function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Kalesje på eller av i vinter?


bjoris

Recommended Posts

Sitter å funderer på om jeg skal slite på kalesjen i vinter ved å ha den oppe, over akterdekket. Båten er tett og selvlensende, det er ingen tegn på lekkasje, men med kalesjen på blir det tørt på motorromsluka, teaken på dørken har det vel bedre og generelt mindre "våt" flate mot båten innvendig og dermed mindre funktighet tenker jeg... både for innredning og motor

 

Hvordan gjør dere andre det som har valget om å ta ned kalesjen eller å ha den oppe? På Viksunden var det helt håpløst å ta den ned så der stod den oppe, men her er det fort gjort å slå den opp/ned

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Funderte på det samme i fjor vinter, men endte opp med å ha den på. Unngår mye kondens/fuktighet i motorrom og stuerom på denne måten, samt at det er veldig greit med tak over hodet når man skal jobbe litt med båten i løpet av vinteren (gammel båt vet du :wink: ). I tillegg synes jeg det er greit med tak over hodet når jeg fisker om vinteren, ruller opp begge sider slik at kun taket og bakstykket står igjen. Greit med litt skjerming for regnet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Forskjellen er vel at den tråden gjelder opplag på land, mens denne gjelder helårsbruk...

Ja det har du rett i, derav "lignende"! :blush: Dette er jo ikke en aktuell problemstilling for oss som bor i en del av landet som golfstrømmen har glemt og hvor permafrosten setter inn om ikke lenge og vannet blir helt hardt oppå. :wink:

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ikke hatt den på hvis båten stod på land, nei. Da er det jo lett å rigge seg til skikkelig med presening, men på sjøen blir det jo verre og dessuten upraktisk hvis en skal bruke båten jevnlig. Tenker likevel på dette som et alternativ. Det er jo ikke store preseningen som skal til så kanskje jeg hadde fått det til. Problemet er at det blåser hatter og stråd fra tid til annen og da vil det lett løsne/revne...

 

Blir vel til at jeg har den på, er også enig i at det er mye bedre å ha den på også under bruk. Du kan f.eks ha døren åpen i regnvær uten at det kommer inn døren...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Jeg drar opp igjen denne tråden. Har min Merry Fisher 755 på sjøen i vinter (Bergen), og lurer på om jeg skal ta av kalesjen og lagre den tørt innendørs, eller la den stå på. Båten har lukket styrhus, så annet enn regn når man fisker (som ikke akkurat er veldig ofte), så har det ikke så mye praktisk betydning ved vinterbruk. Båten har utestyring, men regner med jeg kan dekke til dette på andre måter (om det i det hele tatt trengs å dekkes til).

 

Noen innspill?

 

90_2057019651.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde tatt den ned og "spart" den om vinteren. 

 

Etterhvert har veldig mange seilbåter fått cockpitkalesje, tror jeg har til gode å se en seilbåt ha den opp gjennom vinteren. Sjansen for at den blir skadd av vind eller tunge snøfall er vel i overkant stor. 

--

Om jeg hadde en "avdanka" kalesje så ville jeg vurdert å bruke den til vinterbruk og spart "godkalesjen". Har selv den gamle spryhooden som jeg setter på om vinteren når båten ligger på sjøen. Den nye tas hjem for rengjøring og lagring. 

 

Iom at jeg har teak i cockpit så pleier jeg å ha bomtelt bak masta. Innbiller meg at det skåner teaken litt. Men den vil nå uansett tåle en del så jeg vet ikke om det strengt tatt er nøvdendig, men uansett. Teltet gjør jo også at evt snø glir av så en slipper å måke seg vei ned i båten hvis det kommer større snøfall. 

 

Om store tunge snøfall ikke er en utfordring så hadde jeg vurdert å sy meg en havnekalesje. Evt laga en løsning med presenning som er kjapp å enkel å montere ned om jeg skulle bruke båten. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Combi båt og tar kalesjen av om vinteren. Tror man sparer mye slitasje på kalesjen av å la den hvile om vinteren, for det tar hardt på den gjennom en hard vinter. Samtidig så benytter jeg anledningen til å vaske den skikkelig om høsten før jeg tar den ned. Om våren så tar jeg den fram om impregnerer den godt. Min er 11år. Du ser at den er brukt men en nabobåt som fikk ny kallesje for 4 år siden, ser mere slitt ut en min. Den har stått oppe hele året. 

Link to post
Share on other sites

aroneid skrev for 4 timer siden:

Jeg drar opp igjen denne tråden. Har min Merry Fisher 755 på sjøen i vinter (Bergen), og lurer på om jeg skal ta av kalesjen og lagre den tørt innendørs, eller la den stå på. Båten har lukket styrhus, så annet enn regn når man fisker (som ikke akkurat er veldig ofte), så har det ikke så mye praktisk betydning ved vinterbruk. Båten har utestyring, men regner med jeg kan dekke til dette på andre måter (om det i det hele tatt trengs å dekkes til).

