Jump to content

Hvor lønner det seg å forsikre en Viksund St. Cruz 310 2001?


Tampen

Recommended Posts

Hei,

 

dette har vært omtalt mange ganger, og det synes som om det varierer fra båt-type til type hvilket selskaper som er billige. For min egen båt synes Terra, Vesta og Gjensidige og være relativt like, mens Norske Sjø og If nærmer seg dobbelt av det jeg i dag betaler.

 

Så en ringe-runde er nok vel anvendte penger. :cool:

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde noen forsikringer hos Nordic Insurance for noen år siden gjennom et fordelsprogram/medlemsklubb (Ownersbuy). De garanterte å slå de prisene man hadde fra før. Det gjorde de, men aksepterte ikke å forsikre alle gjenstander eller biler (som jeg hadde) og større rotehoder m.h.t. papirarbeid, betalinger osv skal man lete lenge etter!

Hadde ingen skader så vet ikke hvordan de er på skadebehandling/oppgjør.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bruker Vesta syntes de er rimlige på båtforsikring

jeg har også båten der. Men da jeg byttet til Vesta sa selgeren at de mest sannsynlig måtte avtale et eller annet spesielt vedr. båten - for de var generelt dyre på båtforsikringer, og det skapte alltid hodebry ved "total-pakker" til folk som hadde båt. Og det løste seg i og for seg greit - men deres utgangspunkt var for mitt vedkommende ikke imponerende, og jeg er ikke så sikker på at jeg hadde fått en grei pris på båten dersom jeg ikke hadde tatt en slik "total-pakke".

 

Men man skal jo ikke tro på alt en selger sier heller, da, skuespill er vel en del av gamet.

Link to post
Share on other sites

For min egen båt synes Terra, Vesta og Gjensidige og være relativt like, mens Norske Sjø og If nærmer seg dobbelt av det jeg i dag betaler.

If ringte meg på jobben idag og en pågående selger forklarte meg at her var det penger å spare på forsikring. Jeg skulle bare samle alle forsikringene mine hos If, så skulle jeg bare se.........

Jeg ba han sjekke hva båtforsikring ville komme på. Etter gjennomgang av skjema og beregning kom han fram til 11500. Jeg forklarte han at jeg nå i mange år har betalt kr 6850,- hos et ikke navngitt selskap. Jeg forklarte videre at jeg nylig hadde ringt selskapet og vært missfornøyd med at de de ifm, årspremien nå i høst hadde økt årspremien med kr 200,- til 7050,- Selskapet satte da ned premien igjen til 6850.

Det ble ikke til at vi sjekket hva bil og hus og reiseforsikringene ville komme på. :nonod:

Jeg nevnte det ikke til If agenten men selskapet jeg har samlet alle mine forsikringer hos er Gjensidige

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Norwegian Boker den andre Quality Broker
OBS: I fall du regner med å havne i en rettstvist vedrørende båten, er det viktig å være merksam på at de utenlandske selskapene ikke har rettshjelpdekning på polisene sine.

 

jeg har samlet alle mine forsikringer hos er Gjensidige

Samme her. Årspremien for Hangarskibet er noe rundt omkring 6.300, inkl. kondombåten. Så da er vi i alle fal to som har vetig forsikring!! :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:confused: Det er rart dette med forsikring, gitt!

 

Tilsynelatende uoversiktlig og helt vilt når det gjelder priseksempler / vilkår og mange båtlapper man kan "spare" ved å ta en ringerunde.

 

Hva er så forsikring?

 

Jo, forretning - ganske enkelt. I tillegg er en forsikringsavtale et gjensidig tillitsforhold. Ut i fra det så kan man tenke seg at ved å samle alle forsikringer (hus, reise, person, bil, båt, etc) i et selskap og opparbeide seg et forhold over tid så får man et kundeforhold som begge parter kan være fornøyd med. En "vinn - vinn"-situasjon. Litt mere vinn for selskapet enn for deg som kunde, men dog.....du får jo sikkerheten. Det er varen du kjøper.

 

Dette er min erfaring, og påstand.

 

I tillegg så er det vel slik at noen selskaper har aksjonærer som vil ha utbytte - og utbytte må "tjenes inn" - ergo, blir dine surt erhvervede penger et mål for mer eller mindre "griske" aksjeselskaper.

 

Har jeg missforstått helt når jeg mener å huske at Gjensidige er - nettopp - gjensidig. D.v.s. at kundene faktisk "eier" selskapet? Ikke så mye press på å dele ut dividender til spekulasjons-aksjeeiere....?

 

Jeg bare spør.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Walter_S: du tar feil på et punkt.

Når du signaliserer " trofasthet" ovenfor et forsikringsselskap eller en Bank for den saken skyld, oppfattes du som han som bøyer seg etter såpa i dusjen på en Homseklubb...

