ola_dunk Startet 17.September.2006 Link til dette innlegget Startet 17.September.2006 Jeg har opplevd ett par ganger når jeg har kjørt i marsjfart : plutselig er det akkurat som om den hopper ut av gear og båten misser all farten. Jeg kan kjøre videre etterpå uten at det skjer igjen, alt virker ok... I dag skjedde det samme. jeg prøvde å kjøre videre og ga gass men det virket som om den sluret på gearet ved press. Jeg kjørete på sakte fart en stund og prøvde igjen og da var alt i sjønneste orden.. Hva kan det være??????? Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Jeg tipper at vulkaniseringen i propellen din er gåen. Prøv og lån en propell, og sjekk om det skjer da... Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 (redigert) hm.) Redigert 17.September.2006 av ola (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 17.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Nå virker alt helt fint, det kan gå en stund til før det skjer igjen . Det kommer og går .. ( jeg hører ett lite smell i det det pleier å skje ) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Hei: Det er vel en mulighet at det er noen slitte lager i drevet. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Er ikke så enkelt at giret er justert feil da. At den ikke trekker "helt i grir" når du girer og at den derfor kan hoppe ut igjen. Prøv å justere litt på vaieren. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 17.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Justering av giret, hvordan går man frem ? (280 drev. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 17.September.2006 Link til dette innlegget Svart 17.September.2006 Justering av giret, hvordan går man frem ? (280 drev. Ligger manual for dette drevet i dokumentarkivet her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Hei: Det er vel en mulighet at det er noen slitte lager i drevet. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::: Hvordan skjekker man det ? er det en lett jobb og skifte de? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Du juster det ved å justere på selve girvaieren. Enten bak dekselet på drevet, eller på selve girkonsollen. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 slitte lagre i drevet ? Jeg har kjent på propellen/akselen og den virker fast og fin ... Hvor ligger disse lagrene? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 slitte lagre, har det noe med at den hopper ut av gir da? Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Slitte lagre !! Ja det høres rart ut at den skal hoppe ut av gear pga. slitte lagre ?? Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 (redigert) I det øvre gearhuset sitter det en kon som flytter seg opp eller ned avhengig av om du setter gear/gasshendeln i forover eller akterover,begynner denne å bli slitt kan den slure og du får den tilstanden du beskriver.du tar denne enkelt ut og pusser den med 120 papir eller ventilslipepasta. Er det lenge siden du hadde oljeskift på drevet?Og er det riktig olje på drevet? Redigert 18.September.2006 av Quantum (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
ola_dunk Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 en kon ? Hvordan kommer man til denne ? ( ikke noe lager som er slitt?? Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Send meg en Im med et faksnummer så kan jeg sende deg en detaljert beskrivelse av hvordan dette gjøres iløpet av morgendagen.Har dessverre ingen scanner for øyeblikket Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
seafarer Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 Kan også være kavitasjon p.g.a. begrodd propell. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 18.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 (redigert) hva mener du med kavitasjon ? Redigert 18.September.2006 av sob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 en kon ? Hvordan kommer man til denne ? ( ikke noe lager som er slitt?? Du finner konen i øvre vekselhus på drevet. Der hvor girarmen går inn i drevet (bak dekselet du tar av i fronten av drevet). Sitter en plate festet i 4 skruer med en simring i midten. Bak denne sitter konen. Er usikker på da du skal pusse den, om du da må ta opp de 4 øverste toppskruene på drevet (mest trolig). Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 18.September.2006 Link til dette innlegget Svart 18.September.2006 (redigert) her kan du se hvordan drevet er bygget opp og hvor de forskjellige delene sitter om ikke annet: http://www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page1.htm drevidentifikasjon: http://www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page3.htm 290 drev: http://www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page2.htm Redigert 18.September.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marion Svart 21.September.2006 Link til dette innlegget Svart 21.September.2006 Har hatt noe av det samme problemet i ettersommer. Drevet ble demontert og sendt til rep hos T.G.Båtservice. Det viste seg at "konen"var gått, og måtte byttes. Det kan i noen tilfeller gå ann og slipe denne. Du kan få bedre svar og råd ved å ringe 41249904. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.