bjoris Startet 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2006 (redigert) Sitter å funderer på om jeg skal slite på kalesjen i vinter ved å ha den oppe, over akterdekket. Båten er tett og selvlensende, det er ingen tegn på lekkasje, men med kalesjen på blir det tørt på motorromsluka, teaken på dørken har det vel bedre og generelt mindre "våt" flate mot båten innvendig og dermed mindre funktighet tenker jeg... både for innredning og motor Hvordan gjør dere andre det som har valget om å ta ned kalesjen eller å ha den oppe? På Viksunden var det helt håpløst å ta den ned så der stod den oppe, men her er det fort gjort å slå den opp/ned Redigert 5.Oktober.2006 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Funderte på det samme i fjor vinter, men endte opp med å ha den på. Unngår mye kondens/fuktighet i motorrom og stuerom på denne måten, samt at det er veldig greit med tak over hodet når man skal jobbe litt med båten i løpet av vinteren (gammel båt vet du ). I tillegg synes jeg det er greit med tak over hodet når jeg fisker om vinteren, ruller opp begge sider slik at kun taket og bakstykket står igjen. Greit med litt skjerming for regnet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Javi Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Lignende tråd her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Forskjellen er vel at den tråden gjelder opplag på land, mens denne gjelder helårsbruk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Javi Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 (redigert) Forskjellen er vel at den tråden gjelder opplag på land, mens denne gjelder helårsbruk... Ja det har du rett i, derav "lignende"! Dette er jo ikke en aktuell problemstilling for oss som bor i en del av landet som golfstrømmen har glemt og hvor permafrosten setter inn om ikke lenge og vannet blir helt hardt oppå. Redigert 5.Oktober.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Hadde ikke hatt den på hvis båten stod på land, nei. Da er det jo lett å rigge seg til skikkelig med presening, men på sjøen blir det jo verre og dessuten upraktisk hvis en skal bruke båten jevnlig. Tenker likevel på dette som et alternativ. Det er jo ikke store preseningen som skal til så kanskje jeg hadde fått det til. Problemet er at det blåser hatter og stråd fra tid til annen og da vil det lett løsne/revne... Blir vel til at jeg har den på, er også enig i at det er mye bedre å ha den på også under bruk. Du kan f.eks ha døren åpen i regnvær uten at det kommer inn døren... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
aroneid Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Jeg drar opp igjen denne tråden. Har min Merry Fisher 755 på sjøen i vinter (Bergen), og lurer på om jeg skal ta av kalesjen og lagre den tørt innendørs, eller la den stå på. Båten har lukket styrhus, så annet enn regn når man fisker (som ikke akkurat er veldig ofte), så har det ikke så mye praktisk betydning ved vinterbruk. Båten har utestyring, men regner med jeg kan dekke til dette på andre måter (om det i det hele tatt trengs å dekkes til). Noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Hadde tatt den ned og "spart" den om vinteren. Etterhvert har veldig mange seilbåter fått cockpitkalesje, tror jeg har til gode å se en seilbåt ha den opp gjennom vinteren. Sjansen for at den blir skadd av vind eller tunge snøfall er vel i overkant stor. -- Om jeg hadde en "avdanka" kalesje så ville jeg vurdert å bruke den til vinterbruk og spart "godkalesjen". Har selv den gamle spryhooden som jeg setter på om vinteren når båten ligger på sjøen. Den nye tas hjem for rengjøring og lagring. Iom at jeg har teak i cockpit så pleier jeg å ha bomtelt bak masta. Innbiller meg at det skåner teaken litt. Men den vil nå uansett tåle en del så jeg vet ikke om det strengt tatt er nøvdendig, men uansett. Teltet gjør jo også at evt snø glir av så en slipper å måke seg vei ned i båten hvis det kommer større snøfall. Om store tunge snøfall ikke er en utfordring så hadde jeg vurdert å sy meg en havnekalesje. Evt laga en løsning med presenning som er kjapp å enkel å montere ned om jeg skulle bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Jeg har en Combi båt og tar kalesjen av om vinteren. Tror man sparer mye slitasje på kalesjen av å la den hvile om vinteren, for det tar hardt på den gjennom en hard vinter. Samtidig så benytter jeg anledningen til å vaske den skikkelig om høsten før jeg tar den ned. Om våren så tar jeg den fram om impregnerer den godt. Min er 11år. Du ser at den er brukt men en nabobåt som fikk ny kallesje for 4 år siden, ser mere slitt ut en min. Den har stått oppe hele året. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 aroneid skrev for 4 timer siden: Jeg drar opp igjen denne tråden. Har min Merry Fisher 755 på sjøen i vinter (Bergen), og lurer på om jeg skal ta av kalesjen og lagre den tørt innendørs, eller la den stå på. Båten har lukket styrhus, så annet enn regn når man fisker (som ikke akkurat er veldig ofte), så har det ikke så mye praktisk betydning ved vinterbruk. Båten har utestyring, men regner med jeg kan dekke til dette på andre måter (om det i det hele tatt trengs å dekkes til). Noen innspill? Hei. Den kalesjen, er det ei original levert ny? eller har du fått den sydd? Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 dreamen skrev for 4 timer siden: Hei. Den kalesjen, er det ei original levert ny? eller har du fått den sydd? Den er fra Alf Hansen i Trondheim. Den originale kalesjen har jeg skjønt ikke er så bra. Takk for svar ellers i tråden, da skal jeg vurdere å ta den inn. Båten har 2 sesonger bak seg (begge med utelagring), men sikkert lurt for levetiden å ta den inn. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 23.November.2017 Link til dette innlegget Svart 23.November.2017 Er det vinteren eller sommaren som slit mest på kalesja. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.November.2017 Link til dette innlegget Svart 23.November.2017 Fjordgubbe skrev 15 minutter siden: Er det vinteren eller sommaren som slit mest på kalesja. Nå blir det synsing fra min side. Begge årstidene sliter på kalesjen, men på forskjellige måter. Sommeren så er det vel UV og fugleskitt som er den største utfordringen. Men alle impregneringene jeg har vært borti beskytter ganske godt mot UV samt at det er lettere å vaske av skitt. Med en god impregnering så minimerer man begge disse tingene så langt det går. Vinteren derimot er det flere momenter, snø, is, regn, og ikke minst surt nedbør. Alle disse momentene mener jeg sliter mekanisk på kalesjen og det er ganske så vanskelig å beskytte seg mot dem. Så jeg mener at vinteren sliter mest på kalesjen. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 23.November.2017 Link til dette innlegget Svart 23.November.2017 HAIK ligger ute hele året med kalesjen på, syntes det er kjekt å ha en tørr plass til klær o.l utenfor kabinen når en er på tur eller skal ordne med noe. Bor i Bergens område og der er skjelden snø noen utfordring, men selvfølgelig blir levetiden redusert ved helårsbruk. Tipper en vinter tilvarer minst to sommer sesonger. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Joltus Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 KjellG: Du glemte et element. Vind. Er jo oftest mer vind høsten og våren, samt vinteren litt avhengig av hvor du bor. Tenker dette sliter veldig på kalesjer som "stikker seg ut". Får vinden noe å ta tak i er det som regel tidsspm før det ryker om man ikke vedlikeholder det. Eg kjører havnekalesje på min dc båt. Den ligger helt flatt og er veldig lite eksponert for vinden. Hadde eg hatt den vanlige kalesjen tviler eg på at den hadde holdt mer enn et par sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 (redigert) Joltus skrev 50 minutter siden: KjellG: Du glemte et element. Vind. Er jo oftest mer vind høsten og våren, samt vinteren litt avhengig av hvor du bor. Selvsagt :) Jeg bor i Tromsø og ser flere av de som har kalesjen på om vinteren jobber mye med å lage seg et reisverk innvendig, sikkert både for å støtte opp men den blir vel også kanskje litt stivere av det. Har allerede sett en i havna mi som holdt på å rette ut stengene pga noen få cm med snø. Her var det snø og - nettopp, vind som var årsaken til at den knelte. Kanskje man kan bruke naturlovene og si at alle disse tingene øker belastningen på kalesjen kvadratisk med påkjenningene :) Redigert 25.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 On 23.11.2017 at 10:01 PM, HAIK said: HAIK ligger ute hele året med kalesjen på, syntes det er kjekt å ha en tørr plass til klær o.l utenfor kabinen når en er på tur eller skal ordne med noe. Bor i Bergens område og der er skjelden snø noen utfordring, men selvfølgelig blir levetiden redusert ved helårsbruk. Tipper en vinter tilvarer minst to sommer sesonger. Er ikkje sikker på det reknestykket. Men alt avheng sjølvsagt på kvar du bur, og bruken. Me finn sikkert og stader den blir meir slitt om sommaren. Og so har det framfor alt med komfort å gjere. Skal me spare på den, og ha den den lengst mogeleg,.er det sikkert tryggast å pakke den ned for godt, ogso om sommaren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 (redigert) Fjordgubbe skrev 1 time siden: Og so har det framfor alt med komfort å gjere. Skal me spare på den, og ha den den lengst mogeleg,.er det sikkert tryggast å pakke den ned for godt, ogso om sommaren. Selvsagt har det med komfort å gjøre. Kalesjen er jo til for å brukes, men jeg synes ikke man trenger å trekke den så langt som å la den ligge bortpakket om sommeren. Slik som jeg ser det så er det hele en balanse mellom de goder kalesjen gir og det å ha en lengst mulig levetid på kalesjen. For den slites og i tillegg er den veldig dyr. Så om man kan doble levetiden bare ved å ta den ned om vinteren så synes jeg det er verdt det. Dessuten så er det en god anledning både til rengjøring og en skikkelig impregnering. For når man har båt så har man nok å bruke pengene til. Men en siste ting - Leser jeg mellom linjene at du mener den slites like mye (eller lite) om vinteren som om sommeren? Redigert Er det som med skotøy, så trenger de å hvile gjevnlig, da varer de mye lenger. Redigert 25.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.