Jump to content

Forlenge drivaksel, utenbords


Droll

Recommended Posts

Noen som kjenner til et respektabelt firma som kan forlenge drivaksel til en påhenger ???

Er ingen lokale som driver med slikt her omkring så jeg må sende uansett .

 

Ønsker å forlenge akslingen på en Mercury "Super Speedmaster" ( SSM ) racing undervannshus, har ikke tatt noe eksakt mål enda, men det ser ut å være ca 7" > 8" ( ifra 13" til 20" stamme ).

 

Vet ikke hvordan det gjøres på best mulig måte, men kan tenke ut et par måter:

Kappe eksisterende aksel for så å skjøte inn et stykke imellom .

Kappe eksisterende aksel for så å skjøte på et stykke, deretter frese nye spor i enden .

Lage en løs skjøte aksel ...

 

Bør være korrekt avballansert etterpå ( max rpm = 6000 )

 

Noen råd/tips .

 

model%20SSM-1.jpg

Ikke min,men samme model :yesnod:

 

Flere bilder .......

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Djiisus, 7200 o/min, 1:1 i gearutveksling og 130 octane aviation fuel... OG kort stamme.... :eek: Det gikk fort i gamle dager óg.... Skal du på sånn dorgetur som Stordalen også, du? :wink:

Spøk til side, det lar seg sikkert gjøre - med til hvilket budsjett? Jeg ville vel helle til å få laget en ny aksel av rett stålkvalitet da jeg tror at skjøtene i akselen vil bli utsatt for brudd etterhvert. Det begynner å bli tynt med verksteder som gjør slike "småjobber". Ljungs finmekanikk detter umiddelbart ned i hodet på meg, du kan jo prøve en henvendelse dit.. :smash:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel helle til å få laget en ny aksel av rett stålkvalitet da jeg tror at skjøtene i akselen vil bli utsatt for brudd etterhvert. Det begynner å bli tynt med verksteder som gjør slike "småjobber". Ljungs finmekanikk detter umiddelbart ned i hodet på meg, du kan jo prøve en henvendelse dit.. :smash:

Et par små problemer med å lage ny aksel ......det er 2 akslinger som skal jobbe sammen, begge akslingene er dreid ned for å kunne svikte akkurat nok....

 

page_19.jpg

Akslingen der er snakk om er nr 17 .

 

Resten av girkassa, max diameter utvendig er ca 2.5" .

 

Blir sikkert fin å dorge med :lol: , 1:1 i gearutveksling, 1000 rpm på tomgang, minste propellen har en stigning på 15" .

Teoretisk fart uten slipp (knop) 12.34 :yesnod:

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ja, den akselen blir en nøtt... -Prøv allikevel en telefon til Ljungman i Gjerdrum 63 99 27 80, (Skrev feil i går, litt trøtt :diving: ) han gjorde noen "spesialspesial" jobber for for oss for endel år siden... - Uansett vet han sikkert om noen som kan hjelpe. Utfordringen blir jo å få en aksel som holder... Maskinerer Progress i Oslo lenger, montro?

 

edit; har du en sånn tøff toblader til huset også?

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

edit; har du en sånn tøff toblader til huset også?

Nei, ikke enda.......jobber med å skaffe diverse andre deler først.

 

 

Får ta meg en ringerunde en dag, mange tips her.

 

Hvis alt går etter planen blir det et morsomt leketøy neste sommer, kommer til å bruke et standard undervannshus til "daglig" bruk, speedmaster huset manger etpar kjekke detaljer, slik som reverse og fri :smiley:

 

powerhead.jpg

Men noe begynner å bli ferdig :yesnod: en stk overhalt motor ( ordentelig overhalt ), ca 140>150hk.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

-Ja, jeg regner med at du kan bruke ordet "overhalt" på en ordentlig måte, ja :lol: Stusset litt over mangel på dogclutch i snittegninga, ja. Dette blir nok fint som fabrikknytt når ferdig, tenker jeg.... :yesnod: Kjøper du "racingbetar" fra e-bay?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei Droll.

Ved siden av deg vet jeg om en til som er et vandrende oppslagsverk om Mercury.

Leif Strømøy i Sandefjord.

Han har en 9.9 med forkortet rigg og gearløst undervannshus stående i butikkvinduet sitt.

Hvis det finnes en grei løsning så vil han vite.

 

Han holder også denne igang:

 

Marit.jpg

Link to post
Share on other sites

Kva slags båt skal du ha den på?
Har tegninger på denne liggende .

tunnel.jpg

Glen-L Tunnel King, blir muligens noen endringer i front ...

 

 

Har du hørt med Ravn Garage, Båstad. De er vel Mercury spesialister.

Forespørsel allerede sendt :smiley: ,venter på svar .

 

-Ja, jeg regner med at du kan bruke ordet "overhalt" på en ordentlig måte, ja
Ja måtte neste utdype det litt, kan virke som en overhaling i mange tilfeller er det samme som nye plugger :lol: .

