Jump to content

Trawlertråden

giver

Recommended Posts

Jeg laget landgang selv i fjor....

En passe lang aluminiumstige, ca. 3,5 m.

Et kapp av en aluminium dørkplate, et par cm. smalere enn stigen mellom vangene innvendig.

Poppet fast platen i trinnene.

Monterte også hjul i den ene enden, som ligger mot kaien.

Denne kan brukes bak, foran eller ut til siden, alt etter som....

Blir det veldig bratt, kan den snues opp ned, da kan trinnene fremdeles brukes:-)

Oppbevaring: oppå davitene, på tvers.

Hei

Takk for tilbakemeldingene :lol:

Tror nok det blir både vinsj bak og landgang jeg :cheers_wine:

Rover: enkel god løsning hørtes det ut som din løsning var.

Har du noe bilde ?

Tidligere båt hadde vi en Engbo vinsj med tau. Denne fungert meget bra, spesielt med tanke på ekte frislepp. (Den slapp dreggen til bunden, og holdt igjen til kun det som var behov til du startet med oppstramingen.

Er det noen som har erfaring / vet hvordan Ilas med kjetting fungere?

Slipper den ut helt til du start oppstramingen, eller har den også noen type frikobling som Engbo har?

Neptune 42: bruker du 6,5 eller 8 m/m kjetting ?

Giver: Lager du ny badeplattform i teak eller blir det plast?

Med hilsen Trawler Hankø

Hei Trawler Hankø.

På vår båt var det montert 10 kg Bruce på akterspeilet når vi kjøpte den, den var lit liten!

Men jeg er ikke mye imponert over tau heller, det bør helt klart være kjetting.

Har selv erfart det som Neptune 42 skriver, dvs dårlig erfaring med tau.

akterspeil_m_anker.jpg

Ellers er det som du kan se veldig kjekt med montasjen av motor inne i kjelleren, for så å få en ”ren” badeplattform.

Prisen for denne installasjonen, er at det er litt lite fall ved utlegging av dreggen. Den må ha hjelp i starten for å komme ut over kanten.

Legger den i vannet før oppankring, da fungerer det, men det er ikke helt optimalt.

Akterdekket ligger lit for lavt for å klare å få naturlig fall.

Når det gjelder størrelse på dreggen, er jeg av den erfaring at det er bedre med en som er for stor enn en som er for liten.

Tideligere hadde vi en 18kg CQR i front som dessverre slapp et par ganger.

Den er nå byttet med en 32kg Bruce.

Bak har vi en 15 kg.

Da ligger vi rimelig greit.

Trawlig hilsen

Roald

Hei

Takk for tilbakemeldingene :lol:

Tror nok det blir både vinsj bak og landgang jeg :cheers_wine:

Rover: enkel god løsning hørtes det ut som din løsning var.

Har du noe bilde ?

Tidligere båt hadde vi en Engbo vinsj med tau. Denne fungert meget bra, spesielt med tanke på ekte frislepp. (Den slapp dreggen til bunden, og holdt igjen til kun det som var behov til du startet med oppstramingen.

Er det noen som har erfaring / vet hvordan Ilas med kjetting fungere?

Slipper den ut helt til du start oppstramingen, eller har den også noen type frikobling som Engbo har?

Neptune 42: bruker du 6,5 eller 8 m/m kjetting ?

Regner med å bruke 8mm kjetting. Koster ikke all verdens mer enn 6,5, også blir det litt mer tyngde i kjettingen. Vi hadde tidligere en Nor Star 950 (Skarpnes 30) med Ilas vinsj, ca 10 år gammel. Vet ikke om det er samme vinsj som Ilas selger nå, men på den vi hadde rant all kjettingen helt til man trykket på opp-knappen. Normal prosedyre var å la kjettingen renne ut til man var ca 3-4m fra land. Et lite trykk på opp-knappen og de siste meterne inn strammet kjettingen og dreggen. Dette fungerte veldig greit. Hvor fort kjettingen renner ut avhenger vel litt av hvor høyt det er fra kjettingklasen og opp til vinsjen. Må være en fordel å få denne så stor som mulig slik at ikke kjettingen "pakker seg" fast rett under vinsjen. På Neptune får vi bra høyde under vinsjen, men dreneringen fra kassa blir nok liggende under vannlinja, så her må det pønskes ut en patent med pumpe, eller en annen form for kontrollert drenering.

Ser poenget til Roald med så ren badeplattform som mulig... Vi har davitere og får en jolle hengende i disse, så på Neptune tror jeg ikke det gjør så mye om kjetting-gjennomføringen kommer et stykke over badeplattformen. Det blir vel kanskje en litt personlig vurdering på estetikk kontra funksjonalitet :wink:

Ellers har jeg bare erfaring med Engbo og Bruce på tilnærmet samme båt, og det er ingen tvil om at det nå blir Bruce :yesnod:

Redigert av Neptune 42 (see edit history)

Tenker også på å lage ny, eller forlenge den gamle plattformen.

Jeg tenker å lage ny "ramme" av rustfrie rør, og så felle teak fra den gamle ned i.

Ev. lage den helt i rustfritt..... men det blir et prosjekt til neste år.

Men kan du legge ut tegninger og bilder av din nye???

Kan godt være jeg ombestemmer meg:-)

Tenker også på å lage ny, eller forlenge den gamle plattformen.

Jeg tenker å lage ny "ramme" av rustfrie rør, og så felle teak fra den gamle ned i.

Ev. lage den helt i rustfritt..... men det blir et prosjekt til neste år.

