Jump to content

GPS Knop kontra reel knop

Larspo

Recommended Posts

Inntil andre har overbevist meg, så vil jeg fortsatt tro følgende når jeg leser en ny annonse hvor ordet "GPS Knop" og "Knop målt

med GPS": Dette er en person som prøver å få presisert at hastigheten han har målt er presis og korrekt når det gjelder ytelse,

men egentlig ikke har peil i det hele tatt.

Jag tycker en annons som er skriven på det settet viser att båten virkligen gör desse knop

(enn en gang flatt hav o ingen ström/vind)

killen som säljer vill vara ärlig..........en knopmålere kan skruves o trimmes så att den viser vad som helst.

S/Y Gunga Din

Dette kan tyde på at du har et problem med styringen.....

Skroget går snorrett, Javi. Det er kun sideveis påvirkning fra hekkaggregatet som får det til å svinge. :smiley:

For øvrig er jeg enig med gunga din. Det er nok et forsøk på å uttrykke at dette er ærlige knop, målt nøyaktig.

mvh tuffff

Båtens fart måles i forhold til vannet. Dette er veldig viktig i forhold til områder med fartsbegrensning. Dersom fartsgrensen i området er fem knop og det er tre knop strøm i vannet kan du seile åtte knop i forhold til land (SOG) når du seiler med strømmen, men du har bare lov til å kjøre to knop i forhold til land når du seiler mot strømmen.

Når du navigerer kan du ha behov for å vite både båtens fart gjennom vannet og båtens fart over land. Når du bare vil vite hvor fort båten går så er det hastigheten gjennom vannet som teller, og dersom det blåser nevneverdig den dagen du vil finne ut av dette må du kjøre strekningen fram og tilbake og regne ut gjennomsnittet... eller du kan vente til en dag det ikke blåser så mye.

Loggen, som måler hastighet gjennom vannet, kan vnligvis kalibreres. Dette gjøres mot en fartsmil som er merket med siktelinjer eller med å måle med GPS. I begge tilfeller må man seile fram og tilbake og regne ut gjennomsnittsfart.

Båtens fart måles i forhold til vannet. Dette er veldig viktig i forhold til områder med fartsbegrensning. Dersom fartsgrensen i området er fem knop og det er tre knop strøm i vannet kan du seile åtte knop i forhold til land (SOG) når du seiler med strømmen, men du har bare lov til å kjøre to knop i forhold til land når du seiler mot strømmen.

Dette er kanskje å kverulere, men et tenkt tilfelle:

Du skal passere gjennom Mossekanalen. Hastighetsbegrensning er 5 knop. Du har strøm i mot med hastighet 7 knop. Er det ikke lov å passere? Jeg mener det må være SOG som gjelder. :confused:

I den nevnte Mossekanalen samt mange andre steder kan man eventuellt få "hjelp" til å korrigere loggen fra noen hyggelige personer i svart uniform. Du kan jo prøve å argumentere for hastigheten på strømmen. Tror ikke laseren tar særlig hensyn til det, gitt......

Tipper GPS og avstandslaseren til politiet er mer på linje der.... :wink:

Bruker politiet i Østfold laser til sjøs? I Vestfold er det uttalt politikk å ikke bruke laser, da den er vanskelig å håndtere til sjøs, og dermed et dårlig bevis for hastighetsovertredelse.

Jeg har hørt at polisen bruker "planingsregelen". Går båten i plan, tilsvarer dette ca. like mange knop som antall fot på båten. Mao, er det 7 knops farvann, en 25 båt ligger i plan, får du bot for 25-7 = 18 knop over grensen.

Redigert av Larspo (see edit history)
Gunga Din: killen som säljer vill vara ärlig..........en knopmålere kan skruves o trimmes så att den viser vad som helst

Det er et godt argument...Skal ta det videre med meg. Men da skal selger "MENE" og ha gjort dette bevist for å ikke havne i kategorien: "Dette er en person som prøver å få presisert at hastigheten han har målt er presis og korrekt når det gjelder ytelse, men egentlig ikke har peil i det hele tatt."