Motoren er borret ( Ravns ), nye stempler/ringer, nye lager ( x-bolt/råde/ øvre,senter,nedre bærelager)/pakninger og simringer )

 

Kjøper du "racingbetar" fra e-bay?

Eh ja .

Men det er ikke snakk om så mye spesielle racing deler, blir kun gearet og svinghjulet som er av "racing" type.

Motoren er nesten orginal, blokka er ifra en 1984 115hk ( prop hk ) "oppgradert" til 150 hk spec (veiv hk ) ,Bytte reed ventiler ( endret ifra 8/10 til 10/10, se her ) , nye "high dome" stempler, ble levert med "low dome", "high dome" stempler gir litt extra kompresjon, har renset opp innvendig i blokka + nedover i stamme ( avrundet hjørne , fjernet omkanter , prøvd å lage litt bedre gjennomstrømning ) .

 

Takker for alle svar, ser ut til at jeg kan ta en ringerunde en dag nå

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Dersom akselen er av herdet høyverdig stål er nok sveising et lotteri.

 

Er akselen et rør med innsveisa herda splines i hver ende er trolig røret av simpelt bløtt stål som enkelt sveises av en sveisekyndig person med det riktige utstyret og den rette kompetansen.

Hvor høyverdig stål som ble brukt vet jeg ikke, tviler på at de har bruk noe "super" stål .

 

Akslingen en laget av en massiv stålstang på ca 3/4" , kunne sikker kappet og sveist det selv , MEN tror det kunne blitt en tøff opplevelse for div lager :wink: .

Har fått noe tips her jeg skal prøve .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Her har du en lekker båt som hadde passet motoren din.. Raveau

 

For noen år siden var jeg innom en båtforhandler i Moss, lå på Jeløy-siden nede ved kanalen hvis jeg ikke husker feil. De hadde en slik 6'er (115 eller 150 tror jeg) med racing undervannshus stående i vinduet. Rå motor. Kanskje den står der enda. Noen fra Moss som vet...?

 

Du skal vel ha samme type headers som på bildene du har lenket til... :)

Link to post
Share on other sites

Her har du en lekker båt som hadde passet motoren din.. Raveau

. De hadde en slik 6'er (115 eller 150 tror jeg) med racing undervannshus stående i vinduet. Rå motor. Kanskje den står der enda. Noen fra Moss som vet...?

 

Ser ut til å være en 1250 på den Raveaun, min blir ganske lik på utseende.

Båten var fin den å, men den blir vel litt tung :wink: , spesielt hvis jeg skal kunne bruke Speedmastern.

 

Ikke stor forsellen på den gamle 150 hk modelen og den nyere( etter 1983 ) 115 hk modelen, hvis den utstilte motoren var en "racing" model, kunne det vært en 1500XS ( 155hk )

 

Du skal vel ha samme type headers som på bildene du har lenket til... :)

Kansje det :wink: , populært ???

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

For noen år siden var jeg innom en båtforhandler i Moss, lå på Jeløy-siden nede ved kanalen hvis jeg ikke husker feil. De hadde en slik 6'er (115 eller 150 tror jeg) med racing undervannshus stående i vinduet. Rå motor. Kanskje den står der enda. Noen fra Moss som vet...?
Hvis det er (Jeløy Båt) den butikken som hadde butikkvindu ut mot Bastø fergen du tenker på, så har de flyttet. Sist jeg så hadde de bare Honda motorer utstilt hvis jeg ikke husker feil.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er (Jeløy Båt) den butikken som hadde butikkvindu ut mot Bastø fergen du tenker på, så har de flyttet. Sist jeg så hadde de bare Honda motorer utstilt hvis jeg ikke husker feil.

 

Kan stemme det ja... over brua og ned til venstre...

Motoren var gammel... var nok en 150 da tenker jeg. Av den veldig smale og veeldig høye typen. Må være 10-12 år siden jeg var der. Og motoren så veldig gammel ut dengang. Jeg ville tippet 70-tallet eller noe sånt, men her kan husken spille meg ett puss.

 

Kanskje de har stua den vekk ett sted, Droll.... :wink:

Link to post
Share on other sites

For å få laget en slik aksling:

 

Ta kontakt med en som heter Otterlei på AS Fiskevegn i Ålesund. Veldig flink Mercury-mann. Om han ikke gjør jobben selv, er der flust med dreieverksteder rundt her som kan gjøre det (Liaaen Teknologi i Ålesund, Djupviks Dreieverksted i Herøy, Aakre Mek. i Haram osv.) Du kan jo ringe disse direkte også. Av de nevnte tror jeg Liaaen er de som er mest innrettet på spesialjobber. Ta f.eks. kontakt med en som heter Gillesvik der og hør. Alle disse verkstedene har nok flust opp å gjøre om dagen (der bygges en og annen supplybåt i området for tiden...), men det kan jo være de tenner på en litt spesiell jobb.

 

Jeg vil anta det er en fordel om du har en god tegning, men det så jo sånn ut.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...