Jump to content

kjøpe brukt 30HK Yamaha på internett :(


Ulv I

Recommended Posts

Og litt langt å kjøre til bergen syns jeg, vil heller finne ut hva som må gjøres og ta det opp med selger i ettertid for å få dekket endel av utgiftene.
Aldri i ettertid :smash: Kontakt selger med en gang og få det avklart før du gjør noe som helst er min anbefalling. Selger kan bli unødvendig tverr hvis du allerede har begynt på ting før selger har mulighet til å uttale seg eller utbedre selv.

 

Når det gjelder denne motoren tror jeg nok jeg ville krevet å heve kjøpet på de grunnlag og med argumentasjon som allerede er nevnt her.

 

Kjøpesummen var jo billig for en slik motor, men ikke i den tilstanden og ihvertfall ikke når det eneste nevnte er skade på deksel.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har testet litt og sjekket litt mer.. (ikke fått tak i selger enda).

Motoren gir fin gnist på alle pluggene, det ser ikke ut til å ha vært vann inne i motor eller sylindere, det elektriske ser greit ut.

Olja i undervannshuset var svart, ikke grå.. dvs ikke vært vann der.

De to øverste forgasserne er helt greie nå, spjeld til gass og chocke går helt finfint, flottørene og alt ser fint ut.

Den nederste forgasseren er på vei i posten fra en i nord som drev yamaha verksted.

Skal demontere undervannshuset fra stammen for å sjekke impeller samt se sjekke tilstanden på tingene der.

Er det andre ting jeg evt bør sjekke?

 

JEg vil ha en komplett liste med ting å ta opp med selger, vil ha tilbake 4000,- for motoren, så får selger klage til den han kjøpte av evt.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

hola! :)

 

Oppdatering: I dag fikk jeg forgasseren tilsendt, og monterte sammen og fylte på med bensin.. gjett om motoren startet, jadda.. måtte dra 4-5 ganger, så fyra den.. men det var i kjelleren og uten vann, så jeg stoppet den etter et par sekunder.. i morgen skal jeg få kjørt den litt mer i tank og teste hvordan det går der.

 

Men tenkte på en ting bare, hvordan justerer man egentlig forgasserne til å gå likt? :-)

 

Tror du selger er å få tak i da? :boxing: neida, bare svareren å få der..

Har sendt melding slik at jeg får rapport når han skrur på mobilen, og forsøker å ringe 3-4 ganger pr. dag, han skal grilles! :smash::discuss:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Liten oppdatering i saken bare,

 

Etter litt oppussing av motoren, bytting av litt deler og justert inn motoren så er resultatet noe helt annet enn det som ble sendt til meg ja.

 

Nytt deksel, ny forgasser, nytt undervannshus (bare selve huset).. justering til grunninnstillingene, og et strøk med lakk så ble det bra gitt..

 

Resultatet ser du her Motoren.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hepps..

 

Jeg har kostet på motoren ca 3500,- for nytt undervannshus og deksel, samt pakning og forgasser.

Lakk hadde jeg liggende, samt en 20-30 arbeidstimer. Så litt har det gått med.

så jeg er vel oppe i 12.500-13.000 ca for motoren.

Nå etter arbeidet jeg har gjort med den så skal jeg nok få det tilbake vil jeg tro.

Den går som ei kule, fin låt i motoren også, vannet spruter som bare det, og ikke noe vann i undervannshuset.

 

Jeg sjekket serienummeret på motoren, og den var ikke registrert noen steder som tyvgods nei, det var noe av det første jeg sjekket før jeg kjøpte den samt når jeg fikk den (i tilfelle han hadde oppgitt annet serienummer e.l.

 

Jada, motoren har fått et godt hjem, den skal få et strøk med klarlakk også, og litt ekstra smørning med fett osv.

Den var helt rustet fast i bevegelsene men etter mye olje, fett og sakte men sikker bevegelse så har dette løsnet helt nå, den fungerer som en drøm :-)

Nå gleder jeg meg som en unge for å komme meg på sjøen igjen, og typisk nok så blåser det stiv kuling fra alle kanter i dag :cryin:

Vel, kommer flere påskedager :flag:

 

Får ut å fikse det elektriske i båten, fint vær å pussle i..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jaja, du har kommet deg i mål på dette og sikkert lært litt underveis. Motoren er blitt flott igjen og har fått en grei eier nå, så steller du den godt er det mye motor igjen her...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått lagt opp strøm til lanterne, kartplotteren og div.

