Jump to content

Startproblemer mercury 50


Finnmaster57BR

Recommended Posts

Kjøpte båt med 50hk mercury 3 syl 89mod i sommer.

 

Motoren startet fint til å begynne med men så ble det bom stopp.

 

Ringte div "eksperter" og svarene var mange, alt fra defekt hjerne til dødmannsknapp og kvikksølvbryter.

 

målte både dødmannsknappen og kvikksølvbryter før neste forsøk. begge var ok. pumpet 5 ganger - motoren startet på første forsøk.

 

Alt vel tenkte jeg.....

 

Startet da flere ganger før det igjen ble problemer.

 

Da startet ikke motoren etter at måling av dmk og ksb var testet ok. Kjørte motoren ganske lenge på starteren før jeg ga opp og satte meg litt på stranden og nøt solen. etter ca ehalv time prøvde jeg igjen og da startet motoren på første forsøk.

 

Denne startprossedyren er blitt brukt flere ganger i løpet av sommeren. Motoren starter ikke før jeg har kjørt starer ganske mye latt motoren få en pause på ca en halv time for så å starte den på første forsøk.

 

Etter en sommer med litt prøving og feiling er jeg like klok.

 

Tips mottas med takk,

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har sjekket om det er gnist på pluggen hele tide, slik at tennings feil kan utelukkes.

 

Her har du en start oppskrift for den klassiske Mercury sekkern ( hente ifra nettet )

I squeeze the primer bulb

until firm and then a bit more to force gas past the needles. Until there

is a 6 foot oil slick around the motor. Hold the choke and crank until it

fires. The choke plates must be very close to the carbs. I tighten the

nuts until the plate just starts to bind up and then slightly loosen.

 

Du har en 1/2 sekkser, men der er de samme regene som gjelder.

Kort fortalt trenger disse motorene godt med bensin for å starte.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kan det være du pumper inn for mye bensin? Hadde et lignende problem på min 35 hk Mercury av og til. Hvis jeg gav den for mye bensin med håndpumpen startet den, men gikk bare såvidt og ville ikke ta turtall i det hele tatt. Ventet en stund og den startet på første og gikk som bare det.

 

Gjett om jeg følte meg lur når jeg gjorde akkurat det, da kjøper av båten skulle komme å hente den.... Ble da handel allikevel...

 

Tror ikke kinningen har noe med saken å gjøre, kanskje heller negativt. Motoren trekker vel inn mer og mer bensin som ikke blir forbrent og værre og værre blir det.

 

Vær varsom med å kinne for mye. Jeg presterte å brenne fast startreleet en gang på den måten. Starteren nektet å slutte å gå. Den fikk et skikkelig eselspark og gav seg, men da var batteriet tomt. Hjemturen etter St. Hans aften det året foregikk som passasjer i en annens båt...

Link to post
Share on other sites

på min 50 hk ca 67 modell rekkefire, var det slik at jeg måtte la den gå tom for bensin hvis den skulle stå ubrukt lenger enn et par timer.

Måtte dra meg ihjel hvis jeg ikke gjorde det ( Hadde ikke elstart på den)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ved første startproblem ble det prøvd startgass. Ikke reaksjon.

 

Tror ikke det var gnist............

 

Motorer går og starter som ei klokke når den er varm.

 

Første punkt på lista blir å finne ut om det en ordentlig gnist , ta ut all pluggene fest dem til blokka på et ellerannet vis, dra motoren på starteren.

 

Hvis det ikke er jevn gnist på alle plugger, kan du gå over alle kontakt punktene på swich boxen ( tennigs boxen) spessielt alle jordings forbindelser .

Videre sjekk av tennings systemet kan du finne her ( Rapair/CDI )

 

Startgass på en 2-takter er fy fy, bruk heller ei spray flaske med oljeblandet bensin .