Redigert av Larspo (see edit history)
Hastighetsbegrensning er 5 knop. Du har strøm i mot med hastighet 7 knop. Er det ikke lov å passere? Jeg mener det må være SOG som gjelder. :confused:

Tok en rask kikk på tilfeldige lokale havneforskrifter, og felles for de fleste er at de ikke definerer ordet fart på noen som helst måte. :confused:

Kun i.f.m Krisiansand Havn sine forskrifter er fart dfinert som SOG, og da kun i forbindelse med seilas på Otra (som vel kansje er en elv ?).

Er det kansje en fellesdefinisjon andre steder i lovverket angående definisjonen av fart ?, om ikke så er jo dette kilde til krangel for oss som liker å kverulere :drink:

Redigert av bergen (see edit history)
Jeg mener det må være SOG som gjelder.

Det er det sikkert mange som mener, men når en del av disse fartsgrensene er fastsatt for å begrense bølger fra fartøy så er avhenger dette av farten båten har gjennom vannet og ikke farten båten har relativt til land. Om fartsgrensen er satt for å begrense motorstøy så er det også farten gjennom vannet som er viktig. Båtens manøvreringsevne er også noe som forholder seg til farten gjennom vannet.

Når det er trangt nok er fartsgrensen satt i forhold til land eller faste installasjoner, men det en litt annen situasjon enn når du f.eks. seiler 50 meter fra land.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Hade en artig opplevelse med en tankbåt gjennom Pentland Firth. Der logget vi 22,9 knop på GPS`n "normal" toppfart var 16,5-17. Så der hadde dere hatt problemer med seilbåtene deres om dere hadde forsøkt å gå i gjennom.

Strømmen kan vist komme opp i 10-12 knop der så vidt jeg husker!

Strømmen kan vist komme opp i 10-12 knop der så vidt jeg husker!

Jeg har seilt i områder med kraftig tidevannstrøm, og det krever at skipper planlegger seilasen. Det er litt av en følelse når du seiler med strøm som er så kraftig at du vet at du ikke kan snu dersom du styrer feil. :eek:

Ved skip levert fra verft er det ofte en garanti for at båten skal kunne holde en gitt fart.

Måten er sjekker dette på i dag er å kjøre en nautisk mil (1852 m) i en rett strekning, snu, bygge opp maks hastighet, og kjøre tilbake samme strekning. Det er krav til hvor lang tid det skal gå fra en kjører i den ene retningen til en er ferdig med den andre. Gjennomsnitt tid brukt for den utseilte nautiske mil brukes til å beregne farten. Det er da alltid snakk om SOG (Speed Over Ground). Flere steder i nærheten av verft er det landmerker med oppmålt distanse lik en nautisk mil. Det slike ikke finnes brukes dGPS posisjon og hastighets måling. Det er altså akseptert at dGPS målinger kan brukes i stedet for oppmålt nautisk mil og klokke.

sailorBoy

Gjennomsnitt tid brukt for den utseilte nautiske mil brukes til å beregne farten. Det er da alltid snakk om SOG (Speed Over Ground).

Ja, du måler SOG. Poenget er at du måler SOG to ganger på motsatte kurser, og når du beregner gjennomsnittet får du fart gjennom vannet.

Den tradisjonelle metoden som brukes for å kalibrere loggen, som måler fart gjennom vannet, er den du beskriver. Med GPS kan du kalibrere ved å måle SOG to ganger på motsatte kurser og beregne hvor mange prosent for mye eller for lite loggen din viser.

Har du en logg av typen propell eller skovlhjul så gror det ofte litt på den sånn at du bør kalibrere den med jevne mellomrom for at den skal vise riktig fart gjennom vannet.

Båtens fart måles i forhold til vannet.

Hei

Med min båt i f.eks Saltstraumen, ville den vært botimot planende

i medstrøm i henhold til fartsvisning på GPS.

GPS viser viser i hvilken fart du går over grunnen.

Bevegelsen over grunn er vel det eneste referansen satelittene har, strøm eller tidevann

tror jeg ikke satelittene tar hensyn til ved fartsberegning.

Sann hastighet blir kanskje best angitt av sumlogg.

mvh

giver

1. Det finnes ikke noe ord som heter "GPS Knop"

2. Knop er knop, enten det er målt med GPS, log, utregning eller andre metoder. Nøyaktigheten og knop i forhold til hva er noe helt annet.

