Jump to content

Hvor lønner det seg å forsikre en Viksund St. Cruz 310 2001?


Tampen

Recommended Posts

Hvordan kan NEMI beslutte å dele ut hele årsresultatet i utbytte til eierne, og hvem er eierne? Selskapet er jo et ASA, et børsnotert selskap hvis eiere tapper selskapet for kapital...skjønt egenkapitalen er jo ikke tapt.

 

Det er jo finansinntektene som redder dem ser det ut til......Dette er jo også et selskap som iflg dem selv har skiftet navn flere ganger...

 

Det ene selskapet er kanskje like godt/solid som det andre. Kanskje bedre bare å se på hva en må betale i forsikringspremie, og ta en titt på hvilke betingelser/dekninger som ligger til grunn.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan NEMI beslutte å dele ut hele årsresultatet i utbytte til eierne, og hvem er eierne?

 

Hvis du går in på deres hjemmesider og blar litt i meldinger osv så vil du få svar på mange av disse spørsmålene, tror jeg. Har bare kikket litt i all hast og tydeligvis en del endringer på gang i selskapet m.h.t. eierstruktur, kapitalutvidelser osv osv.

 

At et selskap betaler ut et utbytte kan vanskelig forarge noen? Det er meeeget strenge regler m.h.t. hva som kan utbetales og at en eier får avkastning, som du og jeg får renter på pengene i banken, er vel ok?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange med gode erfaringer når det gjelder innbetalinger til Quality Brooker og Norwegian Brooker... Akkurt her tor jeg de fleste selskaper er like gode... men hvordan er det med erfaringen når kontantene skal andre veien... Det er jo tross alt dette som er viktig.... om en ikke vurderer dette så er jo forsikring totalt bortakstede penger....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Må legge til at jeg er meget fornøyd med gjensidige.... De har gjennom en lang periode vært veldig bra.. Jeg betaler i dag 2900.- for min daycruiser, det skal legges til at jeg har en totalpakke... Jeg har brukt gjensidige i alle år, og har hatt bruk for forsikringen.. de var kanon da bilen brøyt sammen i utlandet på ferie... egenandel for frakt hjem til Norge osv 500kr..

 

Har hatt en del spesielle biler, bla annet Audi TT og Porsche osv.. Her har gjensidige klint til med priser godt under nabons mazda. Golfen til samboern er faktisk dyrere..... Meget godt fornøyd..

Link to post
Share on other sites

Det er nok i diskusjonen om forsikringssummer (desverre) nødvendig å trekke inn forsikringsobjektets verdi.

 

Jeg er ikke sikker på hvor grensen går når norske forsikringsselskaper "backer" ut og helst ikke vil stå for forsikringen.

 

Jeg antar at også norske selskaper om noen år må og ønsker å forholde seg til at flere og flere båter har høyere innkjøpspris enn det man hadde på 1980-tallet.

 

Inntil dette skjer, er det ut fra mine behov verdifullt å få tilbakemelding fra medlemmer som har forsikring i det prisområdet som norske selskaper ikke ønsker å dekke.

 

Vi har snakket om NB og QB: har vi noe grunnlag for å prioritere mellom disse?

 

Er det andre interessante selskaper som vi også bør vurdere seriøst?

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange med gode erfaringer når det gjelder innbetalinger til Quality Brooker og Norwegian Brooker... Akkurt her tor jeg de fleste selskaper er like gode... men hvordan er det med erfaringen når kontantene skal andre veien... Det er jo tross alt dette som er viktig.... om en ikke vurderer dette så er jo forsikring totalt bortakstede penger....

Og hvordan gjør man så denne vurderingen? Som NB-kunde kan det virke som om jeg kaster bort pengene mine - og det må jeg i tilfelle få gjort noe med.

 

En del gjengangere uttaler seg negativt om QB og NB tilsynelatende mye basert på magefølelse. Vilkårene er greie nok. Samtlige selskaper har formuleringer som i tenkte tilfeller kan falle en i ryggen hvis de brukes mot en på verst tenkelige måte.

 

Er det noen som har noen konkrete negative ting å vise til ifm. utbetalinger fra NB og QB? Nei hittil tror jeg ikke dere finner slike hverken på baatplassen eller andre steder. Vet sydvesten eller andre noe vi andre burde vite - så må vi få det frem i lyset.

 

Det eneste negative og mest interessante jeg har sett er det Worse nevner om manglende ettshjelpdekning. Kanskje det er grunn god nok til å skifte og heller betale noen tusen mer...?

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg visst om dette så hadde jeg nok ikke spurt skal du se.... jeg spør fordi jeg lurer på om det er noen som har erfaring med penger som går andre veien hos slike forsikringsselskaper...