 

Har du god gnist bør du gå over bensin tilførelen + sjekke forgasserene ( flottør høyde + dyser )

Tror ikke det er mulig å gi disse motorene så mye bensin i start øyeblikket at de drokknes HVIS det er god gnist .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Motoren starter og går som ei klokke når den er varm.

 

Hvis gnisten er borte når den er kald hvorfor ikke når den er varm?

 

Hvis det skulle være problemer med bensintilførselen når den er kaldt hvorfor ikke når den er varm??

 

Jeg bare spør. Vet ikke bedre, har liten peil på motorer.......

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik motor. Den går som en drøm bare man har rikelig med bensin å fylle på.

 

Kaldstart kan være vansklig om det ikke gjøres riktig.

 

Min erfaring er at det er viktig å kjøre motoren tom på forgasseren dersom den skal bli stående ubrukt over flere dager.

 

Den har ikke choke med spjeld i forgasseren, men et elektrisk solenoid som styrer en bensintilskuddsventil. Motoren får "choke" kun når startnøkkelen er inntrykket, dette er viktig å være obs på. Skal du ha "choke" ved start må du både trykke og vri på nøkkelen.

 

Min motor må ha litt "choke" ved kaldstart og gjerne noen ekstra trykk på nøkkelen for å holde seg i gang med det samme.

 

Choke med varm motor gir sur motor som er vanskelig å få igang uten full gass. Min motor er noe kresen på gassinnstilling ved både kald og varmstart slik at det er viktig å kjenne dens begrensninger og lære seg triksene.

 

Kan høres ut som om din motor surner når den er varm.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker primestarten da? - Ser du fysisk at solenoiden slår inn? Det kan også være at det ligger en feil inne i denne. Jeg ville tatt en telefon til Ravns Garage, har hørt at mange har fått god hjelp av disse. Snakket også med disse på messa i år, de hadde verkstedavdeling på messestanden og ga i allefall meg et solid inntrykk av både kunnskap og kundevennlighet.

 

(Sinten; jeg var i "røvernes leir" :lol: )

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Var i kontakt med Ravns Garage og det var de som tipset om kvikksølvbryter og dødmannskanpp.

 

Hadde det ikke vært for dem hadde jeg kassert motoren for lenge siden. Kundebehandlingen og positiviteten de hadde er sjelden vare i dag.

 

Problemet er at de holder til i en annen del av landet enn meg slik at jeg hadde håpet at dette forumet skulle gi meg nok hjelp.

 

Hadde tenkt å kontakte dem hvis dette ikke hjalp.

 

Lokalt er det ingen som har troen(kunnskap) på Mercury.

 

Choken virker når motoren er varm. Den må ha litt chock da også.

 

Tror feilen ligger i CDI enheten eller noe annet elektrisk som blir påvirket av varmen til motoren.

 

Hadde håpet at noen hadde hatt samme problemet og kunne gi meg et hint.

Link to post
Share on other sites

Choken virker når motoren er varm. Den må ha litt chock da også.

 

Normalt skal den ikke trenge ekstra bensin når varm, jeg syns det tyder på at den får litt for lite bensin. Kan det være at det er avleiringer i lavfartsdyser..?

 

 

Forresten, den kvikksølvbryteren som omtales , hvor sitter den?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjørte motoren ganske lenge på starteren før jeg ga opp og satte meg litt på stranden og nøt solen. etter ca ehalv time prøvde jeg igjen og da startet motoren på første forsøk.

 

Denne startprossedyren er blitt brukt flere ganger i løpet av sommeren. Motoren starter ikke før jeg har kjørt starer ganske mye latt motoren få en pause på ca en halv time for så å starte den på første forsøk.

 

Jammen da har ikke motoren noen høyere temperatur enn da du prøvde første gangen.... Her må du gå metodisk til verks...;

 

1. Sjekk at det er gnist på alle 3 pluggene første gang du starter når den er kald. - og sjekk at du har gode, riktige plugger.