 

Forøvrig har Gjensidige et nylig generalforsamlingsvedtak på at gedigent overskudd IKKE skal komme kundene tilgode i form av lavere premie.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har jeg missforstått helt når jeg mener å huske at Gjensidige er - nettopp - gjensidig. D.v.s. at kundene faktisk "eier" selskapet? Ikke så mye press på å dele ut dividender til spekulasjons-aksjeeiere....?

 

Jeg bare spør.......

 

De stiller nok i samme klasse som de andre. Ikke uten grunn at Gjensidige er svartelistet hos Forbrukerrådet ... :wink:

 

Om noen ønsker å være " trofast " mot sitt forsikringselskap, eller bank, ja da har dere nisselua i handen... :wink:

Jeg er kun trofast mot min egen lommebok :lol:

Link to post
Share on other sites

....oppfattes du som han som bøyer seg etter såpa i dusjen på en Homseklubb...

 

:wink:Aiii!! tenker det svir.......... :lol:

 

Men spøk til side. Mulig at jeg er et lett bytte for både bank og F-selsk. Men når jeg leser hva folk her på baatplassen betaler i forsikringspremie - sammenlignet med min egen båt - så føler jeg at jeg har plenty igjen for "lang og tro tjeneste"!

 

Er det mulig at du er "bittelitt" paranoid på dette punktet, Suzuki?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Å tegne en forsikkring er lotto omtrent det , og at du er flink i snakketøyet . Økosjefen ringte litt rundt som vanlig nå som vi skulle forsikkre nybåten (har idag if ) og har nesten altid hatt det .Siste tlf gikk til if og fikk da en pris med alt av % om bobblehavn , båtfører alarm osv .Pris 1 fra if var på drøye 8000 ,økosjefen sa vel noe sånt som du det er snakk om en gammel båt .Litt snakk fram og tilbake så sa damen i andre enden av tlf syntes du det er dyrt da jaja men vi har jo litt å gå på til gode kunder (har som sagt nesten altid hatt if uten noen form for skader ) Blei stille litt så sa damen , jeg har kommet fram til at du kan få en forsikkring til ca 4.500 vi s vi tok litt høy egenandel. Ja da var jo saken grei , dem andre selskapene øko ringte var jo ikke i nærheten så da var det iorden .

Men er rimelig håpløst hele forsikkringsmafian da , datt fra rundt 8000 til 4500 på et par minutter .Fikke et knalltilbud fra gjensidige for ca 4 år sia, så kjøpte vi Tine II og dem skulle ha så mye at vi ringte rundt igjen , da kom vi oss tilbake til if og med hele pakka på hus,bil kjærring unger bil og kansje meg så sparte vi nesten 6000 lapper .

Enda er sikkert mere å hente med en ringe runde igjen , det er mye penge å spare på å bruke tlf en kveld .Sitter nok mange stakkarer rundtom å betaler % til oss som tør å prute .

 

Snakka foresten med en B.P mann i gjestehavna for et par helger siden , han ringte underleverandører og betalt mindre for nyere og dyre båt enn oss . Så er kansje på tide å sette økosjen bak tlf igjen ,klar for en ny ringe runde .

 

Lykke til og husk å prutt som f og legg på litt ,da er mange penger spart som du kan bruke på båten . Detta blei langt men men.........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye press på å dele ut dividender til spekulasjons-aksjeeiere....?

 

Jeg bare spør.......

 

Følgende står å lese i Gjenisdiges årsrapport for 2005:

 

"Gjensidiges overordnede finansielle mål uttrykkes gjennom krav til avkastning på

egenkapitalen."

 

Jeg synes det er helt greit, på samme måte som jeg vil ha høyest mulig rente på de sparepengene jeg har.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp tatt en runde med forsikringsselskapene, og her er svarene.

 

 

Risør tresnekke 23 fot med Marna R1.

 

Gjensidige: 488,-

Terra: 567,-

Vesta: 847,-

If: 868,-

 

 

Sjømann 22 fot med Yanmar YSE12.

 

Terra: 537,-

Gjensidige: 698,-

Sparebank1: 773,-

If: 1041,-

Vesta: 1146,-

 

 

Så slik er ståa her i gården!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet fra Gjensidige til IF ifjor. Båten fikk jeg tilbud på ca 13000 fra IF og 8500 fra NB. Snakket

med lokalkontoret til IF, og har nå fått båten til 9500 samt de har gått ned kr 1700,- på andre

forsikringer. Vil da gå igjennom papirene fremover for å se hva forskjellen i vilkårene er.

 

Går ikke for IF hvis de ikke har samme eller litt bedre vilkår enn NB.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...