Jump to content

kjøpe brukt 30HK Yamaha på internett :(


Ulv I

Recommended Posts

:cryin::smash:

Kjøpte en 30hk yamaha fra en i Bergen på internett, spurte om den gikk bra og sånn, forklarte at jeg måtte ha en motor som er driftsikker.

Får beskjed om at den er ikke så pen å se på, dekselet er ganske stygt, har vært sprekker og knekt litt, men det er støpt igjen.

Helt ok sier jeg, kan pusses på og lakkeres og se sånn nogenlunde bra nok ut.

 

Men, når jeg nå har fått sett litt nærmere på motoren så ser jeg at det er ikke bare dekselet som er stygt, men finnen er slipt ned, det er slipt bort masse irring med vinkelsliper, det er rust på steder som inne i håndtaket for startsnora, det er irr på svinghjulet, forgasseren sitter dønn fast på spjeldet til selve forgasseren og chocken. Etter et par liter med crc og wd40 så begynner choken å løsne, men den går ikke tilbake automatisk, men får dratt den på i hvertfall.

Når jeg ser nærmere på gassen så ser jeg at nederste forgasser så sitter den "skruen" som går igjennom forgasseren som åpner spjeldet fast, mens festet går. Altså har skruen løsnet fra vinkelen eller festet eller hva du vil kalle det. De to øverste forgasserne går i hvertfall frem og tilbake, men returnerer ikke av seg selv.. :headbang:

Driver nå å demonterer for å få løs forgasseren og sjekke om det er noe å fikse på.

Er det noen som har en slik forgasser liggende? (2000 modell 3 sylindret 30 hk).

Trenger den skruen som går igjennom. Klarer vel ikke å lodde denne slik at det holder er jeg redd.

Kanskje drille et tynt hull og skru inn en skrue akkurat i skjøten og se om det hjelper kanskje.

 

Noen som har forslag?

 

Har ikke kontaktet selger enda, vil først se om jeg finner ut hva annet som evt. er galt.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Vel, det ser ut som den er blitt utsatt for noe spesielt ja, båt krasj, eller stått å slått mot andre motorer/fjell eller lignende, samt at den har ligget i vann en stund, tatt opp, spylt lett med noe ferskvann, og satt i en bod.

Og litt langt å kjøre til bergen syns jeg, vil heller finne ut hva som må gjøres og ta det opp med selger i ettertid for å få dekket endel av utgiftene.

 

Jeg har nå demontert litt, og ting ser bedre ut på innsiden. De to øverste forgaserne løsnet etter litt bevegelse og returen skjer automatisk med fjæra som er på, både på gassen og chocken.

Og det er jo bra.

Selger sa ikke noe om hvorfor knust deksel, men han ville selge den for han trengte en motor med lang stamme og denne har kort. (bare vrøvvel er jeg sikker på).

 

Innsiden av motorblokka så ser ting helt strøkent ut, rent og pent, ikke noe irring eller noe.

Pluggene ser helt fine ut også, samt at det er bra komp. i alle tre sylindrene.

Så om jeg får løsnet den siste forgasseren så burde den bli bra igjen med litt mindre pent utseende kanskje.. hehe.

 

Jeg betalte 9 lapper for den, og da fikk jeg med en helt ny propell da noen hadde brutt seg inn i boden hans og stjålet den gamle.

 

Bilder av motoren finner dere her --> http://freddy.ulven.com/baat/30hk/

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Litt lett å være etterpåklok, men....jeg mener nå at alt som har med maritimt trenger godt og riktig vedlikehold. Er det dårlig arbeid et sted fra eier, så er det som regel det andre steder også. En motor kan gå veldig pent og fint, men se ut som et h.... i motorrommet. Hva sier det eg. om vedlikeholdet?

Link to post
Share on other sites

Jeg var forberedt på at utseende ikke var så bra, en kan ikke vente seg en strøken 2000 modell 3 sylindret 30 fra yamaha for 9000,- Men at selger ikke forteller hele sannheten om at den går ikke med mindre du overhaler den først, det er informasjon som selger har (etter min mening i hvertfall) plikt til å fortelle om.

Heldigvis så er det nå ikke helt totalt havari på den, så det kunne vært værre. Men det blir nok en stund til jeg kjøper noe slikt brukt over internett usett.

Det fine med at jeg plukker den i deler nå er at jeg i hvertfall får overhalt litt og gjort rent endel av delene og motoren slik at den i hvertfall blir bedre og bedre.

Allerede før jeg fikk motoren hadde jeg allerede kjøpt inn olje og sånn, så det var allerede klart for utbytting, noe som skal gjøres før den startes.

 

Jeg får sjekke litt priser på brukte forgassere, så hvis det er noen som har en slik forgasser liggende til denne motoren, eller deler til den, så er det fint om jeg hører fra dere :-)

 

mvh Freddy.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

hmm, 30 D M O 6J8 /S

30 hk, 1990, manuell start, autolube, og standard stamme. så langt stemte det.. not

6j8 = 1985-

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

hehe, dekselet er ikke mye gjenkjennelig bortsett fra formen, det har vært knust og bygget opp igjen, så formen på det er greit nok.. bare frem med pussemaskinen litt, få den jevn og fin, grunne og deretter lakke, så ser det normalt ut igjen i hvertfall.

Klistrene er jeg ikke så nøye på.

Det ligger som sagt litt bilder på http://freddy.ulven.com/baat/30hk/ adressen.

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Så 2000 modellen viste seg å være en 1990... :nonod:

Såsant ikke selger er en banditt bør du her få et solid prisavslag. Minst 50%...