2. Er det gnist, skru ut pluggene etter å ha kjinnet starteren en stund uten å få start... Se etter at alle pluggene er gode og våte av bensin

3. Sjekk bensinslanger helt i fra tank og frem til forgassere for sprekker og defekte klammer som kan gjøre at den suger falsk luft inn i drivstoffsystemet. Sjekk også at "blære" på bensinslangen blir helt hard når du pumper - ikke tell, pump til den gir god motstand

4. Sjekk at bensinpumpe er i orden og at membraner er hele

5. Kontroller at "choken" - solenoid fungerer og beveger seg ved aktivering av nøkkelbryter.

6. Prøv deretter tipset om å tømme forgasserne for bensin når du skal stoppe. Ta ut slangen, og la motoren gå til den stopper. Hjelper dette, så bruk det som tips overfor Ravn´s...

Jeg kjenne ikke denne motoren spesielt, men gå gjennom dette - finner du ikke noe påfallende er det vel like greit å levere den inn.... Hva sier forresten forrige eier?

Lykke til....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Du har jo fått mange gode råd allerede, ikke minst fra Ravns Garage-gutta, og de vet som regel hva de snakker om.

 

Her er imidlertid litt om mine erfaringer:

På den forrige båten min satt det en 60Hk Mariner med samme primerløsningen som din motor har. På denne motoren var det viktig å pumpe bensinpumpa/balongen på slangen helt hard (og litt til), slik at det blir skikkelig trykk på bensinen inn til forgasserne og primerventilen. Når jeg skulle starte motoren i kald tilstand, vred jeg nøkkelen først ett hakk for å sette på tenningen. Deretter måtte nøkkelen trykkes inn og holdes inne i 5-6 sekunder, slik at det skulle komme tilstrekkelig bensin fra primerventilen og ned i veivhuset på motoren, før jeg vred nøkkelen over i "startmotorstilling", fortsatt med nøkkelen trykket inn. Med denne prosedyren var det aldri noe problem å få start, men det måtte, som "TMe" nevner, lirkes litt med primerkontrollen inntil motoren gikk rent.

 

En annen særegenhet med denne motoren var at den i kald og halvvarm tilstand startet lettest dersom stammen hang mest mulig loddrett ned, dvs. at motordelen var mest mulig "vannrett". Eneste forklaringen jeg kunne finne på dette, var at det måtte ha noe med flottørnivået å gjøre. Du kan jo ha også dette i bakhodet når du prøvestarter igjen. :wink:

 

Som det er nevnt foran her, bør du sjekke at primersolenoiden virkelig aktiveres når du trykker inn nøkkelen. Hvis du tar av motordekselet skal du kunne høre at det klikker i den.

 

Det er klart at problemet KAN skyldes en termisk kontaktfeil i tenningsanlegget, men siden dette er en feil som er ganske vanskelig å konstatere og dyr å løse, så vær i alle fall sikker på at du har sjekket ut alle andre muligheter før du går løs på dette.

 

Dette finner du ut av! Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar.

 

Det ser ut til at dere er på samme spor som det jeg har vært.

 

Har pumpet til blæra blir hard +litt til.

 

Hører at Chokreleet slår.(trenger nødvendigvis ikke fungere av den grunn)

 

Forrige eier og eier før der hadde ikke problemer i det hele tatt.

 

Motoren startet lett en god stund etter at jeg hadde kjøpt den.

 

I en periode startet den ikke ved hvert fjerde forsøk!!!!!

 

Har gitt den opp 3 ganger i løpet av sommeren. Ellers har den startet etter at den

har fått en pause på ca en halv time.

 

Har hørt på div motorverkstder omkring her hvor jeg bor men de er så negative. De er sikker på at det er CDI enheten og at de må ha den inn på verksted for å fikse problemet.

 

Har fått tips om at det kan være statoren som fusker.

 

Fikk også tips om en lokal kar som har greie på båtmotorer. Skal levere den til han i slutten av uka hvis ingen av tipsene som mottas før den tid gir resultater.

 

Kommer tilbake med årsaken.