 

Noen innspill?

 

90_2057019651.jpg

Hei. Den kalesjen, er det ei original levert ny? eller har du fått den sydd?

Link to post
Share on other sites

dreamen skrev for 4 timer siden:

Hei. Den kalesjen, er det ei original levert ny? eller har du fått den sydd?

Den er fra Alf Hansen i Trondheim. Den originale kalesjen har jeg skjønt ikke er så bra. 

 

Takk for svar ellers i tråden, da skal jeg vurdere å ta den inn. Båten har 2 sesonger bak seg (begge med utelagring), men sikkert lurt for levetiden å ta den inn.

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev 15 minutter siden:

Er det vinteren eller sommaren som slit mest på kalesja.

 

Nå blir det synsing fra min side. Begge årstidene sliter på kalesjen, men på forskjellige måter. Sommeren så er det vel UV og fugleskitt som er den største utfordringen. Men alle impregneringene jeg har vært borti beskytter ganske godt mot UV samt at det er lettere å vaske av skitt. Med en god impregnering så minimerer man begge disse tingene så langt det går.

 

Vinteren derimot er det flere momenter, snø, is, regn, og ikke minst surt nedbør. Alle disse momentene mener jeg sliter mekanisk på kalesjen og det er ganske så vanskelig å beskytte seg mot dem. 

 

Så jeg mener at vinteren sliter mest på kalesjen. 

Link to post
Share on other sites

HAIK ligger ute hele året med kalesjen på, syntes det er kjekt å ha en tørr plass til klær o.l utenfor kabinen når en er på tur eller skal ordne med noe. 

Bor i Bergens område og der er skjelden snø noen utfordring, men selvfølgelig blir levetiden redusert ved helårsbruk. Tipper en vinter tilvarer minst to sommer sesonger.

 

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

KjellG: Du glemte et element. Vind. Er jo oftest mer vind høsten og våren, samt vinteren litt avhengig av hvor du bor.

 

Tenker dette sliter veldig på kalesjer som "stikker seg ut". Får vinden noe å ta tak i er det som regel tidsspm før det ryker om man ikke vedlikeholder det.

 

Eg kjører havnekalesje på min dc båt. Den ligger helt flatt og er veldig lite eksponert for vinden. Hadde eg hatt den vanlige kalesjen tviler eg på at den hadde holdt mer enn et par sesonger.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 50 minutter siden:

KjellG: Du glemte et element. Vind. Er jo oftest mer vind høsten og våren, samt vinteren litt avhengig av hvor du bor.

 

Selvsagt :) 

Jeg bor i Tromsø og ser flere av de som har kalesjen på om vinteren jobber mye med å lage seg et reisverk innvendig, sikkert både for å støtte opp men den blir vel også kanskje litt stivere av det.

 

Har allerede sett en i havna mi som holdt på å rette ut stengene pga noen få cm med snø. Her var det snø og - nettopp, vind som var årsaken til at den knelte. Kanskje man kan bruke naturlovene og si at alle disse tingene øker belastningen på kalesjen kvadratisk med påkjenningene :) 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On ‎23‎.‎11‎.‎2017 at 10:01 PM, HAIK said:

HAIK ligger ute hele året med kalesjen på, syntes det er kjekt å ha en tørr plass til klær o.l utenfor kabinen når en er på tur eller skal ordne med noe. 

Bor i Bergens område og der er skjelden snø noen utfordring, men selvfølgelig blir levetiden redusert ved helårsbruk. Tipper en vinter tilvarer minst to sommer sesonger.

 

Er ikkje sikker på det reknestykket. Men alt avheng sjølvsagt på kvar du bur, og bruken. Me finn sikkert og stader den blir meir slitt om sommaren. Og so har det framfor alt med komfort å gjere. Skal me spare på den, og ha den den lengst mogeleg,.er det sikkert tryggast å pakke den ned for godt, ogso om sommaren. 

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev 1 time siden:

Og so har det framfor alt med komfort å gjere. Skal me spare på den, og ha den den lengst mogeleg,.er det sikkert tryggast å pakke den ned for godt, ogso om sommaren. 

 

Selvsagt har det med komfort å gjøre. Kalesjen er jo til for å brukes, men jeg synes ikke man trenger å trekke den så langt som å la den ligge bortpakket om sommeren. Slik som jeg ser det så er det hele en balanse mellom de goder kalesjen gir og det å ha en lengst mulig levetid på kalesjen. For den slites og i tillegg er den veldig dyr. Så om man kan doble levetiden bare ved å ta den ned om vinteren så synes jeg det er verdt det. Dessuten så er det en god anledning både til rengjøring og en skikkelig impregnering. For når man har båt så har man nok å bruke pengene til.

 

Men en siste ting - Leser jeg mellom linjene at du mener den slites like mye (eller lite) om vinteren som om sommeren? 

 

Redigert

 

Er det som med skotøy, så trenger de å hvile gjevnlig, da varer de mye lenger.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...