3. Knop målt med GPS (ofte kaldt GPS KNOP), er ikke nødvendigvis riktig hastighet på båten. Spesielt når det er snakk om ytelse

Er det jeg som er vanskelig og burde ha mer takhøyde, eller har jeg rett?

Forsåvidt enig at i at "GPS knop" ikke er noe ord, jeg bruker f.eks "35knop, målt på GPS" Rett og slett for å angi hva slags målemetode som er brukt.

Dette for å kunne skille mellom fart målt med GPS (som da tross alt har noe med virkeligheten å gjøre)fra fart målt f.eks med overoptimistisk trykklogg, eller noen som bruker den enda mer usikre "tenk på et tall" metoden.

Hvis "GPS knop" blir så feil for deg, hva vil du si er korrekt måte å måle på for å få angitt hastighet på båten?

Er nok du som er vanskelig ja :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sann hastighet

"Sann hastighet" vet jeg ikke helt hva er. Vanligvis forholder man seg til hastighet gjennom vannet og hastighet over moder jord. Når jeg beregner antatt ankomsttid forholder jeg meg til hastighet over moder jord, men når jeg beregner hvor mye drivstoff jeg trenger for å komme fram er det hastigheten gjennom vannet som er interessant. Begge disse hastighetene er like sanne, men de har forskjellig bruksområde.

Båtens manøvreringsevne er også noe som forholder seg til farten gjennom vannet.
Har aldri sett et sted hvor fartsgrensen har vært minimum x knop :rolleyes:

Det er altså akseptert at dGPS målinger kan brukes i stedet for oppmålt nautisk mil og klokke.

sailorBoy

hva står dGPS for?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Daffy

d-en i dGPS står for "diffrential". Dette er betegnelsen som brukes når en bruker korreksjons signaler fra en stasjonær landstasjon for å korrigere feil i GPS signalene. Det er etterhvert mange teknikker som er i bruk for å få korreksjons signalene til mottakeren ombord, men resultatet er at en får bedre nøyaktighet når en bruker korreksjons signaler.

Det som er mest aktuellt for fritidsbåter er korreksjoner via EGNOS systemet som sendes via geostasjonære satelitter inn på samme antenne som GPS mottakeren bruker. Dette er fremdeles i en prøveperiode, selv om det skulle være operativt for over ett år siden. Finnes sikkert mer om dette hvis du søker på EGNOS her på baatplassen.

Det råeste GPS mottakerene har mulighet til RTK (Real Time Kinematics) der korreksjons signalene fra land kommer veldig hurtig. (over 10 Hz) Får da en nøyaktighet i cm. området, men kun nær land.

Enda nyere er HP (High Precision) korreksjoner som koster skjorta, men kan brukes langt til havs og gir nøyaktighet i desimeter området. (Bruker mye båndbredde på satelittkanal.)

sailorBoy

Da lærte jeg noe nytt i kveld også :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Mitt mål med tråden er følgende:

1. Det finnes ikke noe ord som heter "GPS Knop"

2. Knop er knop, enten det er målt med GPS, log, utregning eller andre metoder. Nøyaktigheten og knop i forhold til hva er noe helt annet.

3. Knop målt med GPS (ofte kaldt GPS KNOP), er ikke nødvendigvis riktig hastighet på båten. Spesielt når det er snakk om ytelse

fordi man faktisk ikke vet bedre og tror dette er det mest korrekte hastigheten å oppgi.

"men egentlig ikke har peil i det hele tatt."

Er det jeg som er vanskelig og burde ha mer takhøyde, eller har jeg rett?

Du har helt rett, og mange av svarene her vitner vel om at båtførerprøven kanskje er på sin plass.

Når det er sagt, så er det mange svar og kommentarer som vitner om stor kunnskap og.

I alle tilfelle så har vel dette en ren akademisk interesse for lystbåtbrukere?

Med forbehold om at folk ikke beregner drivstofforbruk i nautiske mil da, i stedet for timer!

Kan tenkes man får en liten utfordring i motstrøm da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...