Jump to content

Startproblemer mercury 50


Finnmaster57BR

Recommended Posts

såvidt jeg har sett & hørt, så vil dårlig kompresjon ofte gjøre at den starter relativt lett når den er kal, men den kan bli vrien å starte når den er varm.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sjekket for gnist og det var ikke antydning til gnist. :cryin::cryin::cryin:

 

Da kan vi vel utelukke alt som har med bensin.

 

Da gjenstår tenningen.

 

Stator??

 

CDI enheten??

 

Problemet har blitt værre med tiden. Det må vel da være en enhet som har slitasje??

 

Har nye plugger! Disse ble byttet sist jeg sjekket gnisten. Satt da midt i solsteiken så jeg var i tvil om jeg hadde gnist eller ei. Så for å være på den sikre siden ble de byttet.

Link to post
Share on other sites

Sjekk innleg nr 7 i denne tråden, der la jeg en link til Rapair sin feil finnings guide .

 

Gå igennom de punkta i guiden, ta av ALLE ( 1 ad gangen :smiley: ) ledninger som har med tenninga og rens kontakt punktet godt, spesielt alle jording punkter .

 

Du kan også koble ut kvikksølvbryter, dødmansknapp, ta av den sorte/gule ledningen

( kan også være oransje ) på tenning boxen ( samme ledningen som kvikksølvbryteren er koblet til ).

 

OBS hvis du får start nå ,vil motoren fortsette å gå selv om du skrur av tenninga :eek: .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Så på linken og lastet ned fila. Tusen hjertelig for tipset

 

Prøvde å kople ut både dødmannsknapp og kvikksølvbryter uten at dette hadde innvirkning.

Dette ble også prøvd tidligere i sommer.

 

Kjører båt og motor(på henger) i morgen til en som har mere kunnskap enn meg.

 

Tar da med utskrift av fila slik at han kan se på den.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme motor som deg på forrige båt, ca samme årgang også.

 

Den var fryktelig nøye på gasspådraget ved kaldstart. Måtte ofte kinne i minutter før den fant det for godt å starte. Mercury-verkstedet i Kristiansand klarte ikke å rette dette problemet, selv etter gjentatte servicer. Den startet alltid greit når den var varm, men det var ugreit for å si det mildt å starte når den var kald.

 

Nå har vi hatt Suzuki DF-140 i tre sesonger. Den starter alltid umiddelbart når jeg vrir på nøkkelen. Hver gang. Om den er kald eller varm. En helt ny verden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da tror jeg vi har funnet svaret.

 

CDI enehet ble varmet og da kom gnisten tilbake.

Motoren fikk stå litt til CDI enhet ble kald, gnisten forsvant.

 

Ny CDI enhet er bestil hos Ravns Garage og jeg regner med atfeilen er funnet.

 

Takker for alle de svarene jeg har fått.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...