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren alltid starter hver gang etter en halvtimes pause har jeg vanskelig for å tro at det har noe med tenning eller elektronikk (CDI-enhet) å gjøre. For meg synes det mer trolig at motoren får for mye bensin og blir rå, og i slike tilfeller vil motorer starte etter en pause. Du pumper på håndpumpen første gangen du forsøker å starte. Hva med neste gang, etter en halvtime pumper du da? Hvis ikke forsøk da å pumpe på neste startforsøk og se hva som skjer da. Hvis motor da ikke starter er årsaken at den er rå, og da skyldes det defekt pumpemembran eller utett flottørventil.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte båten viderførte jeg samme startprosedyre som tidligere eier hadde benyttet.

 

Tre pump, ikke gass, trykk inn nøkkel, vri - broom broom.

 

Som sagt fungerte dette greit en stund.....

 

Ved en anledning kjørte jeg batteriet tomt. Tok med dette hjem ladet og returnerte til båten etter ca en uke. Tre pump, ikke gass, trykk inn nøkkel, vri - broom broom.

 

YES tenkte jeg da, for lav spenning.

 

Men nei ved neste forsøk var vi tilbake til standard. Fil starter vent en halv time trykk blæra hard, litt gass, trykk inn nøkkel, vri broom broom.(Jeg endret litt da det virket som den ville ha litt gass og litt mere trykk på blæra)

 

Ved siste forsøk var den død også etter venting en halv time. Dette skjedde totalt tre ganger i løpet av sommeren. Det virket som feilen ble værre og værre utover sesongen.

 

Har begynt å tro at den kødder bevist med meg........ tingenes iboende faanskap.

Link to post
Share on other sites

Har du målt kompresjon på denne motoren?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Siden det virker som startproblemet er ganske "stabilt" når det inntreffer, så burde det være mulig å sjekke statorviklingene med et ohm-meter. Ta en telefon til Ravns og få dem til å sende/faxe et skjema over statorspolene, tilkoplingene til disse og hvilke ohm-verdier du skal måle for de forskjelige viklingene. Da vil du se hvilke ledninger som går fra statoren til CDI-boksen (tenningspulsene genereres i statorviklingen(e) og går videre inn til CDI-boksen for forming og tidsjustering før de sendes videre til coilene). Hvis du kopler statorledningene fra på CDI-boksen, kan du sjekke med et ohm-meter at det ikke er brudd i stator spolene eller ledningene til disse, og at spolene har riktig motstandsverdi.

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke sjekket kompresjonen.

 

Han som hadde den før han jeg kjøpte den av overhalte motoren i 2004.

 

Han var bilmekaniker og hadde sendt deler til Ravns Garage.

 

Vet ikke eksakt hva som ble gjort med motoren men det var vist kun mekaniske deler som ble overhalt/byttet.

 

Ut ifra rykter er mannen en nøye og flink kar

Link to post
Share on other sites

Dette høyres litt ut som det problemet eg har hat med Suzuki'en i sommar. Den starter stortsett greit når den er kald. Men viss den har stått ei stund og er på grensa mellom varm og lunka kan den vere vrien å starte. På første draget startar den "litt" men går berre i eit par sekunder. På draget etter der er det omtrendt som det ikkje er noko motstand når ein drar i snora (må kompresjonen bygge seg opp igjen?). Og så er det i gong med null gass og full choke i sånn ca 5 drag, og når den først startar så smell det voldsomt i eksosen (luft lommer/bobbler?).

 

Om dette har eg to tankar.

1. Noko muffens med bensintilførselen ein eller anna plass.

2. Dårlig kompresjon.

 

Veit ikkje om det går an å samanlikne 50 hk med 9,9 hk, men prinsippet skal no vere det samme for alle totaktsmotorar.

 

(Sinten; jeg var i "røvernes leir" :lol: )

Det er heilt sikkert plass til deg viss du vil søke permanent medlemmskap :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...