Men kan du legge ut tegninger og bilder av din nye???

Kan godt være jeg ombestemmer meg:-)

Hei

Jeg var også inne på tanken med syrefast "ramme" og teak.

Slo det fra meg grunnet vedlikeholdet, og gikk for plast.

Under jolle og dreggkasse vil ikke dette "bryte" for mye med resten av båten,

håper jeg :rolleyes:

mvh

giver

Gratulere!

Meget pen båt! Synes løsning på flybridge er veldig fint også.

Godt Nytt År Trawler folk! Håper å treffe en del av dere utover sommer 2010.

Har bestilt vindus film for Goya. Har brukt dette mye i mitt gammelt hus i USA. http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksi...-All-Categories

Har noen brukt dette i båter? Jeg er i båten/hytte hver dag og håper det varme opp enda forter men mindre dugg på vinduer. Det fjernes lett og ikke skader treverk.

Steven

Hei, håper du kommer tilbake med dine erfaringer med denne vindusfilmen i båten! Har selv en Hollandsk motorcruiser med store vinduer, og har selv tenkt på denne løsningen men ikke funnet noe som egner seg her hjemme. :cheers:

Hei Figaro,

Vindusfilm blir montert i går. Det gikk ganske fort, og er så gjennomsiktig at tro man skal ikke legg merke til det bak persienner. Skal tar bilder denne uke. Det eneste jeg kan si sikkert nå er at det ikke dugger på vinduere da jeg start opp propanovn.

En tip...Jeg kjøpte 9 m2 i et stykk. Jeg gikk tom for tape med masse plast igjen. Tro hvis man kjøper en kit til flere vinduer, passer det bedre ut med plasten. Fornøyd hittil! Akkurat som forventet.

Steven

Det var interessant, Goya. Kan man bruke disse plastvinduene om igjen flere ganger, eller må man kjøpe nye hver vinter?

Blir spennende å se bildene! Og hva er prisen pr. kvadrat?

Hei,

Det kan ikke brukes om igjen. Man krimpe det med hårføner etter det er tapet fast for å fjerne rynker. Jeg kjøpte 9 m2 for 16 pund med porto så det er ingen stor kostnad. Søk "Insulating Window Film" på Ebay. Tok litt tid å får det. Alt blir forsynket jeg har bestilt fra utland i det sist. Jul?

Jeg skal ikke rive min vekk før det ser dårlig ut på det vinduer som ikke åpen.

foererposisjon.jpg

Vi bruker brune persienner fra KID. Og er godt fornøyd med det. Ønsker klare vinduer når vi går om natten. Persiennene kan senkes/heves etter behov. På kvelden har vi panoramautsikt ut mot havnen. Mot brugga senker vi de helt ned og sitter uforstyrret. Vi hadde sotede vinduer i Nord Westen og syntes det ble mørkt.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei Figaro,

Vindusfilm blir montert i går. Det gikk ganske fort, og er så gjennomsiktig at tro man skal ikke legg merke til det bak persienner. Skal tar bilder denne uke. Det eneste jeg kan si sikkert nå er at det ikke dugger på vinduere da jeg start opp propanovn.

En tip...Jeg kjøpte 9 m2 i et stykk. Jeg gikk tom for tape med masse plast igjen. Tro hvis man kjøper en kit til flere vinduer, passer det bedre ut med plasten. Fornøyd hittil! Akkurat som forventet.

Steven

Det var interessant, Goya. Kan man bruke disse plastvinduene om igjen flere ganger, eller må man kjøpe nye hver vinter?

Blir spennende å se bildene! Og hva er prisen pr. kvadrat?

Hei,

Filmen tapes sånn:

foer.jpg

Etter et par minutter med hårføner. Vindu er utsatt for dugg/fuktighet. Jeg kommer å fikse opp i det og dekke det til med filmen igjen til vår.

etter.jpg

Vindu til venstre ikke isolert. Litt dugg med propanovn på. Vindu til høyre dekket med vindusfilm.

vindu.jpg

Blir en del mer dugg etter jeg glempte jeg holde på å koke kaffe :eek:

vinducoffee.jpg

Sånn ser plasten ut fra pakken.

plast.jpg

Ingenting negitivt så langt. Det virker som båten varme opp litt fortere men det er litt mildere også. Nå, hvis jeg bare hadde Viasat sport kunne jeg følge med mitt lag, Minnesota Vikings, på Goya.

Go Vikes!

Har topp over med vinduer viss det blir alt for mye nedbør...

Vi har hatt samme tanke å sette opp en topp med vinduer over frb når vi ligger i havn for å ha en sosial tilleggsplass på sene kvelder. Gjerne med en liten varmeovn på. Er dere fornøyd med denne toppen?

Det så ut til å virke effektivt, Goya. Og det hjelper sikkert til å holde på varmen, da varmetapet er størst fra vinduene. Jeg prøvde forrige vinter med bobleplast----det virket isolerende, men man kunne ikke se igjennom, så da kunne jeg ikke bruke båten uten å demontere det først. Men i AC gjorde det nytten i kalde vinternetter. :sleep:

Så jeg må vurdere din metode denne vinteren. :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

soerlandsskoeyta6_babord_side.jpg

Om vi kan definere den eldre redningsskøyta for trawler vet jeg ikke? Men hvorfor ikke? Den oppfyller alle definesjoner for en trawler. Flott er den. Jeg traff den oppe ved Drammen da den skulle til kai å fylle diesel. Sørlandsskøyta er navnet.

soerlandsskoeyta5_forfra.jpg

soerlandsskoeyta_fra_akter.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...