c-marime tendy 11 Startet 16.September.2006 Link til dette innlegget Startet 16.September.2006 har noen et forslag til en god båt hele året? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Hva slags bruk? Fisketurer, dykking, ferie? Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 litt fisking men mest til ferie Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Det kommer selvsagt an på hvor mange som skal være med på tur, og hvor lange turer du har tenkt deg ut på. En av de båtene jeg virkelig liker som helårs fritidsbåt er Nauticat. Ulempen er at plastbåter ikke tåler å kjøre i alle slags isforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Ellers så får man vel finne seg en stål- eller aluminiumsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 (redigert) Hva med denne? Designet for fiske og ferie året rundt i Norge. - CE Designkategori B - Stort selvlensende akterdekk - Ekstra styrepos., tørkeskap, flomlys og høytrykkspyler på akterdekket - 5 cm skum isolasjon og isolerglass - Varme og varmt vann fra motor og fra dieselvarmer Redigert 16.September.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Whistler Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Lakrisbåter? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
c-marime tendy 11 Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Hva med denne? Designet for fiske og ferie året rundt i Norge. - CE Designkategori B - Stort selvlensende akterdekk - Ekstra styrepos., tørkeskap, flomlys og høytrykkspyler på akterdekket - 5 cm skum isolasjon og isolerglass - Varme og varmt vann fra motor og fra dieselvarmer hva slags motor og utstyr er nødvendig i denne båten for å få den til en helårs båt og hva koster den? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 (redigert) Motor: FNM 225 hk common rail diesel med rett aksel. Jeg synes det nødvendigste for vinterbruk er: Diesel vannvarmer som gir varmtvann, defroster og varme, også når motoren er stanset. To lags isolerglass og full isolasjon (5 cm skum) Landstrøm med lader, 40 liter vannvarmer og kupevarme. Batterier: 3 x 145 VA Kalesje over akterdekk med gjennomsiktige, avtagbare sider. Tørkeskap på akterdekk Ekstrautstyr ellers: Slureventil Baugpropell 2 ankervinsjer, for og akter GPS, kartplotter, ekkolodd og radar Autopilot Styreposisjon på akterdekk El. toilett med tank Båten har relativt stor (og solid!) kjøl for god retningsstabilitet, også ved liten fart (dorging). Toppfarten er estimert til 20 - 22 knop. Det er ingen listepris på denne båten. Med fullt utstyr kommer den meg på rundt 1 mill. ferdig importert med frakt, hestekraftavgift, MVA og CE -merking. Det gjenstår da noe utstyr som skal monteres av meg i Norge (kjetting og ankere, kjøleskap, varmtvannstank, batterilader, elktronikk) Verftet har klargjort alt som skal til for å montere dette. Jeg er da egen impotør med de ulemper det måtte kunne medføre. Jeg tviler imidlertid på at verftet vil gi samme pris en gang til. Redigert 16.September.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roy_n Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Hei: Har du sett på Targa det er veldig fine båter til helårs bruk. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
c-marime tendy 11 Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 (redigert) ja har sett på en del båter men det er ikke til meg jeg skal ha men til min onkel jeg er 14 år. han vuderer ny båt. og takk for alle som har hjulpet meg og min onkel Redigert 16.September.2006 av c-marime tendy 11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 (redigert) Regner med at du har litt baktanker her. Du har kanskje tenkt å bli med onkel på sjøen? Lykke til! Redigert 16.September.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
c-marime tendy 11 Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 ja det ligger i bak hodet det ja Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Ulempen er at plastbåter ikke tåler å kjøre i alle slags isforhold. Trodde plastbåter tålte is bra jeg Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sjøtummel Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Trodde plastbåter tålte is bra jeg Nei, prøv deg på et tynt islag så går det hardt ut over gelcoaten. (Trøsten er at får du slike forhold en kald høstnatt så er det utrolig flott med morild som lyser opp når isen sprekker.) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Spørs hva du mener med tynt lag. Har kjørt en god del i is og det eneste som skjer er at bunnstoffet forsvinner i vannlinjen på utsatte steder. Dykkerklubben har også kjørt hele vinteren i en mannsalder og meg bekjent aldri fått så mye som er ripe i gelcoaten. Kalesje over akterdekkUt fra min erfaring er kalesje upraktisk om vinteren, det skal ikke my snø til før den kneler. Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Hei.plast båter har ingen vansker og skroget tåler å gå i is.det skjer ikke noe med coaten men bunn stoffet.det som du/dere må væreopps på er .ikke bruk trusteren i is.når du bakker ,opps på trim flaps sylinderene(knekker)og hvis du har nye typen volvo drev med plast deksel. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Jeg kjenner en som kjører Targaen sin i Oslofjorden hele vinteren( taxibåt)har ikke problemer med gelcoaten han,men må opp på slipp for stoffing ofte. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.September.2006 Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Eg holdt på å få hjerteinfart da eg kjørte båten rett inn i et isflak i jula... Lå i 20 knop, og hørte et kjempesmell. Ble veldig lettet da eg ikke såg et eneste skade på båten... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Spørs hva du mener med tynt lag. Jeg antar at det er kvaliteten på isen som er viktigere enn tykkelsen, men jeg har opplevd nokså nyfrosset is som lager merker i vannlinja. Båten har selvsagt mye å si også, mange båter vil lettere gli opp på isen og bryte den ned. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Jeg tror det er klokt å være ekstremt forsiktig med å kjøre i is over tid med båter som ikke er konstruert for formålet. Jeg vet om ett havari pga. av slikt, men det endte heldigvis godt. Havarerer du og havner i vannet i slike temperaturer, lever du ikke lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.