Har også lagt opp strøm fra motoren og inn til den vanntette boksen slik at lanternen kan enten kobles til batteriet eller kjøres på motoren mens den går.

Men, skulle gjerne hatt den boksen som inneholder likeretter og regulator til den motoren.. :crazy:

 

Noen som kjenner denne motoren og vet hvor mange volt denne sender ut på kontakten på full gass og på tomgang uten likeretteren og det. Tenkte kanskje å få til å lage noe slikt selv..

Har et 13 amp gelebatteri i båten nå, ikke så veldig kraftig, men duger til å drive en kartplotter og ei lanterne mens vi fisker eller bare tusler på tomgang og lampen ikke lyser skikkelig.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Nå har jeg fått lagt opp strøm til lanterne, kartplotteren og div.

Har også lagt opp strøm fra motoren og inn til den vanntette boksen slik at lanternen kan enten kobles til batteriet eller kjøres på motoren mens den går.

Men, skulle gjerne hatt den boksen som inneholder likeretter og regulator til den motoren.. :crazy:

 

Noen som kjenner denne motoren og vet hvor mange volt denne sender ut på kontakten på full gass og på tomgang uten likeretteren og det. Tenkte kanskje å få til å lage noe slikt selv..

Har et 13 amp gelebatteri i båten nå, ikke så veldig kraftig, men duger til å drive en kartplotter og ei lanterne mens vi fisker eller bare tusler på tomgang og lampen ikke lyser skikkelig.

 

Vil anbefale deg å kjøpe en ny her www.boats.net, der kjøpte jeg en billig cdi-unit...

Link to post
Share on other sites

Ulven: Er belastningen liten kan spenningen variere voldsomt, opp mot 100V. Bruker man et batteri på minst 60A vil dette kunne holde spenningen under kontroll så lenge man ikke kjører i timevis uten belastning. (Lys etc).

Du MÅ ha likeretter hvis du skal koble til batteri, standard likeretter fra Clas Ohlson kan brukes.

 

Skal du bruke 13A batteri må du ha en regulator som begrenser ladespenningen. Yamaha skal ha en slik, men det er litt uklart hva denne egentlig gjør. Skal finne noen innlegg om dette senere i kveld.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Jeg takk for svarene.. jeg har fått tak i en likeretter/regulator. Det var en liten firkantet sak med kjøleribber og noen ledninger ut fra, skal være til yamaha. Jeg har ikke fått testet den enda da jeg ikke har vært hjemme på en stund, men tenkte å koble den til og fyre den opp hjemme å måle litt på spenningen ut osv.

Den skal vel ikke gå høyere enn 14.4 om det er regulator, hvis det kun er likeretter så kan ven fortsatt bli langt over 14 volt ved høyt turtall, er det riktig?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Er det regulator bør spenningen holde seg rundt 14V, selv på høye turtall.

 

Her er det jeg tenkte på.

Som du ser fikk jeg beskjed om at det var en likeretter/regulator. Men ut fra beskjeden Helge fikk kan det ikke være noen regulator...

Har ikke fått sjekket opp denne saken med Strand hos Yamaha.

Link to post
Share on other sites

Er det regulator bør spenningen holde seg rundt 14V, selv på høye turtall.

 

Her er det jeg tenkte på.

Som du ser fikk jeg beskjed om at det var en likeretter/regulator. Men ut fra beskjeden Helge fikk kan det ikke være noen regulator... Har ikke fått sjekket opp denne saken med Strand hos Yamaha.

Det stemmer. Jeg har faktisk snakket med Iver Strand relativt nylig og trakk da igjen frem dette med lader til 2Taktere med ladespole (ikke moderne generatorer med styrbar feltkrets).

 

Han bekreftet igjen at Yamaha IKKE har regulatorer som klarer å holde spenningen lav nok til SMÅ batterier og anbefalte et "godt gammeldags" syrebatteri på 60 Ah.

 

Jeg for min del synes det er unødvendig stort og tungt i den lille 14 fot speedbåten min. Jeg bruker et vesentlig mindre og veltesikkert motosykkelbatteri på bare 26 Ah (motoren, Yamaha 40, starter lett på det) og har i steden montert en kraftig Zenerdiode på 50 W

i en kjøleflens for å klippe spenningen ved ca 14,5 V og svi av overskuddseffekten når batteriet er toppladet. Selv om kjøleflensen er nesten like stor som det lille motorsykkelbatteriet veier en slik aluminium kjøleflens ingen ting i forhold til ekstra batterivekt.

