selv om alle odds sier det motsatte. Jeg klarte også å tappe forbruksbanken min ned til ca 0 volt for noen år siden, men batteriene fungerte ok igjen etter at jeg fikk ladet dem opp. Om kapasiteten ble den samme som før vet jeg ikke, men batteriene fungerte hvertfall tilfredsstillende. Det jeg slet med var å få ladet dem opp igjen. En lader som har litt IQ vil nekte å jobbe med et slikt batteri. Måtte derfor bruke en dum lader, som klarte å lade i ca 30 sekunder før den gikk varm og ga seg. Så var det på'n igjen og igjen og igjen, og etterhvert begynte spenningen sakte å stige, og laderen holdt ut litt lenger for hver gang. Da spenningen var oppe i ca 9 volt overlot jeg batteriet til den smarte laderen ombord, og gjentok den samme prosessen på neste batteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmencita Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Hei, og godt nyttår alle sammen. Jeg løfter denne tråden, da jeg har fått problemer med mine (nesten) nye batterier. Har 2 batterier fra Biltema, 95 Ah, vedlikeholdsfrie. Var ombord i båten i romjulen for å etterlade dem, men de tok ikke imot lading. Målte spenning og den var nede på 1,6 V. Da disse er vedlikeholdsfrie, kan jeg ikke få målt syrevekten. De har stått koplet til, med hovedbryter "på", og da sannsynligvis blitt tappet gradvis av en gassalarm og diverse varsel lamper i kontroll panelet. Leste dette innlegget og har prøvd det som Lasse foreslår med en "dum" lader, men jeg tror jaggu den gikk istykker gitt, det er ikke liv i den nå lenger (6 A) Det jeg lurer på nå er om de kan være kortsluttet på en eller annen måte? (alle kurser påkoplet er beskyttet med sikringer) Noen som vet hvordan dette måles eller har andre ideer på hva som har skjedd/hva jeg kan gjøre? Nevner at batteriene er fra 1/6-06 og 1/7-05. Mvh, Carmencita Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Tro det eller ei, men det kan faktisk gå bra selv om alle odds sier det motsatte. Jeg klarte også å tappe forbruksbanken min ned til ca 0 volt for noen år siden, men batteriene fungerte ok igjen etter at jeg fikk ladet dem opp. Jeg har hatt nøyaktig samme opplevelse. En kortslutning tappet batteriene like ned til 0,8V men etter skikkelig opplading har de funket fint som bare det i ett og et halvt år etterpå. Laderen er en Ctek Multi XS 25000; kan hende er det dennes fabelaktige funksjonalitet som skal ha æren? Carmencita, batterienes veier er ofte uransakelige, så det kan utmerket godt hende at de er kaputt selv om de er relativt nye. Det beste er å koble fra absolutt alt dvs. fjerne polskoene og så gå på med lader og dødsforakt (glem ikke knallgassen ) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 har hørt at man kan få kjøpt noe på apoteket som man kan fylle på batteriet og da blir det som nytt Jeg har ikke peiling på hva det stoffet heter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmencita Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 (redigert) Vel SW jeg gir meg ikke , de koster for mye til at jeg gir meg, opp på spenningen skal de, får bare fortsette med å prøve å lade dem. Har hørt om noe som kalles "sjokk lading", får finne ut av det. Takk for svar Carmencita. Redigert 1.Januar.2007 av carmencita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Har blitt fortalt at på gel batterier som er langt nede, kobler de til et friskt batteri i paralell et øyeblikk, samtidig med lader for å få det i gang. Kanskje det kunne være noe å forsøke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Jeg tror ikke det er noen annen mulighet enn å prøve med en gammeldags 'damplader' av typen som knaller i vei med 15 volt. Batteriet i Jeep'en min fra tidligere i denne tråden funker helt ok etter 'total' utlading. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Jeg har samme erfaring som Hulda. Batterikoker er tingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Svart 1.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Hei carmencita. I mitt tilfelle så hadde jeg batteriet tilkoblet et solcellepanel (ca. 2 Ampere) i noen timer, slik at spenningen var oppe i ca. 10 Volt, koblet deretter på en Biltema lader i et par døgn. Jeg sjekket batteriet etter et par måneder i opplag, og det hadde fortsatt en hvilespenning på 12,67V. Hvis du har en 12V strømforsyning (eller lader) som tåler kortslutning, så kan du ha på denne noen timer og sjekke om spenningen begynner å stige. Hvis du kommer opp i ca. 10V så kan du koble på en vanlig lader. Hvis ikke laderen tåler tilnærmet kortslutning, så kan du jo koble en 12V glødelampe (effekt avhengig av laderens maks. strøm, 21 eller 55W burde gå bra) i serie med laderen slik denne ikke blir overbelastet, inntil spenningen på batteriet er ca. 10V. Nå spørs det jo hvor lenge batteriene dine har vært utladet, jo lengre-jo verre. Mitt hadde bare vært tomt i et par dager. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Her var det mange ulike erfaringer. Åtappe ned ett batteri har ingen betydning for batteriet annet enn at frysepungtet stiger, viss batteriet ikke har vært utsatt for frost mens det var strømtomt er det like fint. Noen hestekur fra apotek er bare tull, dessuten kan og skal man ikke etterfylle gel.batteri, på andre batterier er det KUN destilert vann og intet annet som skal fylles på. Når du førs har kommet dit hen at du har ett utladet batteri er det bare en ting å gjøre: Ta ut batteriet, eller koble fra alle kabler, rengjør og fyll opp væskefylte batteri med DESTILERT VANN og sett på en skikkelig lader, her holder det ikke med en 6A lsder til kr.300.- Men en skikkelig lader som kan gi en 15-20 A og start rolig la laderen jobbe med 5-6 A i lang tid, gjerne to til tre døyn. Ikke no problem. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmencita Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 (redigert) Hei alle sammen og takk for svar, Jeg var ute for en stund siden og målte spenningen på det batteriet jeg har hatt den "dumme" laderen på. Det viste nå 11,64V, så jeg har nå satt på en kraftigere, intelligent lader (15 A) for å se om jeg kan få det helt opp . Det jeg synes er merkelig er at når jeg måler direkte på den "dumme" laderen med multimeteret, så viser den en ladespenning på ca. 0,19 V. Men den har jo fått "pushet" inn noen volter i batteriet. Vel, har nå satt den på det andre batteriet, så jeg får se om ikke flaksen er med meg der også Mvh, Carmencita Redigert 1.Januar.2007 av carmencita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 En lader må ha motstand for å lade, et multimeter og ett tomt batteri har veeeeeeeeeldig lav motstand, derfor lader med trøkk. By the way, når du nå har fått opp spenningen såpass kan du lade med full effekt. Tenk på om du har fått start nå og dynamoen skulle forsynt batteriet ditt, da har den ladet for fullt. Men lading over tid er beste lading. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmencita Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Hei alle sammen, nå har jeg fått en hvilespenning etter lading på 12,8 V på det første batteriet men det andre fikk jeg ikke til. Dro til Biltema for å få noen råd, og de tok batteriet og kjørte en test på det. Det viste seg at batteriet hadde "for stor motstand" og var ikke mulig å lade, så da sa fyren i butikken at det eneste å gjøre var å skrape det, og så gikk han og hentet ett nytt ett til meg Nå skjønner jeg hvorfor strøm kapasiteten var så dårlig i sommer Men jeg synes det var bra service av Biltema Carmencita Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 (redigert) Uansett hva folk måtte si.. Batterier får seg en knekk etter en fullstendig utlading, men det er nesten alltid mulig å berge det for en stund til. I utgangspunktet vil da ikke batteriet ta imot lading, men her har man et bra triks! Man kobler ganske enkelt ei lyspære i PARALLELL med batteriet, da ser laderen et batteri med mindre motstand, og starter ladejobben.. Redigert 5.Januar.2007 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 har kjøpt 120 AH marin batteri på biltema til båten nå med ctek xs 7000 som lader. håper dette fungerer i allefall bra... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Er det slik at vist batteriene blir helt utadet f.eks ved en feil så blir de ødelagte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 nei ikke nødvendig vis. men levetiden blir betydelig kortere. jeg tror at slik som kobler ut batteriet ved lav spenning hadde vert noe. kjøpte en slik på biltema til å koble til sig-uttak til kjøleskapet og håper det virker! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 , eg også har kjøpt ny marin batteri på 100 ah hos biltema idag, da eg skulle montere i båten fant eg ut at den var ikke full ladet, så eg måtte lade. så eg skal se i morgen om den er full ladet, er det normalt at eg må lade opp siden den er ny Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Chivas01 Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Ja det er helt normalt , og det beste for batteriene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 har alltid ladet batteriene mine når de er helt nye. det er det beste for deres levetid Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Hei alle sammen. Bly/syre batterier har bare en grunnladning (tørrladning) av ca. 75% hvis de er nye. Fullstendig oppladning er altså nødvendig, så snart man fyller batteriene med syre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Steinar S Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Uansett hva folk måtte si..Batterier får seg en knekk etter en fullstendig utlading, men det er nesten alltid mulig å berge det for en stund til. Uansett, hva annonyme mennesker som ikke tør stå frem med sin identitet og stå for sine meninger, mener så tar ikke batteri skade av en utladning. Skaden kan komme når det er utladet og da ved kulde eller feil behandling ved opplading igjen. Basta! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.