 

Siden ingen eller svært få har erfaringer her så blir det jo til syvende og sist magefølesen som avgjør....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

NB har også motoroskadeforsikring som jeg synes høres fint ut. Dvs at om noe skulle ryke på motoren din dekker de følgeskadene av feilen.

 

Valgt NB igjen etter en nye runde med tilbud. QB var ørlite rimeligere, men motorhavariforsikringen til NB vippet deres vei. Nå skal det sies at QB argumenterte heftig for at NBs motorhavariforsikrng var lite verd og overflødig så lenge motor var nyere en fem år. De mente denne ikke dekket annet en det en får dekket gjennom kjøpsloven.

 

NB mener selv at dette bare er delvis riktig. De har riktignok en klausul om "komponentfeil", men mener at den likevel er en utvidelse i forhold til rettigheter etterkjøpsloven.

 

Her er svar fra NB på spørsmål om dette:

 

"Maskinhavariforsikring kan ses på som en ekstra utvidet garanti på motor og drivlinje.

Dersom noe går i stykker pga komponentfeil så vil følgeskaden være dekket av forsikringen.

 

Man har jo 2 års garanti på motoren og 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven, men med maskinhavariforsikringen (som du har inntil motoren passerer 8 år) gjør at vi vil håndtere et evnt reklamasjonskrav etter en skade og gi deg erstatning direkte.

 

For øvrig så har vi mange tilfelle der garanti/reparasjon ikke gjelder, bl.a. i forbindelse med skade på sylinderforinger og defekte dieselpumper.

 

De norske selskapene har unntatt denne type skade, så dette er nok ett område der vi tilbyr bedre vilkår enn de norske selskapene.

 

Dersom noe i vannet skulle tette sjøvannsinntaket og forårsake skade på motoren er dette definert som en del av kaskoforsikringen i de engelske vilkårene."

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes informasjonen fra Swande i innlegg #63 er sentral ved vurdering av forsikringsselskap.

 

Jeg ville sette pris på om vi kunne utarbeide en liste over viktige tema ved forsikring og sammenligne de forskjellige selskapene.

 

Jeg har i denne tråden enda ikke sett noen henvisning til Pantanius. Har noen erfaring med dette selskapet.

 

Her er en opplysning som kanskje kan gi noe informasjon:

http://www.geocities.com/yacht_nette/forsi...g/pantanius.htm.

Link to post
Share on other sites

Nå skal det sies at QB argumenterte heftig for at NBs motorhavariforsikrng var lite verd

Pussig, jeg har QB og motorhavariforsikring.

Agumentene QB brukte var stort sett de samme som NB brukte overfor deg.

 

Ifjor fikk jeg tilbud fra NB som var et par hundre kr. billigere, men det inkluderte ikke motorhavariforsikring.

Derfor fortsatte jeg med QB.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja det høres rart ut, men slik var det.

Jeg har fremdeles QB og Navigators & General som forsikrer med motorhavari.

Jeg tror det koker ned til at både QB og NB er meglere, og derved er det litt variabelt hvem forsikrer blir og hvilke vilkår man får.

Lurer på hvem forsikrer Swande har i NB ?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Personlig så tror jeg at regelen her er som ellers, man får som man betaler for... Det er jo mange som hevder at kvalitet koster og det stemmer sikkert like godt her som ellers vil jeg tro...

 

gäller dette bare forsikkring........eller kan det gälla för båten oxo ?

 

 

Valde o sp dig her för o ikke sitere på tvärs? :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

gäller dette bare forsikkring........eller kan det gälla för båten oxo ?

 

 

Valde o sp dig her för o ikke sitere på tvärs? :wink:

 

Ser smilyen, men her skal jeg arrestere deg litt. Båtbransjen har ikke vært ledende på rasjonell produksjon. Den har stort sett gått i samme gjenge og kundene har vært fornøyd. Noen aktører har sett dette, produserer store antall, bruker mye av samme inredning. De ber om tilbud på 3-4000 av hver motorlevrandør, rigglevrandør, dekksytstyr levrandør. Underprodusenetene ser

at hvis ikke de blir med på dette, faller salget drastisk.

 

Dette heter volum-markedet. Så lenge volum-markedet klarer å produsere båter som tilfrestiller størsteparten av markedet, så

"driter" de i de resterernde 20-30% av markedet. For de ønsker spesielle produksjoner. Det er vanskelig å gjøre med rasjonell produksjon.

 

Rasjonell produksjon går ikke på bekostning av sikkerhet. Men det går på besparelser i alle ledd, pga store volum. Hvis produksjonen hadde blitt så dårlig ville rettsapperatet hatt mer en nok å gjøre. Men det er det ikke. Og samtidig ville det lagt produsenten til grunne.

 

Verre er det ikke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...