Link to post
Share on other sites

Skjønner bare ikke hvorfor han kaller det for regulator når den ikke klarer å regulere. At det stort sett går ra uten regulator når batteriet er over 60Ahr er jo godt kjent.

 

På meg høres det ut som en misforståelse hos Strand, at det kun dreier seg om en likeretter.

Hadde han hatt kunnskap om dette ville det vært naturlig å forklare hvorfor han kaller det en regulator når man likevel må ha ett stort batteri for å holde spenningen under kontroll.

Link to post
Share on other sites

Skjønner bare ikke hvorfor han kaller det for regulator når den ikke klarer å regulere. At det stort sett går ra uten regulator når batteriet er over 60Ahr er jo godt kjent.

Nettopp - uten "ordentlig" regulator, men med likeretter.

 

På meg høres det ut som en misforståelse hos Strand, at det kun dreier seg om en likeretter. Hadde han hatt kunnskap om dette ville det vært naturlig å forklare hvorfor han kaller det en regulator når man likevel må ha ett stort batteri for å holde spenningen under kontroll.

På meg virket det ikke som Iver hadde full oversikt over hva "regulatoren" deres faktisk inneholder. At det er en likeretter i "regulatoren" var han jo ikke i tvil om, men utover dette virket han svært usikker på funksjonen og ville absolutt ikke anbefale å koble på et lite 24 Ah batteri slik jeg har bak Yamaha-"regulatoren".

 

Jeg nevnte bruk av en kraftig Zenerdiode i kjøleribbe uten å direkte avsløre at jeg har montert dette selv og da frarådet han bruk av Zenerdiode. Han kom med den for meg litt rare kommentaren at disse hadde en tendens til å begynne å "lekke". Hva han mente med "lekke" brydde jeg meg ikke å spørre om engang da jeg gjennom jobben min har god erfaring med bruk av Zenerdioder. Jeg har forøvrig satt en kraftig likeretterdiode i serie med min 50 W Zener for å løfte klippespenningen fra ca 14 V til ca 14,4 / 14,5 V og dette fungerer fint. På lengre turer blir kjøleflensen til zenerdioden ganske varm, men ikke værre enn at man såvidt kan holde i den. Jeg har også voltmeter i båten og kan følge med på hvor bra spenningen holder seg med unntak av med motoren på tomgang.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Siste oppdatering i saken :headbang: , jeg gir opp den skiten av yamaha.. fikk den ikke til å gå på tomgang..

Jeg setter på choken, starter motoren og tar sakte inn choken.. (både som varm og kald motor).. etter ca 10 sekunder så faller turtallet og motoren stopper. :headbang:

Jeg har satt grunninstillingene på alle tre forgasserne og tenningen står riktig.. forsøkte å justere litt høyere tomgang men da går den veldig høyt på tomgangen før den roer seg og dør ut..

Har renset dyser i forgasserne, filteret og helt nye plugger. :discuss: uten hjelp.

 

Den går fint om jeg lar choken stå noen cm ut, ja den ryker mer og lugger litt men den går på tomgang i hvertfall.

Toppfarten og akselerasjonen er det ikke noe å si på, den sparker unna og går som et uvær, men ikke på tomgang.

I helgen var det like før den ble til et fint dreggfeste på fjorden, men bare nesten...

 

men.. :crazy:

I dag ordnet jeg meg en splitter ny (07) Tohatsu 30hk med el start, el trim/tilt osv. 4-takter.. nå skal vi på sjøen å kose oss, ikke irritere oss.. Henter den på onsdag, gleder meg.. :cheers:

 

Noen som er interessert i en betydelig oppusset 30 hk som IKKE er 2000 modell, men snarere en 87 modell. hehe.. :flag:

 

:-)

 

mvh Freddy

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

høres ut som den får for lite bensin eller for mye luft på tomgang, har du forsøkt å

 

- prøve med annen tank/bensinslange

- gått over forgasser og blåst rent/sjekket pakninger ( ser ut som du har gjort det )

- renset filter på bensinpumpa / evt. annet bensinfilter

 

outboardepairs.com er glimrende.

 

hvis du ikke får solgt den kan den sikkert brukes som fastfortøyning.

 

btw: har du choke eller primer på motoren? en primer kan ha lekkasjer i slangene/primeren. de funker vel omtrent på samme viset i uttrekt stilling.

 

- Anders M.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...