Jump to content

hvilken båt er best til bruk gjennom hele vinteren?


c-marime tendy 11

Recommended Posts

Hva med denne? Designet for fiske og ferie året rundt i Norge.

- CE Designkategori B

- Stort selvlensende akterdekk

- Ekstra styrepos., tørkeskap, flomlys og høytrykkspyler på akterdekket

- 5 cm skum isolasjon og isolerglass

- Varme og varmt vann fra motor og fra dieselvarmer

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Hva med denne? Designet for fiske og ferie året rundt i Norge.

- CE Designkategori B

- Stort selvlensende akterdekk

- Ekstra styrepos., tørkeskap, flomlys og høytrykkspyler på akterdekket

- 5 cm skum isolasjon og isolerglass

- Varme og varmt vann fra motor og fra dieselvarmer

 

hva slags motor og utstyr er nødvendig i denne båten for å få den til en helårs båt

og hva koster den?

Link to post

Motor: FNM 225 hk common rail diesel med rett aksel.

 

Jeg synes det nødvendigste for vinterbruk er:

Diesel vannvarmer som gir varmtvann, defroster og varme, også når motoren er stanset.

To lags isolerglass og full isolasjon (5 cm skum)

Landstrøm med lader, 40 liter vannvarmer og kupevarme.

Batterier: 3 x 145 VA

Kalesje over akterdekk med gjennomsiktige, avtagbare sider.

Tørkeskap på akterdekk

 

Ekstrautstyr ellers:

Slureventil

Baugpropell

2 ankervinsjer, for og akter

GPS, kartplotter, ekkolodd og radar

Autopilot

Styreposisjon på akterdekk

El. toilett med tank

 

 

Båten har relativt stor (og solid!) kjøl for god retningsstabilitet, også ved liten fart (dorging). Toppfarten er estimert til 20 - 22 knop.

 

Det er ingen listepris på denne båten. Med fullt utstyr kommer den meg på rundt 1 mill. ferdig importert med frakt, hestekraftavgift, MVA og CE -merking. Det gjenstår da noe utstyr som skal monteres av meg i Norge (kjetting og ankere, kjøleskap, varmtvannstank, batterilader, elktronikk) Verftet har klargjort alt som skal til for å montere dette. Jeg er da egen impotør med de ulemper det måtte kunne medføre.

 

Jeg tviler imidlertid på at verftet vil gi samme pris en gang til.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Ulempen er at plastbåter ikke tåler å kjøre i alle slags isforhold.

 

Trodde plastbåter tålte is bra jeg :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Spørs hva du mener med tynt lag.

Har kjørt en god del i is og det eneste som skjer er at bunnstoffet forsvinner i vannlinjen på utsatte steder.

Dykkerklubben har også kjørt hele vinteren i en mannsalder og meg bekjent aldri fått så mye som er ripe i gelcoaten.

 

Kalesje over akterdekk
Ut fra min erfaring er kalesje upraktisk om vinteren, det skal ikke my snø til før den kneler.
Link to post

Hei.plast båter har ingen vansker og skroget tåler å gå i is.det skjer ikke noe med coaten men bunn stoffet.det som du/dere må væreopps på er .ikke bruk trusteren i is.når du bakker ,opps på trim flaps sylinderene(knekker)og hvis du har nye typen volvo drev med plast deksel.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...