Ble den solgt gjennom finn? Har du skriftelig at det skulle være en 2000 modell?

 

Det er nærmest en regel at utenbordsmotorer er eldre enn det som blir oppgitt.

Få motornummeret og sjekk med listen hos Marinshopen før du kjøper.

Link to post
Share on other sites

Både design og farge på denne mener jeg må tilhøre årsklassene ca. 1985 - 90. Den er iallefall ikke nyere. Dersom selger hevder at denne er 2000-årgang, må han ha forvekslet dette med sist han byttet plugger eller toppet bensintanken :crazy:

Hvis selgeren har solgt den som en 2000-modell bør du iallefall forlange et-par-tre høvdinger tilbake, denne motoren er beviselig mye eldre!

 

Dersom du finner serienummeret (kanskje er det også slipt vekk ?) så ring eller kontakt Yamaha Norge ( http://www.yamaha-motor.no/produkter/marine/index.jsp ) som sikkert kan hjelpe deg med å identifisere årsmodellen.

Dette kan være viktig å vite uansett dersom du trenger deler til den.

 

For meg ser det også ut til at motoren har vært grundig under vann. Jeg har hatt flere Yamaha`er og en av egenskapene jeg liker godt med denne motortypen, er at kvaliteten på lakk og forsegling er fantastisk bra. Har hatt en 20 år gammel 20 hk som ser absolutt ut som ny under lokket uten annen behandling enn en dusj CRC høst og vår. Det samme kan jeg ikke si om Evinrude og Johnson-modellene som har vært innom båtene mine. Motoren du skrur på nå, må derfor ha vært gjennom "ekstrembehandling" ut fra det jeg kjenner motortypen!

Link to post
Share on other sites

Nei, var ikke via zett nei, var et webmarked for bergensk tidene eller en annen avis.

 

 

Markedsplassen BA ser det ut til at det var.. men annonsen er borte, skal høre om de har noe historikk der..

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått oversendt annonsen fra BA hvor den stod, der står det at det skal være en 00 modell, dvs 2000 modell.. også viser det seg at det er en 1990 modell, juks og bedrag!

Men, vil heller ha igjen penger enn levere den tilbake, for er ikke så lett å få tak i 3 syl. 30 hk til den prisen jeg har råd til, og tror ikke det skal så mye til før motoren kan bli god.

Burde få igjen 2-3 tusen kanskje?, han skulle ha 12 for den, men fikk den for 9.

forgasser kan jeg få til 1000 lapp.

 

Her er annonsen:

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11049/annonsemotor.JPG

 

Hva syns dere?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jo.. ut fra at motoren plutselig ble 10 år eldre, fra 6 til 16 år, har du en god sak.

Dette er ikke en "ubetydelig mangel" i juridisk og privatrettslig forstand.

Her er annonsen dokumentasjon god nok.

Prøv deg på 3 tusen og kjør tungt på.

 

Det verste med denne historien er jo ikke motoren dersom den blir bra,

men en åpenbart uærlig selger som ljuger deg full av kontrollerbare påstander

som bokstavelig talt ikke holder vann... :headbang:

 

Lov oss å la denne fyren svette litt før du legger saken død ... :eek:

Link to post
Share on other sites

Han skal få svette ja, bare synd at jeg ikke kan legge ut navn og telefon nummer, for da er det fort jeg som blir syndebukken her for krenking av privatlivets fred eller noe slikt. hehe.

Det er flere ting som ikke holder vann her, så han skal få en telefon i kveld ja.

 

1) Han sendte motoren en uke etter det som var avtalt, selv om han fikk pengene som avtalt.

2) Det er ikke bare dekselet som var stygt, men hele motoren ser ikke ut..

3) Den kan umulig ha fungert for han med både gass og chocke spjeld som satt fast, eneste som rørte på seg var teninnga som justerer seg.

4) Den er 10 år eldre enn det han har skrevet i annonsen.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ut fra egen erfaring med lignende skader vil jeg anta at motoren har sittet på en båt som har slitt seg og at skadene på deksel og stamme har oppstått når den har ligget og dunket imot skjær, andre båter etc. Og at den til slutt har havnet på havets bunn...

 

Korrosjonsskadene tyder på at motoren ikke har fått nødvendig behandling etterpå. Spørsmålet er da hvordan det står til med lagre etc. Og ikke minst det elektriske.

Ville sterkt vurdert å kreve kjøpet hevet. Motoren er iallfall ikke verdt mer enn 5k, selv om det skulle vise seg at den er funksjonsmessig ok.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å male fanden på veggen, men; Hvis selger går med på et prisavslag når tror du at du vil få de pengene? Alt du vel vet per dato er at selger er upålitelig (meeeget forsiktig uttrykt), du har ikke fått hva du har kjøpt og betalt for, og den relle verdien på motoren er høyst usikker.

 

Redd for at du ender opp med en "fight" med selger uansett og er det ikke da bedre å prøve å bli kvitt problemet en gang for alle, les lever tilbake og få pengene igjen?

 

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Godt poeng fra Ingar

 

Spørsmålet er da hvordan det står til med lagre etc. Og ikke minst det elektriske.

Dersom det er rust i veivlagre etc , så blir det dyrt å skifte, samme med tenningssensorer og annet elektrisk. Ville ha fått hevet kjøpet, evt hvis du beholder den og får refundert masse penger , så bør du belage deg på å demontere den helt og gå over alt.

 

 

Edit: Jeg anser dette som et klart svindelforsøk , og som kan politianmeldes..? Sikkert en ide å ta kontakt med "Båtadvokaten" her på forumet? (Som også tilfeldigvis befinner seg i Bergen)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...