Jump to content

Startproblemer mercury 50


Finnmaster57BR

Recommended Posts

såvidt jeg har sett & hørt, så vil dårlig kompresjon ofte gjøre at den starter relativt lett når den er kal, men den kan bli vrien å starte når den er varm.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
såvidt jeg har sett & hørt, så vil dårlig kompresjon ofte gjøre at den starter relativt lett når den er kal, men den kan bli vrien å starte når den er varm.

 

Litt OT, men kan dette vere problemet mitt?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Sjekket for gnist og det var ikke antydning til gnist. :cryin::cryin::cryin:

 

Da kan vi vel utelukke alt som har med bensin.

 

Da gjenstår tenningen.

 

Stator??

 

CDI enheten??

 

Problemet har blitt værre med tiden. Det må vel da være en enhet som har slitasje??

 

Har nye plugger! Disse ble byttet sist jeg sjekket gnisten. Satt da midt i solsteiken så jeg var i tvil om jeg hadde gnist eller ei. Så for å være på den sikre siden ble de byttet.

Link to post

Sjekk innleg nr 7 i denne tråden, der la jeg en link til Rapair sin feil finnings guide .

 

Gå igennom de punkta i guiden, ta av ALLE ( 1 ad gangen :smiley: ) ledninger som har med tenninga og rens kontakt punktet godt, spesielt alle jording punkter .

 

Du kan også koble ut kvikksølvbryter, dødmansknapp, ta av den sorte/gule ledningen

( kan også være oransje ) på tenning boxen ( samme ledningen som kvikksølvbryteren er koblet til ).

 

OBS hvis du får start nå ,vil motoren fortsette å gå selv om du skrur av tenninga :eek: .

 

Arne Kjetil

Link to post

Så på linken og lastet ned fila. Tusen hjertelig for tipset

 

Prøvde å kople ut både dødmannsknapp og kvikksølvbryter uten at dette hadde innvirkning.

Dette ble også prøvd tidligere i sommer.

 

Kjører båt og motor(på henger) i morgen til en som har mere kunnskap enn meg.

 

Tar da med utskrift av fila slik at han kan se på den.

Link to post

Tok kontakt med gutta på Ravns garage men de kunne ikke hjelpe.

 

Servicen var dog upåklagelig. Kunne bare be han som skulle se på den for meg kontakte dem så skulle de hjelpe han pr telefon hvis han trengte det! Makan til god sercive har ikke jeg opplevd før!

Link to post

Hadde samme motor som deg på forrige båt, ca samme årgang også.

 

Den var fryktelig nøye på gasspådraget ved kaldstart. Måtte ofte kinne i minutter før den fant det for godt å starte. Mercury-verkstedet i Kristiansand klarte ikke å rette dette problemet, selv etter gjentatte servicer. Den startet alltid greit når den var varm, men det var ugreit for å si det mildt å starte når den var kald.

 

Nå har vi hatt Suzuki DF-140 i tre sesonger. Den starter alltid umiddelbart når jeg vrir på nøkkelen. Hver gang. Om den er kald eller varm. En helt ny verden :yesnod:

Link to post
  • 1 måned senere...

Da tror jeg vi har funnet svaret.

 

CDI enehet ble varmet og da kom gnisten tilbake.

Motoren fikk stå litt til CDI enhet ble kald, gnisten forsvant.

 

Ny CDI enhet er bestil hos Ravns Garage og jeg regner med atfeilen er funnet.

 

Takker for alle de svarene jeg har fått.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...